Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:13

Dat van die 2% (van het lichaamsgewicht) droge stof en het herberekenen van voordroog (omdat dit niet 100% droge stof is) klopt dan ook niks?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:27

bedoel je mij we hebben 1 engelse volbloed grote e pony/klein paard(weet de juiste stokmaat niet)van bijna 18jr,nog een volbloed merrie van 165cm 13jr,een lusitano veulen van nu 9mnd,een cpony veulen van ook 9mnd,een welsh x tinker van 130cm 6jr,en een shet x welsh x tinker van 110/115cm2,5jr.ze hebben altijd voordroog tot hun beschikking,ieder een is netjes opgewicht.vind e het te weinig?kan er niet meer in stoppen(haha),ze eten wat ze nodig hebben
[***] schreef:
Als ik goed gerekend heb zit je dan aan zo'n 7 kg per dag per paard?
Zijn er grote verschillen tussen de paarden & pony's qua grootte? Want dat lijkt me zo weinig? :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:28

Wat een paard nodig heeft is altijd nog maar 1% hooi van het lichaams gewicht in 100 kg.
Goed hooi heeft 10% vocht.
Goede voordroog heeft 30 tot 40 % droge stof.
Dus een paard van 500 kg heeft genoeg aan 5 kg droge stof, is 5,5 kg hooi.
Voor voordroog wordt het 5 + 40% vocht is 7 kg per dag.

Dus dat ik al jaren lang gemiddeld 50 kg hooi / voordroog per week voer is niet verkeerd.
Ik heb meestal de helft hooi en de andere helft voordroog per jaar.
Per dag wordt er van beide gevoerd.
Dit is 7 kg gemiddeld per dag en in drie voer beurten gegeven.

En ik geef aan, het is geen graszaad raai, veldbeemd, of bermhooi.
Gewoon goede kwaliteit grassen van de natuur gebieden uit de polder waar ik woon.
En omdat de ervaren schapen, koeien en paarden boeren het hier ook zo doen, zit ik niet verkeerd met een stel gezonde paarden op stal.

Wisten jullie allemaal van het onbeperkte hooi voeren, dat een gemiddeld paard op een volle wei, ongeveer 40 kg gras per dag eet ??
In dat gras zit 85% vocht, dus de droge stof is ook maar ongeveer 6 kg.
En dat die paarden in het voorjaars gras van die lekkere koeien vlaaien leggen ?
En dat die paarden in het voorjaar loom en lui zijn van het vele vreten ?
Net zoals wij na een goed kerst diner?
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 02-01-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:31

@ keona : Haha ja, als je die hele berekeningen doet is het in verhouding best wel weinig :+ (behalve dan voor de allerkleinsten). Dus dat is dan op zich wel goed nieuws, dat zou betekenen dat het echt mogelijk is dat je paard minder gaat eten als die constant ter beschikking heeft ...

Moeilijk, moeilijk :+

@ Ariebren : als ik het gelijk opsplits (want weet niet wat ze onderling doen) dan zit ik aan 8.5 kg voordroog per dag, voor een grote D/kleine E (dus pak gemiddeld 450 kg). Dit zou dus in theorie ruim voldoende zijn, als ik jou volg?

Waarom is het dan altijd tot het laatste sprietje op, lijken ze een hele tijd zonder hooi te staan en staan ze echt opnieuw te wachten op de volgende lading? (en dan echt zo dat de ene de andere wegjaagt zodra ik rond etenstijd aan kom, hij moest maar eens niks krijgen, de dikzak := ).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:45

Ik heb Quarters staan, 450 kg ?, Jonge en ouwe Tinkers, 400 tot 600 Kg, en twee pony's van 300 en 450 kg.
Ze staan allemaal blij te kijken als er gevoerd wordt.
Mijn kleine ICS hengst gaat gelijk zijn stal verdedigen als hij hoort dat er gevoerd gaat worden.
En soms gebeurd het door die grote balen hooi of kuil dat er eentje een te grote hoeveelheid krijgt, dan is de volgende dag de helft vertrapt door de vlas bodem.

Ik voer een beetje volgens het groene boekje wat betreft hoeveelheden.
Het halve tot driekwart schepje granen mix per dag is voor de voedingswaarde eigenlijk extra.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:59

Ariebren, je rekent verkeerd.
Een paard moet per dag 2% van het lichaamsgewicht aan droge stof hebben.
Voor een paard van 600 kg is dit 12 kilo.
Voor een paard van 500 kg is dit 10 kg.
Dus het dubbele als wat jij rekent!
een goed voordroog bevat 65-80% DS
Laten we zeggen dat mijn voordroog 70%DS heeft en ik heb een paard van 500 kg.
dus mijn paard heeft 10 kg aan DS nodig.
(10/70)*100= 14,28.
Mijn paard zou dus 14,28 kg voordroog per dag moeten hebben om aan zijn voedingsstoffen te komen (en dan geen krachtvoer oid)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:01

Volgens mij is de regel tussen de 1à2%, naargelang het soort paard (koudbloed/warmbloed dat al heel veel doordat hun metabolische activiteit helemaal verschillend is). Ik reken zo'n 1.5% zelf, maar geef eigenlijk op het gevoel, ik ga met niet bezig houden met mijn plakjes op de weegschaal te leggen. Zolang de paarden geen honger hebben en er goed uitzien, geef ik genoeg :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:05

[***] schreef:
Het is dat wat ik me afvraag, of ze na een paar dagen niet zullen doorhebben dat er toch altijd wel is en dat ze dan naar behoefte gaan eten :j Maar ik durf niet goed te proberen, omdat die van mij nogal makkelijk ontploft := Maar ik neem aan dat hij zich niet ziek zal eten? Maar misschien ook wel omdat er nu concurrentie is := Dus ik weet niet goed of ik het durf te proberen :+

Die van mij had zich zo rond gegeten dat hij amper kon lopen... Hij viel letterlijk neer om uit te buiken... Dus ik brand mijn vingers er niet meer aan :+
onbeperkt op gras is ook geen optie, dan is het een duur dierenarts grapje.
Dus nee, t is niet voor alle paarden geschikt. Voor die van ons zeker niet! Ik moet juist minder voeren dan de richtlijn.

Ik heb overigens de dierenarts erbij gehad voor voedingsadvies, t is nu goed en ze blijven slank zonder om te vallen de honger haha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-12 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:06

@ Ine23 : Hoe weet je dat ze geen honger hebben?
Als ik die van mij bekijk dan lijkt hij uitgehongerd ... Moet hij dan meer krijgen?
(bedoel daarmee als ik zijn gedrag bekijk, qua uiterlijk is hij goed gevuld :+ ).

@ vuurneon : pff, ik blijf er toch schrik voor hebben :')

Wat geef jij nu dan en wat voor paard heb je?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:08

4 plakken hooi (van een klein 25 kilo pak) per pony, d pony's van het sobere type :) beide ontzettend snel dik. Plus nog wat stro voor de knabbelheid.
Ze zijn we ongeduldig als ik met het eten bezig ben, maar daar blijft het ook bij :)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:09

Ine23 schreef:
Volgens mij is de regel tussen de 1à2%, naargelang het soort paard (koudbloed/warmbloed dat al heel veel doordat hun metabolische activiteit helemaal verschillend is). Ik reken zo'n 1.5% zelf, maar geef eigenlijk op het gevoel, ik ga met niet bezig houden met mijn plakjes op de weegschaal te leggen. Zolang de paarden geen honger hebben en er goed uitzien, geef ik genoeg :)

Tis dat ik het geleerd heb op school, maar opzich voer ik ook op gevoel.
Maar vind het persoonlijk wel fijn om te weten hoeveel ik voer per dag per paard.
Ik voer 500 kg voordroog aan 5 paarden in 7 dagen.
Dus voer 14 kg per dag.
En dat krijgen ze 3-4 keer verdeelt over de dag

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:09

Bij ieder paard is dit weer anders. Mijn vorige pony vreet zich helemaal vol en wordt echt moddervet terwijl mijn paard gewoon stopt als ze vol zit. Ik zou dus niet zomaar durven zeggen dat ieder paard maar onbeperkt hooi/kuil moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:11

@ vuurneon : Ik heb geen idee hoeveel plakken er op zo'n pak zitten :o
Ik had voordroog van 25 kg, daar zaten er 10 op, maar weet niet of alles van hetzelfde gewicht vergelijkbaar is :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:15

Ik geef tussen de 5 en 6 kilo per pony :j
(dus rond de 1 procent van hun lichaamsgewicht)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:16

Ik let vooral op hoe ze beginnen aan hun eten. Ik merk het heel erg als ze echt honger hebben, dan vliegen ze op het hooi en beginnen ze zowat te schrokken, terwijl ze nu erg rustig eten (behalve als ik ze een uurtje op een stuk zomerland laat, dan staan ze wel te schrokken om zoveel mogelijk kleine beetjes gras binnen te krijgen, puur omdat ze weten dat ze er ook zo weer af moeten). Maar als ze er goed gevuld bij staan, krijgen ze bij mij ook echt niet meer. Ik geef max. een baal (15à20kg?) per dag en ga als het vriest bieten bijvoeren, daar zit niet zóveel extra in, maar daar hebben ze wel een hele tijd eten aan. Verder geef ik geen vet hooi en nooit voordroog, zodat ik meer kan voeren met mijn schraal hooi :) . En fijnmazige netten, die ik in een bak vastmaak, zodat ze er meer werk aan hebben.

Had gelezen dat ze bij jou ook de weide afbreken als ze zich vervelen, [***]? Daarvoor werkt bij mij winterpenen verstoppen erg goed, ik verstop er elke dag een hele hoop in de hooinetten en daar zijn ze altijd even zoet mee en kijken ze voorlopig niet om naar het hooi dat er rond hangt :') . Bieten zouden dan ook kunnen helpen denk ik :) . Maar echt áltijd hooi hebben staan doe ik niet, daarvoor worden ze echt te snel vet. Je kan misschien er toch ook een beetje stro tussen gaan steken?

In de zomer zijn mijn poowns (haflingers en welshxarab) allemaal erg dik, al staan ze op land waar amper gras groeit en krijgen ze niets bij. Die van mij kunnen letterlijk overleven op een handjevol per dag :+ . In de winter vallen ze af tot een goed gewicht, omdat ik het dan zelf allemaal perfect kan regelen.
Maar ik denk écht dat je niet helemaal mag kijken naar een ander hoor. Een vriendin van mij voert haar KWPN'ers per dag zowat evenveel per paard als ik mijn 3 pony's samen geef. Die krijgen daar voordroog, gewoon hooi, staan op stro, hebben maispulp, bieten, ... Daar moet ik nog niet aan denken om te geven! Kijk vooral naar hoe jouw paarden erbij staan en of ze niet met een lege maag staan (want dat is gewoon echt niet goed), dan zit je wel goed denk ik :) .

@Doranne: Ik neem die richtlijn ook wel als een gemiddelde hoor, al verschilt het gewoon van dag tot dag aangezien mijn baaltjes erg verschillen in grootte en gewicht en het ook afhangt van het weer.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:17

Je hebt onbeperkt hooi en onbeperkt hooi...
Ariebren ik geloof best dat jou paarden niets tekort komen en genoeg hooi krijgen :j
Maar van die hoeveelheid hooi die je nu geeft kan je ook onbeperkt maken :j

Deze bakken zijn bv. te plaatsen in de wei of paddocks:
http://paddockparadijs.blogspot.com/200 ... akken.html
Hierin kunnen draadmatten worden bevestigd.

Heel snel en handig in gebruik.
De paarden doen hierdoor veel langer met hun ruwvoer plus je voorkomt een kliederboel in het land/paddock.

Voor in stal gebruik ik hooinetten...
Het is natuurlijk wel veel meer werk als je bv. een bedrijf draaiende moet houden en per paard de hooinetten vol moet gooien tijdens het voeren :j
En voor de lekker gooi ik ook altijd een grote pluk hooi in stal.

Op deze wijze zorg je dat een paard genoeg kauwt op een dag, dus speeksel aanmaakt wat het maagzuur neutraliseert.
Wat weer maagzweren helpt voorkomen. Maar ook bv. stalgebreken zoals luchtzuigen, staldeur trappen, voernijd, drinkbak slurpers etc.
Daarbij blijft de maag van het paard genoeg in beweging, hetgeen waarop de binnenkant van een paard zijn lijf is gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:23

@ vuurneon : Ok, daar zat ik eerst met de kleine pakken ook op :j Dan kreeg hij 2 schijven per dag (had er toen nog maar 1). Nu zitten ze dus aan 17 kg samen, als we 50/50 splitsen is dat 8.5 kg per pony. Al hoop ik dat de E-pony wat meer binnenspeelt (hij eet in ieder geval sneller dus dat kan wel eens zo zijn :+ ). Dit is dan wel voordroog, geen hooi. Maar dit zou niet zo'n heel verkeerde hoeveelheid zijn? Het zijn beide (te) dikke pony's van de sobere soort en ze doen niet al teveel momenteel :+

Maarja, alles is altijd opper dan op, en ze lijken echt al een tijd zonder eten te staan, volgens mij hebben ze hun kilo's op 2 uur tijd ofzo op := Weet echt niet of ik er goed aan doe het zo te houden. (ze krijgen daarnaast ook nog wat spelt & luzerne & kruidenhooi, 1 kg luzerne & 1 kg kruidenhooi per dag, dit komt er natuurlijk ook wel bij).

Vraag me af of het geïrriteerd gedrag van de kleine, dikke ook niet voor een stuk uit verveling komt, omdat hij dus een tijd niks te doen heeft .. Alhoewel, volgens mij spannen ze in tussentijd samen om mijn weide af te breken :+ Staan altijd heel onschuldig te staan als ik aan kom ... En dan vliegt de kleine weer op de grote af, want het is etenstijd ... :\

*gaat even de nieuwe reacties lezen*

Edit; @ Ine23
Dat van dat weide afbreken weet ik niet hoor. Ik weet wel dat er al 2 houten palen gesneuveld zijn en dat in de grenslijn er ook eentje erg scheef staat. Nu, de eerste paal is volgens mij gebeurd omdat de kleine achter de grote ging jagen en de grote is gevlucht en heeft z'n bocht verkeerd ingeschat en heeft gewoon vol die paal meegenomen. Daar had ik ook echt stukken (gelukkig niet aan pony). Dan is er een paar dagen niks geweest en gisteren kreeg ik de melding dat mijn halve weide in duigen lag, dus ik dacht "jeej, gaan we weer opnieuw beginnen?" maar eigenlijk was er niet veel gebeurd. De houten hoekpaal lag om en de prikpaaltjes lagen beetje verspreid, maar de draad hing er nog in en alles was nog heel, dus weet niet wat daarmee gebeurd is :+

Ze krijgen trouwens ook nog een stuk of 3 voederbieten per dag, 's middags of 's avonds (ligt eraan hoe het uitkomt voor de pensioneigenaresse). Dus daar hebben ze ook wat knabbel al, al zijn die binnen een paar happen weg en vind ik daar nooit nog wat van :+ Wortels en dergelijke doe ik niet, de kleine heeft al enorm veel jeuk dus ik probeer niet teveel te voeren zeg maar, en alle extra suikers die niet nodig zijn doe ik liever niet aan mee :) Misschien ook overdreven, maar ik moet ergens iets hé :')

Zit nu te denken of ik misschien niet een hooinet kan openknippen en daar een net van maken voor over mijn hooibak, die ik dan in de 4 hoeken kan vastmaken. Zo'n draadmat zie ik niet meteen zitten, maar iets met een net eventueel wel. Geen idee of dat net het lang gaat houden, maar kan ze hier op de hoek halen voor een paar euro dus eentje proberen kan geen kwaad natuurlijk...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-12 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:26

Aanvullen met stro kan een goede oplossing zijn, dat is ook ruwvoer en vult zonder dik te maken.

Vorig jaar was mijn pony echt te dik en viel maar niet af met die 4 plakken per dag. Dus kreeg hij 3 plakken hooi en 1 plak stro, omdat hij echt minstens 50 kilo er nog af moest (wel verspreid over een heel jaar haha). Hij is nu op gezond gewicht door al die strenge diëten en kan nu weer 4 plak hooi krijgen zonder aan te komen :) dat is wel fijn.
Nu is het een kwestie van bijhouden :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-01-12 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:27

[***], hoe vaak krijgen je paarden hooi per dag?
Heb er even over heengelezen :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:29

Voordroog en hooi zijn niet 1 op 1 te vergelijken, voordroog bevat meer vocht, maar ook meer voedingsstoffen, dat is nooit precies te meten. Op voervergelijk.nl kun je wel de gemiddelde waardes van beiden vinden, en dan uitrekenen wat je ongeveer moet voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:32

Stro ga ik inderdaad ook eens bekijken of ik dat toch niet op de 1 of andere manier kan opslaan .. Heb maar beperkt plaats maar misschien met wat verhuizen en creatief zijn ... :+ Moet dat trouwens ook binnen een bepaalde tijd op als het open is? Of blijft dat langer goed dan voordroog?

@ Doranne : de paarden krijgen hier 2x per dag, niet ideaal maar het is niet anders.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:33

Stro blijft altijd goed (ik heb zegmaar nog nooit verrot stro in mijn handen gehad)....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:35

Ok, dat is toch ook weer handig :)
Kan je bv. ook ze voor de nacht stro geven en overdag dan voordroog? Of moet er altijd voordroog ter beschikking zijn (maar dan gemengd met stro)?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:38

[***] ik heb even je post gelezen :j
Ik las dat je 2 weken hebt gedaan met een baal voordroog van 450/500 kilo voor 3 pony's...
Dan zit je een beetje ruim op 10 kilo per paard, dus dat kan en is niet schrikbarend.

Hoe voer je dat hooi?
Ik las in een bak, heb je daar nog mazen of een net omheen?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:39

Als jou paarden niet te dik zijn, maar ook niet te dun (dus op normaal gewicht) zou ik het zo houden.
Mijn paarden kregen vroeger ook maar 2x per dag voordroog ( en ik durf ook heel eerlijk te zeggen dat ik vroeger op een stal stond waar ze maar 1x per dag 1 plakje hooi kregen en ik een stal ken waar ze maar 1x per dag voordroog krijgen ongeveer 3 kg, dus die van mij en jou hebben het goed), maar aangezien ze thuis staan, heb ik die 2 porties opgedeeld in 3à4.
Ik heb ook heel lang nagedacht over stro bijvoeren, maar ik zit ook met de opslag en ik heb een paard met hele erge stofallergie staan.
dus dat is ook geen optie voor mij.