1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:15

Ik zou het nix vinden :n
Mijn paard is een echte viezerik in de stal.. er wordt nu elke dag
gemest en opgestrooid en dan moet ik savonds nog zelf drollen scheppen
omdat het anders nog een smeerboel wordt. Ze staat ook nog buiten
een aantal uur maar ze is gewoon heel vies.

Hier op stal hebben ze het wel eens geprobeerd maar gelukkig deed mijn stal
er niet aan mee (mijn stal werd wel elke dag gemest en opgestrooid) omdat ze
meteen al zagen dat het nix werd.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:34

Ik verbaas me er eigenlijk over dat er zoveel stallen zijn die elke dag de hele stal leeghalen, of bedoelen jullie wat anders met uitmesten?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:38

Ik heb een tijdje op een stal gestaan waar ook maar 1x per week uitgemest werd. Er werd wel dagelijks een beste hoeveelheid vers stro in de box opgestrooid en mijn paard was daar nooit vies.
Zelf mest ik wel liever dagelijks uit, zeker nu ik een schimmel heb. :D

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:39

Splendesco schreef:
Ik verbaas me er eigenlijk over dat er zoveel stallen zijn die elke dag de hele stal leeghalen, of bedoelen jullie wat anders met uitmesten?

Ik bedoel met uitmesten (dagelijks) de meest natte plekken eruit halen en de drollen.
Wel wat laten liggen wat niet heel erg vies is en dat schuif je door naar achteren.
Nieuwe laag er weer overheen en ze staan lekker schoon en warm

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:41

Ik heb mijn paarden thuis staan. 's Ochtends haal ik de hopen weg en een keer in de week mest ik goed uit. Schone stro aan de kant en alles wat vies is eruit. Ik haal er dan 1,5 kruiwagen per paard uit. Op de bodem in het midden gooi ik een laag vlas en dan het schone stro eroverheen en dan 3 a 4 plakken nieuw stro erbij. Soms gooi ik er halverwege de week nog een paar plakjes bij, maar dat is eigenlijk nooit nodig. Eerst mestte ik 2 keer in de week, maar dat was eigenlijk zonde. Het vlas was nog niet nat en bijl elkaar haalde ik er veel meer uit, dan dat ik nu doe. Ook gebruik ik minder stro. Ik moet er wel bij vermelden dat overdag de stallen openstaan en ze onder de luifel kunnen staan of in de bak. Als het droog weer is, doen ze overdag alles liever in de bak.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:58

Mijn ervaring is dat als je elke dag in de strostallen bezig gaat met drollen en natte plekken eruit scheppen, de ammoniaklucht veel meer aanwezig is, dan wanneer je elke dag een laagje vers stro boijstrooit en 1x per week de hele stal leeg maakt. Dan heb je 1 dag met die lucht en de rest van de week haast niet. Op mijn vorige stal heben we beide methodes gebruikt en uiteindelijk was onze voorkeur toch elke dag bijstrooien 1x per week goed uitmesten.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:30

1x per week heel de stal leeghalen en elke dag opstrooien deed ik ook bij m'n welsh a, maar nu ik een haflinger heb mest ik wel elke dag.
Zodra ik een dag niet heb gemest gaat het gelijk stinken naar mest, maar ik heb een pony die niet zo netjes is ;).

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:36

Ongedierte in de zin van bacteriegroei? Vind het wel een goeie vraag. Heb me er nog niet in verdiept. Iemand hier een reactie op?
Ik heb wel spinnen en pissebedden :D

Amoniakdampen wordt genoemd. Het is idd zo dat als je niet in de onderlaag roert, het vocht opgeslagen en vastgehouden word.
Citaat:
Mijn ervaring is dat als je elke dag in de strostallen bezig gaat met drollen en natte plekken eruit scheppen, de ammoniaklucht veel meer aanwezig is
Dat bedoel ik dus :j En als je er 700 kg op staat en het vocht komt naar boven, dan is je stal idd te nat. Met een goede bodem gebeurt dit niet, en wanneer dat wel gebeurt dan haal ik de natte plek eruit, en vul ik die weer op, en dan weer flink stampen :D En als er goed gelezen is weet je dat ik iedere keer de losse drollen eruit haalt.
Citaat:
In een stal hangt altijd een ammoniak lucht/damp, ookal ruik je het niet. Het is funest voor de gevoelige luchtwegen van het paard.

Mee eens dat er altijd een bepaalde mate van ammoniak aanwezig is. Maar als je dit opsluit in een onderlaag is dat veel minder. Toch is het wel degelijk waar dat als je meer ruikt er meer in de lucht hangt, maw weinig ammoniak ruiken is beter voor je paard. Tov staat trouwens in de stal met de bovendeur altijd open naar buiten, een zgn buitenstal. Overdag staat ze buiten en staan er twee deuren tegen elkaar open. Maar ook als ze een hele nacht op stal heeft gestaan stinkt het niet naar urine. Weet je wannneer wel? Als ze net geplast heeft.

Citaat:
Ik denk dat veel mensen niet echt doorhebben hoe het in het nou echt gaat
De toplaag is altijd schoon en droog..
+:)+ zo ja!
Citaat:
Hoeveel kruiwagens hebben jullie dan wel niet? En draag je ook iets van een mondkapje want die stank die daar van af komt zal ook niet om te harden zijn als je het uit elkaar moet steken?

Heel veel kruiwagens. Stank valt mee hoor. Wanneer de onderlaag er lang inzit gaat het naar compost ruiken ipv urine. Kijk lekker is anders, maar een mondkapje :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:56

@ Tov vindt het knap van je dat je het op die manier doet en wil. Ik zelf zou er niet aan moeten denken ik zou zo tegen die stal opzien dat het er waarschijnlijk niet van gaat komen. Wij hebben weleens een hele week de mest laten liggen, droog opzich ging wel maar jeetje wat zwaar mesten is dat, en al het goede stro dat je als nog weg moet gooien. Krijg het nog in me rug als ik er aan denk hoe zwaar het was om die vast gestampte laag los te krijgen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:21

@ Tigra. Stro is minder makkelijk en handzaam dan vlas. Daar hangt het er maar van af hoe grote stukken je op je vork neemt.
Het kost idd veel energie, maar als je zoals ik ook geniet van het rommelen rond de stal, en je man het ook leuk vindt om mee te doen, dan is het te doen. Groot voordeel is ook dat ik op deze manier zuinig ben met vlas, en toch een mooie droge stal heb. Ik kan 8 tot 9 dagen doen met een baal vlas.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:13

Splendesco schreef:

Met uitmesten elke dag , bedoel ik alle mest en natte plekken eruit. Maar natuurlijk
al het schone stro bewaren !

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:16

Als ik het 1x per week zou doen zou ik daarna een rescue mission kunnen starten om onder de stront mijn fjordje terug te vinden := dat is zo'n varken, bijna niet te doen anders. :n

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 01:26

Bij ons worden dagelijks de drollen eruit gehaald, eventueel ook een natte plek van plassen en 1 keer in de week word alles op 1 hoop gegooid, alles wat nog goed is blijft liggen en de rest weg. De paarden staan wel op vlas. Dat maakt qua stallen uitmesten voor mij een groot verschil. Ik kan met vlas perfect 1 drol weghalen zonder vlas zelf mee te nemen. Terwijl bij stro dit al moeilijker is.

Zou het 'als paard' niet zo aangenaam vinden om een week in mijn eigen uitwerpselen te staan...

poekie68

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:06

Elke dag de drollen en plasplek eruit, 1x per weeek een halve baal krullen er weer in

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:16

mijn stal word elke dag de poep en natte plekken verwijderd en elke dag opgestrooid;verder hebben we een put onder de stallen; dus betonvloer met gaten waardoor de meeste nattigheid door de vloer de put ingaat; de stal word dus nooit helemaal leeggehaald
verder staat mijn paard elke dag op de wei voor minimaal 8 uur
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 25-12-11 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:18

mijn merrie ( fjord ) staat aan huis en heeft een inloopstal die ze als wc gebruikt, ze staat 24 uur per dag bijna buiten maar gaat juist haar stal in om te poepen en te plassen, dus ik moet wel elke dag uitmesten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:23

Ik mest zelf, maar door de week heb ik momenteel echt geen tijd om te mesten. Nou kan mijn paard de hele dag door naar buiten, dus de zooi is wel te overzien. Ideaal is het niet, maar het kan wel (in het geval van mijn paard, aangezien hij naar buiten kan als hij zin heeft).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:23

Ik mest elke dag, wij krijgen 1 baal gemalen strooisel per week en 1 halve plak stro per dag of 2 balen gemalen strooisel per week.

Ik gebruik ook stro zodat paardlief wat te knabbelen heeft en ik heb ruimschoots over. Dus het is niet perse duurder als je elke dag mest, Ze staat lekker met een dik bed omdat ik dus wel redelijk zuinig mest. Soms doe ik bijna 2 weken met 1 pak, en ze staat echt niet karig.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:34

Bij mij wordt elke dag de stal gedaan, ;) Het stro dat nog droog is blijft liggen, is meestal niet zoveel en wordt dan naar één kant geveegd, en er komen dan 2 of 3 plakken stro bij, de stal is dan niet helemaal bedekt met stro maar ze staan droog en niet in de viezigheid en de paarden staan van 16.00uur tot 9.00uur in de stal. Zo hoeft diegene die mijn stal elke dag doet niet zoveel eruit te halen en red ze het met één kruiwagen twee stallen te doen. :D Mijn paard plast en mest op één plek in de stal dus dat scheelt ook weer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:48

Ik haal iedere dag de mest en natte plekken eruit.
En als ik dan al zie hoe vies het stro is op de natte plekken....Moet er eerlik gezegt niet aan denken dat dat een week blijft liggen.
Opstrooien alleen indien nodig. De ene keer moet er de dag erna al stro bij en soms 2 dagen niet.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:18

Ik mest ook elke dag uit, maar dan alleen de mest en de natte plekken.
Anders word het wel een smerige bende.

Maar het ligt natuurlijk ook wel aan het paard, bij ons is de stal van de ruin altijd veel viezer dan die van de merries.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 11:39

Waar ik nu sta worden iedere dag de drollen en natte plekken eruit gehaald, behalve op zondag. Op maandag gaat alles eruit.

Waar ik hiervoor stond heb ik 2 jaar gestaan en nog nooit de hele stal leeggehaald. Wij deden daar iedere dag de drollen en natte plek eruit en het oude stro op de plaats waar ze plassen en dan schoon stro erbij.
Paarden stonden dagelijks in een goed opgestrooide stal :)

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:10

ik vis elke dag even de drollen en de natte plekken er uit. gooi er een laagje vlas overheen. als ik merk dat de stal erg vies word doe ik hem helemaal. zo heb je elke dag 5 minutjes werk en anders heb je in 1 keer heel veel.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:13

ik haal elke dag even de drollen er uit en de hele natte plekken.
wij hebben kleine baaltjes stro gooi er elke dag net aan 2 plakjes bij.
1 keer per week haal ik hem goed leeg. kost mijn minder stro dan 1 keer per week!!
want dan doe je 1 keer heel veel er in en daarna stro je hem nog op dan heb je meestal wel wat meer nodig dan 2 kleine plakjes.

maar mijn vriendin heeft 20 paarden van der zelf staan en die haalt hem 1 keer in de week met de trekker leeg!
en strooit ook op. maar kan van de ene kant wel begrijpen daar dat je niet elke dag uit 20stallen drollen gaat halen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:33

Wij mesten elke dag de paarden uit, of we de hele stal leeg halen is per dag verschillend. Ze lopen alles door heen de stal heen en eten al hun stro op. Maar als er nog wat '' schoon'' over is gaat dat achterin en krijgt ze er schoonstro voor.
We hebben er 1 op stal, die poept en plast recht voor de deur en die eet bijna geen stro, dat is dus erg makkelijk mesten. Alleen 1x in de 2 weken moet die helemaal leeg want dan is het niet lekker meer.. uiteraard strooien we haar elke dag op.