Leidingen bevroren.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:38

Wij hebben op stal een rondpompsysteem eehhh juist ja. Gester moest toch echt de loodgieter eraan te pas komen.Vergeet alleen niet als het gaat dooien de hoofdwaterleiding af te sluiten. Anders heb je een prive zwembad.

joyce B

Re: Leidingen bevroren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:58

juist, dat was hier in de stal vanmorgen het geval... De bevroren kraan van de wasbak/wasplaats was weer ontdooid en blijkbaar kapotgevroren... Water kwam er van alle kanten uit (gelukkig zat er een handdoek overheen gewikkeld en liep het water de wasbak in naar de afvoer)
Gelukkig wist onze stalgenoot die de paarden kwam doen waar de hoofdkraan zat, en nu is alles afgesloten tot mijn man thuiskomt om er naar te kijken...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:08

chaos: inderdaad zoals ikke zegt: maak er iets overheen zodat de paarden er niet bij kunnen.

aii balen joyce, gelukkig zat er een handdoek om heen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:40

Ook hier is alles al een tijdje bevroren. Het grootste deel van de leidingen zit lint rond en is verder goed geïsoleerd. Helaas gaat een klein deel van de leidingen ondergronds en daar is het dus bevroren.
Gelukkig hebben we vooraan in de schuur wel nog water. We moeten dus maar ongeveer 30m gaan met het water om in de stallen te komen.
We gebruiken daarvoor wel zo'n H20bag. Vlak voor het stalgedeelte gieten we het water dan in emmers zodat we maar een heel klein stukje met emmers moeten lopen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:20

Ikke, het maakt me verder niks uit, ik heb het nu prima voor elkaar en wij kregen het niet afzonderlijk van elkaar voor elkaar, en dus hebben we het anders opgelost. Als je het zelf beter kunt prima, maar ik ben nu ook blij!
Het probleem is dus dat bij het witte dopje bovenop de bakjes de boel beroor bij de oude drinkbakjes, dat waren gewone NIET verwarmde bakjes.
Dan bevroor de nozzle ook ( of het dopje vloog eraf = waterballet) Daarom nu én verwarmde bakjes én thermokabel.

Voor degene die willen weten hoe het nu zit bij ons:

Zo staan de stallen erbij overdag, achterdeuren helemaal open, voorkant alleen de bovendeur. De waterbakjes zitten tussen de boxen in aan traliezijde. Best fris dus!!Bij de voorkant.:
Afbeelding

Het bakje box 1: De warmtekabel is degene die met bindbandjes aan de leiding vast zit. De kabel van de electra van de spiraal in het bakje is de losse kabel.
Afbeelding

Het bakje box 2:
Afbeelding

kabelwerk tussen de tralies door naar boven, bij plafond een slang ingevoerd, boven de tralies moet nog afgewerkt met een stukje slang:
Afbeelding

Via het plafond naar de muur van de garage:
Afbeelding

En via de muur naar de transformator aan de andere kant:
Afbeelding

Nu moeten we nog de kabels netjes wegwerken in een buisje, de bindbandjes netjes afknippen en bij de leiding bij box 2 komt nog bekisting om de leiding heen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:48

ik heb even in je profiel gespiekt, maar wauw wat een mooie stallen heb je!!
ziet er goed uit (denk ik, heb er verder geen verstand van :+ ) ik zou inderdaad ook de draden nog wat meer wegwerken zodat de paarden er niet zo makkelijk bij kunnen.
Laatst bijgewerkt door loulou op 08-02-12 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:51

ElCamino schreef:
Ikke, het maakt me verder niks uit, ik heb het nu prima voor elkaar en wij kregen het niet afzonderlijk van elkaar voor elkaar, en dus hebben we het anders opgelost. Als je het zelf beter kunt prima, maar ik ben nu ook blij!
Het probleem is dus dat bij het witte dopje bovenop de bakjes de boel beroor bij de oude drinkbakjes, dat waren gewone NIET verwarmde bakjes.
Dan bevroor de nozzle ook ( of het dopje vloog eraf = waterballet) Daarom nu én verwarmde bakjes én thermokabel.

Sorry hoor, dat ik het als installateur wellicht iets te goed weet. Maar als jij tevreden bent, is het goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:52

Klopt, maar het een beetje robuust...vorige keer zat er zo'n schuimrubber isolatie rol om de leiding heen, binnen het kwartier had meneer alles eraf gegeten, nu er niets omzit blijft hij eraf.... De leiding onder de bak naar de grond komt bekisting omheen, rest nog even verzinnen, hij lijkt er vooralsnog niet bij te kunnen...de afstand tussen de bakjes en de muur is niet zo groot..

ikke: ik bedoel het niet zo maar soms vind ik je een beetje té betweterig overkomen op bepaalde dingen. Of het nu om electra, auto's,trekgewichten etc etc gaat....ik reageer daar meestal niet op maar nu even wel...en wanneer het in de praktijk dus niet werkte dan lossen we het anders op. ik zeg alleen dat het voor ons nu prima werkt.

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:35

bij mijn verzorgpony's van vroeger moesten ze altijd het ijs in hun drinkenbakken stuk slagen... een heel werkje ;s

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:52

@ Elcamino; bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ziet er mooi uit, maar zou bij mij helaas niet werken. In de eerste plaats heb ik van die peuterpaarden die alles testen hoe vast iets zit. En ik heb andere drinkbakje (Brouwers) die ook nog een keer tegen de achtermuur zijn geplaatst. En veel meer waterleiding die onder de dakplaten langs loopt.
Mooi dat jij het zo opgelost hebt. Mooi optrekje voor je paarden!

@Ikke; mss moet ik jou eens foto's sturen van de situatie. Jij bent installateur en dan ben ik benieuwd naar jouw oplossing/advies en prijsopgave.

ArBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 02:22

Het wordt straks nog lachen als het weer begint te dooien. Dan komen de leidingen weer los en dan begint het gedonder. Goed in de gaten houden dus.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:20

vervelend, hopelijk krijg je ze gauw los

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:25

nou, heb vannacht uitgevonden hoe het zit met de kraantjes en heb zelf maar de warm- en koudwaterleidingen naar de kapotte kraan afgesloten (mijn man snapte er niets van, of hij had geen zin om er meer tijd in te stoppen om het uit te zoeken) en nu kan de hoofdkraan weer open. Heb ik in elk geval koud water uit de vorstvrije kraan binnen. Die vorstvrije kraan buiten heb ik nog niet aan de praat, misschien moet daar een keer een scheut heet water over de buitenkant of zo. De binnenkant van de leiding zit nu recht boven het vorstbeveiligingskacheltje, dus die voelt erg warm aan. Daar kan het niet aan liggen, en water stroomt ook nog gezien dat die andere het wel gewoon doet...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:24

ArBr schreef:
Het wordt straks nog lachen als het weer begint te dooien. Dan komen de leidingen weer los en dan begint het gedonder. Goed in de gaten houden dus.

Ik heb de hoofdwaterkraan van de stal afgesloten, dus daarvoor hoef ik niet bang te zijn.
Maar tis een goede tip voor mensen die dat niet gedaan hebben.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:43

loulou schreef:
chaos: inderdaad zoals ikke zegt: maak er iets overheen zodat de paarden er niet bij kunnen.

Zoals? :)

Ik zou het overigens niet eens willen hoor, ff met emmers sjouwen twee weken is geen probleem. Maar ben gewoon nieuwsgierig!!
Als het niet goed werkt is het een dure aanschaf voor 25 boxen................

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:38

Alani schreef:
@Ikke; mss moet ik jou eens foto's sturen van de situatie. Jij bent installateur en dan ben ik benieuwd naar jouw oplossing/advies en prijsopgave.

Als je serieus overweegt om een goede tracing aan te brengen, dan heb je meer nodig dan foto's, maar ik wil je best de goede richting op sturen an de hand van foto's.
Om voor jezelf een beeld te vormen, Raychem is een hele grote speler op deze markt; Google is your friend :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:16

Chaos schreef:
loulou schreef:

Zoals? :)

Ik zou het overigens niet eens willen hoor, ff met emmers sjouwen twee weken is geen probleem. Maar ben gewoon nieuwsgierig!!
Als het niet goed werkt is het een dure aanschaf voor 25 boxen................

hout eromheen timmeren bijvoorbeeld? er zullen zoveel oplossingen zijn.
bij mij is het niet nodig omdat ik geen leidingen in mijn stal heb zitten, alles zit aan de achterkant van de stalwand.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:14

Ja dat soort dingen gaat helaas niet werken. Tis een grote schuur met een rij boxen zonder muur, alleen kunstof wanden en tralies. :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:16

Hier werkt het op dezelfde wijze als bij die luxe stallen hierboven op de foto's. Maar alleen de waterleiding en -bak is gelijkend. De rest aanmerkelijk minder luxe maar tevreden paarden met water ook bij temp onder de -20 gr.C.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:09

Ach wat is luxe....ik heb gewoon alle jaren ijs gebikt hoor, hihi.... nu voor het eerst die bakjes gemaakt.
En ja had ik het maar eerder gedaan....
En mijn paarden maakt die "luxe" geen moer uit hoor, ze staan altijd buiten in de bak en het interesseert ze geen hol.
Het baasje is er wél blij mee...haha

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:18

De vorst is lekker weer voorbij en sinds gisteren weer water in de stallen. Emmertjes sjouwen is gelukkig al weer voorbij.

@Ikke; thanks voor de tip. Ik zal eens gaan zoeken. Als ik aanvullende vragen heb, dan neem ik de vrijheid om je een pb te sturen. Akkoord?