Doe het zelf stallen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:59

Ik sta op een doehetzelf stal,en ondanks dat ik elke dag er een 3 kwartier tot een uur overdoe om er te komen(tram en nog een stukje lopen) en op de terugweg hetzelfde verhaal...
Zou ik niet anders willen..
Ik heb 2 minishetjes,en voor het rijden heb ik ze dus al helemaal niet :D
Ik vind het heerlijk om gewoon in de stal en rond de stal bezig te zijn,lekker met ze te tutten,wandelen,losgooien,voeren,poetsen etc etc.
Kwa kosten zou ik ze ook in volpension kunnen zetten,maar voor mijn gevoel zou ik dan een belangrijk deel van de omgang met ze missen.
Daarbij heb ik nu alles zelf in de hand,ik bepaal wat ze eten,hoe de stal erbij ligt,wat er gebeurd.
Mest ruimen is niet mijn favoriete bezigheid,maar net zo noodzakelijk als poetsen en wandelen,dus doe het met alle plezier!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:01

Winddancer schreef:
Ik heb gestaan op stallen met volpension (hoefde je helemaal niks zelf te doen), maar ook waar 1x per week gemest werd en de overige dagen moest je zelf er voor zorgen. Momenteel staan ze 24/7 buiten op een ruime hectare wei met z'n tweetjes. Heb er geen werk aan. Kunnen zelf de stal in en uit. 1x per week liggen er misschien hooguit twee hoopjes, nou die gooi ik er ook zo wel even uit :D

2 paarden,en maar 2 hoopjes per week......waar kan ik zulke paarden kopen???

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:28

ik heb op zo'n stal gestaan .
op zich goed te doen en ik vond het erg leuk .
toch heb ik besloten naar een all in stal te gaan .
in het begin erg wennen hoor.
soms had ik ook het gevoel de gehele controle kwijt te raken .
maar nu vind ik het ook wel erg fijn, al help ik natuurlijk wel mee waar ik kan.

_Inge

Re: Doe het zelf stallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:36

Hier ook op een doe het zelf stal, althans, ik huur stallen plus weide.
Dus alles zelf doen, buiten zetten, voeren, binnen zetten, weideonderhoud enz.
Ik heb op allerlei stallen gestaan, van all in tot half doe het zelf enz maar dit is echt voor mij het meest ideale.
Je weet precies wat je paarden binnen krijgen, en hebt compleet hun ritme in je eigen handen.
Mijn ruin deed op alle vorige stallen luchtzuigen, sinds ik nu alles in eigen hand heb niet meer.
Nu ligt dit vooral aan rust en regelmaat denk ik.
Gewoon zo fijn om zelf te kunnen beslissen of ze buiten staan of binnen, of ik veel opstrooi of weinig, als ik een pak hooi per dag wil voeren kan dat gewoon.
Kortom voor mij ideaal en voor mijn paarden ook.

En minder tijd om te rijden, ja soms is dat zo, maar de verzorging van ze vind ik op zich ook al enorm fijn, en ze een zo fijn mogelijk leven geven.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:48

ik heb altijd op doe het zelf stallen gestaan, scheelt in de kosten en als je met anderen de taken kan verdelen hoef je ook niet elke ochtend er vroeg uit om te gaan voeren voordat je naar je werk moet. Uitmesten krijg je ook steeds beter in de vingers dus dat hoeft ook niet heel erg lang te duren op zich (ligt ook wel een beetje aan je paard denk ik)
Een all-in stal zou wel handig zijn, maar ik heb voor mezelf t idee dat mn paard MIJ dankbaar is als zn stalletje weer schoon is en er eten is, en niet naar de stalhouder zal hinneken als die voorbij loopt en voor mij dan geen oog meer heeft ;)

geef mij maar doe het zelf!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:55

ik sta op een doe-het-zelf-stal en betaal er eigenlijk ook nog genoeg voor. Maar door de blubber moeten en de kruiwagen niet verder geduwd krijgen, daar heb ik toch geen last van.
Bij felle regen kan het wel eens zijn dat je vuile voeten krijgt bij het binnen en buiten zetten of spatten op je broek.

Ik zou eigenlijk niet anders willen, ik voer mijn paard zelf of ik zet het klaar in een emmertje en dan geeft mijn vriendin het, ik mest 1x/dag de stal (bij blessures 2x/dag), koop zelf hooi aan en kies zelf hoeveel ik voer, geef zelf water, ... Eigenlijk doe ik alles net zoals ik thuis zou doen, alleen dat het op 5minuten van de deur is en ik binnen-, buitenpiste, stapmolen, longeerbak, renbaan en poetsplaats met warm water ter beschikking heb en mij geen zorgen moet maken voor opslagplaats en mestafvoer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:59

Doe het zelf stal!! ( ik huur stalling + wei )... Heb in het verleden even een jaartje anders gestaan, maar dat is niets voor mij. Ik vind het prettig zelf de controle te hebben over voer, binnen/buiten zetten, weibeheer( zomer en winter naar buiten!!) enz enz. Wel heb ik de zorg deels uitbesteed aan een vrijwilligster die tegen onkosten vergoeding een deel van het werk doet ( stallen, s ochtends voeren en buitenzetten), simpelweg omdat ik dat met mijn werk niet zelf kan (helaas!!). Maar deze dame doet het dan dus wel exact zoals ik dat wil!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:15

Ik lees dit topic al vanaf het begin mee en ben best verbaasd over sommige reacties. Niet iedereen ziet de charme van het dhz in en niet iedereen past bij een volpensionstal.

Ik heb eigenlijk alle varianten al gehad in de afgelopen jaren. Vroeger de pony's bij huis met een erbij gehuurd weiland. Dus alles zelf doen inclusief machineonderhoud, gras bijzaaien en spuiten, heining zetten stalonderhoud enz. Zelf hooien en baaltjes stapelen hoorde er ook bij. Nadat ik het huis ben uitgegaan is dat via volpension zonder zelfs eigen inbreng over de hoeveelheid krachtvoer helaas :( via halfpension met wel mesten, maar vrijwillig meehelpen met buiten en binnenzetten hooien.

Omdat mijn gezondheid flink is achteruitgegaan hebben we de droom van paarden aan huis moeten laten schieten en zijn we na onze verhuizingen steeds afhankelijk geweest van volpension wat echt tegenvalt als je zolang alles zelf hebt moeten regelen. Zeker met een pony met een flinke gebruiksaanwijzing ivm zijn gezondheid valt het zwaar om niet te kunnen bepalen wat hij eet. Wat dus ook vaak tot flinke gezondheidsproblemen van knollie heeft opgelevert waar je iets aan kunt doen behalve pony verplaatsen.

We staan nu op een mooie mix van doe het zelf met hulp bij ziekte en vakantie en als nodig. We noemen het dhz plus :+ Omdat hij bijna altijd buiten staat is het nu vooral poepruimen, gras bijgeven tussen steekpaaltjes en draadjes plaatsen en hooi bijgeven in de hooibak als nodig. Er is nu een automatische drinkbak wat weer water sjouwen scheelt. Hooi, mestafvoer, weionderhoud wat betreft heining bemesting en onkruid wordt gedaan dus verder is het alleen genieten van knollie.

Ik wissel poep scheppen en veel tijd voor knollie af dus tijd genoeg om dingen met hem te doen.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:23

Ik heb ook op half/ volpension gestaan en nu sta ik voor de tweede keer op een doe-het-zelf-stal. Ik blijf dat toch ideaal vinden! Stal is 5 minuten van mij af, dus ik duik van mijn bed naar stal toe. Er staan in totaal 4 paarden waarvan d'r 1 van mij is. Je bepaalt er alles zelf, hooi/stro en brokken. Iedere dag moet je de stal uitmesten, weides uitmesten en alles netjes houden.

Degene die als eerste op stal is doet gewoon het voerwerk, alles staat klaar voor de stallen, dus je schuift het hooi er zo in en de brokken heb je in bakjes klaarstaan en onderling kun je regelen wie de paarden buitenzet en binnenzet. Ik ben met alles in een klein uurtje klaar en heb daarna nog genoeg tijd voor mijn paard.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:27

wij staan ook op een dhz stal, een b pony en een fjord. Ik ga vroeg in de middag erheen om uit te mesten en voer klaar te zetten , eventueel rijden longeren whatever. Mijn echthenoot gaat uit zijn werk om te voeren ( alle paarden) s'morgens wordt dit door de manege gedaan. Hij haalt de pony's dan ook weer naar binnen. Wij hebben met een stalgenoot de afspraak : hij zet onze en zijn eigen pony s'morgens buiten. Wij zetten s'middags/sávonds weer binnen.
het voordeel vindt ik van dhz dat je zelf alles in de gaten kunt houden wbt je pony.....mest hij goed , eet hij alles op ......pony komt dagelijks veel in de hand.....
Het nadeel is dat je er veel tijd in moet steken......maarja daar krijg je ook wel iets voor terug......
wij hebben tegen betaling 3 binnen rijhallen , 1 buiten dressuurbak, 1 springtuin tot ons beschikking. Tevens kunnen we het bos in ( niet zo groot) drafbaan op , bij stal een grote longeercirkel en een gallopeerbaantje.
wij zijn hier helemaal blij , al is het veel werk.......maar ook gezellig

CarolR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:29

'k heb de paardjes lekker bij huis.. alleen scheelt het wel dat m'n moeders ook in de paarden zit. dus kan ik niet, doet zij ze.. en andersom. en mochten we nou beide echt niet kunnen doet paps het nog die zat in de paarden. Maar als je er helemaal ''alleen voor staat'' lijkt een doe het zelf stal me wel vervelend..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:32

Tja mijn paard staat thuis dus valt ook wel onder het doe het zelf stal. Het is anders en moet alles verzorgen. Nadeel als je weg wil moet je iemand regelen die het voor je doet. En dat heb je bij een stal met meer mensen niet. Maar vind het nog steeds te gek dat ik mijn paard uit het keukenraam zie lopen.

Ik zou er niet snel voor kiezen als ik er voor van huis moet om alles zelf te doen. Dan ben ik en de tijd kwijt voor reizen en nog eens alles regelen om te ehbben aan hooi, voer en mest afvoer. Nu thusi ben ik thuis en kan ik gerust om 00:00 uur in de nacht in de weide staan:) Mest afvoer heb ik niet land is heel groot en gebruik het zelf weer. Tja hooi halen haal veel ineens en sla op maar is wel een hele zaterdag kwijt bijvoorbeeld enz.
Maar ik zou niet meer anders willen.

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:20

ik zou denk ik voor een doe het zelf stal kiezen maar mijn paardje staat thuis :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:26

doe het zelf hoort niet gelijk te staan aan modder maarin je kruiwagen verzuipt en je paard mok krijgt, dan sta je gewoon niet goed ;)
Doe het zelf heb ik jaren gedaan en ik vond het erg fijn. Het is dat ik het niet meer redt met werk, daarom sta ik op een all-incl. stal (waar hij 24/7 buiten loopt het hele jaar door, in kuddeverband en met onbeperkt ruwvoer, dus alsnog voor mij op een ideale manier gehuisvest!).
Nu ik hier eenmaal sta, wil ik echt niet meer anders. Zou hem wel aan huis willen hebben, maar niet meer op een doe het zelf stal, dat kost me toch echt teveel tijd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:33

Katleen123 schreef:
ik vind het ook wel fijn dat je dan toch wel op een andere manier met je paard bezig bent,maar zoals nu dat je paard tot aan zijn enkels in de modder staat met mok, je kruiwagen niet vooruit of achteruit te krijgen is..

Daar word ik niet vrolijk van.

Dan doe je er toch wat aan, zoals stukje bestraten enz.

En ja helaas als er helemaal niets is dan alleen maar land dan zit je diep in de modder, dat heb je als je alleen maar land wil en zo goedkoop mogelijk wil staan.

Het is maar net wat jouw keuze is van hoe je wilt staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:37

ook daar kun je wat aan doen, door een stukje te bestraten / een heuveltje zand te leggen om ze op te voeren zodat ze niet in de blub staan.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:43

Mijn pony stond vroeger op een pensionstal en nu staat ze aan huis. Vroeger had ik inderdaad de luxe dat het gedaan werd, terwijl ik nu elke dag 3 stallen moet doen. Maar of ik het erg vind? Vaak niet (elk mens heeft zo zijn mindere dagen :Y)). Het wordt een gewoonte. Vaak rij ik eerst, want als ik eerst de stallen zou doen ben ik inderdaad te moe. Maar door eerst te rijden, verplicht ik mijzelf om daarna de stallen te doen. "Je kan je paard toch niet in een vuile stal laten staan?" is mijn motivatie dan :) In het begin moest ik er nog aan wennen, maar nu ik het ritme vast heb, zou ik niet meer willen wisselen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:11

Ik vind het helemaal niet erg om zelf uit te mesten, vind ik juist prettig dan heb ik t nooit koud in de winter, hoe koud t ook is ik heb het nooit te koud, lekker eerst ff box van mijn paard uitmesten en opstrooien en dan pas doe ik wat met mijn paard.