Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Mijn pony heeft 25 jaar zolang ik hem had in een stand gestaan hij is 36 geworden zonder stalondeugden!!!
Hij ging wel om 8 uur naar buiten en najaar winter 19.00 naar binnen en lente zomer om 21.00 binnen.(en ook met regen en sneeuw)
Op stal wel altijd genoeg ruwvoer.
Hij kon ruim liggen en had een raam om naar buiten te kijken.
BaileyMix schreef:Jeetjemina ik schrik hier echt van! Hoe kun je nou mogelijk denken dat het voor een paard léúk is om in een stand te staan?
En waarom worden er hier steeds 2 kwaden vergeleken? Boxen en stands zijn allebei dieronvriendelijk, maar het lijkt hier wel alsof er maar 2 keuzes qua huisvesting zijn; Op stand en overdag naar buiten of 24/7 in een box... Kom nou zeg.
Hoe zouden jullie het vinden als je bijvoorbeeld de helft van de dag opgesloten staat in een kledingkast? Ook niet leuk toch? Ook al krijg je dan een bordje eten, gaat er iedere dag iemand op je rug zitten die je ook nog douchet en mag je af en toe op een voetbalveld rondhuppelen, je kan dan toch niet zeggen "Ja, ik ben echt gelukkig." In mijn ogen een geval van pure gemakzucht en luiheid, en vooral egoïsme. Excuses als "Ja maar een box/wei etc. is te duur" zijn al helemaal niet relevant; Als je je paard geen optimaal leven kunt geven, koop dan geen paard.
Probeer je gewoon in iedere situatie waarin je paard zit in te leven. In de gevangenis zitten mensen zelfs nog ruimer (ter grootte van een box zou je kunnen zeggen, zelfs groter) en daar worden ze ook iedere dag buiten gelucht en mogen ze binnen rondlopen, maar je kunt toch ook niet zeggen dat die mensen gelukkig zijn?
Bah, wordt er gewoon naar van hoe achteloos sommige mensen hier met een paardenleven omgaan.
HolyPope schreef:
Hmmmm..., tja vervelend voor die paarden....!!?
Rapperijder schreef:Bij mijn weten is het illegaal. Een paar jaar geleden verboden volgens de Europese richtlijnen dierenwelzijn. En met reden.
Die stalhouder kan beter gewoon de tussenwandjes eruit halen en ze veranderen in boxen, dit komt door geen enkele inspectie.
bethje31 schreef:"Ja, ik ben echt gelukkig."
Laten we om te beginnen eens stoppen met paarden mensenemoties te geven. Erg hoog sielluggg gehalte hier.
Je moet ervoor zorgen dat de basisbehoeften van je paard geregeld zijn: eten, drinken, beweging, sociale contacten.. Hoe waar of op wat voor manier dat wordt gedaan maakt in feite niet uit.
Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg. Een paard dat de hele dag buiten is en snachts in een goede stand staat is niet per definitie zielig...Als je een ongelukkig paard heb dan merk je dat vanzelf dmv stalondeugden, problemen met rijden, bokken, stijgeren etc, gezondheidsproblemen etc. Als je een gezond, alert vriendelijk paard hebt, met de juiste manieren en die graag werkt zonder al te veel problemen dan doe je het goed lijkt me, waar dat paard dan ook staat.
Paarden denken echt niet in termen als "ik ben gelukkig".