Ongedierte in de zin van bacteriegroei? Vind het wel een goeie vraag. Heb me er nog niet in verdiept. Iemand hier een reactie op?
Ik heb wel spinnen en pissebedden
Amoniakdampen wordt genoemd. Het is idd zo dat als je niet in de onderlaag roert, het vocht opgeslagen en vastgehouden word. Citaat:
Mijn ervaring is dat als je elke dag in de strostallen bezig gaat met drollen en natte plekken eruit scheppen, de ammoniaklucht veel meer aanwezig is
Dat bedoel ik dus
En als je er 700 kg op staat en het vocht komt naar boven, dan is je stal idd te nat. Met een goede bodem gebeurt dit niet, en wanneer dat wel gebeurt dan haal ik de natte plek eruit, en vul ik die weer op, en dan weer flink stampen
En als er goed gelezen is weet je dat ik iedere keer de losse drollen eruit haalt.
Citaat:
In een stal hangt altijd een ammoniak lucht/damp, ookal ruik je het niet. Het is funest voor de gevoelige luchtwegen van het paard.
Mee eens dat er altijd een bepaalde mate van ammoniak aanwezig is. Maar als je dit opsluit in een onderlaag is dat veel minder. Toch is het wel degelijk waar dat als je meer ruikt er meer in de lucht hangt, maw weinig ammoniak ruiken is beter voor je paard. Tov staat trouwens in de stal met de bovendeur altijd open naar buiten, een zgn buitenstal. Overdag staat ze buiten en staan er twee deuren tegen elkaar open. Maar ook als ze een hele nacht op stal heeft gestaan stinkt het niet naar urine. Weet je wannneer wel? Als ze net geplast heeft.
Citaat:
Ik denk dat veel mensen niet echt doorhebben hoe het in het nou echt gaat
De toplaag is altijd schoon en droog..
zo ja!
Citaat:
Hoeveel kruiwagens hebben jullie dan wel niet? En draag je ook iets van een mondkapje want die stank die daar van af komt zal ook niet om te harden zijn als je het uit elkaar moet steken?
Heel veel kruiwagens. Stank valt mee hoor. Wanneer de onderlaag er lang inzit gaat het naar compost ruiken ipv urine. Kijk lekker is anders, maar een mondkapje