Tijden voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marengogirl

Re: Tijden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 18:55

R0osz: hebben ze dan om half 10 nog hooi?
of geef jij niet in een slowfeed systeem

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:01

Mijn paarden krijgen tussen half 8 en 8 uur hooi. (dan hebben ze meestal nog een beetje liggen van de avond daarvoor.
Rond een uur of 9 gaan ze naar buiten met een volle hooiruif die op ze staat te wachten en die we ook door de dag bijvullen.
Rond 5 uur gaan ze naar binnen en dan krijgen ze hun meusli (klein beetje) wat wortels en een flinke berg hooi.
En dan voeren we rond 22:00 de laaste keer hooi en krijgen ze genoeg om de nacht mee door te komen.
(Dit is de winterperiode)

In de zomer 24/7 weide en dus gras...

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:09

Ik voer meestal om half 8 muesli en hooi, dan gaan ze naar buiten
rond 12 uur weer hooi
dan soms om 4 uur nog wat (als ik wat laat thuis ben).
rond 5/6 uur gaan ze op stal met een dubbel portie hooi.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:15

En hebben je paarden hier genoeg aan?
En hoeveel plakken is een dubbele portie?
en voer je met het slowfeed systeem?

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:23

Ik heb wel het idee dat mijn paarden er genoeg aan hebben.
Een dubbel portie is een speciekuub (metselbak) van 60 liter goed vol aangestampt. Ik heb
hooi van een "spekkie" . Per pony hebben ze 's avonds 1bak.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:28

Oke, en dat is een kwart/halve baal hooi??

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:30

kwpn en fjord:
7:00 hooi
7:30 krachtvoer
8:00 los in de padock
13:00 het weiland in
17:00 het weiland uit
17:00 hooi
17:30 kracht voer
21:00 hooi

tinker en tinker veulen:
onbeperkt hooi dag en nacht
7:30 kracht voer en veulenbrok
8:00 het weiland in
17:00 het weiland uit
17:15 krachtvoer

het is ong. hoor! soms iets eerder en soms wat later! :roll:

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:30

7-8 uur: halve portie kuilgras+ brokken
8-9 uur: buiten zetten + per paard hele portie kuil
13-14 uur: per paard hele portie kuil
17-18 uur: naar binnen + 1,5 portie kuil + brokken

Wij voeren niet 's avonds laat nog een keer.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:36

@ Dispar_Vulgo.

Zoals jij het beschrijft doe ik het ook. Hoeveel is 1,5 portie kuil bij jou ongeveer? Ik geef een bak van 60 liter, lekker volgestampt. In de stal schud ik het nog uit elkaar en kijk ik of ik het genoeg vind, zoniet, dan gooi ik er nog wat bij.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:55

Hier ben ik ook benieuwd naar.
En doen ze daar heel de nacht mee?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:56

Lotteettol schreef:
@ Dispar_Vulgo.

Zoals jij het beschrijft doe ik het ook. Hoeveel is 1,5 portie kuil bij jou ongeveer? Ik geef een bak van 60 liter, lekker volgestampt. In de stal schud ik het nog uit elkaar en kijk ik of ik het genoeg vind, zoniet, dan gooi ik er nog wat bij.

Uhm ja lastig te zeggen! Ligt er namelijk ook per paard aan, we hebben veel verschillende soorten staan. van welsh pony (die snel dik wordt) tot 1.75m KWPNer (die moeilijk aankomt)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:18

capopjekop schreef:
@ R0oszs: Ik vind dat altijd maf om te lezen. Krachtvoer staat dus eigenlijk vast en hooi is keuze op bepaalde momenten begrijp ik? Persoonlijk zou ik dat juist andersom doen, ruwvoer is uiteindelijk toch het belangrijkste voer voor paarden.

Ze hebben hier inprincipe gewoon genoeg hooi voor de nacht als ze op stal komen. En als de klant wil mag hij/zij gewoon hooi bijpakken. Dus het is inprincipe de keus aan de klant wat en hoevaak het paard hooi krijgt. Sommige krijgen 3x sommige 2x en sommige alleen als ze op stal komen. Ze krijgen wel veel hooi hoor en er zijn hier paarden die hier meer dan 10 jaar staan en ze verkeren in een goede conditie dus tja ik denk dat het allemaal wel meevalt. En daarbij ze krijgen hier echt niet veel krachtvoer, een aantal een kilo maar de meeste toch maar een kwart/half per keer. En we houden de paarden wel in de gaten of ze hooi nog hebben. Als de paarden geen hooi meer hebben
en s avonds niks meer heeft (omdat het paard bijv. al vroeg binnen staat) dan krijgt hij nog wat hooi. Alleen de paarden die enkel de hooinetten/bak mogen wat de klant zelf neerzet krijgen niet want dat wilt de klant niet.

zo lang verhaal maar hoop dat het duidelijk is, dat ze echt wel genoeg krijgen :j Sommige mensen willen juist helemaal niet dat ze zoveel hooi krijgen terwijl naar mijn idee een paard van 1.70 toch wel wat hooi mag hebben en niet op 4 kg kan leven..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:06

hangt er vanaf hoeveel gras en stro ze nog eten naast die 4kg hooi ;)

Maar hier voer ik in kg toch wel snel 1,5% van hun gewicht en dan zijn ze er nog vlot doorheen. Ondanks hooinetten met fijne maas.
Sinds deze week doe ik trouwen stro en hooi in hetzelfde net, en zo meerdere netten en nu merk ik dat ze toch wat langzamer gaan eten en mijn merrie loopt er ook af en toe bij weg om even buiten te kijken en dan weer terug te komen. Ben benieuwd of dat zo blijft :P

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:09

Vraag me wel af of de mensen die om 17.00 voor het laatst voeren, dan de dag erna pas weer rond 8 uur op stal zijn. Ik vind dat een vrij lange tijd om de paarden niet in de gaten te houden. Als ze overdag buiten komen is als er een koliek krijgt de kans het grootst dat dit 's avonds is. En het is niet fijn als je daar de volgende ochtend pas achter komt. Ik vind het toch wel fijn als er een laatste ronde is op stal, bij voorkeur met voerronde zodat gezien wordt of een paard gaat eten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:19

De paarden krijgen bij ons krijgen gemiddeld 6x op een dag hooi. Krachtvoer wordt altijd samen met hooi gevoerd. Eerst het hooi, dan het krachtvoer bovenop het hooi. Kost iets meer voer, maar ze zijn er ook langer mee bezig. Alleen bij supplementen en medicijnen (of slobber) gooien we het in de voerbak.

07.00 uur hooi, gevolgd door krachtvoer
08.00 naar buiten met hooi in slowfeeders (netten en zakken) + ton los hooi + wortelen door het weiland
(In de winter een klein weiland, dus snel kaal. Het is eerder een paddock te noemen nu.)
13.00 uur hooi en eventueel wat wortelen
18.00 uur naar binnen met hooi en krachtvoer
20.30 uur hooi (is een beetje afhankelijk van het rijden, kan iets eerder of later zijn)
23.00 uur hooi voor de nacht + plakje stro (staan op vlas) + krachtvoer + wortelen

Als we allemaal de hele dag op school/werk zitten, dan vervalt de voerbeurt van 13.00 uur, maar dan krijgen ze 's ochtends meer hooi in kleinere porties, liefst in bakken/zakken waar ze er nog even wat meer moeite voor moeten doen.

Is er de hele dag iemand thuis, dan krijgen ze vaak wel 8-9 x hooi in kleine porties.

In principe staan de hele winter buiten van 8 tot 6 uur, ook met -10 in de sneeuw. Mocht het om een of andere reden echt onverantwoord zijn en komen ze korter buiten, dan krijgen ze zoveel mogelijk kleine porties hooi in de stal, om verveling te voorkomen.

In de lente/zomer/deel van de herfst staan ze dag en nacht buiten in het grote land. Dan krijgen ze de hele dag door gras binnen, maar wij voeren wel hooi bij als het slecht weer is. Als het gras nat is, dan hebben ze erg veel behoefte aan een hap droog hooi. En er ligt dan ook altijd een lading in de schuilstal, zodat ze niet ‘gedwongen’ worden door de honger om in slecht weer gras te gaan eten als ze liever binnen zouden willen staan. :P

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:38

@ Fleurtje, ik kan moeilijk heel de dag bij mijn paarden doorbrengen....ik werk namelijk ook en 's nachts slaap ik. Mijn paarden voer ik al 11 jaar zo, denk niet echt dat het veel kwaad kan...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:52

Er zijn bij ons nog overige stalgenoten en een stalbaas die wel eens langs de paarden loopt. Overdag als ik werk ben ik ook niet aan het opletten of mijn paard niks mankeert.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:58

sochtends om 7uur krijgen ze hun eerste hooinet. Dan smiddags om 2uur de 2de en savonds een bakje musli en nog een beetje hooi (heb 2 mini-shetjes.)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:59

Ik denk zomaar dat ik wel erg afwijkend ben hier :=
Bij mij hebben ze zowel overdag als snachts onbeperkt hooi.
Als ze op stal/nachtpaddock gaan krijgen ze wat winterpeen, dan valt er om 18.30 om 0.00 om 3.00 en om 5.30 krachtvoer in de voerbakken. dit gaat via een voersysteem en in kleine porties. Overdag staan ze in 2 groepen in de dagpaddocks dus hebben ze alleen hun hooi en ev wilgentakken

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:23

Lotteettol schreef:
@ Fleurtje, ik kan moeilijk heel de dag bij mijn paarden doorbrengen....ik werk namelijk ook en 's nachts slaap ik. Mijn paarden voer ik al 11 jaar zo, denk niet echt dat het veel kwaad kan...

Maar dat gaat toch om een hele andere tijdsduur? Als je om 17.00 voor het laatst voert en je paarden checkt en de volgende dag om 8.00 weer is er 15 uur lang geen toezicht. Bovendien is de kans dat een paard koliek krijgt, vast komt te liggen etc. het grootste als ze op stal staan, en dus in die periode. Door alleen tussen 8.00 en 17.00 te voeren laat je een paard alles in 8-9 uur tijd verteren, terwijl een paard er op gemaakt is om 16 uur per dag met eten bezig te zijn. Tenzij je slowfeeders hebt natuurlijk, maar als je ruwvoer gewoon in de stal gooit zul je wel erg veel moeten gebruiken wil je ze langer dan een paar uur bezig laten zijn.
Bij alle boeren waar ik heb gestaan was het ook de normaalste zaak van de wereld dat er een laatste ronde over het erf en door de stallen werd gedaan voordat hij ging slapen. Als de paarden aan huis staan lijkt me dat ook niet zoveel moeite. Zowel niet voor een pensionhouder als eigenaar, en prima te combineren met werk en slapen, want slapen doe je over het algemeen thuis, dus dan kun je voordat je gaat slapen best even 10 min je dieren checken en voeren. Woont er niemand bij de stallen dan zou ik investeren in een slowfeeder systeem in combinatie met een camera gericht op de stallen. Of de paarden niet 's avonds op stal zetten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:27

ik heb geen eigen weide, maar sta op een pensionstal. Smorgens krijgen ze om 7.00 brokken en een plakje hooi. Smiddags om 12-1 uur krijgen ze een emmertje wortelen. En om 17.30 krijgen ze de laatste portie brokken, en als wij er tegen 19.00 nog heen gaan krijgen ze nog een plakje hooi.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:29

let je wel op met wortels? want bij te veel aan wortels krijgen ze vaak buikpijn

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:40

Fleurtje100 schreef:
Maar dat gaat toch om een hele andere tijdsduur? Als je om 17.00 voor het laatst voert en je paarden checkt en de volgende dag om 8.00 weer is er 15 uur lang geen toezicht. Bovendien is de kans dat een paard koliek krijgt, vast komt te liggen etc. het grootste als ze op stal staan, en dus in die periode. Door alleen tussen 8.00 en 17.00 te voeren laat je een paard alles in 8-9 uur tijd verteren, terwijl een paard er op gemaakt is om 16 uur per dag met eten bezig te zijn. Tenzij je slowfeeders hebt natuurlijk, maar als je ruwvoer gewoon in de stal gooit zul je wel erg veel moeten gebruiken wil je ze langer dan een paar uur bezig laten zijn.
Bij alle boeren waar ik heb gestaan was het ook de normaalste zaak van de wereld dat er een laatste ronde over het erf en door de stallen werd gedaan voordat hij ging slapen. Als de paarden aan huis staan lijkt me dat ook niet zoveel moeite. Zowel niet voor een pensionhouder als eigenaar, en prima te combineren met werk en slapen, want slapen doe je over het algemeen thuis, dus dan kun je voordat je gaat slapen best even 10 min je dieren checken en voeren. Woont er niemand bij de stallen dan zou ik investeren in een slowfeeder systeem in combinatie met een camera gericht op de stallen. Of de paarden niet 's avonds op stal zetten.

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens. Ik heb ze dan aan huis staan maar ik ga s'avonds ook altijd nog ff checken. Nu heb ik het wel makkelijk want ze staan echt letterlijk aan huis in de schuur, ik hoor het dus als ik binnen ben wanneer er onrust op stal is. Of als iemand een keer lomp gaat liggen :') Zeker toen ze net aan huis stonden stond ik 's avonds vaak verwilderd in ochtendjas in de stal omdat ik wat raars hoorde, doe je het licht aan en dan stommelt er een slaperig en onder t stro zittend paard overeind "Wat is er aan de hand baas?" :') Maargoed liever een keer te vaak dan een keer te weinig denk ik dan maar..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:41

nicky_rilana schreef:
let je wel op met wortels? want bij te veel aan wortels krijgen ze vaak buikpijn

Ja hoor, ze krijgen maar een klein emmertje van 5 liter :D

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:43

oow oke