Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:46

Jaren geleden begon ik met vlas, geweldig, koste 3,50 - 4,00 per pak. Had 1 pak per week nodig, dikke laag en altijd mooi witte stal.

Sinds een jaar of 3 heb ik minstens 2 pakken per week nodig, altijd een donkere stal, kan soms het verschil tussen mest en donker vlas niet zien, dikke natte plakkaten, kortom een vieze stal.

Ben weer terug op houtvezel...doe er nu alleen de drollen uit scheppen en strooi iets sneller op dan ik voorheen zou doen...wel wat nat er uit, maar dat is weinig, stuk minder dan met vlas...een dikke laag die ik vaak even om schep met de riek...veel meer een stalbedekking dan met vlas. Om de laag droger te maken roer ik er om de week een pak houtkorrels door heen.

Zelfs mijn vieze hengst die ik elke week leeg moest scheppen en een viezere berg had in zijn stal na een week dan op de mesthoop, dus 2 pakken per week er helemaal uit omdat het gewoon een natte zooi was, is nu droog met een flinke laag in zijn stal....niet meer op het beton..

Conclusie...vlas schofterig duur, van veel slechtere kwaliteit dan jaren geleden...voor mij geen vlas meer, dat rotte al in de stal na een week of 3...2 keer plassen en ik had al een kruiwagen vol...

Immelicious

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:02

Wij staan ook op vlas en moet zeggen dat je het makkelijk te schoon wilt houden.
Ik schepte eerst ook steeds de natte plek eruit maar het wilde maar niet gaan zitten, nu heb ik dus het schone vlas aan de kant gegooid en vervolgens de natte plek over de stal verdeeld (dus het aangekoekte vlas) en daaroverheen weer het schone vlas. Nu is het een koek van ongeveer 5 a 10 cm en staat hij 100% droog en blijft het vlas mooi recht liggen. Het is even door het bruine heen kijken maar het resultaat is een droge stal :)

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:51

Ik doe ong een week met een baal als ik elke dag de tijd neem om uit te mesten, heb een supervies paard :=

Ik haal pas de pisvlekken eruit als ze rood zijn, ik 'zeef' elke dag de drollen eruit, dan doe ik het met kleine harkje even wat van de stapel afhalen en de drollen die eruit rollen doe ik in het bakje en zo ga ik door, ik ben drm soms wel een 30 min a een uur bezig met mijn stal maar het bespaart me wel veel balen vlas.. Soms als ik het druk heb ofzo doe ik maar 3 a 4 dagen met een baal :+\Ik red de winter denk ik ook egt niet met 30 balen :Q ;+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 22:53

Ik doe iedere dag de mest, 1 keer per 2 dagen het natte.
Haal dr dan ongeveer een kwart a een halve kruiwagen uit (kleine kruiwagen)
Eens per 4 dagen of 6 dagen gaat dr een halve baal in.

Maar zo veel staan onze paarden niet binnen, stal staat altijd open namelijk.
Als je paard 19 uur op een dag binnen staat vind ik 2 balen niet gek eigenlijk.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:38

Mijn paard staat sinds 4 weken op vlas. Wij halen iedere dag de mest eruit en 1 x per week kruiwagen met al het natte rode spul.

De eerste keer ben ik begonnen met 4,5 baal. (3.50 x 3.50 stal) na een week een halve zak erbij en daarna 1 zak per week.
nu was het afgelopen donderdag erg leeg in het midden dus 2 zakken er bij gegooid.

goedkoper is het er dus niet op geworden maar wel een hele droge schone stal.

het lukt me alleen niet om het midden goed te krijgen.. dat krijgt hij ondanks een flinke berg vlas toch weer allemaal aan de kant.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:59

Ik ben van mening dat hoe groter je box is hoe beter deze schoon blijft....Mijn A-pony staat in een box van 4mtr bij3,5mtr. Poept op 1plaats en plast op 1 plaats en slaapt op 2 plaatsen.
Altijd de mestballen verwijderen (als ik ze zie zijn ze eruit).Dit gebeurd zowieso 2x per dag.('s morgens en 's avonds na het afvoeren)..
En wat de TS omschrijft voor en achter een luik...tja dan kun je je wel voorstellen dat zo'n stal niet zuiver blijft!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:13

Weet niet of het gezegd is want heb geen zin om het hele topic door te lezen hahaha.
ik begon zelf altijd met 4 a 5 pakken vlas, volgende dag de drollen eruit, en de randen naar binnen op een hoop gooien. de dag daarop de randen naar binnen halen en 1/3e van het pak erbij, dan de dag daarop weer de randen naar binnen halen (ontstaat er een geultje langs de wand) en de volgende dag weer andere 1/3e van het pak erbij. zo bleef mijn viespeuk ruin goed droog staan. en wat je schrijft met een plakaat, volgens mij hoort dat. bij mijn ruin was dat na een tijdje ook zo.
Succes!
edit: ik stampte 2 x in een week door de stal heen en haalde de splashplekken weg ( de plekken waarje dat geluid hoorde waarneer je ging stampen _/-\o_ )

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:44

Bedankt voor alle reacties. Hets is 3 weken goed gegaan met een mooie laag en een pak per 5/6 dagen maar spontaan is ze weer meer gaan draaien (of tilt haar benen niet op) en elke keer weer is het in het midden leeg en stampt ze alles achterin waar ze plast erbij. Hierdoor krijg ik dus die berg ondanks dat ik aanhark omdat ik niet in de nattere berg ga harken. Ik heb de afgelopen 3 maanden 8 balen verbruikt los van mijn stro verbruik. Als de stal nou netjes was vind ik dat niet erg maar na 3 dagen is er bijna geen schoon vlas te bekennen en na 4/5 dagen is het allemaal donker bruin.

Ik mest zorgvuldig uit eerst eruit zeven dan aanharken en met de hand haal ik alles wat ik tegen kom er nog uit. Dus aan mijn onzorgvuldigheid kan het eigenlijk niet liggen. Ik begin het echt rot spul te vinden nooit een schone stal en wel een lege portomonee.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:27

Fairytail schreef:
Ik heb de afgelopen 3 maanden 8 balen verbruikt los van mijn stro verbruik.

Huh? Gebruik je dan stro en vlas door elkaar heen?

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:28

Soms lijkt het vlas 'vies' omdat het bruin is, maar is het eigenlijk niet vies. Ik heb een enorme viespeuk, zij staat ook op vlas. Van alles geprobeerd, en ik bleef maar mopperen tegen de stal eigenaar dat zij binnen 3 dagen een pak vlas alweer erg vies weet te maken en dat het zo'n varken is. Totdat hij tegen mij zei: 'pak dat in jouw ogen, vieze vlas nou eens vast en voel er eens goed aan'. Eeeuhh.. oke! En... het vlas is bruin, maar droog!! Nu mag ik niet meer zeuren haha ;-) Wat ik hiermee kortgezegd ;-) probeer te zeggen; vlas wordt erg snel bruin en lijkt daardoor vies. Maar is het ook echt vies?? (als het echt vies en nat is, heb ik niets gezegd :o )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:52

Dat klopt ook het blijft niet wit. Toch is het droog.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 01:39

het is bij mij na vier dagen echt vies niet bruinig zoals bij de andere paarden.
T stro krijgt ze extra om te eten etc dat ligt voorin op een hoopje.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:55

mag ik je een raad geven biobase. of aubiose.
Dat is pas super spul en ik denk dat het even duur is.
Hou geur goed vast en je houd een schone stal over.
Verder werkt het idem dito als uitmesten met vlas.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:51

yvonnedv schreef:
Fairytail schreef:
Ik heb de afgelopen 3 maanden 8 balen verbruikt los van mijn stro verbruik.

Huh? Gebruik je dan stro en vlas door elkaar heen?

Ik start met 5 balen en dan iedere week 1 erbij dus zit ik er al boven. Is dus behoorlijk prijzig. Alleen bevalt het hier wel. Ik heb wel wat jij ook aangeeft
in het midden af en toe een kale plek ondanks het harken en een onwijze berg vlas in stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:48

Als het maar droog is, kleur niet naar kijken...goed door elkaar mengen zodat het vochtige ook droogt.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:53

Wij halen gewoon elke dag poep en plas eruit.
zou hou je hem wel mooi schoon.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:36

Ik ben het met Russell eens.
Toen ik begon met vlas waren de pakken veel zwaarder en zat het er hard geperst in.
Nu los en veel minder inhoud.
Heb nu dure vochtdoorlatende tegels gekocht en sta op stro. Scheelt me heel veel in mijn knip.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:38

Vroeger had je ecolite! Super spul, nu is het Linabox, ben ik minder tevreden over maar inmiddels weet ik niet meer beter! De zakken zijn inderdaad losser.

eefjeXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:54

Hoi, wij hebben ook vlas op stal en ik haal 2 of 3 keer per week de natte plekken eruit en elke dag de poep eruit en de buitenkanten naar binnengooien. En 1 keer per week een nieuw pak vlas

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:48

Andere bodembedekking kan helaas niet (ik sta op een pensionstal) tegels heb ik gehad maar dan loopt het naar de buren en ik kan hun natuurlijk niet voor twee paarden laten strooien ;)
Ik hoor van meer bij ons op stal dat ze meer zijn gaan gebruiken. Als het nou droog bleef prima maar dat lukt me dus niet.
Simon start jij elke maand met 5 nieuwe balen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:00

Met dit vochtige weer, neemt het vlas ook vocht op uit de lucht...luchtvochtigheid kan wel 85% zijn

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:16

Dat is waar maar ik blijf het toch geen prettig spul vinden volgens mij als ik het bedrag aan stro uit zal geven heb ik een schonere stal dan wat ik nu heb. Zit er aan te twijfelen om dunne matten erin te leggen waar ze eet en het kaal loopt en dan elke dag de plasplek eruit inplaats van een vaste laag proberen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:27

Je kunt ook de plasplek een pak vlas doen en dan opstrooien, dat scheelt een hoop en zal goedkoper zijn, zelf vind ik dat erg fijn, maar ik kan niet zo een grote berg mest veroorloven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:30

Ik vind het ook fijn, raar dat het niet wil lukken...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:37

Russel en dan de rest stro bedoel je? Ik denk dat het komt omdat de paarden enkele uren buiten staan in plaats van de gehele ochtend en middag en omdat ze veel loopt even buiten kijken en dan weer even binnen. Ik had hiervoor een stal zonder luik en die was wel schoner dan deze meer mest op een plek maarja als ze zoveel lol heeft in het kijken ga ik dat niet afnemen van haar. De kosten vind ik opzich ook niet erg (een paard kost nou eenmaal geld) maar het feit dat ze nog steeds niet droog staat en op het beton vind ik wel erg.