geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:14

ts ik ga je even steunen.
ik had een tinker niet geschoren maar wel onder de dekens ,mevrouw vond het nodig iedere keer uit te breken naar het zomer gedeelte.het was zeker -11 enik had het gehad met haar.heb haar de dekens afgetrokken,en mevrouw ging net meer door de draad.ze is nooit ziek geweest.
misschien krijg ik nu ook bokt over me heen,dan ben jij het niet alleen ts.

en als ik weer zo ee er tussen zou hebben dan deed ik het weer.
nou is ts haar paard braaf en is dit een andere situatie,maar ik zou het proberen ts want ze is niet kaal,succes met je paardje.
hou ons op de hoogte

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:16

Zijn er wel meerdere die denken dat het wel kan hoor, mits het paard goed in de gaten wordt gehouden. ;)
Mischien wat beter lezen?

En juist in een gewone stal zou ik het niet doen, dan kunnen ze zich zelf niet warm houden en als ze bewegingsvrijheid hebben wel. :)
keona schreef:
ts ik ga je even steunen.
ik had een tinker niet geschoren maar wel onder de dekens ,mevrouw vond het nodig iedere keer uit te breken naar het zomer gedeelte.het was zeker -11 enik had het gehad met haar.heb haar de dekens afgetrokken,en mevrouw ging net meer door de draad.ze is nooit ziek geweest.
misschien krijg ik nu ook bokt over me heen,dan ben jij het niet alleen ts.

en als ik weer zo ee er tussen zou hebben dan deed ik het weer.
nou is ts haar paard braaf en is dit een andere situatie,maar ik zou het proberen ts want ze is niet kaal,succes met je paardje.
hou ons op de hoogte

Bedankt. Begin vd middag is ze zonder deken weer terug de hit actief ingegaan en net voelden ze niet koud aan. Ben benieuwd morgen ochtend.
Ze heeft geen wintervacht maar is ook absoluut niet kaal nee. Paarden zijn sterke dieren en kunnen wel wat hebben. Fijn dat je paardje nooit ziek is geweest. Ben ik ook niet zo bang voor gezien ze binnen kan staan, kan eten en vriendje sheeft om mee te kroelen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:20

storm , als er va de 100 mensen 85 met auto en al de sloot inrijden doe jij het ook, je moet natuurlijk doen wat de meerderheid doet.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:24

Ik heb het vorig jaar ook gehad.
MIjn hafje had geen dikke wintervacht en kwam van een plek af waar ze altijd in stal stond. Haar toen ze bij ons kwam en dus 24/7 in de weide kwam met een schuilstal kreeg ze een deken om omdat iedereen me vertelde dat ze het koud zou hebben.....
toen het januari was en er dagen kwamen met veel zon en echt lekker weer heb ik in de eerste instantie alleen overdag de deken afgedaan, zo kon ze toch nog een vachtje krijgen.
toen het zover was dat ze een goede vacht had en het een paar dagen weer beter was, heb ik haar snachts zonder deken gezet. en vanaf toen nooit geen deken meer opgehad.
en ze staat er nu veel beter bij als toen ze wel een deken op had.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:26

Dit is wel even iets anders dan de sloot inrijden, kom op zeg.

Maar weet ik veel hoeveel mensen raden het af, met enorme goede redenen en uitleg. Blijkbaar wil de TS iets anders horen, waarom maak je dan een topic? Gooi dan die deken af en zeur niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:27

het is nu rond 9/10 gr een voor paarden fijne temp
als ze de wind te erg vind kan ze uit de wind staan.
het vriest geen 10gr
hier kan je paard echt wel tegen hoor, het is warm voor de tijd van het jaar en je kan niet terug kijken naar de echte dec winters want die hebben we nu niet.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:28

Storm schreef:
Euhhh... even tellen.... 87 reacties die zeggen dat je het beter niet kan doen.
En toch vind jij dat het wel kan.

Tja....

Volgens mij heb ik mijn mening aardig onderbouwd met feiten? En ik moet maar vinden dat t niet kan, "want de rest vind t ook" kom op zeg, dat zeg je in de kleuterklas-.-

Mallow

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:31

Juist roxxxiejjj, de mensen die zeggen dat het wel kan hebben hun mening ook onderbouwd.. Dus beetje een kromme beredenering..

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:34

Ja rox, je gaf duidelijk uitleg bij je mening :)
En zo meerdere hier.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:35

Mallow schreef:
Juist roxxxiejjj, de mensen die zeggen dat het wel kan hebben hun mening ook onderbouwd.. Dus beetje een kromme beredenering..

Nee zeggen dat t niet kan omdat de rest dat ook vind is echt een fantastisch argument..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:38

Hoe strak heb je de bilkoorden als daar schuurplekken komen :oo

Ik zou er ook niet voor kiezen om een paard wat dekens gewend is, nu opeens nu het slechter weer wordt, zonder deken te zetten.

Een deken van Horseware, bijv de Amigo kan al heel wat drukplekken voorkomen.
Zo`n borstbeschermer heb ik alleen maar negatieve ervaringen mee, dan komen er drukkingen bij de schoft
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 08-12-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:42

Je kunt beter een paard bij min tien en droog dekenloos neerzetten dan met dit weer, plus vijf hier, en zonder deken.
Maar iedereen moet dus nu typen dat het een prima idee is de deken eraf te halen?
En heel kort door de bocht, heeft je paard schuurplekken, dan past de deken niet.
Zodra een paard koud aanvoelt ben je al te laat met een deken. Hij is dan namelijk al onderkoeld en hard op weg zwaar ziek te worden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:46

roxxxiejjj schreef:
Mallow schreef:

Nee zeggen dat t niet kan omdat de rest dat ook vind is echt een fantastisch argument..

Ben t juist met je eens :+
Vind de beredenering van storm nogal krom :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:48

In_Black schreef:
Je kunt beter een paard bij min tien en droog dekenloos neerzetten dan met dit weer, plus vijf hier, en zonder deken.
Maar iedereen moet dus nu typen dat het een prima idee is de deken eraf te halen?
En heel kort door de bocht, heeft je paard schuurplekken, dan past de deken niet.
Zodra een paard koud aanvoelt ben je al te laat met een deken. Hij is dan namelijk al onderkoeld en hard op weg zwaar ziek te worden.

met deze temp raakt je paard niet onderkoeld.
ik weet niet waar jij woont maar bij ons aan de kust is het 10 gr,en voor een paard een fijne temp :j
hij staat niet in de volle wind en in de regen, maar heeft een grote loopstal waar hij uit de wind droog kan staan :j

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:49

In_Black schreef:

Een paard met wintervacht kan prima koud aanvoelen, als het eronder maar warm.is. Sneeuw smelt niet op de vacht van een paard, omdat de buitenkant wel koud is;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:49

mirgino schreef:
In_Black schreef:

met deze temp raakt je paard niet onderkoeld.
ik weet niet waar jij woont maar bij ons aan de kust is het 10 gr,en voor een paard een fijne temp :j
hij staat niet in de volle wind en in de regen, maar heeft een grote loopstal waar hij uit de wind droog kan staan :j

Tis hier idd hoger dan 5 graden :)
Zie dat je in ZH woon, wij ook en tis niet koud hier. Wind valt ook mee.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:58

Ik heb niet alles doorgelezen maar wel dat je al diverse dekens hebt gehad.
Maar heb je daar ook goed gekeken naar de breedte op de borst?
Is dat te krap geeft dat ook vaak schuur plekken.

Persoonlijk zou ik een geschoren paard niet zonder deken zetten ook al is hij niet meer kaal. Gewone wintervacht heeft hij ook niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:27

bij ons waait het erg hard en met een inloopstal ik zie ook vaak dat paarden gewoon buiten gaan staan.
Temperatuur daalt van het weekend.

Ik hoop dat je de juiste keuze maakt en het goed komt en je paard niet ziek word.
Volgend jaar hier eerder mee beginnen of gewoon niet meer scheren.
Het is inderdaad je eigen keuze.

Sterkte en succes.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:30

Ik zou hem niet zonder deken zetten..! Je hebt zijn bescherming zelf weggeschoren. De andere paarden zonder deken hebben niet voor niks dikker en meer haar ;). Vooral regen en wind zijn niet prettig voor een geschoren dier. Een deken zoeken die past lijkt me de beste optie.

Mijn paard is ook geschoren, en heeft nu een mooi kort zomervachtje. Die zou ik dus nu echt niet zonder deken buiten zetten :).

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:39

randie schreef:
Ik zou hem niet zonder deken zetten..! Je hebt zijn bescherming zelf weggeschoren. De andere paarden zonder deken hebben niet voor niks dikker en meer haar ;). Vooral regen en wind zijn niet prettig voor een geschoren dier. Een deken zoeken die past lijkt me de beste optie.

Mijn paard is ook geschoren, en heeft nu een mooi kort zomervachtje. Die zou ik dus nu echt niet zonder deken buiten zetten :).

Regen en wind heeft ze geen last van als ze naar binnen gaat, dus als ze het koud krijgt, kan ze gewoon de warmte opzoeken. Zoals hier al beschreven is. Wat is dan verder het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:44

Weet je wat pas zielig is, een paard bij 10 graden en hoger met dek opzetten (tenzij geschoren). Een paard is van nature ook gewend zonder deken te staan en krijgt het pas wat kouder als t vriest en dan heb ik het niet over -1. Soms zie ik zelfs paarden hoogzomer met een deken opstaan en dat is geen vliegendeken. Ts heeft al een beslissing genomen en als je paard niet zo een verwend nest is en je je paard goed verzorgd kan het makkelijk.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:45

Annickkii schreef:
Weet je wat pas zielig is, een paard bij 10 graden en hoger met dek opzetten (tenzij geschoren). Een paard is van nature ook gewend zonder deken te staan en krijgt het pas wat kouder als t vriest en dan heb ik het niet over -1. Soms zie ik zelfs paarden hoogzomer met een deken opstaan en dat is geen vliegendeken. Ts heeft al een beslissing genomen en als je paard niet zo een verwend nest is en je je paard goed verzorgd kan het makkelijk.

_/-\o_

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:46

Annickkii schreef:

:j

En als ze dan wel een dek op krijgen, krijgen ze het koud omdat ze de haren niet meer omhoog kunnen zetten wanneer ze het koud krijgen, ondanks de deken!

Word helemaal vrolijk van deze reactie *\o/*

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 19:46

Mallow schreef:
Annickkii schreef:

_/-\o_

En zo denken wij ook :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:05

Weet je wat ik zielig vind, een paard dat geschoren en wel onder een deken staat, de deken afpakken wanneer ze winterse buien voorspellen, het regent dat het giet en het een halve orkaan waait.
Een beetje kou is nog tot daar aan toe maar al dat vocht is funest. Het paard was geschoren en stond onder een deken dus heeft niet dat vet in de vacht wat de vacht waterafstotend maakt. Dat vind ik pas zielig.