Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:13

Mijn pony heeft 25 jaar zolang ik hem had in een stand gestaan hij is 36 geworden zonder stalondeugden!!!
Hij ging wel om 8 uur naar buiten en najaar winter 19.00 naar binnen en lente zomer om 21.00 binnen.(en ook met regen en sneeuw)
Op stal wel altijd genoeg ruwvoer.
Hij kon ruim liggen en had een raam om naar buiten te kijken.

HolyPope

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:22

Precies sandra8, mij lijkt er ook niet zo heel veel mis mee. Nog even en we moeten alle koeien ook allemaal apart in een box van 3 x 3 gaan zetten! 7,50 gaan betalen voor een liter melk! De boeren zien de Partij v. de Dieren al aankomen! Ha ha....

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:27

Ik dacht dat stands verboden waren geworden!
Als ik voor mijn paard echt geen gewone stal zou kunnen regelen dan zou ik haar nog liever dag en nacht buiten laten dan dat ik haar in een stand zou zetten.
Sorry hoor, maar ik kan er met mijn hoofd niet bij dat er mensen zijn die hun paard dat aan doen!
Dat vind ik dus echt zielig.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:32

ligt er een beetje aan hoe en wat. Ik heb paarden in een doorgezakt schuurtje gezien, superdonker, tegen elkaar aan.. en alleen stro aan de achterkant.. Nee dat is niks. Maar ruime stand met ruim stro.. ach als hij dan de hele dag buiten mag

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:35

Dit is zielig en dieronvriendelijk! Paard moet zich kunnen bewegen en zich lekker kunnen krabben/ bijten als hij ergens jeuk heeft. Verder wil een paard wanneer hij iets hoort zich er naar toe kunnen draaien. Aan mijn paard kan ik zien dat hij soms helemaal plat/gestrekt ligt 's nachts. Allemaal dingen die onmogelijk zijn in een stand.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:41

Mijn paard gaat 's nachts ook languit in z'n box. Als ik hem op een stand zou moeten houden, ging hij per direct weg. Een paard moet kunnen reageren op zijn omgeving, in een stand lukt dat niet. TS zegt dat het paard niet vast komt te staan. M.i. is dat nog gevaarlijker dan aan een touw, want wat als je paard gaat proberen om te draaien in die nauwe ruimte? Ik zag laatst nog een paard dat zich in een anderhalf paards trailer had omgedraaid (is ongeveer net zo breed als de gemiddelde stand) en geloof me, dat zag er niet fraai uit!
In de OP staat dat er weidegang aanwezig is bij de stal, waarom zet je hem niet lekker 24 uur per dag buiten?

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:46

Citaat:
Mijn pony heeft 25 jaar zolang ik hem had in een stand gestaan hij is 36 geworden zonder stalondeugden!!!
Hij ging wel om 8 uur naar buiten en najaar winter 19.00 naar binnen en lente zomer om 21.00 binnen.(en ook met regen en sneeuw)
Op stal wel altijd genoeg ruwvoer.
Hij kon ruim liggen en had een raam om naar buiten te kijken.

Mooi voorbeeld :D Maar toch lijkt het mij niet voor niets dat het nu eigenlijk niet meer mag..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:55

volgens mij is het alleen verboden om nog stallen met stands te bouwen. De reeds bestaande mogen (nog wel) blijven bestaan.

Bij ons op de manege staan de manegepaarden (helaas) allemaal in stand, wel 30 naast elkaar! Ik vind het ook niet paardwaardig en niet van deze tijd. Volgens mij komen ze in de winterdag zelfs helemaal niet in de wei en worden alleen voor de manegelessen eruit gehaald.....

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:02

Net als bij Max komen ze in de winter niet uit de stal. De hele winter lang staan ze in stands of lopen in de binnenbak. Nee vind ik eigenlijk niet kunnen. :n
De rest van het jaar komen ze wel op de wei, maar niet zo lang, ze moeten overdag werken en staan 's nachts op stal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:29

Jeetjemina ik schrik hier echt van! Hoe kun je nou mogelijk denken dat het voor een paard léúk is om in een stand te staan?

En waarom worden er hier steeds 2 kwaden vergeleken? Boxen en stands zijn allebei dieronvriendelijk, maar het lijkt hier wel alsof er maar 2 keuzes qua huisvesting zijn; Op stand en overdag naar buiten of 24/7 in een box... Kom nou zeg.

Hoe zouden jullie het vinden als je bijvoorbeeld de helft van de dag opgesloten staat in een kledingkast? Ook niet leuk toch? Ook al krijg je dan een bordje eten, gaat er iedere dag iemand op je rug zitten die je ook nog douchet en mag je af en toe op een voetbalveld rondhuppelen, je kan dan toch niet zeggen "Ja, ik ben echt gelukkig." In mijn ogen een geval van pure gemakzucht en luiheid, en vooral egoïsme. Excuses als "Ja maar een box/wei etc. is te duur" zijn al helemaal niet relevant; Als je je paard geen optimaal leven kunt geven, koop dan geen paard.

Probeer je gewoon in iedere situatie waarin je paard zit in te leven. In de gevangenis zitten mensen zelfs nog ruimer (ter grootte van een box zou je kunnen zeggen, zelfs groter) en daar worden ze ook iedere dag buiten gelucht en mogen ze binnen rondlopen, maar je kunt toch ook niet zeggen dat die mensen gelukkig zijn?

Bah, wordt er gewoon naar van hoe achteloos sommige mensen hier met een paardenleven omgaan.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:31

BaileyMix schreef:
Jeetjemina ik schrik hier echt van! Hoe kun je nou mogelijk denken dat het voor een paard léúk is om in een stand te staan?

En waarom worden er hier steeds 2 kwaden vergeleken? Boxen en stands zijn allebei dieronvriendelijk, maar het lijkt hier wel alsof er maar 2 keuzes qua huisvesting zijn; Op stand en overdag naar buiten of 24/7 in een box... Kom nou zeg.

Hoe zouden jullie het vinden als je bijvoorbeeld de helft van de dag opgesloten staat in een kledingkast? Ook niet leuk toch? Ook al krijg je dan een bordje eten, gaat er iedere dag iemand op je rug zitten die je ook nog douchet en mag je af en toe op een voetbalveld rondhuppelen, je kan dan toch niet zeggen "Ja, ik ben echt gelukkig." In mijn ogen een geval van pure gemakzucht en luiheid, en vooral egoïsme. Excuses als "Ja maar een box/wei etc. is te duur" zijn al helemaal niet relevant; Als je je paard geen optimaal leven kunt geven, koop dan geen paard.

Probeer je gewoon in iedere situatie waarin je paard zit in te leven. In de gevangenis zitten mensen zelfs nog ruimer (ter grootte van een box zou je kunnen zeggen, zelfs groter) en daar worden ze ook iedere dag buiten gelucht en mogen ze binnen rondlopen, maar je kunt toch ook niet zeggen dat die mensen gelukkig zijn?

Bah, wordt er gewoon naar van hoe achteloos sommige mensen hier met een paardenleven omgaan.

AMEN! Helemaal mee eens!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:35

Tja waarom niet zat paarden die het slechter hebben.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:39

Zal effe kijken hoe ik de foto er wel op krijgt.
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 02-11-11 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:40

HolyPope schreef:
[img]file:///C:/afb/Lipicastallen.jpg[/img]

Sielug.....

Niet te zien ;)

Milan_lover

Tooske schreef:
Tja waarom niet zat paarden die het slechter hebben.

En daarom mogen andere paarden het ook slecht hebben?

Tooske

Nou ik vind dit niet slecht hoor.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:42

Maar je hebt een paardwaardiger bestaan, daar moet je misschien verder voor reizen, of meer voor betalen, maar is wel veel beter voor je paard, en als je een beetje een hart hebt, heb je dat wel voor ze over!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:42

Tooske schreef:
Nou ik vind dit niet slecht hoor.

Kun je ook nog een beetje argumenteren? Waarom is dit niet slecht? Wat is er zo goed dan aan een paard op te sluiten waarin ie geen stap meer kan verzetten?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:53

Afbeelding
Hmmmm..., tja vervelend voor die paarden....!!?

Oooh, ik ken paarden die 't slechter hebben! Voor de rest bemoei ik me er niet mee.

Maar ben wel blij nou ik weet hoe je foto's moet plaatsen!
Laatst bijgewerkt door HolyPope op 02-11-11 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:56

"Ja, ik ben echt gelukkig."

Laten we om te beginnen eens stoppen met paarden mensenemoties te geven. Erg hoog sielluggg gehalte hier.
Je moet ervoor zorgen dat de basisbehoeften van je paard geregeld zijn: eten, drinken, beweging, sociale contacten.. Hoe waar of op wat voor manier dat wordt gedaan maakt in feite niet uit.
Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg. Een paard dat de hele dag buiten is en snachts in een goede stand staat is niet per definitie zielig...Als je een ongelukkig paard heb dan merk je dat vanzelf dmv stalondeugden, problemen met rijden, bokken, stijgeren etc, gezondheidsproblemen etc. Als je een gezond, alert vriendelijk paard hebt, met de juiste manieren en die graag werkt zonder al te veel problemen dan doe je het goed lijkt me, waar dat paard dan ook staat.
Paarden denken echt niet in termen als "ik ben gelukkig".

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:59

HolyPope schreef:
Afbeelding
Hmmmm..., tja vervelend voor die paarden....!!?

Toegegeven, dit zijn niet de slechtste/kleinste stands ever...Maar hoe dan ook nog steeds véél en veel te klein. Maar ik snap niet waarom ze dan niet gewoon een hekje erbij plaatsen en het paardje los zetten. Dan kan 'ie tenminste nog ietsje bewegen...

Maar waarom kies je voor een stand? Iedere imbeciel begrijpt toch dat zo klein opgesloten staan gewoon niet fijn is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:00

Rapperijder schreef:
Bij mijn weten is het illegaal. Een paar jaar geleden verboden volgens de Europese richtlijnen dierenwelzijn. En met reden.
Die stalhouder kan beter gewoon de tussenwandjes eruit halen en ze veranderen in boxen, dit komt door geen enkele inspectie.

Ik zal je even uit de droom helpen! Bij de goedgekeurde FNRS manege's zijn er nog heel veel die hun manege paarden in een stand hebben staan! En dan heb ik het over sommige hier vlak bij mij ...zeg even niet welke... die zelfs div. sterren hebben!!!!
FNRS.... breek me de bek niet open..... wassen neus!!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:03

bethje31 schreef:
"Ja, ik ben echt gelukkig."

Laten we om te beginnen eens stoppen met paarden mensenemoties te geven. Erg hoog sielluggg gehalte hier.
Je moet ervoor zorgen dat de basisbehoeften van je paard geregeld zijn: eten, drinken, beweging, sociale contacten.. Hoe waar of op wat voor manier dat wordt gedaan maakt in feite niet uit.
Laat iedereen lekker in zijn waarde zeg. Een paard dat de hele dag buiten is en snachts in een goede stand staat is niet per definitie zielig...Als je een ongelukkig paard heb dan merk je dat vanzelf dmv stalondeugden, problemen met rijden, bokken, stijgeren etc, gezondheidsproblemen etc. Als je een gezond, alert vriendelijk paard hebt, met de juiste manieren en die graag werkt zonder al te veel problemen dan doe je het goed lijkt me, waar dat paard dan ook staat.
Paarden denken echt niet in termen als "ik ben gelukkig".

Bij wijze van spreken ;)

Basisbehoefte hoort bij een paard ook ruimte bij. Beweging? Door in de wei te staan ja! En niet alleen overdag.
Zoals je zelf al zegt;

Laten we om te beginnen eens stoppen met paarden mensenemoties te geven.
Precies, paarden zijn geen mensen. Paarden hebben dus ook geen dag/nacht ritme dus zo'n "nachtje" op stand duurt voor het paard even lang als dat voor ons mensen een dag is. Heel fijn dat het paard in dit geval overdag buiten kan staan, maar het is niet zo dat hij de overige 13 uur slaapt o.i.d. Een dag duurt voor paarden ook echt 24 uur en niet zoals bij ons mensen +- 12 uur.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:06

Ik denk wel dat ze in Lipica weten wat ze doen hoor, denk niet dat het imbecielen zijn of zo...eeuwenlang ervaring enzo......maar ja wat weten zij er nou van he..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:10

bethje31 ze zijn dan wel erg blijven hangen in de oertijd! Lipica zou veel beter moeten weten dan een paard s'nachts in een stand zetten, dat is echt zo verschrikkelijk achterhaald!