Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:59

Swift schreef:
Helaas is het niet helemaal waar dat je bij een verplaatsbare schuisltal geen vergunning nodig hebt (ik heb de kennis zo niet paraat maar heb er wel een heel document over op de PC staan, het heeft er mee te maken dat je het ding dan ook daadwerkelijk eens in de zoveel tijd zoveel meter moet verplaatsen). Het verschilt gewoon erg per gemeente wat er wel en niet mag...
Ik denk dat iedereen doet wat in zijn macht ligt om zijn paarden het beste te geven. Ik heb het gevoel dat ik daar in deze omstandigheden aan voldoe en ik merk ook aan de paarden dat ze het prettig vinden zo. Mijn Haf heeft op verschillde plekken gestaan, ook op een plek met een schuistal (waar hij niet in ging) en een plek waar hij 's nachts op stal ging in de winter. Toch doet hij het op deze plek het beste.
Onze c-pony moest laatst op stal (om op te drogen voor de behandeling van de osteopaat) en ze was duidelijk not amused terwijl ze eten en gezelschap had... Ik kon haar op de terug weg naar de wei bijna niet houden omdat ze zo graag terug wou en dat terwijl het goot van de regen. Dat zijn voor mij tekenen dat ze het toch goed hebben zo.

Swift, idd iedereen heeft het beste met zijn of haar paard voor (gaan we dan maar even vanuit hè ;)). Je moet roeien met de riemen die je hebt. Mijn paard is énorm opgebloeid sinds hij leider is van 'zijn' kuddetje en 24h/7 buiten staat. Ik doe hem geen plezier meer met een stal, iig niet meer dan een paar uurtjes. Dat merkte ik gisteren ook. Ik haalde ze naar binnen om ze te controleren, te voeren e.d. na anderhalf uur was mijn paard het zat, hij had nog kuil maar hij begon te klieren en te draaikonten, toen ik ze weer naar buiten bracht, wilden ze duidelijk weer naar de kudde toe.

Natuurlijk zie ik ook dat ze het in de regen maar chagrijnig vinden (zoals gister). Alleen stonden ALLE paarden gisteren overdag in de regen en stonden mijn paarden nog lekker buiten toen het droog werd ;).

Ik vind vergelijken met mensen die hun paarden ook 24h/7 buiten hebben staan erg interessant en ben benieuwd wat voor 'extra' dingetjes zij doen om het voor de paarden én zichzelf prettig te maken/houden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:00

packer schreef:
Vind het apart dat ik als ik mijn paard geen schuilstal kan bieden ik hem maar schijn te moeten verkopen.
Heb dit dier al jaren, zijn stapelgek met elkaar.
Ik zou als ik het voor het kiezen heb, ook graag een schuilstal willen hebben voor hem, maar ik sta op een stal waar dit niet kan.

Ik hoop op die beroemde zak met geld, zodat ik hem in m'n achtertuin kan zetten, tja wie wil dat niet.
Voor nu is het niet anders, dit dier kan namelijk niet elke dag op stal, vanwege lichamelijke redenen.

Packer, je moet je idd niet blindstaren op die schuilstal. Er zijn véél meer factoren die maken of je paard het goed heeft of niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:02

hestejente schreef:
bigone schreef:
Het enigste waar ze vaak niet tegen kunnen is zeer harde, koude wind icm regen. Dan moeten ze echt ergens uit de wind kunnen staan. Verder zijn ze niet van suiker en als ze altijd buiten staan dan zou ik me daar niet druk over maken. Min 20 is geen enkel probleem mits het niet verschrikkelijk hard waait, niet met dekens beginnen want dan haal je het hele effect van de wintervacht weg.
Zolang er voldoende voer is houden ze hun motortje wel aan de gang.

Inderdaad. Genoeg voeren, paarden in beweging houden (doen ze zelf), ijzers eraf... buitenpaarden weten dat ze op moeten passen als het glad is. Het zijn de binnenpaarden die opgehokt staan die op hun plaat gaan wanneer ze eindelijk eens buiten komen.

Maar ik heb makkelijk praten... ons water bevriest niet, er is ruim voldoende voer, er is een groot schuilhok en ze kunnen elkaar ook warm houden. En mijn IJslander is winterproof, zodra het vriest en sneeuwt komt hij tot leven :):)

Hestejente, jij hebt de ideale situatie dus weten te realiseren?

De shet bij ons in de wei voelt zich ook écht zichtbaar beter in de sneeuw hoor, die maakt een wintervacht aan die eigenlijk alleen nodig is bij sneeuw ;) en als er dus geen sneeuw valt, zit ie minder lekker in z'n vel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:10

Tigra_ schreef:
Persoonlijk moet ik er niet aandenken om mijn paarden 24/7 op het land te hebben zonder schuilstal. Met schuilstal vindt ik het prima al was het van de winter wel "sneu" om te zien hoe ze daar stonden met 5 cm sneeuw op hun rug. Maar dat is gewoon menselijke gedachten ze hebben er zelf geen moeite mee. Wel geef ik ze met sneeuw enzo meer hooi. Normaal krijgen ze 1x per dag een grote portie waar ze het zeker mee redden tot de andere dag omdat ze tussen door ook scharrelen in de wei en niet constant hooi eten. Maar met sneeuw dus 2x omdat het gras dan wat moeilijker te vinden is. En ze zichzelf wel warm moeten kunnen eten. Verder moest ik deze winter wel 3 á 4 x per dag het water controleren. Maar ze staan achter de tuin dus is een kleine moeite.

Verder vindt ik het niet slim om een paard wat normaal 24/7 buiten staat en dat gewend is op stal te zetten die warmer is als dat het buiten is en vervolgens 1 á 2 uur later weer de kou in te gooien, die snelle wisseling is volgens mij niet prettig voor een paard en kun je ze beter gewoon buiten laten en niet binnen halen of voor een hele nacht.

Tigra, ze krijgen bij ons 24h/7 ruwvoer en het water wordt door eenieder gecontroleerd die met zijn/haar paard aan de gang gaat. Wij hebben echter speciale waterbakken dus die zouden niet moeten kunnen bevriezen ;).

Hmmmm, ik heb er zelf nooit zo bij stil gestaan dat het misschien niet handig is om een paard binnen te halen voor een paar uurtjes. Dank je wel dat je me daar op wijst. Ik hoor graag meer reacties en uitleg hierover.

Even extra situatieschets: de stallen staan in een oude koeienschuur, dat betekent dat de zijkanten van de schuur open zijn (de muur is ca 1.30m dan ± 30cm open aan beide kanten), het dak is in de nok ook open en de grote deur kan alleen afgesloten worden met een soort net. Als ik mijn paarden binnenhaal, staan ze op de afspuitplaats die direct naast de deur ligt of in de 1e stal meteen bij binnenkomst. De paarden zonder deken die wél op stal gaan, maken in deze stallen net zo'n dikke vacht aan als mijn buitenheren. Ze staan dus wel droog maar het 'tocht' er wel en het is er slechts een graad warmer.

funnyhorses

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:13

Buiten staan is ook mijn voorkeur maar dan wél met schuilgelegenheid.
Een dier moet een mogelijkheid hebben om te kunnen schuilen bij wind en regen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:16

raya00 schreef:
Ik sta een kilometertje verder dan jij met mijn paardje. Die van mij blijft ook gewoon buiten straks.
Hoewel hij ook geen schuilstal heeft heeft hij wel een lange bomenrij of de zijkant van een schuur (= uit de wind) om te staan. Misschien net iets meer dan jij, hoewel jij weer die boom in het midden hebt die wij niet hebben.
Mijn paardje staat samen met een stuk of 6 anderen 24/7 buiten, gaat harstikke goed op deze manier. Zo'n drie á vier nachten per jaar staat hij binnen in een groepsstal, dit zijn de paar nachten dat het bijvoorbeeld de hele dag ijzelt terwijl er een kille wind staat en het 's nachts vervolgens bijzonder hard gaat vriezen. Dan is het niet de kou maar de nattigheid die het hem doet. Voor de rest blijft hij lekker buiten, hij doet het er prima op.

Raya, is die foto in de sneeuw bij ons achter in het bos? ben benieuwd waar jij staat :o .
Hoe doen jullie het met bijvoeren? En jij doet dus ook nooit een deken op? Een groepstal klinkt ideaal (hadden wij eerst ook, is jaloers...;)).

Nou en precies om uitsluitend die 3 à 4 nachten per jaar waar ik me dan zorgen om maak. Aanhoudende regen of ijzel met wind en koude temperaturen ;(. Over die andere omstandigheden maak ik me niet zo'n zorgen.

Oh, en uitgraven in sneeuw doet mijn paardje GRAAG zelf, hij is juist helemaal in z'n element in een lekker dik vers pak sneeuw :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:20

Myfairytale schreef:
Ik verbaas me er echt over hoe "makkelijk" sommige mensen denken en doen! Bijv. niet op stal omdat je uitmesten zelf moet doen... :n (zoek dan een andere stal waar het wél gedaan wordt) of omdat er "gewoon" niet genoeg stallen zijn. :n
Als je aan een dier begint moet je je verantwoordelijkheid nemen; dat houdt in dat ze minimaal een goede droge ligplaats hebben en kunnen schuilen tegen wind en regen.

Ben het verder met onderstaande quote eens (ik bedoel hier Hestejente niet mee).

Myfairytale, dat mesten is natuurlijk niet doorslaggeven hé, dat is een mooie bijkomstigheid ;). Ik heb op meerdere stallen gestaan, zowel zelfmesten als volpension, dat is ook niet de reden dat mijn paarden buiten staan, noch de financiën (als zijn twee stallen wel erg duur).

Het niet 'genoeg' stallen verhaaltje is nogal een uitgebreid verhaal met een lange voorgeschiedenis. mocht er interesse zijn, wil ik dat best vertellen maar het draagt niet bij aan het verhaal.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:28

ik heb stallen, snachts zet ik ze altijd op stal, overdag staan ze altijd buiten, en hebben daar ook schuilgelegenheid, als het al ligt regent gaan ze al met zijn alle in het schuilhok, dus denk dat ze dat wel prettig vinden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:36

Pashon schreef:
sorry hoor maar in het algemeen!! voordat ik mensen tegen het verkeerde ben schop.

Als je het niet voor je paard over hebt om wat langer naar hem te moeten rijden/ fietsen of wat dan ook of je geen andere (misschien wel betere wellicht met betere faciliteiten) kan betalen is het dan eerlijk om het dier ergens te kort te doen? Snap dat niet iedereen kapitalen te besteden heeft, maar om je paard te korten op zijn basis behoeften (en een droge schuilplek behoord dat zeker toe!) vind ik echt not done dan kan je het nog zo goed voor hebben met je trouwe 4 voeter maar je moet wel eerlijk blijven naar het dier toe.

Nogmaals dit is in het algemeen en niet echt gebasseerd op een bepaalde post maar meer een gevoel wat ik krijg bij een aantal posts

Pashon, jij stelt het gewoon iets te gemakkelijk denk ik ;). Verder rijden is bij mij nooit een probleem geweest. Ik denk dat er weinig paarden zijn die zo als royals behandeld worden als de mijne :D. Ik ken alle stallen in een straal van 30km. Ik heb ze allemaal gezien in mijn uitgebreide zoektocht naar de ideale stal. Geen een die vrij was kwam ook maar enigszins bij deze in de buurt qua omstandigeheden en paardwelzijn. Geen enkele! Als ik er een schuilstal bij win, boet ik in aan andere (in MIJN ogen) belangrijkere zaken (weidegang, voerbeleid, toezicht etc). Je blijft altijd kijken naar andere mogelijkheden. Voorlopig staan ze hier het best.

Misschien dat we een schuilstal nog een keer kunnen bespreken.

Tips en tricks zijn nog steeds welkom.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:37

Amalarab schreef:
Ik heb ze nu al een paar jaar zonder stal 24/7 buiten. De oude pony krijgt een winterdeken op en blijft warm en droog eronder. Ze kunnen uiteraard onbeperkt ruwvoer eten en hebben beschutte hoekjes in het land. Ze lopen voorzichtig als het glad is. Ik heb jaren gezocht naar en hard gewerkt om ze dit te geven: dag en nacht buiten en niet meer ophokken.
(Ik zie evengoed wel erg op tegen een strenge winter ivm het bevriezen van de waterbakken, dat is zooo onhandig)

Over wat soort schuilplekjes beschikken jouw paarden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:38

Waratje schreef:
Je kunt een paard altijd een schuilstal bieden, dat is geen "niet kunnen" maar "niet willen". Het kan betekenen dat je hem verder van huis moet zetten, kost tijd en wellicht benzine, maar het kan absoluut wel. Je huidige stal biedt niet een basisbehoefte, dus zoek je dan een andere stal waar die basisbehoefte wel geregeld is. Ingewikkelder is het niet en je paard hoef je daar niet voor te verkopen.

Waratje, zie bovenstaande antwoord.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:39

Sees schreef:
Hestejente, jij hebt de ideale situatie dus weten te realiseren?

Nee dat hebben mijn stalgenoten gedaan _/-\o_ Ik heb hem alleen maar vorige maand vanuit een minder ideale situatie verhuisd naar waar hij nu is. Moet er wel even bij zeggen dat we in de schuilstal geen strooisel hebben liggen, de bodem bestaat uit stelconplaten en zand.

Vwb de wind: wij hebben aan de ene lange kant een dubbele bomenrij (hoge, dikke bomen, niet van dat zwiepspul) en aan de andere lange kant bebouwing (op zo'n 100 meter afstand, tussen de wei en de huizen ligt een strook met volkstuinen) Verder aan de ene korte kant de schuilstal/waterpunt/spullen van de mensen en aan de andere korte kant de wei, met daar weer achter een heuveltje (recreatiegebied) Redelijk waaibestendig dus :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:39

Slofje schreef:
Mijn paard staat in kuddeverband buiten, ook als het stormt, hagelt, bliksemt, sneeuwt of keihard vriest :)
Paardlief maakt een wintervacht van zo ongeveer 10 cm aan, en ik ben écht niet bezorgd om hem.

En.. weet niet of het al gezegd is, maar afgelopen zomer zou de heetste zomer in JAREN zijn. 40 graden, extreme langdurige droogte, water zou schaars zijn, alle planten zouden doodgaan en wij zoudena allemaal gebakken eitjes worden.
Tja..
En nu die winterbabbels geloven? Nee :')
En liever sneeuw en vorst, een echte winter, dan die vreselijke doordringende regen, wekenlang.

En hoe is eea aan water en schuilen bij jullie geregeld?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:40

TurdusMerula schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar maak jezelf niet gek...

Heel goed dat je je paard buiten laat! :)
Als je twijfels zou hebben af en toe even kijken op Paard Natuurlijk of het forum; daar heeft praktisch iedereen zijn paard buiten. :)

Vergeet niet dat de ideale temperatuur voor paarden vele malen lager ligt dan die voor mensen. Ze hebben het minder snel koud, ze hebben een vacht met een superwerking en zolang ze eten hebben blijft dat kacheltje wel branden. :)

Thanks TM :o. Mijn paarden zijn mijn meest kostbare bezit dus vandaar de zorgen af en toe ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:41

Z_D schreef:
vorige winter hebben mijn jaarling en 4 andere jonge paarden bij ons op een blok land van 9 ha. doorgebracht. Dit ging ontzettend goed.
Ik was ook bang dat ze het koud zouden hebben en wilde graag een schuilstal. Mijn dierenarts antwoordde hierop dat ik dat kon doen maar dat geen paard er in zou gaan.
Het was een groot stuk land waarin ze zichzelf goed konden voorzien van ruwvoer en zich warm konden lopen. Daarbij zat er een bosje in waarnaast ze dus in alle windrichtingen beschut konden staan. Dit deden ze wel, vooral idd bij regen en harde wind.
Mijn dierenarts vertelde mijn dat het prima kan maar dat je wel moet opletten dat ze ergens droog en beschut kunnen staan, dat hoeft niet in een schuilstal te zijn maar wel uit de wind en modder (beschut droog stuk land). Daarnaast moeten ze 24/7 over goed ruwvoer beschikken, dit zorgt ervoor dat de verbranding/verwarming van het paard blijft werken. Daarnaast moet je goed op de conditie van je paard letten. Een dikke vacht kan behoorlijk vertekenen. Let ook goed op het water, ook in de winter heeft een paard veel vocht nodig.

Dank je wel voor je antwoord.

Maar droog staan is zonder een schuilstal gewoon geen optie. Uit de wind wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:42

marleen_usar schreef:
Het enige nadeel van buiten staan is dat gezeur van mensen, ik ben wat keren uit gescholden.

Moet niet gekker worden... :n

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:43

Pashon schreef:
als een paard 24/7 buiten staat zonder schuilstal is het onmogelijk dat je een stuk droge en windvrije grond hebt voor je paard. Tuurlijk een stukje/ rijtje bomen beschermerd wel wat tegen de wind maar gezien in de winter de bladeren enzo van de bomen vallen bied het geen dergelijke schuilmogelijkheid.
Om te zeggen dat het paard niet in een schuilstal staat is bull oliebol, niemand houd 24/7 het paard in de gaten wat ie wel of niet doet!

Packer denk dat jij mij verkeerd begrepen hebt, ik zeg niet dat jij je paard moet verkopen. Enkel dat als jij je paard niet in de basisbehoeften kan of wil voorzien (en heb het idee dat het willen is) is je paard inderdaad beter af bij een ander die dat wel kan. Er is altijd en dan ook altijd de mogelijkheid om je paard te voorzien van zijn/ haar basisbehoeften je moet er misschien een andere stal voor opzoeken en wellicht dan ook verder rijden en/ of meer stalgeld betalen maar het is altijd mogelijk!

Paardnatuurlijk.nl heeft dit dmv een webcam wel gedaan ;). Die paarden gebruikten de schuilstal nooit (wil overigens niet zeggen dat geen enkel paard dat zou doen).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:45

Ik stel het helemaal niet makkelijk, enkel waar een wil is is een weg. en een rijtje bomen voldoet echt niet als schuilmogelijkheid als het paard 24/7 buiten staat in weer en wind, want hoe je het ook wend of keerd bij regen, sneeuw zal er nooit een stukje droge grond zijn waar de paarden als ze willen warme voeten kunnen halen of lekker droog kunnen liggen dat is feitelijk onmogelijk.
Een schuilstal is dus een plek waar het paard als het wil droog en uit de wind kan staan/ liggen/ eten/ slapen of wat dan ook, tuurlijk is het ene paard het andere niet en zal het ene paard en meer gebruik van maken als de ander. in mijn ogen behoord een schuilstal dan ook tot de basisbehoefte van een dier.
Als je op een pensionstal staat moet je uiteraard afwegingen maken want ze doen het altijd anders als dat je de paarden aan huis hebt. bij 24/7 heeft een paard automatisch weidegang en eventueel een stukje paddock erbij en toezicht op een pensionstal is ook altijd wel aanwezig enkel het voorbeleid varieerd erg op stallen maar ook daar is een mauw aan te passen.

en de webcam op hoeveel paarden is dat getest? op 10 van de miljoenen paarden? Nooit is een erg dapper woord en zou ik zeker niet gebruiken geloof het dan ook echt niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:47

fojoe schreef:
je moet je paarden een schuilmogelijkheid aanbieden, maar dat hoeft geen schuilstal te zijn.
een boom is prima, je zou een stuk windbreekgaas kunnen zetten, eventueel in de vorm van een kruis zodat ze altijd een plekje hebben waar ze uit de wind kunnen staan.
mijn paarden hebben een schuilstal waar ze alleen in te vinden zijn als het hard regent of heel warm is - en dan alleen als er geen sprietje hooi meer in de netten zit :Y)
erin liggen doen ze echt nooit.
de paardjes maken een prima wintervacht aan, maar bij harde regen zijn ze toch blij met een ongevoerde regendeken.
een paard zet de haren recht voor een betere isolatie, maar een natte vacht ligt plat dus isoleert niet zo goed.

Fojoe, dank je wel voor de tip :j !! Ik ga er eens op googlen ;).

Een ongevoerde regendeken leg ik juist niet op. Áls er een deken op zou komen, is het een gevoerde die warmte kan 'genereren', een ongevoerde deken verhindert het paard zijn vacht op te zetten. Mijn paarden zet zijn haren ook op als de vacht nat is.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:54

Sees schreef:
fojoe schreef:
je moet je paarden een schuilmogelijkheid aanbieden, maar dat hoeft geen schuilstal te zijn.
een boom is prima, je zou een stuk windbreekgaas kunnen zetten, eventueel in de vorm van een kruis zodat ze altijd een plekje hebben waar ze uit de wind kunnen staan.
mijn paarden hebben een schuilstal waar ze alleen in te vinden zijn als het hard regent of heel warm is - en dan alleen als er geen sprietje hooi meer in de netten zit :Y)
erin liggen doen ze echt nooit.
de paardjes maken een prima wintervacht aan, maar bij harde regen zijn ze toch blij met een ongevoerde regendeken.
een paard zet de haren recht voor een betere isolatie, maar een natte vacht ligt plat dus isoleert niet zo goed.

Fojoe, dank je wel voor de tip :j !! Ik ga er eens op googlen ;).

Hey sas,

Misschien wel een idee om over een schuilstal te praten die mobiel is, had er op de vorige stal ook een, superhandig en licht.

Dit zou dan alleen in de winter hoeven, ze staan dan toch op dezelfde wei.
De meeste paarden bij ons gaan toch op stal, bij die van mij blijven er 5 paarden die buiten blijven.
Zal eens kijken wat die dingen kosten, dan hoor je het wel even

Een ongevoerde regendeken leg ik juist niet op. Áls er een deken op zou komen, is het een gevoerde die warmte kan 'genereren', een ongevoerde deken verhindert het paard zijn vacht op te zetten. Mijn paarden zet zijn haren ook op als de vacht nat is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:54

hoe zit het met de ondergrond ? ik heb de afgelopen dagen mijn paarden 's avonds op stal gezet omdat het land zo enorm nat is en ze liggen ook graag op een droge ondergrond, dat zie ik niet in een wei 24/7

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:57

Pashon schreef:
Ik stel het helemaal niet makkelijk, enkel waar een wil is is een weg. en een rijtje bomen voldoet echt niet als schuilmogelijkheid als het paard 24/7 buiten staat in weer en wind, want hoe je het ook wend of keerd bij regen, sneeuw zal er nooit een stukje droge grond zijn waar de paarden als ze willen warme voeten kunnen halen of lekker droog kunnen liggen dat is feitelijk onmogelijk.
Een schuilstal is dus een plek waar het paard als het wil droog en uit de wind kan staan/ liggen/ eten/ slapen of wat dan ook, tuurlijk is het ene paard het andere niet en zal het ene paard en meer gebruik van maken als de ander. in mijn ogen behoord een schuilstal dan ook tot de basisbehoefte van een dier.
Als je op een pensionstal staat moet je uiteraard afwegingen maken want ze doen het altijd anders als dat je de paarden aan huis hebt. bij 24/7 heeft een paard automatisch weidegang en eventueel een stukje paddock erbij en toezicht op een pensionstal is ook altijd wel aanwezig enkel het voorbeleid varieerd erg op stallen maar ook daar is een mauw aan te passen.

en de webcam op hoeveel paarden is dat getest? op 10 van de miljoenen paarden? Nooit is een erg dapper woord en zou ik zeker niet gebruiken geloof het dan ook echt niet.

Pashon, allereerst, IK vind jouw toon onprettig en dat mag want dat is een mening ;). Dat jij het daar niet mee eens bent, is dan weer jouw mening en dat mag ook.

Ik vraag om reacties van mensen die hun paarden ook buiten hebben staan 24h/7, mensen die dat niet hebben, mogen van mij best reageren maar hun reacties zijn voor mij minder interessant ;) omdat de situatie nu eenmaal niet vergelijkbaar is.

In MIJN ogen stel je het nog steeds te makkelijk, ook na je uitleg. Het is geen rijTJE bomen maar een flink stuk 'bos' met overhangende takken. En nee de grond is zonder schuilstal nooit helemaal droog nee, dat klopt.

Direct toezicht op de 24h/7 weides is hier in dit stuk Gelderland niet overal. In de winter (voldoende) bijvoeren doen ze hier ook lang niet allemaal. Op een stal gaan staan mét een stal is GEEN optie als de weidegang slechts van 08 - 17u is (op de meeste stallen zelfs minder). Alleen staan met schuilstal is ook geen optie. 24h/7 stallen mèt geschikte schuilstal, mèt 24h/7 ruwvoer, mèt normale ondergrond, mèt toezicht èn die plek vrij hebben etc etc etc zijn er nu gewoon niet.

Mijn vraag is dus ook of er dingen zijn (BUITEN een schuilstal) die ik kan doen om eea te veraangenamen. En dat hoor ik het liefst van mensen met verstand én die in een vergelijkbare situatie zitten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:00

Packer, thanks!! Als hij een paar extra noodstallen (die metalen) koopt, kan hij die ook overdekken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:03

Nee mijn mening staat jou niet aan omdat je dondersgoed weet dat er een grote kern van waarheid in zit.

En ik weet dondersgoed wat een bos doet qua wind en regen tegen houden en dat is verrekte weinig, hoe ik dat weet? omdat mijn paarden staan op een stuk met bos, waar ze zelfs in het bos lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:27

Sees schreef:

Als de vacht echt heel nat is wordt het een stuk moeilijker om hem serieus op te zetten. Maar ook hier is het ene paard het andere niet, bij ons staat een Haflinger met een veel pluiziger vacht (met regen dus niet handig) en een Welsh Cob met een op het oog veel dunnere vacht, maar die is veel beter voor het afwateren. Dat is ook logisch als je kijkt naar de herkomst van die rassen: Haflinger heeft in de winter sneeuw, geen regen en de Welsh Cob juist regen en nauwelijks sneeuw. (wat niet wegneemt dat de Welsh Cob met regen heel snel in de schuilstal gaat staan.....)
Een regendeken is zo licht, die drukt echt de vacht niet plat. Wat hij wel doet is de wind tegenhouden en daarmee neemt hij dus een reden weg om de vacht op te zetten. Juist een gevoerde deken drukt de vacht plat, waardoor je dus relatief meer vulling nodig hebt om het comfortabel te hebben.

Wat betreft schuilstallen, tegenwoordig kun je heel goede tijdelijke schuilstallen kopen, bijvoorbeeld bij Tackstore.nl. Een kennis van me heeft dat in de winter in een gebied waar ook enorm moeilijk wordt gedaan over schuilstallen (is echt onmogelijk), maar dit wordt wel toegestaan. Wel moet de constructie dus in het voorjaar weer worden afgebroken. Het kost wel wat, maar het is wel degelijk en goed spul.