Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 11:16

he marleen wat vervelend! sterkte en succes!

ik kwam gister bij de speciekuipen en maakte ze open met een schep, ze kwamen niet dorstig aan rennen, ze gingen niet eens drinken. een goed teken. de schep ligt bij de kuipen en de buren helpen mee met open houden. ik breng elke dag water en slobber voor de oude merrie.
maar als de DP tussendoor komt, tja dan lijkt het even zielig al krijgen ze net als marleens paarden genoeg kans om te drinken. moeten de pony's mee het huis in ofzo? :=
arme dingen, ze hebben het al warm genoeg met hun dekens om en onbeperkt kuil om te eten..... ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:27

Russel mijn paard heeft inderdaad HKO, en de veearts was zeeeeeeeeeeeeer nagatief.Het op stal staan deed er echt geen goed aan vandaar dat hij buiten staat.Veearts had geen gelijk, het gaat super met hem.

Calypso84

Re: Dierenpolitie aan de deur voor modder, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:45

Tja, het is allemaal wat, wat ik hier lees.

Ik denk dat we met zijn allen kunnen zeggen dat het houden van paarden een luxe is. Als je jezelf deze luxe wilt veroorloven moet je ook de consequenties inzien: het paard/de paarden onderhouden.

Ik denk zelfs dat we met zijn allen kunnen zeggen, dat als de paarden wat mankeren door de slechte omstandigheden, dat je die omstandigheden dan dient te optimaliseren. Kan je dit niet, dan moet je daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen en wellicht je paarden een andere omgeving aanbieden (ergens anders dus).

Je kan zoveel discussies voeren als je zelf wilt, en zoveel mogelijk jezelf of een ander goed praten, maar als de paarden medische klachten hebben, dan dien je naar jezelf of naar diegene waar ze verzorgd worden te kijken. Die blijft ten alle tijde verantwoordelijk.

Dus heb je een paard/ paarden met medische klachten door het slechte onderhoud van je stalling/weides/ andere plaatsen waar de paarden staan, dan dien jij mijns inziens hierop actie te ondernemen, koste wat het kost. JIJ wilt paarden houden, dan dien je er ook voor te zorgen.

Mochten de acties helpen, dan is er geen probleem en doe je het helemaal top! Mocht het niet helpen dan misschien toch ff de telefoon pakken en kijken wat iemand voor je kan betekenen!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:52

Bij ons kwam de bereden politie nou die weten echt niks hoor.Ik heb dus de keus of buiten laten staan, waar het nog wel gaat. Of op stal zetten en dan een stokkreupel paard hebben.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:04

marleen_usar schreef:
Bij ons kwam de bereden politie nou die weten echt niks hoor.Ik heb dus de keus of buiten laten staan, waar het nog wel gaat. Of op stal zetten en dan een stokkreupel paard hebben.

Dit vind ik een gewaagde uitspraak. Dit topic is het levende bewijs dat sommige eigenaren van niks weten.. Een politie is er om evt. controle te laten uitvoeren. Doe je het niet volgens de richtlijnen, dan krijg je een boete. Simpel toch? Doe je alles netjes, dan is er toch niks aan het handje?
Maar om nou de politie direct onwetend te noemen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:05

Welke richtlijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:07

marleen_usar schreef:

Dit zijn allemaal paardenmensen die zelf al heel wat hebben gezien en van paarden weten, zelf ook paarden hebben of gehad.

Marleen, dan heb je weer een paard dat niet kreupelt, of kern gezond is, dan kramptrekker en dat zijn geen kreupele paarden en dan weer een paard dat is opgegeven door de DA met HKO. Neem je zelf serieus ....

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:14

Ik vind t best goed dat de dierenpolite er is, maar overdrijven is ook een vak....
dat een paard in de modder staat.... tsja, normaliter gaan ze daar niet dood aan voor zover ik weet.
als ze nog fatsoenlijk kunnen lopen zie ik het probleem niet.
heb er al wel meerder mensen over gehoord!

Mijn oude shetlander (verkocht) stond een tijd bij een pensionstal en daar was de paddok eigenlijk prachtig droog op een plas met daar wat modder omheen na. echt ze kon dr gang gaan zonder ''natte'' voeten te krijgen
je raad het al wat doet ze........ midden in die plas rollen daarna opstaan en lekker stampen door de modder... pipo!
niet alle paarden vinden het erg.
maar ik ben wel van modder met mate! ;-)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:15

randalinpony schreef:
Welke richtlijnen?

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

FN richtlijnen worden hier aangehouden (Duitse maatstaaf). In NL zijn geen officiele richtlijnen. Het is dus officieel niet verplicht om in de stal de mogelijkheid tot liggen te geven voor je paard.. Maar ja, als je hierover gaat discussieren met de politie of een controleur, dan kan ik je nu al vertellen dat je aan het kortste eind trekt ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:18

Ik heb ze regelmatig op de stoep staan, dat is het nadeel van aan een weg zitten.

Het is natuurlijk goed dat ze controleren en het zijn vaak ook wel aardige mensen maar het gebrek aan verstand van zaken maakt het zeer frustrerend voor de eigenaren.

Ik heb bijna ruzie gehad met zo'n mens omdat ik het verstikte om mijn pasgeschoren pony hartje winter zijn deken af te doen.
Want ik had tenslote schetland ponies zoals ze het mooi zei en die mochten volgens haar geen deken op dan werden ze ziek.

Ze kwam overigens voor een zielig veulen wat alleen in de blubber plassen stond.
Lees: Veulentje genoot er van om lekker in de plassen te spelen terwijl de andere lekker in de stal stonden te schuilen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:21

Bereden plitie moest de dierenbescherming bellen omdat ze niet wisten tot hoeveel graden onder nul een paard buiten kon staan. Krampbeen hadden ze ook nog nooit van gehoord.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:25

marleen_usar schreef:
Bereden plitie moest de dierenbescherming bellen omdat ze niet wisten tot hoeveel graden onder nul een paard buiten kon staan. Krampbeen hadden ze ook nog nooit van gehoord.

Zij zijn er toch ook voor om eventueel een controleur in te schakelen mochten zij dit nodig vinden?
Als jij dit nodig vindt en zij wel, dan zullen ze dit ook wel doen. Pas daarna wordt 1 van de 2 partijen in het gelijk gesteld.

En krampbeen, andere benamingen voor ziektes / aandoeningen.. die weet jij ook niet ;) ben jij nu een slechte paarden eigenaar? Kritiek geven is blijkbaar makkelijker dan ze te innen. Dit is bij iedereen zo hoor :') (ook bij mij).

Maar als iemand een gegronde reden ziet 411 te bellen voor jouw paarden.
1: je schaamt je de ogen uit je kop (?)
2: je zal er alles aan doen om je paardjes een zo goed mogelijk verblijf aan te bieden
3: iedereen tevreden: jij , je paardjes en de controlerende factor!

*\o/*
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 02-02-12 14:28, in het totaal 2 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:26

Calypso84 schreef:
randalinpony schreef:
Welke richtlijnen?

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

FN richtlijnen worden hier aangehouden (Duitse maatstaaf). In NL zijn geen officiele richtlijnen. Het is dus officieel niet verplicht om in de stal de mogelijkheid tot liggen te geven voor je paard.. Maar ja, als je hierover gaat discussieren met de politie of een controleur, dan kan ik je nu al vertellen dat je aan het kortste eind trekt ;)

Of dat nou terecht is of niet, dat zal dan dus voor een rechter uitgevochten moeten worden, heel omslachtig allemaal.

De DB probeert al jaren om de sector te porren om met richtlijnen te komen. Maar ze zijn er nog niet.
Dat werkt wel willekeur in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:26

Ik geloof daar niets van, ik denk dat je bezoek van de KLPD hebt gehad en die doen inderdaad controles. Voor is het nl wel van belang of ze -4 of -9 opschrijven, want als daar een dierenarts bij komt kijken is je zaak stuk...maar het gaat dan dus alleen nog maar om de lettertjes en cijfertjes en wat ze daar aantreffen is dan naar de achtergrond...

Maar Marleen naar mijn weten is een kramptrekker bij de achterbenen en HKO over het algemeen aan de voorbenen. Dan denk ik dat het er erg akelig uit ziet, een paard dat van voren onregelmatig tot kreupel stapt en van achteren een kramptrekkersstap zet...kan mij voor stellen dat daar over gebeld wordt.

Nu is dit weer voor HKO met wellicht wel een 4tje niet echt best. Deze paarden zijn toch al stijver omdat ze niet lekker uit de weg kunnen en als alles koud is zijn de gewrichten, alles spieren stijver...dus nog ongemakkelijker voor zo een paard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:39

Citaat:

Je slaat een belangrijk puntje over Calypso:

1. De controlerende instantie beoordeelt of die reden wel écht gegrond was.

Net weer een berichtje waar wel is gecontroleerd, maar alles in orde werd bevonden, en dat lijkt toch in het overgrote deel van de gevallen die mij verteld worden, het geval.

Nou houdt de rest wellicht de mond liever dicht, maar mijn indruk is dat er wel heel erg veel gemeld wordt, en dus ook meer dan anders gecontroleerd, maar dat mensen die de paarden alleen gedeeltelijk in modder hebben, of een modderige uitloop maar verder prima verzorging en stalling, zich geen zorgen hoeven te maken.

Op dit moment lijkt er dus GEEN sprake van een trend dat de DP op alle slakken zout legt, wel lijkt er een tsunami aan meldingen binnen te komen, dankzij die dure campagne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:45

Ik denk dat dat wel meevalt...er is te veel troosteloosheid in paardenland. dan kan iedereen in verweer tegen een proces verbaal...maak foto's laat je dierenarts komen, laat buren verklaren en laat je zaak voorkomen, verklaar aan de rechter...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:46

russel schreef:
marleen_usar schreef:

Dit zijn allemaal paardenmensen die zelf al heel wat hebben gezien en van paarden weten, zelf ook paarden hebben of gehad.

Marleen, dan heb je weer een paard dat niet kreupelt, of kern gezond is, dan kramptrekker en dat zijn geen kreupele paarden en dan weer een paard dat is opgegeven door de DA met HKO. Neem je zelf serieus ....

Sorry nooit de serie bereden politie gezien zeker, zijn bij lange na niet allemaal paarden mensen, zijn ook gewoon agenten bij die zich omscholen tot bereden politie maar nog nooit op een paard hebben gezeten laat staan geborsteld..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:47

Nee als het in orde is, is het in orde natuurlijk.

Wel wordt er erg snel gebeld, echt om belachelijke redenen dat ik me afvraag waarom ze uberhaupt komen kijken.

Ik heb ze al eens hier gehad, voor zogenaamd vechtende paarden, vieze paarden, zielig alleenstaand veulentje, paarden zonder eten, paarden in de blub.

Sommige redenen kan ik me voorstellen dat ze controleren maar he als iemand ze belt dat er twee paarden vechten of dat nou echt reden is voor een uitgebreide controle? Is alleen maar tijdsverspilling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:51

Er is altijd weer een run op die vacatures. Iemand die belast is met controles weet wel waar hij mee bezig is...als iemand alleen ar ruiter is om ME optredens te begeleiden of surveillances op koopavonden door de stad te doen, hebben ze die kennis niet nodig.

De beredenen en KLPD zijn 2 verschillende diensten..KLPD doet controles, die gaan bv ook controles in uitrij gebieden doen...die controleren dus ook slecht bekend staande maneges en laten de paarden afzadelen om de ruggen te inspecteren...was ook verbaasd dat ze dat deden hoor...maar zo iemand kan je dus aan je deur verwachten...

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:29

randalinpony schreef:
Citaat:

Je slaat een belangrijk puntje over Calypso:

1. De controlerende instantie beoordeelt of die reden wel écht gegrond was.

Net weer een berichtje waar wel is gecontroleerd, maar alles in orde werd bevonden, en dat lijkt toch in het overgrote deel van de gevallen die mij verteld worden, het geval.

Nou houdt de rest wellicht de mond liever dicht, maar mijn indruk is dat er wel heel erg veel gemeld wordt, en dus ook meer dan anders gecontroleerd, maar dat mensen die de paarden alleen gedeeltelijk in modder hebben, of een modderige uitloop maar verder prima verzorging en stalling, zich geen zorgen hoeven te maken.

Op dit moment lijkt er dus GEEN sprake van een trend dat de DP op alle slakken zout legt, wel lijkt er een tsunami aan meldingen binnen te komen, dankzij die dure campagne.

absoluut gelijk! ;) ik denk ook dat er nu veel gemeld wordt door de reclames. Maar als ik dit topic lees en ook daadwerkelijk paarden zijn met medische klachten, dan is het controleren toch wel goed. Ik denk maar: beter 100 controles, en 1 paard geholpen, dan geen controles. Toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:10

Ik had hier dinsdag heel aardige politieagent op het land. Die had geen aanmerkingen op hoe en wat, pony's zijn gezond (al is er 1 te dik). Maar buurvrouw is van mening dat zij het koud heeft en dus mijn dieren naar binnen moeten. Nu de politieagent heeft aangegeven dat niks aan de hand is belt ze een andere instantie en die schijnt morgen te komen. Zal wel extra warme chocomel meenemen en vragen of ze onderling even willen kortsluiten hoe en wat ipv dat iedere mogelijke instantie hier tijd aan gaat spenderen.

En dat terwijl ze vorig jaar met de sneeuw net zo stonden en toen was er niks aan de hand volgens dezelfde buurvrouw.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:12

Ja dat soort dingen zijn super vervelend!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:17

Ik woon naast een drukke fiets en wandel route.
En recreatie auto verkeer komt er ook genoeg voorbij.
Dus de veel onwetendheid klaag mensen zoals ik moet geloven.

Mijn paarden staan zomer en winter buiten overdag.
Ik heb ook enkele magere opknappers gehad.
Maar toch nooit de db op de stoep gehad.

Als ik dat wel kreeg zou ik me persoonlijk toch afvragen of wat ik doe echt wel zo goed is als wat ik zelf denk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:26

Waarom zou je je dat gaan afvragen?
Zolang mensen voor dingen bellen die nergens op slaan kan ik er niet van wakker liggen hoor.

Ik kan genieten van twee jongen paarden die heerlijk aan het spelen zijn voor onwetende voorbijgangers ziet dat er blijkbaar uit alsof twee paarden elkaar proberen te vermoorden en ik erbij sta te lachen. Tsja vroeger kon ik me boos maken als mensen belde want je doet tenslotte zo je best om goed voor je dieren te zorgen maar nu kan ik er alleen maar om lachen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:26

Onze 5 pony's staan nu ook in een modderige paddock. Is nu wel aan het bevriezen (dus haard aan het worden) maar we willen het risico ook niet nemen dat straks de DP aan de deur staat. Dus ja, dan de paddock maar dicht doen. Zonde, want het is wel een flink stukje grond dat ze nu moeten missen en ze leken het niet erg te vinden. Toen ik dinsdag aankwam stonden ze alle 5 te zonnen in de modder, terwijl ze ook nog 2 grote stallen en een groot verhard en droog stuk hebben... Één van de Shetjes is juist gek op modder, gaat daar altijd uitgebreid in rollen!