zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:38

kunnen jullie niet concreet zijn wat voor marge dan reëel is?
En vergelijk dat eens met andere producten, zoals voer, kleding, stalinrichting, dekjes/dekens, tuigage, en andere (niet paardverwante) producten? Hoeveel marge zou er zitten op een Rambo deken van 250 euro?
Of een Stubben zadel van 2000 euro? Of een dazenval van €250,-?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:43

Is dat niet iets anders? Een duurzaam gebruiksartikel, natuurlijk zit daar marge op en is dat naverwant niet echt redelijk, want dat zelfde produkt kan in het buitenland stukken goedkoper zijn.

Maar gras bv, kijk eens wat het kost als je bv naar Frankrijk gaat. In eerste instantie was het heel normaal om bij fouragehandelaren je voer te kopen, toen er boeren waren die wat over hadden het wilde verkopen, daarna is er een markt gekomen en die markt wordt ook nog eens bepaalt door op marktplaats te lezen en over de schutting te kijken.

Veel boeren hebben mij weer geadviseerd om even te wachten en niks in juni te kopen, dat er nog genoeg gaat komen en dat de prijs dan zakt.

is ook, is nu 4 euro, maar was 6 en als er wat over is dan is het ineens schaars, maar vergeet niet dat 80% zijn hooi al heeft en alles wat gewend is steeds wat te halen of gewoon het najaar gaat halen, is niet per definitie te laat of heeft niets ivm schaarste.

Er is nl geen schaarste, alleen moet je nu shoppen en genoegen nemen met wikkels. Wij hebben dit jaar gelukkig nu eens niet die rot pakken naar de hooizolder op een trappetje moeten sjouwen, mijn man heel blij, gewoon muurtje met pakken en de buurman heeft ze gestapeld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:01

nee, kijk naar de prijzen van onze levensmiddelen.
een chocoladereep van euroshopper kost 33 cent, hetzelfde gewicht en soort chocoladereep van een bekend merk kost zo 1,30 of zelfs meer. Dat zijn producten waarbij prijs- en kwaliteit niet meer in evenwicht is. Zeker niet ten opzichte van de kostprijs. Ijshoorntjes van Cornetto kosten zo'n 2,50 a 3 euro per doos terwijl die van euroshopper of Aldi net boven de 1 euro uitkomen.

Het is meer dat wij onze paarden liefst zo goedkoop willen voeren en wij niet gewend zijn aan grote marges op ruwvoer en strooisels.(Alhoewel ik daarover ook wel eens twijfel als ik hoor dat er ook mensen zijn die hun paarden grasmix of luzerne of compactgras voeren als complete vervanging van het ruwvoer. Met een prijs van €10,- per zak waar je dan 3 dagen mee zou moeten doen, komt dat op een behoorlijk hoog bedrag uit in vergelijking met voordroog.) Waarschijnlijk omdat boeren het zagen als overschot en er graag vanaf wilden en men nu meer inkomensgericht gaat denken. Wat ik hoorde van de natuurorganisatie waar ik het hooi vandaan haalde, was dat mensen met paarden toch geld genoeg hadden :P stprijs

Maar aan de andere kant heb je ook gewoon een reële kostprijs waar een normale marge op moet zitten om overige kosten en de geïnvesteerde tijd mee terug te verdienen moet zijn. En aangezien de subsidies op boeren/land en energie etc. steeds minder zullen worden, zullen we er rekening mee moeten houden dat dingen duurder gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

Das maar net of je als consument kritisch om wil gaan met je geld. Merken zijn altijd duurder dat weet iedereen en imitaties zijn tegenwoordig net zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:01

Ik snap je verhaal hoor, maar het zijn altijd de boeren die klagen en ondertussen ken ik geen boeren die het arm hebben, dat ras is al enige tijd uitgestorven en daarom wordt ik er zo moe van. Woon ook temidden van de boeren en ken de klaagzangen onderhand wel, maar geen 1 ondernemer die zo geholpen wordt door de overheid als de boer....

En wat mij onderhand ook zo tegen zit om toe te zien hoe boeren met hun dieren, hun vee, omgaan alsof het produkten zijn, dingen, iets, het houden van koeien in een wei waar ze meer dan 10 meter loopafstand hebben is al een zeldzaamheid, laat staan koeien in de wei.

Als ik boeren kan vinden die paardenhooi gaan verbouwen wil ik er best een euro per pak mee voor betalen, dan heb ik kwaliteit, maar geen snelgroeiend gras waar tig keer de mestkar en tig keer de kunstmestkar over heen is gegaan. Dat is koeienhooi en dat is geen paardenhooi en voor koeien zal dat nooit zo duur zijn als het geen predikaat Paard heeft gekregen..Alles met paard is toch tig keer de waarde van het spul?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:16

klopt dat die boeren goedkoper produceren dan de hobbymatige paardenhouders die zelf maaien van hun eigen land. Dat land zit namelijk geen subsidie op, eigenaar moet bijna overal 19% BTW voor betalen terwijl er niets verrekend kan worden omdat het niet bedrijfsmatig is en kan de kosten niet aftrekken van andere inkomsten, maar moet minimaal de kosten voor loonbedrijf, en liever ook nog wat extra's voor de overige kosten en tijd die er in gaat terug zien te krijgen.

Ik ben aan het loonbedrijf dus al €20,- a €25,- per baal kwijt afhankelijk van hoe groot de snee is (hoeveel grote balen en hoe efficiënt ze ze kunnen opruimen van het land)
Dus puur loonwerk en geen kosten voor tijd/brandstof/trekker met machines en onderhoud/bemesten etc. van het land en ook geen huur/rente/pacht etc.

Als jullie in mijn schoenen zouden staan, voor welk bedrag zou je de balen dan willen verkopen? En bij welk bedrag zou je denken: Dat is de moeite van het verkopen niet, ik houd ze wel achter voor het geval het straks een keer tegenzit en we te weinig hebben...

En voor die mensen die in het boerenleven zitten, wat is een normale prijs per ha gras op stam? Dus je gras verkopen en dat diegene die het koopt het zelf maait/schudt etc. en laat persen en evt. wikkelen?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:22

@joyce B Complimenten voor je reacties, goed onderbouwd! Ik kan me er ook nog eens aardig in vinden.

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie een redelijke prijs voor ruwvoer vinden.

Goed tarwestro hebben wij gelukkig voldoende voor de winter. Als ik nu zou moeten inkopen zou ik niet schrikken van € 180 per ton (kleine balen, incl. bezorgen en in de loods pakken).

Wij hebben maar twee paarden op vlas, dus dat vind ik een lastige. Tot nu toe zaten we nog onder € 7, nieuwe aanvoer (ander merk) zou rond de € 9 zijn. Onze leverancier heeft toegezegd over twee weken weer voor de oude prijs te kunnen leveren. We hebben nog voorraad en doen dus even zuiniger aan met verbruik.

Hooi hebben wij al lang niet meer, dus geen idee van prijzen. Voordroog oogsten we zelf. Dit jaar zitten we behoorlijk krap. Als ik nu bij zou moeten kopen zou ik een prijs van € 45 - € 50 voor een grote vierkante baal alleszins redelijk vinden. Onze productiekosten zijn € 25, dat mag van mij in een krap jaar best een keer over de kop.

Overigens willen wij wel graag gras in het land houden, dus het wordt wel bemest. Nog gespoten ook, hoe erg kun je zijn ;) Ben trouwens net zo'n niet-boer als joyce B.

Hier geldt wel: we hebben vaste leveranciers die weten dat we voor A-kwaliteit gaan. Slecht spul leveren betekent de handel weer ophalen. Leuk met een vracht stro :D doen ze nooit weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:32

Joyce, jij bent geen boer, jij wikkelt en maait niet zelf, maar laat een loonwerker komen op je wei achter je huis te maaien en persen. Die man verdient een marktprijs aan wat hij doet. Als hij voorts jouw pakken mee neemt, wat ook vaak wordt gedaan, gemaaid maar wel het gras mee, is dat voor hem ook verdiensten, jouw wei strak gemaaid, jij van je afval af, hij de balen en de verkoop ervan.

Dit keer hou jij de pakken en koop je dus in feite het werk er aan en de boer heeft aan het werk, loonwerk verdiend. Maar deze pakken die verkoopt hij niet voor 20 euro, die gaan afhankelijk van de grote, maar ga even van 400 kg uit, voor minimaal 60 to 80 euro en dat vind jij vast redelijk.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:33

Ik reageer niet zo gauw op dit soort opmerkingen maar mijn haren gingen nu echt wel even overeind. Lijkt haast een verborgen agenda.
Russel een ander topic is gesloten door discussie over boeren en had ik graag willen reageren maar slotje erop. Nu maak je weer een opmerking over boeren. Je weet echt niet waar je het over hebt en je mag en kan boeren zeker niet over één kam scheren. Dat is geen realiteit, zeker niet de mijne.... en ik ken wel vele anderen met mij!
Misschien...... heel misschien zijn ze er ook die stinkend hun best doen maar die ken je vast ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:35

nee.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:37

Joyce, normale prijzen vind ik tussen de €35,- en toch wel max €45,- voor een 600 kilo baal en dan is het afhankelijk van waar je woont. Hier in het noorden liggen de prijzen uiteraard heel anders in het zuiden.

de prijs per ha gras op stam ga ik geen concreet antwoord op geven gezien wij puur voor eigen gebruik "verbouwen" en geen loonwerkers inhuren voor de werkzaamheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:40

Hier was 30 voor een baal van 450 normaal en dat vond ik redelijk, maar die balen kosten nu 90 euro en dat vind ik schandalig en daardoor heb ik deze mening. De 30 euro balen waren ook niet echt van goede kwaliteit, eigenlijk geen paardenhooi, maar gesneden gras.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:41

Iris82 schreef:
granu schreef:
Een oplossing zou kunnen zijn de gevormde mest energetisch te valoriseren. in Duitsland wordt al mest op basis strokorrels weer omgezet tot energiepellets

Waarom wordt zoiets in NL nog niet toegepast?

Omdat duitsland veel meer susidie geeft voor groene energie.

Maar ik zie onze Russel weer.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:53

i
Citaat:
jij van je afval af

afval? Sinds wanneer is goed dieren voer afval?
Als het op die manier bekeken wordt snap ik wel dat alles te duur gevonden word.
Nog even wachten en er word aangeven dat mensen die hooi over hebben moeten gaan betalen om het af te voeren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:56

:D :D :D nou dat zal ook nog wel komen.

Btw, er zijn weitjes waar alleen afval groeit, maar ook gemaaid worden. Heb je wel eens zo een partij gehad? Daar wordt je ook niet vrolijk van en toch wordt het verkocht als mooi paardenhooi voor dezelfde prijs als het echte spul :+

Net zo goed als jullie alles recht praten, blijf ik mijn mening geven.

Het pak graszaadhooi wat ik afgelopen zaterdag voor 86,50 gekocht heb, zou ik andere jaren recht naar de stort gebracht hebben..... 8-) en dat is de andere kant van de zaak...duszzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:01

Ik vind de prijzen aardig omhoog gegaan. Hooi is hier met 3.50 omhoog gegaan hier in het hoge noorden. Van 4.00 naar 7.50. Lekker als je paard drie balen per week wegvreet :d

Gelukkig hebben we het hier van eigen land. Alleen geperst door de loonwerker, maaien en schudden wordt zelf gedaan. We hebben in mei mooi droog weer gehad, maar helaas te weinig gras om hooi van te persen. We hebben altijd pakjes hooi, kuil willen de oudjes niet eten en de tinkers is het te rijk voor. Uiteindelijk konden we in augustus de eerste snede binnen halen. Eigenlijk had het nog een dag moeten liggen, maar er was weer eens regen op komst.

Even over de loonwerkers, die hebben het megadruk hier. Nu hebben we hier in het noorden ook enorm veel landbouw en in de nachten en op zondag wordt doorgewerkt. Bij sommigen is het mais al binnen, maar liggen na een week mooi weer, de uien nu te rotten op het land, omdat de loonbedrijven vol zitten. En we hebben hier nogal wat loonbedrijven. Velen hebben gloednieuwe trekkers hoor. De new hollands gaan minder lang mee dan de john deere's en worden zo intensief gebruikt, dat het lijkt of ze eigenlijk altijd een nieuw wagenpark hebben. Zoveel jaren langer gaan ze dus niet mee. De John Deeres, daar zie je nog wel oudere varianten van rijden en van de case ook wel. Maar van de NH, Claas en dergelijke bijna altijd nieuw materiaal of iig niet oud.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:02

Russel, koop jij graszaad voor je paarden ?
En zeker ook nog Engels Raai ??

Voorlopig vraag ik mij af of iedereen tot volgend jaar nazomer voldoende hooi, stro, enz op voorraad heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:04

Ariebren schreef:

Voorlopig vraag ik mij af of iedereen tot volgend jaar nazomer voldoende hooi, stro, enz op voorraad heeft?

:j

Wat is er eigenlijk mis met graszaadhooi? Wijze van bemesten?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:05

Voorheen had ik minder land en moest alles aankopen.
graszaad hooi heb ik nooit gekocht wel gewoon hooi.
Maar ik heb nog nooit slechte rommel gehad.
Ik wist wel waar ik moest zijn voor mijn spullen.
En de bizarre prijzen had hij ook niet. Gemiddeld.

Nu verkoop ik wat over is. De rest voer ik zelf en ik wil ook geen rommel.
Dus Ik verkoop ook geen rommel.
Ik kijk op marktplaats naar de prijzen in 15 Km straal en ga dan ook in het midden zitten.
En dat vind ik goed voor mooi spul.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:12

Zal me toch ook maar weer mengen in de discussie :D

Heb net ff zitten speuren op mp en geen hooi gezien van 90 euro. Wel heel veel van 40 a 45 euro. Daarbij heb ik gekeken naar vierkante balen (ong. 1 x 1 x 1,5 meter) en niet geselecteerd op een bepaalde regio.
Niet vervelend bedoeld maar wanneer je op dit moment 90 euro voor een baal hooi in plastic betaald laat je je oplichten. Hoe mooi het ook is.

Loonwerkers met nieuw materiaal; bij ons in het dorp is er daar ook een van. Allemaal lease ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

ik heb ronde balen van 1,45 meter doorsnede. Gewicht zit afhankelijk van hoe droog en hoe goed geperst tussen de 350 en 400 kg schat ik.
Maar ik wilde mijn balen nu dus niet kwijt voor €30,-. Die €30,- rekende ik vorig jaar al door aan de paardeneigenaren bij mij omdat ik daar in 2009 ook al voor moest inkopen.
Ik had een minimumprijs in mijn hoofd van €35,- per baal, maar liever €40,- (dus dubbele van de kostprijs van persen/wikkelen/verplaatsen dit jaar, vorig jaar 1e snee was de kostprijs €22,50 omdat ik minder balen had en daardoor het verplaatsen relatief duur was)

Die ronde balen staan hier te koop vanaf €32,50 tot €50,-, maar met wat onderhandelen zou het kunnen zijn dat men net iets minder hoeft te betalen. Maar dat weet ik niet want ik heb genoeg aan het voordroog van mijzelf en hooi heb ik dit jaar ingekocht via natuurorganisatie en dat was zelf van het land halen voor een heel redelijke prijs. Wel afwachten hoe de kwaliteit is, want het heeft maar 4 dagen kunnen drogen met niet zulk denderend weer...

Ik betaal overigens niet voor het maaien en schudden. Dat doet een boer voor mij in ruil voor het gebruiken van de mestrechten op mijn land (3ha). Hij bemest het ook op verzoek met drijfmest, maar eventuele kunstmest is voor onszelf (dit jaar en vorig jaar geen kunstmest meer gebruikt) en onkruid spuiten 1x in de 2 a 3 jaar is ook een flinke kostenpost. Doordat wij minder bemesten en minder vaak maaien hebben we meer last van onkruid wat zichzelf steeds weer uit kan zaaien.

Regelmatig lees ik dat mensen hun gras gewoon verkopen terwijl het er nog op staat, ik ben dus wel benieuwd wat daar een goede prijs voor is, omdat je dan zeker bent van een bedrag, maar het risico of het goed pul wordt en de kosten, zijn niet voor jezelf... Dat klinkt aantrekkelijker dan een kleine winst op je eigen balen waar je wel het gedoe van hebt en het risico op kosten.

Wat is slechte rommel? Onkruid? of nat viezig gras in balen?
Ik heb hier af en toe een plant zuring, veel biggenkruid en paardenbloem en wat boterbloem op 1 stukje van het hooiland. Onkruidvrij is het dus niet, maar het is wel prachtig mooie voordroog die tegen hooi aan zit, zonder schimmel, stofvrij,ruikt lekker en de paarden eten het heel graag...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

dat heb ik al meerdere keren gezegd. Voor op te lichten ben je met tweeën nodig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:22

Mindim schreef:
Ariebren schreef:

:j

Wat is er eigenlijk mis met graszaadhooi? Wijze van bemesten?

Ik heb het wel over engels raai, dat is gemodificeerd en geeft gezondheids problemen bij de paarden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:25

Soms ben ik wel jaloers op de mensen die een weide boer om de hoek hebben wonen.
Maar heb je dat niet dan komen de transport kosten erbij.
Vorige week was de beursprijs voor hooi in grote balen 300 euro per ton, franco thuis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:30

oei, al weer gestegen dus, want paar vorige maand heb ik prijzen opgevraagd en die zaten toen rond de €235,-/265,- per ton (exclusief
BTW)

Ik heb voor 2 paarden en 2 grote pony's nu nog 37,5 ronde baal voordroog staan. Had gerekend op 1 paard meer. Daarnaast nog 87 pakjes natuurhooi voor als de voersnelheid te laag ligt en een deel van de paarden grotendeels op de wei zou lopen.
Quavoer dus wel voldoende, maar het strooisel (gehakseld koolzaafstro) had ik een pallet van ingekocht voor €7,- per pak inclusief BTW, maar die is nu al voor de helft op en waar ik 2 pallets (goedkoper) besteld had hebben ze de vrachtwagen niet binnen gekregen en kunnen dus niet leveren, dus moet maar afwachten wat ik de volgende keer moet betalen... Het gaat hard en het is nog maar half oktober!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 10-10-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt