Wesco schreef:Voor de gemiddelde werkende mensen is dit niet haalbaar.
Onzin. Ik heb m'n paarden altijd op zelfdoeplekken gehad, naast m'n werk. Beetje aanpassen en de boel handig inrichten (grote fijnmazige hooinetten zodat ze met de voerbeurt van 's ochtends de hele dag toe kunnen bijv.) dan is het prima te doen. Je moet er inderdaad wél iets voor over hebben... ik ging drie keer per dag naar m'n paard, 's ochtends voor m'n werk uit (en dan kantoorschoentjes en jas in de auto en kaplaarzen over de broek en langere jas aan naar de wei) ging ik voeren, dan aan't eind van de middag voeren en stallen doen en 's avonds laat nog een keer afvoeren voor de nacht en een laatste check. 's Winters is het afzien (ik heb ook wel plekken gehad waar ik 's winters geen water had en dus ook jerrycans water in de auto mee moest nemen) in kou, drek en donker (ook plekken zonder licht gehad, oplaadbare ledlampjesbalk mee voor licht).
En ik had ook plekken waar ik geen bak of iets had dus dan is 'werkjes met je paard doen' ook een kwestie van het bos in of op een hoekje van de paddock/wei...
Het is maar waar je prioriteiten liggen. Voor mij was dat een paardvriendelijke plek waar ze zo veel mogelijk buiten kunnen lopen, met verzorging zoals ík dat wil en als dat op een pensionstal niet betaalbaar lukt , dan doe ik het liever zelf.
En voordat mensen gaan 'ja maren'... Ik ben alleenstaand moeder, heb dus ook werk, honden, een huishouden en m'n kind had in't begin ook nog lagere school leeftijd.
Plek klinkt goed. Als er meerdere mensen komen is't wel zaak om dingen als voer en bedding óf centraal te regelen, óf goed gescheiden te houden. Mensen zijn nou eenmaal mensen en er zal altijd iemand bij zitten die een plak hooi van de baal van een ander pakt, z'n taken niet doet (wie schept mest van de wei waar paarden van meerdere eigenaren staan? Ik heb op een plek gestaan waarbij ik de enige was die dat trouw deed, waardoor ik dus mest van 6 paarden stond te scheppen waar er maar 1 van mezelf was... Dat word je een keer zat...).
Voeren zou wel op dezelfde tijd moeten dus iedereen 's avonds voer in emmertjes klaar laten zetten voor 's ochtends én de volgende avond, anders kweek je problemen als iedereen op andere tijden eten krijgt. Zo zijn er dus wel wat zaken waar je goede afspraken of regelingen voor moet treffen als je een 'gedeelde zelfdoeplek' hebt.
Laatst bijgewerkt door Francis op 02-12-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt