Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:25

Gypsy: er zit wel een verschil tussen af en toe en dagelijks ;)
Stef: maar ze heeft wel schuilmogelijkheden. Of dat nu een bossage is, stal of tent maakt dan niet uit.
Rooswita: vreemde dierenarts :oo
Donna: ik heb ze hier vorige week voor 2e keer geschoren (de wedstrijdpaarden dan, de hengst mag komend weekend onder het mes. Hij wordt wel steeds fanatieker getraind, dus duurt steeds langer voor hij eindelijk weer droog is. Bovendien gaat hij in februari naar de keuring, dan wil ik niet met een wollenbaal aankomen).

Jasia

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:27

Mijn monstertjes (shetlander van 2 en haflinger van 12) staan ook gezellig 24/7 in hun paddock :j
De shetlander staat wel met deken, omdat hij ziek is geweest.. De haflinger loopt lekker naakt rond :))
Ze hebben wel een schuilstal, dus wanneer ze dat zelf willen kunnen ze naar binnen :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:29

Ah, kijk, interessant! Benen ook?
Heb je ze onder een deken met, of zonder hals staan? :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:30

Mijn shet staat overigens geschoren lekker binnen en "mijn mini in training" gaat van het weekend kaal

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:32

@tine10: De meeste sportpaarden die ik ken worden 3 a 4 keer in de week getraind, dus dat is nog steeds niet dagelijks...
Zelf rijd ik ook in een buitenbak, scheelt ook veel. Heb het idee dat ze in een binnenbak hun warmte zo slecht kwijt kunnen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:32

Probeer vanuit je paard te redeneren en niet vanuit jezelf. Wees blij dat je paard buiten staat, zoals het hoort!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:40

zoals het hoort... lekker in een paddock van als je mazzel hebt 20x20, met als je mazzel hebt een netje hooi... jaaa, zo hoort het :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:52

mijn paarden gaan met wind en regen lekker binnen staan hoor. Die houden de wei dan voor gezien en je krijgt ze dan ook nauwlijks naar buiten :P
heb een grote stal voor hun 2en, met zaagsel op de bodem.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:07

Mijn Tinker zet de kont tegen de wind of regen in en redt zich prima. Ze heeft al een flinke wintervacht en ziet er goed uit :) Niet te mager, zeg maar ;) Ze kan ook een schuilstal in, maar daar voor is het nogal nat en daar wil ze niet graag doorheen :P Al denk ik dat ze er anders ook niet in zou staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:39

Stef en Dani: ik snap jullie reactie niet. Paddock is toch altijd beter dan in een stal, bovendien maakt de maat van je paddock ook erg uit wat voor maat paard of pony je hebt. En we redeneren toch vanuit het paard. Daarom staan ze toch ook buiten? Hier staan ze op een halve hectare gras (nu veel blubber)land

Gypsy: hier worden ze toch echt minstens 6 dagen per week getraind hoor. Dus ik durf toch echt wel voor mezelf te zeggen dat ze dagelijks werken. Voor een ander kan ik natuurlijk niet spreken, maar dat deed ik dan ook niet. Ook in de buitenbak (waar ik meeste keren rij) worden ze goed bezweet, maar binnen is het inderdaad helemaal erg. Dan kunnen ze hun warmte slecht kwijt.

Donna: helemaal, dus ook benen en Rembrand onderkant van hoofd (dus de kaken) en bij Amerigo zelfs hele hoofd. Dat bleef zo vreselijk nat na het werken (en als ik de voorlok had ingevlochten, dan stak de vacht er flink bovenuit), dat zorgde dan weer voor veel jeuk bij hem.
Rembrand en Amerigo staan met hals, Thabor staat zonder (aan zijn deken zitten ook geen ogen voor halsstuk, dus ook als hij straks geschoren is blijft hij zonder halsstuk staan). Maar hij heeft zoveel manen, die aan 2 kanten hangen, die blijft wel warm.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:43

Mijn paard staat in een ruime paddock met daaraan een stal waar die droog kan staan / liggen bij slecht weer..
Maar over het algemeen staat ie lekker buiten in de paddock en gaat ie naar binnen als hij hooi wil,
want er hangt daar een net die goed gevuld is gedurende de dag met hooi!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:47

Qua oppervlakte van de paddock gaat paard er in vergelijking met de pensionstal hiervoor niet op erg veel op vooruit, maar ook niet achteruit. Onze paddock is even groot als de paddock daar, wat helaas niet fantastisch groot is.
Verschil is nu, dat ze er een zeer ruime schuilstal bijhebben en de de ruimte met z'n tweetjes moeten delen in plaats met z'n vieren en dat ze 24/7 per dag buiten kunnen scharrelen als ze daar zin in hebben, niet de 4 uur op de pensionstal..

Dus alsnog een vooruitgang, ook al scheelt het oppervlakte weinig. Natuurlijk is het nog steeds niet ideaal, maar we doen ons best...

Tine10: dat is fijn te horen! :D Nog geen minpuntjes ervaren met dit natte weer, qua mok etc?
Sorry voor de vragen, maar ken maar weinig mensen die scheren en zeker niet wanneer paard 24/7 buitenstaat dus hoor graag ervaringen haha.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:08

Donna_ schreef:
Ah, kijk, interessant! Benen ook?
Heb je ze onder een deken met, of zonder hals staan? :)

De benen staan ook buiten :j :+
Sorry, wat bedoel je met benen ook? :o

Mijn haflinger staat naakt, die heeft gewoon een lekkere wintervacht van zichzelf..

De shetlander staat op het moment onder een 300 grams deken, zonder hals.. Hij heeft zó veel manen, dat een hals deken me niet zo gemakkelijk leek.. En die zijn ook erg lastig te vinden in zijn mini-maat :j

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:10

Donna, het is voor mij dit jaar voor het eerst dat ze 24/7 in de winter buiten staan. Voorheen gingen ze vanaf november tot april om 10 uur s avonds op stal, tot smorgens een uur of 7. Mok heb ik tot nu toe geen last van gehad in de winter. Deze zomer hebben ze er wel last van gehad, vooral de hengst, maar die is hier nieuw sinds april, dus kan ook beetje met stress van verhuizen gemaakt hebben.

Ze staan nu ook in de stromende regen en heel harde wind gewoon in de wei.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:15

Jasia :')
Het was een reactie op Tine10 voor jouw post; die heeft haar paarden geschoren. Of ze de benen ook geschoren heeft :+

Tine, da's fijn dan tot nu toe! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:20

Moet wel zeggen,mijn pony staat onder 200 grams deken(en in de herfst ongevoerde regendeken)en krijgt op de nieuwe plek onbeperkt voordroog.
Hij heeft ook zonder schuilplek en zonder onbeperkt ruwvoer gestaan,merk dat ik dat niet meer wil...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:21

Echte schuilplek hebben ze hier niet. Ik heb zo'n boogtent, dus het tocht wel lekker door, ze kunnen wel droog staan.
Hooi krijgen ze altijd onbeperkt in hooinet, ideale dingen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:22

Die van mij heeft nog nooit een nacht op stal gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:22

droog staan vind ik toch wel een vereiste..op zijn minst droge voeten kunnen hebben..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:23

Ik zou vannacht geen oog dicht doen als de paarden met dit weer buiten stonden.
Ze staan dus heerlijk binnen in een schone dikke laag stro met hooi, uit de wind en met droge voetjes.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:26

Mindim schreef:
Cowgirl schreef:
Het is alleen jammer dat de gemeentes daar anders over denken die zien paarden het liefst opgehokt staan.
Dan zie ik ze toch liever buiten , desnoods met een deken als het weer erg extreem word. De regen van deze week zijn veelal korte buien.

Die van mij staan ook 24/7 buiten....kunnen wat beeschutting vinden in de luwte van het huis naast de stal.
Als het even kan haal ik ze naar binnen om wat te eten(kuil/subli priores). Ze zien er beide prima uit en ookal voelde ik mij schuldig vandaag ze waren toch weer erg blij het land op te mogen na een uurtje of 5 binnen te hebben gestaan.

Ik houd ze gewoon goed in de gaten. Wil wel een regendeken gaan aanschaffen voor het geval dat. Mijn haflinger is inmiddels 20 kan al iets minder makkelijk eten dus misschien heeft ie straks wat extra's nodig.

Ja bagger is dat he van die gemeentes. Hier in de buurt wordt het opgelost met zeecontainers. Ziet er niet uit, maar het paard kan droog staan. Ik woon in het noorden van het land en helaas zijn er hier geen korte buien, heel het land is praktisch blank. Droog staan vind ik vooral belangrijk voor de hoeven en de benen. Voor sneeuw maakt het me niet uit, maar voor regen en wind en kou, vind ik een droge schuilplaats toch erg belangrijk.

Ik heb mazzel dat de mijne op een redelijk droog weiland staan. Vandaag even een klein rondje gelopen en de stukken naast de sloot zijn gewoon droog.
Als het 1 of 2 dagen droog is is het weiland ook droog. Ik haal ze nu ook binnen zodat ze daar kunnen eten en zo het weiland ook netjes blijft. Zolang dat kan doe ik het zo. Ze wisten vandaag niet hoe snel ze weer de wei op moesten...ze lieten bijna niet meer toe dat ik het halster nog af wou halen :D .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:31

Mijn twee merens staan onder de deken al een tijd (om te voorkomen dat ze te dik in de vacht komen te staan), 24 uur buiten op gras met mogelijkheid om mooie container stal in te lopen. De ruin staat nu veel binnen de merrie staat alleen binnen in de container als ik eten in haar voerbak doet en!! de staldeur dicht. Zelfs als het keihard hagelt wil ze nog niet naar binnen. De ruin is wel wijzer!

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:33

Mijn paard staat nu ook nog dag en nacht buiten :), ze draagt verder geen deken. Gaat prima zo!

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:36

Die van mij staat ook 24/7 buiten,
met bomen en struiken om achter te schuilen,
zo kan hij uit de wind staan.
Land is perfect droog, geen waterplasje te bekennen.
Voer hem onbeperkt hooi bij.
Hij heeft een flinke wintervacht,
ik check elke dag even of de onderste laag van de vacht nog droog is.
Vandaag was er op zijn rug nog maar een centimeter ongeveer van zijn onderste vachtlaag droog,
Dus zit te twijfelen of ik hem een regendekentje om zal doen.
(gaat om een shet van 6 maand)
Wat zouden jullie doen?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:36

Hier staan ze op 0,5 hectare met 3 pony's. Ze hebben nog een kwart droge wei, de rest staat jammer genoeg momenteel quasi onder water en ze hebben een paddock met 2 droge stallen.
De volwassen haf staat onder een regendeken (wordt gereden) en de welshxarabier en haflingerveulen staan naakt (en zijn momenteel de 2 grootste smeerpoetsen die je ooit gezien hebt := ).

Mijn paarden staan nooit verplicht op stal, dat is een regel die ik voor mezelf heb gemaakt, hoe moeilijk ik het soms ook vind (mij lijkt het soms zielig), ik zou de paarden geen plezier doen met een stal. Heb ze al binnen gehad voor een tijdje en daar werden ze niet vrolijker van.

Ook in de dikke hagelbuien gaan ze lekker in het open land staan terwijl ik sta te schuilen onder de stal :P . Rollen doen ze het liefst ín de modder en slapen kan nog wel op stal. Ze hebben nog +- 1000m2 gras dat droog is en krijgen nog geen ruwvoer bij wegens niet nodig (weide staat vet en de paarden kan je rollen).

Volgend jaar ga ik wel een ander weiland als winterweiland gebruiken denk ik, maar dit is de eerste winter op de nieuwe weide dus alles is nog in de uitprobeerfase. We hebben klei en leemgrond, waardoor het nu erg nat is, maar het ook weer ontzettend snel opdroogt als het stopt met regenen. En gras groeit hier vanzelf in overvloed :D .

Jooke: Ik zou nooit een veulen onder een deken zetten als hij voor de rest goed in conditie en gezond is. Never nada nooit niet :n . Ze moeten hun weerstand opbouwen en daarvoor is naakt staan de beste oplossing!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 07-12-11 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt