kimmie261 schreef:hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...
Ben ik volledig met je eens.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mika11 schreef:Mijn paard staat ook 's nachts op stal, is niet beter gewend.
Op mooie dagen vermaken ze zich prima buiten en lopen ze met z'n allen door het hele weiland heen.
Op koude, winderige regendagen gaan ze op een gegeven moment voor het draad staan, dat ze eruit willen.
Dus daar leid ik uit af, dat ze dan liever op stal staan.
_Pretty schreef:Komt jou paard naar je toe: 'He baas mag ik een wollen dekentje want ik heb het zo koud!'?
Nikass schreef:Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?
jesito schreef:kimmie261 schreef:hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...
Ben ik volledig met je eens.
pmarena schreef:Nikass schreef:Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?
Ik denk helemaal niet dat iedereen dat kan...of eigenlijk WIL. De meeste mensen vinden het eigenlijk wel best en verschuilen zich graag achter : ik heb geen keus / het kan niet anders / ze willen zo graag naar binnen want (drogreden) / ze staan graag in de modder want (drogreden) .
Iedereen bepaalt voor zichzelf onder welke omstandigheden hij / zij een paard wil houden maar de mensen verkijken zich er nogal makkelijk op wat een paard nu ècht wil
jesito schreef:Wat wil een paard dan?
Dat kun jij ook niet zo zeggen.
Een paard vind het in sommige gevallen prima op stal.
k4tink4 schreef:Ik denk dat dat ook weer sterk overdreven is Pmarena. Als een paard echt ergens weg wil, komt hij er toch wel uit. Ik zou er alleen voor kiezen om dit paard dan ook niet meer op de wei te zetten.
kimmie261 schreef:ik heb hier een 29,5 jarig paard staan,pieker er niet over om die in weer en wind buiten te laten staan
daarnaast heb ik 1 zomer hier de paarden wegens geen stallen hebben dag en nacht buiten gehad en ondanks bergen bijvoeren waren 3 van de 7 paarden dramatisch afgevallen,doe dat echt nooit meer.
daarnaast vraag ik me werkelijk af of paarden als deze natuurlijk zouden leven in een land als nederland hier wel zouden blijven wonen in de winter..ik vermoed dat deze zouden migreren naar warmere en drogere met voedsel rijke gebieden,zoals bv frankrijk,om dan in de lente terug te keren naar gebieden waar het minder warm is en waar meer voedsel is..
hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...
Lusitano schreef:Dit soort discussies zijn zo eindeloos, toch doe ik er ook maar weer aan mee.
Ik ben van mening dat een paard dat graag naar binnen wilt, dat wilt vanwege de beloning die hem daar wacht. (voer, aandacht wat dan ook)
Kan me niet voorstellen dat een paard een weloverwogen beslissing neemt over hoe hij zijn leven het liefste doorbrengt. Het is een dier. Hoe graag we het ook vermenselijken.
een paard heeft als diersoort gewoon basisbehoeften. Als je daaraan kunt voldoen vind ik dat je goed bezig bent. Als je je paard langere tijd op stal houdt vind ik dat persoonlijk niet verstandig omdat het dier daar simpelweg niet op gebouwd is. Je loopt allerlei extra risico's op gezondheidsgebied en stalondeugden.
Daarbij vragen de meesten dan ook nog van zo'n dier dat het aan het werk gaat, vanuit 23 uur op stal en nauwelijks de mogelijkheid hebben om te bewegen naar een behoorlijke inspanning is gewoon een te grote overgang.
Niet anders kunnen vind ik overigens echt de grootst mogelijk onzin. Waar een wil is, is een weg.
En als je daar niet aan kunt voldoen moet je het dier dus eigenlijk niet houden.
Dan zou het dus ook prima zijn als je je hamster 24 uur per dag in zijn loopbal houdt omdat je geen geld hebt voor een goede kooi waarin hij kan graven.
Of om een hond de hele dag in zijn bench te houden en hem er alleen uit te halen als je gaat wandelen (maar dat vinden we allemaal zielig....)
Eigenlijk is het interessant om te zien hoe de mens werkt in die zin. Hoe we met 2 maten meten en het in het geval van paarden dus acceptabel vinden om ze zo te houden. Maar doe je precies hetzelfde met een hond dan is het hek van de dam en moet die persoon aan de hoogste boom.
Zo klinkt je paard op stal houden bijna als geaccepteerde maar stelselmatige dierenmishandeling....