Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Mijn kans, paarden dichtbij huis, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:58

Heb je een put dan ofzo ? :)

Onze vorstvrije kraan gaat gewoon de muur in :P

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:16

onze waterleiding ligt geloof ik op iets van 60 of 80 cm diepte

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:47

Een stroomleiding ligt naar het grondstuk toe. Hoe dat met het water zit weet ik niet, ik denk niet dat er een leiding ligt, maar het woonhuis staat vlak naast het grondstuk zeg maar...

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:02

ik zit ook midden in de polder ..... maar een paar honderd meter verderop staat een huis , dus wisten we dat er ergens een waterleiding zou moeten liggen en dat wij dus ook een wateraansluiting bij de wei zouden moeten kunnen krijgen.

en dat klopte.. vlak langs de weg lag de leiding , dus is er bij ons op de parkeerplaats een aansluiting gemaakt en van daaruit moesten we nog een 70 meter lange geul richting stal graven om het water bij stal te krijgen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:58

ik woon in Gasselternijveen. en heb ongeveer dezelfde situatie als jou. Wij konden de paarden bij mijn ouders stallen, achter het huis een weide vam 30x50 meter. Die was binnen 2 weken kaal, dus daar heb je niets aan. In de winter gaat ie helemaal over in modder, dus kans om bij te komen heeft de wei niet in het voorjaar, tenzij je de paarden op een postzegel houdt om de wei rust te geven.

Het stukje land achter mijn ouders huis was van de buurvrouw. Die werd 3 mnd nadat wij er met de paarden waren, ziek, en moest hus verkopen, incl grond..

Mijn ouders konden de helft ongeveer kopen, waar wij nu een paddock-bak van hebben gemaakt,van 16x40 simpelweg door geel zand op zwart zand te storten, Omkeren kon niet vanwege puin in de grond.

Wij hebben het geluk dat we een weide kunnen huren van de overbuurman, waar de paarden van mei tot november op mogen, en bij goede omstandigheden eerder en langer.

Zonder die wei heben we dus alleen een paddock, en zou het best een duur vehaal worden, omdat je dan constant hooi moet voeren, en dat is er ook niet goedkoper op geworden. Hou dat dus ook in gedachte.

Het is veel werk, wij zijn met zijn 2en, en doen alles samen, dan is het te doen, maar alleen zou je het niet redden denk ik. In de winter, als ze op de paddock staat, moet en wij er 4x daags heen. 8uur hooi, 11 uur 15 uur en avond binnen om 19. Mijn vader voert de laatste x om 22 uur, die mazzel hebben wij.

Wij kunnen onze mest gratis kwijt bij de boer waar we stro kopen. Daar mogen wij heel blij me zijn, want er zijn zat boeren die geld vragen voor een aanhanger vol mest. Die elke week 1x leeg moet. met 2 d pony´s

qua kosten betaal ik per maand een 250 kg baal hooi á 33,50. en stro 20 euro.ik betaal geen huur enz omdat ze bij mijn ouders staan.
Mijn stalgenootje betaald mijn ouders 35 euro per maand huur en ook per maand 33,50 hooi en 20 euro stro. Verder betalen we dus alles samsam. Hoi en stro kosten delen we. We verbruiken gemiddeld 2 balen in de maand, afhankelijk van het weer. En 20 pakjes stro in de maand.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:51

Leorah schreef:
Ik was op zoek naar mn topic, stond ie verder bovenaan dan ik had gedacht haha.. en ik dacht al dat ie weg was ofzo. Bedankt voor de reacties weer.

Ik ben er nog niet over uit wat ik ermee wil. Vandaag helemaal een pleurisdag gehad, trammelant thuis, omdat ik het niet eens ben met hoe mn ouders de paarden houden. Verdikke, nu staan ze weer op stal te staan en ze mogen er niet uit. De bak is uiteraard niet gesleept (en dat mag ik zelf niet doen met de trekker), dus daar kunnen ze niet in. De wei viel reuze mee, maar.. nee, dat mocht ook niet. Voorgesteld om met mn paard naar het bos (op 500 meter afstand van hun huis) te gaan, zodat ik tenminste haar nog beweging kon geven, en wederom een NEE op request. buitenritten zijn uit den boze en ten strengste verboden door mn ouders. Dus.. laatste optie, paard opladen en naar de binnenbak. Maar helaas, ook dat mocht niet, want ik had gisteren nog gereden dus "ze" vonden het niet nodig. Ik baal dus gewoon als een stekker. Ik ben 31 en geen 15, ik doe mn best om mn dieren zo goed mogelijk zorg te geven, maar dat mag dus niet. Met een beetje pech komen ze gewoon de komende weken hun stal niet uit, arme dieren en ik kan gewoon niks doen. Ben er zo gefrustreerd van. Ik weet dat mn ouders het goed bedoelen, maar ze denken gewoon niet verder na dan hun neus lang is en nu zitten de paarden ermee. Elke winter hetzelfde liedje en dat ben ik gewoon ZO zat. Heb gewoon migraine van het balen.

Als ik dan na ga denken, denk ik.. ja dit is misschien niet zo groot, dat stuk land maar zeker beter dan 24/7 op stal staan te staan.. pfff.

water is er ja, en stroom ook trouwens.

Ik heb overigens een stal op het oog, ik zet hier alleen geen link neer, omdat ie nog op marktplaats staat. Bij interesse kan ik de link PBen, want ik hoor wel graag jullie mening er over!

Mens je bent 30. Het gaat hier om je dieren, niet om je kleedgeld. Doe er dus wat aan. Volgens mij zijn dit alleen maar argumenten om je zin door te drammen om naar dat kleine wei'tje te gaan. Als je dat zo graag wil doen moet je dat zeker doen, hoef je ons niet voor te overtuigen. Maar het is gewoon belachelijk klein

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:53

hallo Duuk, verder alles in orde met je? Als je niet normaal kunt reageren, blijf dan lekker weg. Je kent me niet, dus ik pik zo'n toon echt niet van iemand om niks.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:02

Met mij gaat het prima, dankje. En ik reageer normaal? En er is niets mis met mijn toon hoor. Ik scheld niet, ik probeer je alleen iets duidelijk te maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:04

Ik geloof niet dat je mij iets duidelijk probeert te maken? Je haalt me neer en je denkt te weten hoe mijn gedachtengang is? Verder kan ik hier toch niks mee.. Wat in vredesnaam bedoel je met "doe er wat aan???" en ik ben 31, geen 30 trouwens.....

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:09

Ik haal je niet neer ik vind het gewoon belachelijk dat je ouders bepalen dat ze binnen blijven al die tijd. Ik zou daar niet eens over lopen klagen maar direct actie ondernemen.
Maar goed succes met je zoektocht, ik hoop dat je iets vind waar je paardjes de ruimte hebben

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:11

wat voor actie zou je ondernemen als ik vragen mag? want zoveel keuze heb ik niet, dus ik ben benieuwd wat je daarmee wou zeggen..... wat ik dus blijkbaar zelf nog niet heb kunnen bedenken.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:16

Na dat laatste bericht (over dat je niks mag van je ouders) heb ik niet meer verder gelezen. Maar wat je anders zou kunnen doen? Nou TOCH naar buiten gaan misschien??? TOCH de bossen in, TOCH naar de binnenbak? Je bent een volwassen vrouw, het zijn JOUW paarden, je beslist toch zeker zelf wel of je buiten gaat rijden? Iemand erbij halen die toch de bak kan trekken. Gewoon actie ondernemen dus

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:21

Dat had jij denk ik maar even gedroomd dat dat zo werkt haha.. Zo lang ze bij mijn ouders op stal staan, heb ik hun regels op te volgen, leuk of niet.

heb ik het recht om zomaar iemand op hun terrein te laten komen met n trekker? denk ut niet
als jij op een stal staat en daar zijn bepaalde regels waaraan jij je moet houden, dan doe jij dat dus niet? Wat denk je wat er dan gaat gebeuren..............juist.. sta je met je peerdjelief op straat. En dat lijkt me nu NET even een NOG slechtere oplossing dan waar ik nu mee bezig ben (zoeken naar een eigen stekkie voor ze).

maar toch bedankt voor je euh.. advies.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:35

Pardon? Het gaat om JOUW paarden. Ja, ze staan op hun stal, maar je laat hun toch niet beslissen waar en OF jij mag rijden????
Kom nou

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:31

Persoonlijk vind ik de ruimte heel klein voor een paard en pony. Maargoed, iedereen zijn eigen keus natuurlijk!

Wat ik me afvraag: Is er ook iemand die voor je kan invallen? Stel jij struikelt over een stoepje en breekt een been en een arm(ver gezocht, maar toch..) kan iemand dan jou taken vervullen? zoals voeren/mesten/binnen en buiten zetten.

In een bak/paddock van 15 bij 30 valt i.m.o prima te rijden. Onze bak is 15 bij 40 en soms laat ik het maatje van mijn rijpony in de bak staan terwijl ik rij, en heb ik dus een bak van 15 bij 30.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:48

Ik moet zeggen dat ik het met Duuk eens ben. Kom op zeg, je bent 31, laat jij je ouders vertellen wat jij mag en niet mag? Je bent een volwassen vrouw, het zijn jouw dieren.
Ook al is het hun terrein, je bepaald toch zelf wel wat je doet. Vertellen ze je ook wanneer je naar de wc mag en hoe je je kont moet afvegen als je daar bent?

Sorry, maar ik ben hier weg. Ik dacht dat de situatie anders lag, maar als jij je op je 31e door je ouders nog laat vertellen wat je mag en niet mag, dan heeft het geen enkele zin hier tips te geven, advies of een mening. Want je moet toch naar je ouders luisteren. En ik heb het idee dat je het landje toch gaat nemen. Veel succes met de spijt achteraf en ik hoop dat je paarden er kunnen wennen, op zo'n postzegeltje. En straks in de drek, omdat er geen droog stukje meer is behalve op de stenen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:08

erg jammer dat ik dergelijke reacties moet krijgen nu.. maar goed, eigen keuze en als je denkt hier niet te moeten reageren, hou ik niemand tegen hoor.

Zoals reeds genoemd, ik heb me daar aan regels te houden, al vind ik ze zelf niet goed, zo is het nu eenmaal wel. En ik wil zeker niet zeggen dat mijn paarden het slecht hebben, juist niet.. ze staan wanneer het niet bevroren is, altijd lekker buiten overdag, krijgen alles wat ze nodig hebben en meer dan dat, dus ja, wie ben ik dan om zo onrespectvol tegenover mijn ouders te zijn.

Dat is misschien ook wel het punt dat een ander niet kan begrijpen? Als je ergens staat bij een "stalhouder" dan ga je daar misschien anders mee om dan wanneer het je ouders betreft, die altijd hun stinkende best voor je hebben gedaan en nogsteeds.

Sorry, maar hoewel ik niet blij met de situatie ben, dan nog vind ik het ronduit brutaal, onrespectvol en ongepast om zomaar dingen te gaan doen, waarvan ik weet dat het gewoon not done is volgens hun.

En om die reden heeft het blijkbaar geen zin om mij tips te geven, waarom ik vraag met betrekking tot een eigen stuk land? Wat een onzin zeg.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:44

misschien zou je actief bij "boeren" of mensen met land in de buurt van je eigen huis langs kunnen gaan.
of vraag eens bij de gemeente na of ze een strook grond te huur hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:53

joh laat je niet zo opfokken; lees het 'trammelant stuk' door en zeg nou zelf; het lijkt toch ook een beetje op het gedrag van een 15 jarige? Des te meer reden om onder de vleugels van je ouders weg te willen... er zijn zoveel mensen die in de kinderrol vervallen als ze bij hun ouders zijn, moet je je niet druk om maken hoor.

Misschien gedragen ze zich wel expres zo onredelijk in de hoop dat jij een eigen plek zoekt voor je paarden (zal hen vast ene hoop werk schelen).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:33

Ik heb steeds meegelezen maar sorry, je ouders konden echt de pot op.
Het lijkt haast wel een strafkamp waar niks mag, bah bah.
Kies eens voor jezelf en je paarden en ga voor dat stuk land en dop je eigen boontjes.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:46

Wat is er in vredesnaam onrespectvol, brutaal en ongepast aan het feit dat jij goed voor je paarden wilt zorgen en rijden? Wat maakt hun het in hemelsnaam uit dat jij lekker de bossen in gaat om ze beweging te geven? Wat maakt hun het uit dat jij ermee naar de binnenbak gaat? Ik zie werkelijk waar het probleem niet?
Je wil toch het beste voor je dieren? En ik mag aannemen hun ook, nou ik denk niet dat dat betekend dat ze dag en nacht in stal staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 09:57

Het maakt hun dus wel iets uit, anders vonden ze het wel goed. Naar de binnenbak mag ik wel hoor, alleen zondag niet. In de bossen vinden ze gewoon levensgevaarlijk, altijd al gevonden, dus dat is een eindeloze discussie waar we toch nooit uit gaan komen.

Heb de hele nacht wakker gelegen van jullie geroep en geschreeuw hier. Verdorie, snap dan toch dat ik het juist goed wil doen, maar gewoon heel beperkt ben. Ik werk me al jaren suf op zoek naar een vast contract, maar die krijg ik maar steeds niet, daarom kunnen we geen huis met wat ruimte kopen. Was het maar zo makkelijk.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:06

Ik geloof heus wel dat je het beste wil. Maar ik zal vast een complete andere gedachtengang hebben dan wat jij hebt. Ik kan me niet voorstellen dat ik me tegen laat houden door mn ouders omdat ze "het niet willen hebben". Je bent verdorie 31. Je bent een volwassen vrouw. Je wil het beste voor je dieren en je wilt dat ze buiten komen. Nou, doe dat dan. Maar goed het is niet mn bedoeling om je te kwetsen.
En daarbij, ik (en zovele hier) hebben geen geld om een eigen ruimte te kunnen bekostigen voor een paard. Ik vind dat je er zo makkelijk bij neer legt ofzo? Of in een slachtoffer rol stelt. Ja ik weet niet, kan daar niet zo goed tegen.
Nogmaals, ik begrijp dat je je graag je paarden thuis wil hebben, en het best met ze voor hebt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:06

Ts @ Als jij de mogelijkheid hebt en daar zelf een kans in ziet om je paarden te houden op dit stukje, dan is dat toch prima!
Je paarden komen tenminste buiten en door bij te voeren met hooi kom je al een heel eind.

Tuurlijk is beter voor een paard om in kudde verband op een aantal hectare te staan, maar aan de andere kant, er staan nog steeds te veel paarden 24/7 in (kleine) stallen of zelfs in stands....Die enkel alleen buiten komen als ze gereden moeten worden.

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:10

als je ergens op een pensionstalling staat heb je je inderdaad netjes aan de regels te houden daar en jij staat bij je ouders dus ook eigenlijk in pensionstalling , dus heb je je ook daar netjes aan de regels te houden
als de pensionstalling zegt dat de paarden niet op de wei mogen of dat de bak niet aangesleept mag worden , dan zijn dat hun regels , en hoe belachelijk jij dat ook vind , daar heb je je dan netjes aan te houden.

maar gaat een pensionstalling ook voor jou bepalen wanneer je mag rijden of wanneer je ermee naar het bos gaat of naar een andere bak????
en dat jouw ouders je dit verbieden is natuurlijk ronduit belachelijk en dat jij dat accepteert ....als je nou 12 jaar oud was of zo.......
ik zelf persoonlijk zou me dat echt niet laten vertellen op mijn 31e en gewoon mijn paard wat al heel de dag op stal zou staan opzadelen en lekker gaan rijden als hun zouden bepalen dat hij niet de wei op mocht om lekker zijn benen te strekken.
ouders of geen ouders .....er is wel ergens een grens natuurlijk .....

paard kan dan wel goed verzorgt worden terwijl hij op stal staat ....maar ook beweging hoort bij een goede verzorging ;)

en als eigenaar heb je ten allen tijde de eerste prioriteit naar je paard toe om hem de beste verzorging te geven die het paard nodig heeft in alle opzichten ;)
en dat gebeurt dus duidelijk niet bij je ouders , dus dan zou ik zeggen ...ga voor je kleine weilandje en dan kan je in ieder geval zelf bepalen hoe en wanneer en wat je voor je paard zorgt!!!!!
is dan nog altijd beter als deze situatie!