Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Melanie_B schreef:Unirak schreef:Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.
Voor de vorst, geen dag gehad dat we niet konden rijden vanwege het water.
Dat klinkt goed! En hebben jullie kleigrond of zand? En gedraineerd? Wat voor zand ligt er in jullie bak? Word de bak gauw zwaar, 'slap' of blijft die aardig goed?
petitparis schreef:een pensionstal kan groter inkopen, wat vaak de prijzen drukt, plus ik merk ook dat ik voor het voeren van 10 paarden niet veel meer tijd nodig heb dan voor het voeren van 5 paarden. Alleen het verschil tussen 1 stal en 2 of 3 mesten is groot. Eenmaal je aan meer zit, heb je een andere routine en gaat het vlotter.
het thuis huisvesten brengt andere kosten en klusjes met zich mee die vaak over het hoofd gezien worden...
Antheman schreef:Ik lees dat oppas een dingetje is als je ze aan huis hebt. Dat is hier totaal niet aan de orde, ik heb echt een batterij aan mensen die willen komen logeren, zo fijn vinden ze het hier! Mijn moeder is geirriteerd als ik mijn Penny vraag om op te passen, zij is dus absoluut de eerstvolgende die ik ga vragen.
hotchocolat schreef:De bijrijdster van mijn stalgenoot woond nu naast me.
Dit jaar gaan we voor het eerst een week weg. Anders had ik op bokt een oproepje gedaan. Er is vast wel iemand die een weekje in de Eifel een vakantie wil houden.
Ik wil voor volgend jaar eens kijken om een huiswissel te doen met mijn zus. Hebben we allebei in een ander land vakantie (ze moet alleen de paarden verzorgen).
Marion71 schreef:hotchocolat schreef:De bijrijdster van mijn stalgenoot woond nu naast me.
Dit jaar gaan we voor het eerst een week weg. Anders had ik op bokt een oproepje gedaan. Er is vast wel iemand die een weekje in de Eifel een vakantie wil houden.
Ik wil voor volgend jaar eens kijken om een huiswissel te doen met mijn zus. Hebben we allebei in een ander land vakantie (ze moet alleen de paarden verzorgen).
Ben ik zo moeilijk of jij zo makkelijk? Dan zou je dus de verzorging over laten aan een vreemde? Huiswissel met je zus vind ik iets heel anders dan iemand die je niet kent en mss als enige overeenkomst hebt dat je beiden Bokker bent.
meggiemeg schreef:Het is niet alleen de kosten van je stal-weiland-bak maar wat dacht je van de hogere hypotheek die je af moet sluiten om het huis met de bijbehorende grond te kopen. Je maandlasten worden daar duurder door en dat vergeten vaak veel mensen als we over dit onderwerp praten in mijn omgeving.
Je hebt tijdswinst omdat je niet meer naar de paarden toe moet reizen maar die winst die je dacht te hebben gaat net zo hard weer op door de tijd die je erin steekt om ze buiten te zetten en weer binnen, vegen van het erf, halen van brok-hooi-strooisel enzovoorts.
russel schreef:Nog steeds niet de goede......maar was ooit een gedraineerde bak met doek, doek is stuk en er uit en dat is probleem, maar hoorde dat ze dat tegenwoordig niet meer doen..., het gaat om het soort zand wat je er in hebt, dat is het allerbelangrijkste zit je op kleigrond, moet je draineren en het water kunnen laten aflopen...maar de toplaag is het allerbelangrijkste
russel schreef:Hele goede sproeimogelijkheid, creeer je met het juiste soort zand op de toplaag hetzelfde effect...bodem moet nl stevig zijn en beetje nat is ideaal.....in de winter heb ik nl de allerbeste bodem, lijkt net agterberg.
russel schreef:Agterberg gebruikt gewassen kwartszand met snippers....als je dat kan leggen, dus alleen bv zand dat een vaste compacte massa blijft en snippers er tussen...dan heb je een ideale bodem, snippers houden vocht vast, en houd het zand bij elkaar.