Hoeveel zouden jullie voor dit plekje betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:51

125,- voor een wei vind ik niet zo heel gek,hier in limburg weten ze nu ook dat er graag mensen betalen voor een plekje voor hun paard.ik huurde ook eerst een mooie weide voor 100,- per mnd.ik had het in 2 gedeeltes en bij de stal was ook een stuk waar ze in de winter liepen.zo had ik gras in de zomer voor mijn 3 paardjes en in de winter moest ik dan bij voeren.misschien jou wei ook opdelen.
maar tussen de 75/125,- ben je hier kwijt voor een leuk weitje(in limburg)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:11

Gini schreef:
@joyceB: met drie hectare grond kan je al wel wat doen ja, dan kun je indelingen maken. Dan kun je de paarden ieder seizoen op een ander stuk zetten etc etc. Maarja, drie hectare valt bij mij ook niet onder een klein landje. ;)

Dat valt dus tegen als je grond snel nat is en stukgelopen wordt...
Daarom heb je een paddock nodig, en een stuk verharding. Want het lijkt veel 3ha, maar als ze in een paar uur met wat rennen al een stuk van 1500m2 zwart krijgen, dan kun je wel nagaan wat er gebeurd als ze er een paar weken 24/7 op lopen en steeds een stukje opschuiven...

Sommige dingen kunnen gewoon niet met een bepaalde grondsoort.
Niet met een grote wei, en dus zeker niet met een kleinere.

Mijn pony heb ik vroeger verzorgt. hij had een stal van 3 bij 3,5 en een stukje wei van 20 bij 60, de eerste winter was dat na een paar weken 1 dikke modderboel.
Toen kon hij niet echt meer naar buiten en werd heel vervelend en druk, maar het was echt 30 cm diepe modder!
Toen hebben die mensen een deel van de modder af laten graven, drainage aangelegd en opgevuld met wit zand.
Dat was een paddock van 10 bij 20 ongeveer. Daar heeft de pony de jaren erna voornamelijk gestaan overdag, met van mei tot september nog enkele uurtje op een stukje gras van 30 bij 60, eerst verdeeld in 2 stukken met strookbegrazing, tot alles op was, en dan het hele stuk, om ze bleven wisselen.
Voor hem was het een hele vooruitgang na stal of modder in de winter. Ook 's nachts buiten was niet goed te doen omdat de zandpaddock natuurlijk ook wel nat werd en hij dan niet meer droog kon liggen.

Ik weet niet over wat voor formaat wei je het hebt, en hoeveel pony's of paarden er lopen, maar je komt een heel eind met een goede zandpaddock van 400m2 en desnoods is die ook op te splitsen, of zo in te delen dat er uitwijkmogelijkheden zijn.

En inderdaad, het is kiezen of je een kale wei wilt waar je pony's 24/7 op rond kunnen struinen, en wat in natte tijden een modderboel wordt, of dat je het doet met kleine postzegels (evt. met looppad eromheen voor wandel- en speelmogelijkheden) waar ze per dag maar kort op mogen, maar daardoor wel elke dag een paar uur lekker kunnen grazen.

Ik heb ook wel paarde op kleine stukjes.
Met overdag weidegang, doen 2 paarden ongeveer een week met een stukje van 20 bij 20 met redelijk normale lengte gras, als je het niet ontzettend kort af wil laten eten. Is het gras langer en doe je aan strookbegrazing, dan doe je er langer mee...
Heb je 5 of 6 van die stukjes, die na een week grazen dus minimaal een maand bij kunnen komen en eventueel bemest kunnen worden, dan kom je dus al een heel eind met je gras in het zomerseizoen...

Wil je meer loopruimte, dan heb je meer aan stukjes wei van 15 a 20 bij 60 meter, dan kunnen ze ook eens een rondje rennen.
Dan heb je dus 2 of 3 stukjes om te wisselen, maar doe je ook langer met 1 stukje als je bijvoorbeeld eerst de helft geeft en dan in stappen elke dag weer een paar meter er bij.

Kleine pony's lopen minder stuk en eten minder dan grote paarden.
Maar goed, dit gaat allemaal off-topic.

TS moet zelf kijken of dit plekje geschikt is voor winterweidegang en of ze dit er voor over heeft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:40

bello2005 schreef:
daarnaast heb ik nog een weide 310 euro per maand ( eigenlijk te belachelijk voor woorden ) ( hoop dat ik snel iets kan kopen)
stromend water ( grond water), stroom, 2 stallen van ong 3x3, zadelkamer afsluitbaar, zolder, mestput, kippenren
en ongeveer 1 hectare grond incl rijbak, bosrijke omgeving
en geheel omheind met hekwerk. mijn ponys staan dus achter slot en grendel

beide weides in limburg

bij deze weide kun je het al snel goedkoper maken door iemand erbij te vragen die de helft bijdraagt in de kosten, dan is het niet zo gek. zeker met de voorzieningen en 1 hectare grond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:19

joyce B schreef:
En inderdaad, het is kiezen of je een kale wei wilt waar je pony's 24/7 op rond kunnen struinen, en wat in natte tijden een modderboel wordt, of dat je het doet met kleine postzegels (evt. met looppad eromheen voor wandel- en speelmogelijkheden) waar ze per dag maar kort op mogen, maar daardoor wel elke dag een paar uur lekker kunnen grazen.

En daar maak ik mijn prioriteit. Ik vind beweging belangrijker dan grazen. Grazen kan ik vervangen door hooi, beweging kan ik niet vervangen.
Ik weet niet hoe groot het stukje exact is, maar laat mij even een serieuze gok doen, 60 bij 60, zoiets, ongeveer. ;)
Als ik stukken zou gaan afzetten van bv. 20 bij 20, dan hebben ze ieder stuk afgegraasd in een paar dagen tijd, na twee weken is het een modderbende. Dan hebben ze dus én geen gras én geen beweging.

anneliesdj

Re: Hoeveel zouden jullie voor dit plekje betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:42

Dan zou je ook kunnen overwegen ze in de winter 2 of 3 maanden ergens anders te stallen zodat je weide wel de rust heeft.
En wat joyce zegt kan natuurlijk ook, je kunt buitenom een pad van 5/6 meter breed houden en het middelste stuk voor de zomer bewaren. Dan kunnen ze wel het hele perceel rondrennen, kan de een ook aan de ander ontkomen maar heb je voor de zomer nog steeds 50x50 grasland over.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:48

Ik zou er gewoon NIET gaan staan, voor geen geld ! Zo kweek je zandeters !
Laatst bijgewerkt door dandir op 23-12-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:49

anneliesdj schreef:
Dan zou je ook kunnen overwegen ze in de winter 2 of 3 maanden ergens anders te stallen zodat je weide wel de rust heeft.

Dat gebeurt dus ook regelmatig. :j

Maar om verdere misverstanden te voorkomen. Jullie moeten voor mij geen oplossingen bedenken hoor. Ik ben onwijs tevreden met mijn modderstukje, ik ga er helemaal niets aan veranderen. ;)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:25

Ik betaal 75 euro voor weidegang, goede bak, schuur erbij waar mijn spullen kunnen staan, waar je kan opzadelen etc, prachtige uitrijmogelijkheden en qua voer hetzelfde zoals jou.

Zou er dus hooguit 50 voor betalen, verbaas me echt over de prijzen die hier genoemd worden :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:07

we weten wat hooi nu kost... En strooisel, en het is inclusief hooi en strooisel.
Wij zijn nu voor een D pony al 50 euro per maand kwijt aan voordroog en strooisel, en hooi is nog veel duurder dan voordroog. Als je daar 15 pakjes a €5,- voor moet betalen, dan zit je al op €75,-
Dan kan diegene van jouw €50,- dus niet eens het hooi betalen en moet bijleggen uit eigen portemonnee.
Vind je dat eerlijk?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:26

hotchocolat :

nee ik betaal 310 euro in de maand excl voer.. een paard eet voor 100 euro.,,

die 500 euro per jaar voor de andere weide betaal ik in 1 keer

bij de weide waar ik maar 500 in het jaar betaal is te vergelijken met diegene die dit topic opent.
daarop zeg ik, ik zal dan niet meer dan 100 euro willen betalen.

en we hebben het toch niet over kopen, kopen is echt wel makkelijker en dan is het van jou ,, huren is gewoon weg gegooid geld?

dat pachten is wel echt goedkoop

Dakotah :
dat is 1 voordeel dat je hooi van eigen land hebt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:28

rente betalen over de lening voor het gekochte is ook grotendeels weggegooid geld...

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 01:32

Wij hebben hier een fijne buiten bak die zelfs met veel regen nog te berijden is,
het hele jaar weidegang met in de winter nog voldoende gras,
grote schuilmogelijkheid voor de paarden,
een longeercircel,
poetsplaats,
voldoende hooi, ze hebben ongeveer wel de hele dag hooi.

en daar betaal ik 90euro voor.

persoonlijk zou ik wel naar een andere stal zoeken waar je toch net wat meer faciliteiten hebt :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:41

Ik vind die 125,=euro wel een goede prijs,je mag onbeperkt hooi en stro gebruiken en dat is dus de grootste kostenpost,een zak brok en eventueel muesli of zemelen die je in de wintermaanden bijvoert kosten niet zoveel voor twee pony's.
Zeker niet wanneer de dieren niet intensieve arbeid hebben,dan is een handje brok of muesli en onbeperkt hooi wel genoeg.

mizzwizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:38

wat een lage prijzen betalen jullie zeg..hier (omgeving dordrecht), liggen de prijzen veeeeel hoger.
De goedkoopste stalling is rond de 175 euro voor een pony, paarden liggen rond de 200/400.
hoe te luxer, hoe te duurder.
zo kan je nog eens een paard aanschaffen...

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:27

als er niks anders is en je paard is gelukkig, maakt het niet veel uit. Is je paard niet blij en jij ook niet, ga dan op zoek nar iets anders.
groetjes :j