Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:48

Heb mijn viespeukje op stropellets staan en vind het echt ideaal.
Eerst stond zij ook op stro maar knabbelde de helft op en de andere helft was binnen 3 dagen echt hoognodig toe aan vervanging. Kon 2 x per week heel de stal leeghalen en dat terwijl ik toch elke dag al het vieze er tussenuit probeerde te zoeken.
Nu met de stropellets gaat het echt super... Ik had zelf in het begin zoiets van we zullen wel zien, hoorde er goede dingen over maar eerst de proef op de som nemen en eens zien.
Ik moet bij haar wel dagelijks heel de stal 'doorzeven' omdat ze de ballen echt overal heenloopt en trapt maar met het uitmesten haal ik ook echt enkel de ballen eruit. pisplekken hark je er weer doorheen en klaar. Alles bij elkaar ben ik er zo'n 20 minuutjes mee bezig (en echt doorwerken doe ik op het moment niet gezien ik 32 weken zwanger ben ;)).

Stropellets worden eigenlijk niet gegeten. De eerste dag dat ze erin lagen heeft die van mij er een hap van genomen maar het smaakte niet en heb haar daarna ook nooit meer erop kunnen betrappen een hap te nemen.

Kwa prijs: tja... Ik woon in belgie en haal ik het bij het dichtsbijzijnde punt betaal ik 8 euro per zak. Haal ik het zelf op op ongeveer 25 km met de auto betaal ik iets minder dan 4 euro per zak (wel minimale afname is dan een pellet (65 zakken)
In nederland is de prijs van 4 euro per zak normaal als ik me niet vergis.
Bij de lege stal heb ik er 9 zakken ingegooid.
Ze zeggen elke week een nieuwe zak erin maar als ik kijk bij mij in de praktijk is het maar 1 zak in de 2 weken die ik erbij gooi. (en toch staat ze nog op een mooie, dikke, zachte laag)
Gemiddeld haal je de stal na 3 maanden weer helemaal leeg. Komt neer dus op de eerste keer instrooien en dan 12 x een zak erbij (bij daadwerkelijk elke week een nieuwe zak). Totaal van 21 zakken per 3 maanden. Dus dat is 21 zakken x 4 euro = 84 euro.

Yvonne1313

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 08:53

nou ja hij staat nog steeds droog terwijl dat normaal al drama was op maandag :) dus me happy vooralsnog....

Alleen mestballen wippen is een mooie uitspraak maar aangezien hij overal altijd alles neerlegt is mooie hopen vinden onmogelijk, moet dus inderdaad de hele stal doorzeven, met stro uitmesten ging een stuk sneller. Maar ik heb het ervoor over!!!!

Gelukkig eet hij het niet, zou alleen wel meer ruwvoer willen, desnood hooi wat geen voedingswaarden heeft, want hij krijgt dus niet meer dan die 3 x per dag kuil...... zou ik niet wat geperste plakken in zijn stal kunnen leggen zodat ie daarmee kan rommelen. Waar haal ik dat vandaan op stal krijg ik niet meer.....

mientjemies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:45

mijn haf is ook zo'n super vies peuk.
hij staat momenteel op stro krijgt iedere avond als ik hem mest 1 plak stro van een kleine baal en die kan ik er de ochtend erna weer helemaal uit halen tenminste er is dan vrijwel niets meer te zien van het stro.
helemaal onder gepiest en gepoept...:( en hij loopt alles ook nog is door heel zijn stal heen.
overdag staan ze bij ons nog gewoon lekker op het land en in doe als ik zijn stal mest in de avond zijn ruif vol met hooi en een hooitnet vullen met kuil dus hij heeft in princiepe genoeg te doen en te eten.
bij ons gaan ze smorgens om 7 uur naar buiten en in de avond rond 10 uur naar binnen en meestal is dat ook nog wel is later.
ik wilde ook over gaan op vlas maar weet niet precies hoe dit werkt en of het te doen is bij een haf die gewoon een enorme bende maakt van zijn stal.
ik heb er nu ook al 2 rubber matten in gelegd voor en achterin zijn stal en dan in het middel 1 plak stro maar dit is voor met de winter veel te koud natuurlijk en aangezien het steeds kouder word wil ik toch wel een goed en warm bedje voor mij haf hebben.

Blackbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:37

Ik ken ook zo'n viespeuk... je mest 's ochtends stal uit als die op land staat, (van 10 tot 7 op dit moment) en 's avonds om 11 uur is zijn stal al weer zo'n beetje leeg..
Ze gaat hem nu overzetten op vlas.. kijken of dat werkt :Y)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 10:46

Nou ik ben nu 5 dagen op vlas, bevalt super goed! natuurlijk word 't een bruinig rommeltje en duurt 't uitmesten langer, maar hij heeft geen dikke stro vreet buik meer en zijn hoeven blijven keurig netjes!
Zaterdag gooi ik er weer een baal bij ipv de hele box leeg te halen, als het goed is moet dat kunnen met vlas toch? is toch beter echt een ondergrondje te creeeren. Ik haal iedere dag de drollen eruit en de te natte stukken (maar dat valt reuze mee).
Misschien nog maar 1 x per maand helemaal leeg halen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:03

Wij halen alleen de stal helemaal leeg als we alles schoonspuiten of als er een nieuw paard komt. Maar verder laten we de onderlaag zoveel mogelijk zitten! Als de onderlaag stevig/bruinig is, maar niet is doordrenkt met urine, dan kun je het rustig laten zitten. Als het goed is, ruik je die onderlaag niet. Alles wat rood/donkerbruin wordt moet natuurlijk wel helemaal weg. Het zorgt juist voor een goede werking van het vlas en de stevigheid van het strooisel. (Alleen maar losse vlas is wat schuiverig/glad/onstabiel)

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:32

Nou stalgenoot geen geluk, stal ziet er nu goed uit zij staat op stropellets eerst niet maar meer zakken erbij gegooid.Is de paard allergie,s voor de stropellets zit helemaal onder de bulten komt niet vaak voor maar zij (paard) heeft pech.Dus nu weer op vlas .

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:03

Vlas is op zich alleen de oplossing als je er ook voldoende van gebruikt, wij mogen 8 pakken per maand en er word geeist dat je dus eens per 2 weken je stal helemaal leeghaald en dan weer vult met vier balen.

Die van mij red het alleen niet op vier balen 2 weken lang....... want ook bij vlas word t een zooi en op een gegeven moment toch nat en moet je bijgooien.

Wat gebruiken de vlasgebruikers onder jullie aan vlas per maand? hoeveel balen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:11

Eens per twee weken de stal leeghalen... Dan zou ik het al helemaal niet redden met 8 pakken per maand! :=
We starten met een baal of 5 in de stal (ietsje meer dan 9 m2, dus geen grote stal) en dan komt er elke week een baal bij. Heel vieze paarden hebben om de paar weken een baal extra nodig om de laag dik te houden. Zo staan blijft de laag dik genoeg met stevige ondergrond en droge, losse bovenlaag.

Er ligt toch nog veel teveel goed/schoon vlas in de stal als je 'm eens in de twee weken leeg moet maken? Wij halen echt alleen de vieze en natte plekken eruit en proberen juist zoveel mogelijk bodem te behouden. Een nieuwe vlasstal ligt zo los dat het gaat schuiven en wat 'glad' is. Niet ideaal in elk geval. Het klinkt een beetje alsof jij van de pensionhouder de vlasstal als strostal moet onderhouden.

Als wij de 'opstart' van het vlas niet meerekenen, gebruiken wij ongeveer 5 balen per maand. Een viezer paard misschien 6. De stal gaat alleen leeg bij schoonmaak (ontsmetting) of als er een nieuw paard komt. Met 8 pakken per maand kan je het volgens mij gemakkelijk redden, zolang je de stal maar niet elke twee weken leeg hoeft te maken. Dat is niet te doen! Het duurt al een week om een bodem te vormen, dus dan heb je maar een week een redelijk normale stal. Zo mis je juist de voordelen van vlas!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:17

ja dat heb ik idd ook al uitgelegd, dat het niet de bedoeling is. nu begint juist die onderlaag compact te worden maar die moet ik dus zaterdag as lossteken en weer alles nieuw vullen.

Dat gladde heeft mijn paard gelukkig niet heel veel last van wat ik ervan zie maar toch.... opstaan lijkt me lastig.....

Ik red het ook echt niet nee met die 8 balen, ik ben nu 1.5 week bezig en heb al 6 pakken verbruikt.
Ben begonnen met 4.... drollen eruit, toen 1 week later 1 pak erbij..... en nu (4dgn daarna) was hij gisteren zo nat (dat er deels uitgehaald), dat ik er weer een pak op heb gedaan.....

word een dure stalling zo, want mag wel meer pakken, maar moet ik dus zelf kopen... a 8/9 eu per baal.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:18

ja je zou haast denken dat ze die twee weken leeghaal regel heeft bedacht om geld aan me te verdienen....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:21

Wat is hun argument voor het leeghalen van de stal? En kunnen ze je dat eigenlijk wel verplichten? Een gezonde, schone stalbedekking voor je paard lijkt me boven alles gaan. DAT zou je wat mij betreft kunnen/moeten eisen. Niet het leeghalen, wat juist nadelig is voor het paard...

Bij ons is een baal vlas ook nog net iets goedkoper (7 euro), maar wij hebben de paarden aan huis en hoeven niet iets af te nemen van stal. In jouw geval zou ik niet blij zijn. :n

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:27

nee ik kan wel huilen om dat hele gedoe rondom dat bodembedekking en als je bedenkt dat in de eerste maanden alles prima ging op die nieuwe stal. Mocht gewoon stro iedere dag uitmesten en schoon erbij doen, zodat ie droog en prima stond. Maar toen bekend werd dat de prijzen omhoog gingen begon het gedonder, daarom nu ook over op vlas, dan mag ik zelf pakken wanneer ik wil, maar ja mijn beurs word daar absoluut niet vrolijk van. als je nagaat dat er bovenop mijn stalling van 310 nog eens zo'n 54 a 65 euro extra opkomt ivm extra pakken van vlas.

Vlas is bij ons ook 7 euro, maar ik moet verplicht afnemen op stal zodat hun er zelf een paar euro aan verdienen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:35

Kan je niet een baaltje meesmokkelen in de auto? O:) Dat je zelf inkoopt en die goedkopere baaltjes gebruikt? Ze verdienen al aan je stalgeld, dus ik vind het vreemd dat ze ook willen verdienen aan de extra balen vlas. Ik had het al iets redelijker gevonden als je daarbij voleldig vrij werd gelaten in het uitmesten/strooiselbeleid.

Van stal veranderen was geen optie, toch? En de pensionhouders zijn niet in voor een goed gesprek? Je kunt bijvoorbeeld een proefperiode afspreken... Dan kunnen ze zien hoe het gaat als je de stal niet elke twee weken leeghaalt.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik de paarden altijd aan huis heb gehad. Je moet echt alles zelf doen, maar je mag ook echt alles zelf beslissen.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:55

sorry dubbel :o
Laatst bijgewerkt door maureen op 29-09-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:01

aerdenhout1 schreef:
Die strokorrels wil ik ook wel eens proberen. En dan eerst eens bij de hele vieze paarden. Moet je daar net als bij vlas eerst heel veel van ingooien? En hoe zit het met het opeten, want ik begrijp dat het eigenlijk gewoon stro is, maar dan in biks vorm geperst?
En...niet onbelangrijk...hoe duur is dat in verhouding met gewoon stro? Ik betaal momenteel 140 euro de ton stro, grote balen thuis gebracht.

Ik ben eind vorige winter op Hippo Gold overgegaan i.v.m. luchtwegproblemen door o.a. het stro bij mijn merrie. Nou is zij ook een enórme viespeuk en met stro is haar box onderop altijd helemaal nat terwijl ze van 10 tot 6 buiten staat. Ze piest gewoon erg veel en ook veel drollen ;)
De laatste 2 maanden van het stalseizoen dus op de Hippo Gold en wat een verademing! Géén ammoniakgeur (kon na het uitmesten altijd direkt douchen/haren wassen :o ) en een mooi bed.
Als enige nadeel is het wennen met uitmesten omdat er nu overal kleine drolletjes door de box liggen en geen grote natte hopen meer doordat het zo mega absorbeert. Moet een beetje leren zeven :))
http://www.bellinco.nl/hippogold/index.php

O ja, prijstechnisch vergelijkbaar met stro en denk zelfs dat ik goedkoper uitben en ondanks de viespeuk red ik het met bijstrooien van één pak in de week (geen mega grote box) en beginnen met 2 á 3 zakken. Na enkele dagen merk je dat de onderlaag waar veel gepiest wordt een beetje een "koek" wordt en dat schep je weg. Verder dus drollen wippen en bij de mijne werkt het het beste om dan 1 maal per week een complete zak bij te strooien.
tussendoor kleine beetjes bijstrooien merkte ik te weinig van in de zin van dat het schoner werd.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:55

Hier ook een enorme fan van Hippo Gold ,ook mijn viespeuk staat er nu lekker fris bij ,geen luchtjes ,ze eet er soms wat van ,meer snabbelen .Tussendoor schep ik de natte plekken weg ,die moet ik echt zoeken ,want het spul absorbeert enorm , en het verteerd heel snel op de mest hoop.
Ik heb heel lang gezocht naar een goede stalbedding , maar hier kan in mijn ogen niets tegenop.
De paarden doen het er prima op en als ik ze s'morgens zie met hun hele vacht vol kleine strootjes en een
tevreden snoet ,weet ik dat we de juiste keus hebben gemaakt.Ook wij kopen het bij Horsepartners,was
www.bellinco.nl. /3 /3 :))

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:18

Hoeveel kost dat Hippogold? En als ze daar van gaan eten dan kan dat geen kwaad?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:25

MissPK schreef:
Hoeveel kost dat Hippogold? En als ze daar van gaan eten dan kan dat geen kwaad?

Ik betaal 7 euro voor een pak en de mijne eet er niet van maar het is "gewoon" stro wat ontstoft en gesteriliseerd is dus zou geen kwaad moeten kunnen als ze er hapjes van nemen. Is niks overheen gedaan ofzo voor behandeling. ;)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:42

staltegels
heb ik ns een keer gezien
vind het zelf niks
ik hou van geen stallen en een boer die twee keer per week het weiland trekt

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:55

Mijn paarden hebben nog nooit last gehad van het eten , snabbelen van de HippoGold en ik gebruik het al sinds HorsePartners het verkoopt!
;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:21

Ja oke als je paard er niet of weinig van eet heb je nergens last van natuurlijk! :D En nee er zit niks op of overheen dat begreep ik al maar juist daarom lijkt het me aantrekkelijk om te eten voor een paard dus ik vroeg me gewoon af hoe erg het uitzet als ze het wel eten.
Het is bewerkt stro en neemt daardoor meer vocht op dan gewoon stro naar wat ik begreep van de site dus vandaar mijn vraag.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:24

Wij gebruiken vlas. Dat produceert de minst hoge mesthoop... Laatste keer betaalde ik 7 euro voor een baal ahum!?)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:33

MissPK schreef:
Ja oke als je paard er niet of weinig van eet heb je nergens last van natuurlijk! :D En nee er zit niks op of overheen dat begreep ik al maar juist daarom lijkt het me aantrekkelijk om te eten voor een paard dus ik vroeg me gewoon af hoe erg het uitzet als ze het wel eten.
Het is bewerkt stro en neemt daardoor meer vocht op dan gewoon stro naar wat ik begreep van de site dus vandaar mijn vraag.

Natuurlijk maakte ik me daar ook zorgen over , voordat ik er aan begon en in het begin waren de hapjes happen.
De dame en Heer ,kwamen er echter snel op terug, HELE DROGE HAP,............ _/-\o_ , snabbelen beviel beter,en dus nog nooit problemen gehad!

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:39

Wij gebruiken sinds 2,5 week strokorrels en het bevalt ons heel goed. We zijn begonnen met 8 zakken per stal en hebben nog niet hoeven bij te vullen. Ziet er mooi droog uit en zelfs onze viespeuk merrie doet nu alles achter in de stal. Ze liggen nu ook veel vaker in de stal. Geen mestvlekken en mooie witte benen.
De eerste avond hebben ze de korrels geprobeerd te eten maar dat was echt 2 happen. Daarna was het over.
Ik ben helemaal om. Ik weet niet of je dit mag gebruiken, maar het werkt echt perfect.