Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Goedkoper om een paard aan huis te hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:28

Leuk topic. MIjn paard en mini staan sinds vorig jaar aan huis. Het is wat je wil. Als je op vakantie wil moet je iets regelen maar dat moet je altijd al voor je beestenboel:) of werkt staan je paarden alleen ik heb de overburen gevraagd een oogje in het zeil te houden die zijn meer thuis;) Een goede stalgenoot die helpt is hier heel fijn in:) Want dan kan je verdelen en in vakantie regelen.

Ja je moet voer halen enz. Maar als je het goed regeld kan het vaak ook wel gebracht worden. Maar ik vind de moeite niet zo erg. Hoe groter de voorraad kwa inkoop hoe groter de korting.

Het is maar net hoe je er naar kijkt. Wij hebben 2 jaar gezocht naar een huis met veel ruimte en niet te hoog in prijs met een zeer groot zoekgebeid. Zonder dat je een krot koopt wat ook veel geld en tijd kost en je niet geniet van je hobby omdat je huis tijd kost. En we wonen nu al omdat beiden hobbies (man autoos ik paarden) naar huis konden kopen goedkoper dan hiervoor in hypotheek enz. Geen losse huur meer van dingen

In de winter kost mijn paard misschien iets meer dan in de zomer maanden. We hebben voor onze 1 1/2 paard 2,7 hectare nog niet alles bruikbaar. Mest ruimen doe ik nu nog wel maar straks gebruiken we het mooi her:) Onze paarden hebben een schuilstal en kiezen wat ze willen zo hoef ik ze niet binnen of buiten te zetten. Rijdt nu nog veel op de weide, bak kan je duur maar ook goedkoop maken:) De opbouw kost geld..maar is een investering voor je gemak en waarde vermeerdering vaak voor je huis;)

Ja het kost je tijd thuis...maar dat is toch leuk want je zit veel vaker bij je paard dan in pensionstal.

Goedkoper ja voor ons in het totaalplaatje inclusief huis zeker weten! Maar daar tegenover staat minder luxe dus geen binnenbak als regent enz. Kan wel met mijn trailer maar kost je weer meer tijd en bezine geld dus niet te ver weg gaan. Ik kan nu straks stappend naar de binnenbak van een manege op de hoek

Het is maar net hoe hoog je de lat zelf legt met alles en hoe duur je het maakt en dat begint al met de aanschaf.. van je huis en daarna...goed om je heen kijken en rekenen. En ja onderschat niet dat het je tijd kost en energie. Want je weides en alles opbouwen en bijhouden kost ook tijd. Maar je geniet toch van je landleven en de vrijheid

Ik geniet nog elke dag als ik in de keuken kom dat 2 paarden aan het hek staan om mij te begroeten. En we hebben heel veel wild in de tuin wat het dubbel leuk maakt om in de ochtend vroeg in je tuin te zijn. Je bent een buitenmens en geschikt voor buitenleven en werken daarin of niet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:33

Melanie_B schreef:
Unirak schreef:
Nee wij hebben geen achterberg bodem hoor, dat zit er bij ons ook niet in, wij hebben de grond omlaten zetten, het is even een klus maar redelijk goedkoop een goede bodem die heel veel water kan hebben. licht een beetje aan welke loonwerker je hebt maar voor een kleine 1200 euro was de bak 20 bij 40 klaar.
Voor de vorst, geen dag gehad dat we niet konden rijden vanwege het water.

Dat klinkt goed! En hebben jullie kleigrond of zand? En gedraineerd? Wat voor zand ligt er in jullie bak? Word de bak gauw zwaar, 'slap' of blijft die aardig goed?

wij hebben de bak ook laten keren, hoe de bak uiteindelijk word ligt aan het zand wat er onder zit.
het zand wat er bij ons onder zat is eigenlijk wat te fijn(loopt het water minder snel weg) maar tot nu toe hebben wij hier geen last van, grote plassen water trekken naar een dag weer weg, waarschijnlijk omdat wij hier iets hoger zitten dan de omliggende omgeving. Onze bak houdt zich boven verwachting heel goed, onze buren kunnen na een paar dagen regen zwemmen in hun dure bak en wij hebben nergens last van :+
wij hebben de bak voornamelijk aangelegd als paddock dus voor ons maakte het niet uit als de bak periodes niet te rijden zou zijn, wij rijden toch voornamelijk buiten(endurance). Een binnenbak mis ik dan ook niet, ook in de winter als de bak bevroren is rijden we buiten, al staat de training in de winter sowieso op een laagpitje aangezien er toch geen wedstrijden zijn. Als het regent rij ik niet, doe ik mezelf en paardlief echt geen plezier mee :+

hoeveel werk je aan de paarden hebt ligt er ook maar net aan hoe je ze houd, bij ons lopen de paarden 24/7 buiten met toegang tot de stal. Het werk van binnen en buiten zetten hebben we dus al niet. In de winter krijgen ze hier 2 keer per dag hooi, zoveel dat ze het nog maar net ophebben bij de volgende voerbeurt. In de zomer leven ze van het gras en voeren we 1x per dag wat hooi bij. Op het moment dat we voeren checken we ook gelijk het water, voeren en water geven kost ons zo'n 10minuutjes. Het enige wat wat langer duurt is mesten, in de winter staan ze in de bak dus mest ik bijna elke dag uit, dat kost ongeveer een kwartiertje. Zomers mest ik wat minder vaak dus als ik mest duurt het ook wat langer.
Ik ben dus ongeveer een half uur tot een uur bezig met de noodzakelijke dingen per dag, prima te doen dus, ook in de winter :j

de gezelligheid mis ik ook niet, ik ben graag alleen, vooral tijdens een serieuze training. Mocht ik wel zin hebben in wat gezelligheid dan spreek ik af met een vriendin, met mijn zus(wiens paardje hier ook staat) of vraag ik mijn vriend of hij zin heeft in een ritje.
als we op vakantie willen zorgen mijn ouders graag voor de paarden, ik heb meer moeite oppas te vinden voor onze honden en katten

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:43

Bij ons is het zeker goedkoper om ze aan huis te hebben, maar wij hebben er dan ook 7. Daarnaast hebben we via via veel adresjes gevonden voor alles wat we nodig hebben (voer/hooi/vlas) en zijn we er nu na 2 jaar achter wat de goedkoopste periodes zijn om dingen in te slaan (hooibaaltjes zelf bij de boer van het land halen kost minder dan de helft van de hooiprijs halverwege de winter en als je er 600 minimaal nodig hebt per winter dan scheelt 2 euro per baal al 1200 euro!!). Ik heb dan wel veel opslag ruimte dus kunnen we ook groot inkopen.

Een ander voordeel is dat je precies zelf kiest wat en hoeveel je paard krijgt. Bij ons krijgen ze bijvoorbeeld in de winter onbeperkt hooi, naar mijn inzicht het beste en meest natuurlijke (voor zover mogelijk bij krachtvoer) krachtvoer enz. enz.

Een groot nadeel is al het werk. In de zomer heb ik nauwelijks werk want dan staan ze 24/7 buiten op veel gras en krijgen ze alleen krachtvoer na het rijden, dan is het eigenlijk alleen dagelijks de waterbakken verschonen. Maar buiten het weideseizoen (en dat is toch algauw 7.5 maand) staan ze 's nachts op stal. Dus moet er elke dag worden uitgemest, 2x per dag gevoerd, waterbakken openmaken bij vorst, paarden moeten van en naar het land elke dag en ga zo maar dooor. In de winter kosten de paarden me zoveel tijd (gelukkig hebben we de paarden met z'n 4ren) dat ik nauwelijks tijd kan maken om te rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:48

petitparis schreef:
een pensionstal kan groter inkopen, wat vaak de prijzen drukt, plus ik merk ook dat ik voor het voeren van 10 paarden niet veel meer tijd nodig heb dan voor het voeren van 5 paarden. Alleen het verschil tussen 1 stal en 2 of 3 mesten is groot. Eenmaal je aan meer zit, heb je een andere routine en gaat het vlotter.
het thuis huisvesten brengt andere kosten en klusjes met zich mee die vaak over het hoofd gezien worden...

En dat je de kosten voor de aanleg van de faciliteiten, kunt verdelen over veel meer paarden, dus dat die faciliteiten per paard goedkoper worden.
een Agterbergbodem van 20.000 euro voor jou aan huis, is een dure investering, over 10 jaar nog 2000 euro per jaar.
Als je in plaats van 1, 20 paarden hebt staan met betalende eigenaren, dan kost diezelfde Agterbergbodem per paard nog maar 100 euro per jaar... Dat is met onderhoud er bij op misschien een 10tje per maand per paard...Scheelt nogal wat!

Zo ook wat betreft weidegang.
Wij hebben 3ha voor nu 4 paarden, daar hooi ik dan ook van, maar dat kost ook geld natuurlijk
Bij een gemiddelde pensionstal hebben ze ook 3ha weide, maar dan staan er 20 of meer paarden op gedurende de zomermaanden.
Die weide wordt dus veel intensiever gebruikt en is daardoor ook goedkoper per paard. Datzelfde geldt voor de trekker en bijbehorende werktuigen en de vaste lasten van de gebouwen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:44

Toen ik mijn paarden zelf nog had staan hebben we ook gekeken voor een (simpele) buitenbak. Kosten ongeveer 8000 euro. Niet aan begonnen dus, dat geld had ik niet en als ik het had, had ik het liever in de dieren gestoken. Nu op de stal met 22 paarden is dit bedrag bijna "een schijntje" en gaan we de buitenbak helemaal opnieuw aan laten leggen. Tuurlijk is het met meer mensen/pensiongasten beter te dragen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-02-12 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:41

Moderatoropmerking:
Persoonlijke aanvallen horen niet thuis, openbaar in het topic. Dit kan men via PB doen, al is het natuurlijk fijner en prettiger zonder iemand in het bijzonder aan te vallen. Blijf vriendelijk en respectvol naar elkaar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:52

Ik lees dat oppas een dingetje is als je ze aan huis hebt. Dat is hier totaal niet aan de orde, ik heb echt een batterij aan mensen die willen komen logeren, zo fijn vinden ze het hier! Mijn moeder is geirriteerd als ik mijn Penny vraag om op te passen, zij is dus absoluut de eerstvolgende die ik ga vragen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:16

Antheman schreef:
Ik lees dat oppas een dingetje is als je ze aan huis hebt. Dat is hier totaal niet aan de orde, ik heb echt een batterij aan mensen die willen komen logeren, zo fijn vinden ze het hier! Mijn moeder is geirriteerd als ik mijn Penny vraag om op te passen, zij is dus absoluut de eerstvolgende die ik ga vragen.

Dat zou hier niet anders zijn, alleen vertrouw ik het niet zo maar iemand toe. Maakt ook wel een verschil dat wij er 15 hebben staan en ook een stel jonge beesten (en een lastpost).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:38

Ik heb ook een batterij mensen die het hier heerlijk vinden...maar die vinden paarden leuk en lievv, die ga ik niet zomaar mijn paarden laten verzorgen. Dat wordt een grote ramp...en dat is heel erg jammer.....want wij kunnen alleen maar 1 dagje weg...

Ken helaas geen paardenmensen die in de buurt wonen en hier willen gaan logeren om de paarden dagelijks te verzorgen en op dat punt is het dus idd niet erg zinvol om paarden aan huis te hebben..

Ze plitsen en uit logeren te zetten ,zie ik ook niet zitten....

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:41

De bijrijdster van mijn stalgenoot woond nu naast me.
Dit jaar gaan we voor het eerst een week weg. Anders had ik op bokt een oproepje gedaan. Er is vast wel iemand die een weekje in de Eifel een vakantie wil houden.

Ik wil voor volgend jaar eens kijken om een huiswissel te doen met mijn zus. Hebben we allebei in een ander land vakantie (ze moet alleen de paarden verzorgen).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:46

hotchocolat schreef:
Dit jaar gaan we voor het eerst een week weg. Anders had ik op bokt een oproepje gedaan. Er is vast wel iemand die een weekje in de Eifel een vakantie wil houden.
Ik wil voor volgend jaar eens kijken om een huiswissel te doen met mijn zus. Hebben we allebei in een ander land vakantie (ze moet alleen de paarden verzorgen).

Ben ik zo moeilijk of jij zo makkelijk? Dan zou je dus de verzorging over laten aan een vreemde? Huiswissel met je zus vind ik iets heel anders dan iemand die je niet kent en mss als enige overeenkomst hebt dat je beiden Bokker bent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:52

Het is niet alleen de kosten van je stal-weiland-bak maar wat dacht je van de hogere hypotheek die je af moet sluiten om het huis met de bijbehorende grond te kopen. Je maandlasten worden daar duurder door en dat vergeten vaak veel mensen als we over dit onderwerp praten in mijn omgeving.
Je hebt tijdswinst omdat je niet meer naar de paarden toe moet reizen maar die winst die je dacht te hebben gaat net zo hard weer op door de tijd die je erin steekt om ze buiten te zetten en weer binnen, vegen van het erf, halen van brok-hooi-strooisel enzovoorts.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:46

Marion71 schreef:
hotchocolat schreef:

Ben ik zo moeilijk of jij zo makkelijk? Dan zou je dus de verzorging over laten aan een vreemde? Huiswissel met je zus vind ik iets heel anders dan iemand die je niet kent en mss als enige overeenkomst hebt dat je beiden Bokker bent.

Nee zo gemakkelijk ben ik niet. Vergeet niet dat ik nog buren heb (met verstand van paarden) en regelmatig nog iemand kan laten kijken of alles goed gaat.
Ik ben actief in 2 topic waarvan ik die bokkers vertrouw (ze hebben zelf ook paarden). Bovendien is de sociale controle hier in het dorp nogal (te) hoog.
Ik woon in een paarden dorp. Naast me hadden ze er 5. Tegenover staat er 4, er zitten twee fokkers in het dorp (waarvan ik met 1 goed bevriend ben), iemand die afgedankte paarden opvangt en een sportstal. Ik heb er ook nog eentje in pension staan waarvan de eigenaar ook meestal elke dag aanwezig is.
Controle genoeg.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:17

meggiemeg schreef:
Het is niet alleen de kosten van je stal-weiland-bak maar wat dacht je van de hogere hypotheek die je af moet sluiten om het huis met de bijbehorende grond te kopen. Je maandlasten worden daar duurder door en dat vergeten vaak veel mensen als we over dit onderwerp praten in mijn omgeving.
Je hebt tijdswinst omdat je niet meer naar de paarden toe moet reizen maar die winst die je dacht te hebben gaat net zo hard weer op door de tijd die je erin steekt om ze buiten te zetten en weer binnen, vegen van het erf, halen van brok-hooi-strooisel enzovoorts.

De hogere kosten gingen bij ons al niet op. We zijn er wel voor naar de andere kant van het land verhuisd maar doordat kantoor en huis nu in een kan zijn we zelfs bijna goedkoper uit.

Tijdwinst heb je absoluut niet (tenminste ik niet) behalve de standaard klussen ook nog is een keer per jaar grote schoonmaak en alles opnieuw verven. Nee ik ben absoluut meer tijd kwijt. Maar Ik kan elk moment van de dag even een knuffl halen op stal of vanuit de keuken kijken hoe het gaat in de wei, en dat is wat bij betreft al dat extra werk wel weer waard.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:27

@Koenlover: duurder uit ben je alsnog alleen niet direct. Als jij je huidige huis verkoopt, brengt die ook minder op omdat die in een goedkoper gebied ligt. De meerkosten zie je dus nu niet, maar mogelijk later wel.
Ook jij geeft al aan dat je het om de kosten of tijdswinst niet hoeft te doen, maar juist om het genieten van je paardenspul bij huis. Daar kan voor mij geen weekendje weg, besparing of wat dan ook tegenop. Gezelligheid heb ik genoeg op stal, met een paar leuke pensionklanten en zo kan ik een stukje van de kosten van de eigenpaarden betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:44

De meerkosten die er bij komen kijken als je iets koopt. Stel je koopt iets kompleet, dan kies je ook voor woongenot, dus van rijtjeshuis naar buiten..wat duurder is, maar met overwaarde kan het zo zijn dat je voor dezelfde last komt te zitten...

Ga je opknappen, wat vaak zo is als je iets koopt, heb je meerkosten...zet je iets naar je hand...klaar en je hebt die kosten niet meer, voorlopig dan..

Dan is bv nu 250 euro, 2 paarden, 2 shetten aan huis, of 250 1 paard in pension, waar ik ook nog elke dag naar toe moet rijden en door een ander moet laten doen zoals die ander het goed dunkt.

Alleen het weg kunnen, is een drempel, maar ik ben graag thuis, woon geweldig, heerlijk genieten van dieren thuis...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:52

Hmmm...voor mij is het niet veel goedkoper hoor!
Het ligt er net aan wát je elf doet natuurlijk.

Ik heb twee boxen aan huis met 2 paarden, een rijbaan en weiland.
Elke week gaan er in elke box een pak rapsodie, ze eten hun brokjes, muesli , hooi etc etc.
Dit jaar verwarmde bakjes geinstalleerd met alles erop en eraan.

Neem bv het hooi, komt van eigen land af dus dat houdt in: bloten, maaien, schudden, swelen en baaltjes of pakker persen en dat 2x per jaar. Dat laten we door een loonwerker doen, die betalen we ervoor. Verder de sloten schoonhouden 2x per jaar. Daarbij de nodige reparaties en onderhoud van je hekwerk, kosten stroomdraad 24/7 hele jaar door( via stroomnet). elk jaar komt de loonwerker ook de mestput legen.

Neem de rijbaan...aan laten leggen voor hoop geld met geopad bodem, drainage. Twee jaar geleden verlichting in de bak, vorig jaar een beregenings installatie. Alles loopt wel op..al kies ik daar zelf voor.

Dus tja...voor mij denk ik niet echt veel goedkoper maar ik kan er nu wel 2 houden ipv eentje op een pensionstal. Ik vind wel dat meerdere paarden erbij niet echt de kosten doen verdubbelen...

Ik ben een lastig persoon wat mijn paarden betreft en heb altijd wel íets aan te merken op een pensionstal. Nu kan ik alles zelf bepalen en regelen.
Ben een zeikerd dus ruim 3x per dag de mest uit de rijbaan ( vindt het smerig en het ziet er goor uit) daarbij ook slecht voor mijn bakbodem.
Ik werk 6 uur per dag, daarna alles in en rond huis en ja inderdaad, soms heb ik dan geen zin meer maar ik rij normaal gesproken 2 paarden per dag. en anders in elk geval eentje...

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:44

Mag ik vragen aan iedereen hier die een buitenbak heeft, wat voor bodem jullie hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:46

Nog steeds niet de goede......maar was ooit een gedraineerde bak met doek, doek is stuk en er uit en dat is probleem, maar hoorde dat ze dat tegenwoordig niet meer doen..., het gaat om het soort zand wat je er in hebt, dat is het allerbelangrijkste zit je op kleigrond, moet je draineren en het water kunnen laten aflopen...maar de toplaag is het allerbelangrijkste

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:47

Ik weet niet of het voor mijn vriend en mij in de toekomst goedkoper gaat worden.. Wel heb ik in het voordeel dat mijn vriend boer is, zo hoef ik niet te denken aan hooi/brokken (+opslag), trekkers, sleep etc is ook aanwezig. Een schuur waar de stallen in kunnen is er, dus is alleen nog kwestie van wat stallen erin bouwen; eenmalige kosten. Die ook nog beperkt kunnen worden aangezien ik een handige schoonvader heb ;) Onze kosten duiden nu alleen nog op een buitenbak. We zijn ons aan het orienteren om een zo goed mogelijke bak te krijgen voor een beetje een normale prijs. Agterbergbodem (€20.000) is namelijk net ff teveel van het goede. :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:48

russel schreef:
Nog steeds niet de goede......maar was ooit een gedraineerde bak met doek, doek is stuk en er uit en dat is probleem, maar hoorde dat ze dat tegenwoordig niet meer doen..., het gaat om het soort zand wat je er in hebt, dat is het allerbelangrijkste zit je op kleigrond, moet je draineren en het water kunnen laten aflopen...maar de toplaag is het allerbelangrijkste

Oke. :) Wij hebben een zandgrond, dus dat is al een groot voordeel. Drainage gaan we sowieso doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:48

Hele goede sproeimogelijkheid, creeer je met het juiste soort zand op de toplaag hetzelfde effect...bodem moet nl stevig zijn en beetje nat is ideaal.....in de winter heb ik nl de allerbeste bodem, lijkt net agterberg. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:49

Agterberg gebruikt gewassen kwartszand met snippers....als je dat kan leggen, dus alleen bv zand dat een vaste compacte massa blijft en snippers er tussen...dan heb je een ideale bodem, snippers houden vocht vast, en houd het zand bij elkaar.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:50

russel schreef:
Hele goede sproeimogelijkheid, creeer je met het juiste soort zand op de toplaag hetzelfde effect...bodem moet nl stevig zijn en beetje nat is ideaal.....in de winter heb ik nl de allerbeste bodem, lijkt net agterberg. :D

Oke, bedankt. Sproeien is mogelijk. :D Weet jij toevallig nog een goede toplaag?
Ik heb iemand gesproken en die gebruikt paardenbakzand, polyvezels en polyvlokken. Iemand toevallig bekend mee?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:50

russel schreef:
Agterberg gebruikt gewassen kwartszand met snippers....als je dat kan leggen, dus alleen bv zand dat een vaste compacte massa blijft en snippers er tussen...dan heb je een ideale bodem, snippers houden vocht vast, en houd het zand bij elkaar.

Oke :) En misschien een domme vraag, maar hoe zou ik daar aan kunnen komen?