Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:05

Ik heb het met een net, van zo'n aanhangernet gemaakt, mooie kleine maasgrootte. Nu na een jaar moet ik hem wel vervangen want door het vele trekken eraan slijt het natuurlijk wel, en zit er nu een gat in die niet meer mooi sluit met strotouwtjes. Maar ik heb geen heel net nodig dus ik kan met 1 zo'n aanhangernet meerdere aparte netten maken. Dus erg duur is het niet!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:34

Afbeelding

Heb niet alles gelezen, maar ben geen voorstander van vertikaal eten voor de paarden, bij mij geen "hoofd schuin" om te eten. Hier halve watercontainers met easyfillnet dat in de bak vastgemaakt is.

Anoniem

Re: Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:54

ik heb een kleine groene kliko maar daar hebben ze het rekje uit gesloopt
nu krijg ik een grote grijze en ga het nu nog meer slooppaardproof proberen te maken

ze eten niet verticaal
ze pakken alleen verticaal
zodra ze een pluk hebben bemachtigd gaat het hoofd weer recht om het op te eten

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:00

ben ook geen fan van scheef eten. ik heb m'n kliko met gaas ervoor even aangekeken. mede door het soort hooi (korte stukjes) krijgt ze alleen het hooi ertussenuit dat tegen het gaas zit. verder zakt het hooi niet en komt het hooi ook niet mee met een hapje dat ze wel te pakken kon krijgen.
Omdat ze zo weinig per keer eruit krijgt is haar hoofd dus merendeel scheef. Ik heb het gaas er uit gehaald en nu eet ze er heerlijk van. en evengoed weinig rommel voor de kliko. voorlopig laat ik het zo omdat het nu goed gaat.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:49

Ik heb nu ook een kliko gekregen en wil aan de slag gaan.
Hoe bevallen de kliko's die jullie gemaakt hebben?
En zijn er nog tips?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 21:53

Hier bevalt hij nog steeds super!
Heb wel een extra gat met gaas gemaakt. Hier door kan ze hem helemaal leeg eten.
Ze eet zon 5 kg in 8 uur.. Best netjes dus :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:59

bedoel je nog een gat meer als die aan de voorkant?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:02

Ja, ik heb nu 2 x een gat aan de voorkant... Dus niet alleen onder maar erboven nog een gat gemaakt. Nu kan ze beter eten en kan ze hem helemaal leeg eten ipv dat er nog ergens wat blijft steken.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:24

de mijne bevalt ook prima! ik heb onderaan een gat zonder gaas ervoor (ik had wel een gaas, maar daar kregen ze zeer moeilijk het hooi uit). Door het soort hooi (geen lange halmen zegmaar) kreeg ze het met gaas zeer moet uit, dus de praktijk wees bij mij uit dat het gaas eraf moest. hierdoor heeft ze ook een goeie hoofdhouding. met gaas was het toch meer scheef, waar ik helemaal geen voorstander van ben.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:27

zonder "lange halmen" krijgt die van mij het er ook moeilijk uit...
Maar 9 van de 10 keer ligt er een lange halmen baal dus dat gaat perfect... Op die manier hoeft ze ook haar hoofd niet veel scheef te houden, omdat ze bij de eerste "ruk" en pluk weer mee trekt die er half uitsteekt, deze pakt ze gewoon met haar hoofd recht naar de grond en zo trekt ze er steeds meer uit :)

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:31

kijk dat bedoel ik inderdaad.!
En het mooie is dat ik de kliko van het weiland naar de paddock kan rollen en andersom! das was van de winter errug handig

Rianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:19

Wat handig! Ik ga ook eens klussen denk ik hieraan!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:24

Wij hebben er sinds vorig jaar ook een paar gemaakt, super handig! Aanradertje :j

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:28

ik heb voor de liefhebber nog kliko's in de aanbieding.. je kunt me een PB sturen bij interesse :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:38

Ik heb de kliko gisteren in de wei gezet, ze hebben er wel van gegeten maar het hooi zakt niet naar beneden.
Toch maar een steen oid er in maken.
En ik moet de kliko beter vast zetten, had het nu met touwtjes gedaan maar vanmorgen stond hij schuin :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:50

Ik heb de kliko met bindbandjes vast gezet aan een boom maar op de een of andere manier lukt het mijn draken toch om het ding te verschuiven......
Hoe hebben jullie dat?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:53

justdiesel schreef:
Ik heb de kliko met bindbandjes vast gezet aan een boom maar op de een of andere manier lukt het mijn draken toch om het ding te verschuiven......
Hoe hebben jullie dat?

Met Bindbanden onder en boven, maakt toch niet heel veel uit als die beetje verschuift? als die maar niet om kan vallen..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:58

hier met 2 halstertouwen aan het hek geknoopt. Tis wel typisch als mijn pony een nachtje op stal verblijft staat dat ding altijd nog keurig op zn plekje. Maar als ie wel bij de rest in de paddock is... ~~}> dan moet en zal die kliko ondersteboven (wat m nu mooi niet meer lukt trouwens, maar je moet het natuurlijk altijd blijven proberen :+ )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 23:20

Hier ook spanbanden boven en onder. Heb een grindtegel langs t wiel gelegd aan 1 kant (de kant waar ze hem het meest heentrekt) en nu verschuift hij nauwelijks, soms 10 cm.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:03

ik had h'm met een koordje aan een weiland afzet paal gebonden. en aan de voorkant een steen zodat het recht stond. geschoof soms iets. ze hebben nu volop gras, dus nu staat ie buiten de paddock, maar welk tegen de omheining aan. ze kunnen niet aan de bak komen, maar ze kunnen wel direct uit het gat hooi eten!

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 00:24

Aanrader inderdaad. Zelf gemaakt en dik tevreden.