Hoelang kunnen paarden zonder water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:11

Linsey93 schreef:
die van mij gaan smiddags van half 2 tot 5 naar buiten, en kunnen alleen dan drinken. dan gaan ze op stal (hebben geen drinkbakken) en moeten ze gewoon weer wachten tot de volgende dag.
het zal niet het fijnste voor ze zijn maar ze drogen echt niet uit hoor!

Ik vind het raar dat jullie de paarden dan voor die 20,5 uur op stal geen water aanbieden in de stal...
Vind dat echt niet kunnen. een emmer of waterbak is zo neergezet of opgehangen en gevuld.
Als paarden ruwvoer eten krijgen ze dorst. Hier gaan ze tussendoor bij het hooi eten regelmatig even wat drinken.

edit:rekenfoutje)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-02-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:17

Linsey93 schreef:
die van mij gaan smiddags van half 2 tot 5 naar buiten, en kunnen alleen dan drinken. dan gaan ze op stal (hebben geen drinkbakken) en moeten ze gewoon weer wachten tot de volgende dag.

Is dit alleen met de winterperiode of het hele jaar?
Vind dat wel heel erg weinig hoor. Zou ik persoonlijk geen genoegen mee nemen.

Hier krijgen de shetten meestal om een uur of half 9 water 's ochtends met het vriesweer. Ze beginnen nooit direct te drinken. Maar het scheelt dat ze buiten staan en dus misschien wat aan de sneeuw knabbelen. En dan rond een uur of 7 's avonds halen we het meestal weg. Wordt de rest van de dag wel regelmatig open gemaakt.
Moet zeggen dat ze ontzettend weinig drinken ze zijn met z'n 2ën en ik denk dat ze zo'n 5 á 6 liter water drinken samen. Ik geef ze 's ochtend altijd zo'n 10/12 liter water maar het grootste gedeelte zit er meestal nog gewoon in.

Supervixen

Re: Hoelang kunnen paarden zonder water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:43

Bij ons krijgen ze nu de leidingen bevroren zijn rond 9 uur 's morgens water, dan weer om 12 uur, dan om 3 uur en dan rond half 7 en meestal nog rond 8 uur 's avonds. Meestal komt er nog wel iemand die ze tussendoor ook nog een emmer voor de neus houdt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:51

joyce B schreef:
Linsey93 schreef:

Ik vind het raar dat jullie de paarden dan voor die 20,5 uur op stal geen water aanbieden in de stal...
Vind dat echt niet kunnen. een emmer of waterbak is zo neergezet of opgehangen en gevuld.
Als paarden ruwvoer eten krijgen ze dorst. Hier gaan ze tussendoor bij het hooi eten regelmatig even wat drinken.

Een paard ruim 20 uur per dag geen drinkwater geven valt zelfs onder de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren.

Hier hebben ze als de bakken bevroren zijn binnen gewoon een 90 liter kuip in de box staan, dus genoeg te drinken. Een kuip met water in de stal plaatsen is niet zo moeilijk. Desnoods een flinke stoeptegel op de bodem tegen het omtrappen.

En....er is gevaar voor koliek als ze in die 20 uur wel te eten hebben maar niets te drinken. Dit is verzorging onthouden!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:32

Lowara schreef:
3 tot 4 emmers per dag? per paard? :=
nou.. ik heb er 4 staan, en mag blij zijn als ik in totaal 2 reguliere emmers per dag aan ze kwijt kan. ( dus 2 emmers op 4 paarden)
zodra het flink vriest, lijkt het wel of ze totaal omdraaien qua drinkbehoeftes hier, normaliter drinken ze met gemak zo'n grote weidebak in 1 dag leeg,maar met vorst dus bijna niets

:wow:

Mijn paard drinkt altijd al veel. Maar die drinkt gemiddeld 1,5 emmer per drinkbeurt := ( wat zo'n 3 á 4 keer word gedaan op een dag)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:33

Linsey93 schreef:

:n

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:55

Linsey93 schreef:

:oo :n Belachelijk!

Als ik zie wat er hier doorheen gaat bij de paarden tijdens een dood normale nacht..... Getsie wat een beleid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:51

Hier drinken ze 's nachts (dus tussen 23:00 wanneer ze op stal gaan en 9:00 dat ze weer naar buiten gaan) ong. 1 a 2 emmers water (tussen de 10 en 30 liter water)
Dan overdag drinken die 2 pony's samen ongeveer 4 tot 6 emmers water. De ene dag/nacht drinken ze meer dan de andere.

Ik heb voor in de stal een kleine maat speciekuip (ong. 35 a 40 liter inhoud? bij de Welkoop) die precies past in een autoband.
Zo kan die niet omvallen en ook het er uit tillen lukt over het algemeen pas als hij al vrij leeggedronken is.
Enige nadeel is dat ze soms strooisel in de bak schoppen als ze opstaan na het liggen. En ze zouden er in kunnen poepen, maar dat gebeurd hier gelukkig niet. Staat aan dezelfde zijde (bij de deur) als het hooi hangt, dus meestal poepen ze aan de andere kant van de stal.

Tuurlijk zal een paard niet gelijk doodgaan als ze 1 of dagen geen drinken krijgen, een mens red het ook 1 a 2 dagen zonder water, maar dat wil nog niet zeggen dat dat gezond is of diervriendelijk.
Een dier hoort verspreid over de dag voldoende te kunnen drinken.

Een dier hoort volgens de dierenbescherming ten alle tijden toegang te hebben tot water...
En bij een goede verzorging zorg je er o.a. voor dat een dier geen honger of dorst heeft en een schone stal/weide/uitloop. Meerdere keren water aanbieden (liefst dat ze er zelf bij kunnen zodat ze kunnen drinken wanneer het hun zelf uit komt) is toch wel het minste wat je kunt doen voor je paarden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-02-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:00

Ja precies... hier krijgen ze buiten geen water, maar ze hebben daar ook geen behoefte aan. De eerste dagen wel aangeboden, speciekuip vol gegoten. Maar ze hebben er nog geen slok uit gedronken buiten. Dus dat laat ik nu maar zo (ze staan uurtje of 4 buiten, blijkbaar genoeg aan sneeuw of iets??). Maar 20 uren lang....

Hier krijgen ze met zn 2en iig 5 emmers water in een tijdsbestek van 1800-1000. Dan ben ik er, is de waterbak leeg, en beginnen ze wederom gelijk te drinken als ik hem weer vul (niet veel, maar wel wat slokken).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:05

mijn eigen 2 paarden lopen op het moment trouwens 24/7 vrij in en uit en hebben een verwarmde vlotterdrinkbak buiten staan, dus kan niet meten hoeveel liter die drinken, maar die lopen ook geregeld bij hun hooi weg en hebben dus ook altijd toegang tot water wat niet bevriest.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:16

Juist tussen het eten door drinken ze. Ik neem aan dat in die 3 uur dat die pony's buiten staan, ze dan geen voer krijgen maar alleen kunnen drinken, en binnen alleen voer krijgen zonder dat ze kunnen drinken....?

Linsey93, kun je hier wat aan veranderen of ben je afhankelijk van een stalhouder? Dit is echt niet goed hoor. :n

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:27

Ik geef mijn paarden 2 keer per dag water. En dat zijn grote bakken (wat ik normaal voor hooi gebruik) dus ze hebben lekker de hele dag water. Vorig jaar kreeg mijn pony (verstoppings) koliek, omdat ze niet dronk omdat het te koud was blijkbaar. Sindsdien geeft ik met zulke temperaturen warm water. En natuurlijk wat vaker slobber geven.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:40

Linsey93 schreef:

Dit grenst zelfs aan dierenmishandeling....drinkbakken heb ik ook niet, wel een emmerhouder incl gevulde emmer
Hier staan ze van 10 tot schemer buiten met een gevulde speciekuub, die indien nodig overdag ook bijgevuld wordt en op stal krijgen ze 3x water.
Merk dat hier gemiddeld 30 tot 40 liter p.p gedronken wordt

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:50

Hier krijgen de paarden 's morgens en 's avonds een emmer water.
Overdag staan ze in de paddock met een badkuip vol water.
Ik kom 's avonds nog een keer extra om de emmers bij te vullen zodat mijn paard genoeg heeft.
De anderen vinden het te koud en komen dus niet en zeggen mijn paard staat volpension dus laat de stalhouder het maar regelen!
Ik vind dat raar maar als ik het zo lees dan hebben andere paarden minder water en die overleven het ook.
Ik maak me dus duidelijk voor niets druk.....?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:47

Heb het de laatste dagen een beetje bij lopen houden hoeveel water er gegeven wordt.
's morgens om 06.00 uur allen bijvullen, ongeveer 8 emmers.
's middags om 14.30, idem, ongeveer 12 emmers.
's avonds om 19.00 uur allen bijvullen en wat ijs verwijderen, 12 emmers.

12 paarden.
Dus 32 emmers van 10 liter is per paard 25 ltr, gemiddeld.
De 2 geiten drinken in verhouding heel veel, minimaal een emmer per dag.
(Daarnaast wordt er dus ook nog ijs weggegooid)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:14

Dan drinken ze nog flink bij jou. :j

Ik heb hier een 44 liter ton met lauw water, waaruit ze per 2 ongeveer 10 liter drinken (shet en paard), en een 600 litertank koud water, die ik dagelijks bijvul met 40 liter, waar de 2 voornoemde shet/paard bij kunnen en nog 2 andere paarden uit drinken.

Dus ik denk de shet zo'n 8 liter en de paarden 14 liter per paard (shet zal dan wel iets minder drinken)? Dat is dan alleen buiten tussen 10.00 uur en 17.00 uur. De shet heeft wel duidelijk voorkeur voor het lauwe water. Het paard dat er bij staat neemt eerst lauw water en dan koud.

Binnen weet ik niet wat ze ongeveer drinken, niet veel igg gezien de kuipen en het moeten bijvullen er van. Ze hebben wel automatische drinkbakken die alleen met zeer strenge vorst pas eind vd avond/in de nacht bevriezen, dus dat is ook nog een watervoorziening.

De stalkat drinkt volgens mij maar een paar slokjes, dat bakje zit vaak nog vol, of hij moet uit de bakken van de paarden drinken binnen. (kat wil met dit weer niet naar buiten :D )

Ik las gisteravond trouwens dat als er lauw water aangeboden wordt (verwarmd) het dan afgeraden wordt er ook een bak onverwarmd water (ijskoud) te laten staan. Het instinct van paarden zegt dat lauw water vervuild is als er koud water aanwezig zou zijn. Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Hier kunnen ze kiezen tussen lauw en koud. Volgend jaar maar alleen lauw aanbieden. :j (om nu 600 liter weg te laten lopen....)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:30

Ik las gisteravond trouwens dat als er lauw water aangeboden wordt (verwarmd) het dan afgeraden wordt er ook een bak onverwarmd water (ijskoud) te laten staan. Het instinct van paarden zegt dat lauw water vervuild is als er koud water aanwezig zou zijn. Daar valt natuurlijk wat voor te zeggen. Hier kunnen ze kiezen tussen lauw en koud. Volgend jaar maar alleen lauw aanbieden. (om nu 600 liter weg te laten lopen....)

Interessant, in de zomer zie ik mijn paarden vaak gelijk naar het waterbakkie lopen in de buitenbak.
Ze gaan dan eerst eens lekker drinken, dus een paard prefereert koud water boven lauw water. :7

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:32

Ik heb het ook eens bijgehouden vd week.
Ik geef s'morgens een emmer binnen, tussen de middag een emmer binnen, 6 emmers buiten, een emmer binnen en later weer een emmer binnen. (10 liter emmers)
Totaal 26 emmers op 5 paarden en nog liggen er 's morgens emmers door de stal heen :+ tonnen neer zetten werkt hier niet dat water bevriesd of ze doen hun behoefte er in. :\
Ze geven hier de voorkeur aan lauw water dat koude water drinken ze echt niet. :n

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:48

Vergeet niet dat er heel veel paarden zijn die graag voetballen met de emmers. Hoefemmeren.
Hier krijgen ze het water in de voerbak die vast zit. En waar ze het voorbeen niet inkrijgen om het ijs kapot te kunnen maken.
De enige voetballers lopen met zijn drieen in een uitloop en kunnen de betonkuip nog wel eens verplaatsen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:55

Bij mij is er maar 1 die aan voetballen doet :D
Mijn voerbakken hebben gaatjes daar kan ik niks in gooien, maar ik heb wel emmers die ik op kan hangen en die worden er pas afgegooid als ze leeg zijn het is nl niet nat op de grond waar de emmer hangen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:22

mnkortleve schreef:
Bij mij is er maar 1 die aan voetballen doet :D
Mijn voerbakken hebben gaatjes daar kan ik niks in gooien, maar ik heb wel emmers die ik op kan hangen en die worden er pas afgegooid als ze leeg zijn het is nl niet nat op de grond waar de emmer hangen.

Vergeet niet dat het water op de grond snel bevriest en uitdampt met die zware vorst. :7

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:37

Het vriest bij mij op stal niet dusdanig hard dat dit niet meer zichtbaar zou zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:42

Ariebren schreef:
Interessant, in de zomer zie ik mijn paarden vaak gelijk naar het waterbakkie lopen in de buitenbak.
Ze gaan dan eerst eens lekker drinken, dus een paard prefereert koud water boven lauw water. :7

Nou....prefereren, dat schijnt het instinct te zijn wat om de hoek komt kijken. Lauw water zou eerder vervuild zijn dan koud. Af te raden dus om koud en lauw in 1 wei te zetten in de winterperiode.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:28

Linsey93 :

waarom hebben ze op stal geen water ?
en hoezo komen ze maar 3.5 uur na buiten ?

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:36

joyce B schreef:
Linsey93 schreef:

ter verduideleking, het is niet mijn stal het is waar die gestald staat en verder kan ik hier ook niets aan doen. jullie vraag was hoelang kunnen ze zonder, en ze zijn hartstikke fit en gezond en kunnen dus ook zolang zonder op een minder luxe stal, savonds krijgen ze nog een keer rond 9 uur water