Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:16

kimmie261 schreef:
hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...

Ben ik volledig met je eens.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:23

mika11 schreef:
Mijn paard staat ook 's nachts op stal, is niet beter gewend.

Op mooie dagen vermaken ze zich prima buiten en lopen ze met z'n allen door het hele weiland heen.

Op koude, winderige regendagen gaan ze op een gegeven moment voor het draad staan, dat ze eruit willen.
Dus daar leid ik uit af, dat ze dan liever op stal staan.

hier idem dito mijn paard vind het heerlijk buiten maar je plaagt hem er ook niet mee dat ie op stal staat.

en idd vooral met vies regenachtig of warm weer waar hij vreselijk last van dazen heeft staat hij liever binen :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:25

_Pretty schreef:
Komt jou paard naar je toe: 'He baas mag ik een wollen dekentje want ik heb het zo koud!'?

Yes: heb er hier 2 staan die inderdaad in volle rengalop naar me toekomen met idd de eis "regendeken op en wel nu want ik sta te bibberen van de kou".

Elke avond staan 5 stuks paard bij het hek te wachten/drammen: dan komen ze de loods in en krijgen ze hun avondroutine = bakkie grasbrokkensoep.
Dat betekend niet dat ze op stal willen. Klaarblijkelijk vertalen veel mensen het bij het hek wachten als "ze willen opgesloten worden, lekker knus en kosie".
Het is gewoon een routine. Paarden houden van routine, zo werkt dat in een kudde.

En sommige paarden hebben een hekel aan nattigheid: zo ook de mijne. Mijn paarden komen in slecht weer meer naar voren waar meer beschutting en droge ondergrond is dan in het open veld. Standaard iedere herfst weer. Dan verblijven ze oct-nov-dec-jan-feb-mrt voorin en vanaf de lente trekken ze weer het open veld in.

Maar op stal? Mmm, welgeteld 10 minuten max. indien ik ze 1. geen regendeken op wil doen of 2. er voer ligt. Maar dan nog slechts 3 stuks van de 5. En idd: ze hebben een hekel aan natte voeten en natte vacht, maar ze hebben tevens een godsgruwelijke hekel aan op stal staan. Dus investeren in goede droge paddock en vele vele regendekens.

Ik zou willen zeggen; zet je paard op stal, maar laat de klip eens openstaan. Hoe lang denk je dat betreffend paard op stal blijft staan indien de deur open kan?

Daihyo

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:34

Mijn pony heeft 24/7 de keuze om buiten of binnen te staan. Hij heeft een box tot zijn beschikking die altijd open staat, een bak en een wei.
Hij staat het liefst 24/7 buiten en komt alleen in stal om te eten, of als het buiten echt heel erg warm is.

De shet waar hij bij staat, staat vaak bij regen binnen. Mijn pony staat dan ook bij stal, maar altijd buiten in de uitloop.
Wel grappig om te zien.
Zodra het droog is zijn ze allebei weer buiten te vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 10:54

Nikass schreef:
Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?

Ik denk helemaal niet dat iedereen dat kan...of eigenlijk WIL. De meeste mensen vinden het eigenlijk wel best en verschuilen zich graag achter : ik heb geen keus / het kan niet anders / ze willen zo graag naar binnen want (drogreden) / ze staan graag in de modder want (drogreden) .

Iedereen bepaalt voor zichzelf onder welke omstandigheden hij / zij een paard wil houden maar de mensen verkijken zich er nogal makkelijk op wat een paard nu ècht wil :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:07

jesito schreef:
kimmie261 schreef:
hoe onnnatuurlijk is het om paarden verplicht in een verzopen weitje te houden achter een draadje, waar ze ook niet uit kunnen om een droog plekje te zoeken...

Ben ik volledig met je eens.

Ik ook :j

Zowel dit , als het paard opsluiten in een klein hok is niet natuurlijk en niet fijn voor een paard.

Dus : dier de vrije keuze geven , een èchte goede keuze tussen een fijne stal en een fijne wei , waar ze in kuddeverband alle ruimte hebben om zèlf te kiezen waar ze het liefste staan.... dan zie je pas echt wat het dier graag wil :)

Hier gaan ze ook graag in de schuilstal staan als het regent....maar vaak zat gaan ze ook juist in de regen staan bikkelen :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:09

pmarena schreef:
Nikass schreef:
Pmarena, ik vind het nogal kortzichtig om te denken dat iedereen zijn paard in de ideale omstandigheden kan houden (zelf kiezen binnen/buiten) en wie ben jij om dan te suggereren dat iemand dan maar geen paard moet houden?

Ik denk helemaal niet dat iedereen dat kan...of eigenlijk WIL. De meeste mensen vinden het eigenlijk wel best en verschuilen zich graag achter : ik heb geen keus / het kan niet anders / ze willen zo graag naar binnen want (drogreden) / ze staan graag in de modder want (drogreden) .

Iedereen bepaalt voor zichzelf onder welke omstandigheden hij / zij een paard wil houden maar de mensen verkijken zich er nogal makkelijk op wat een paard nu ècht wil :)

Wat wil een paard dan?
Dat kun jij ook niet zo zeggen.
Een paard vind het in sommige gevallen prima op stal.
Waarom mag een hond dan wel in huis en een kat op een appartement en een konijn leeft ook veelal in een hok of ren en ook al is een ren nog zo groot het is nog lang niet zoals in de natuur.
En een giraf hoort ook niet in de dierentuin en toch zijn die dieren gelukkig in veel gevallen.

Als ik sommige paarden 24/7 buiten zie staan ziet dat er in de zomer erg leuk uit maar in de winter is het bar en boos, want veel schuilstallen blijken dan ineens niet groot genoeg of ze durven er niet in als de rest er al staat.
Ieder kiest voor zijn of haar paard wat past en dat het zogenaamde natuurlijk houden het enige beste is, is onzin in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:27

jesito schreef:
Wat wil een paard dan?
Dat kun jij ook niet zo zeggen.
Een paard vind het in sommige gevallen prima op stal.

Als je ècht wilt weten wat het paard wil, dan moet je hem de vrije keus geven. Dan merk je vanzelf waar hij voor kiest, wanneer, hoe vaak en voor hoe lang.
Een paard zal best naar binnen willen, maar hij maakt natuurlijk nooit de keuze "ik wil nu 12 uur lang in m'n hokkie staan".
En natuurlijk vindt een paard binnen en opgesloten staan "prima", maar hij heeft geen keus toch?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:31

Ja ik heb ook "stalpony's".
Ze gaan overdag altijd naar buiten ook als het slecht weer is, maar dan wat korter.
Het zijn best schijters in het donker, dan willen ze sowieso naar binnen....
Ik heb ook een fjord gehad, die had echt een pesthekel aan regen en wind, ik bracht haar eens buiten toen het stormde en regende, ik liep naar buiten, ze stond
3 stappen buiten, vernam wat voor weer het was, en ging direct rechtsomkeert weer naar binnen.
Ik had in het vorige huis een stal en een schuilstal, overdag kon ze in de schuilstal, 's avonds in de dichte stal.
Als het slecht weer was bracht ik haar van de stal naar de paddock en daar ging ze direct weer in de schuilstal, om er vervolgens de hele dag niet weer uit te komen tot ze weer in de andere stal mocht.
Dus nee, idd al mijn pony's vinden het fijn op stal.
1 merrie ligt ook nooit in de kudde, die doet dat alleen als ze in haar stal staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:38

Jesito : nogmaals : daarom dus juist het dier de keuze geven. DAT wil een paard of elk ander dier of mensen immers het liefste : zelf kunnen kiezen. En voor een paard houdt dat dus in dat ze zelf kunnen kiezen tussen een GOED ingerichte stal en wei , en een eigen ritme kunnen krijgen van slapen , rusten , rennen , eten , zodat ze hun lichamelijke en geestelijke behoeftes het beste kunnen bevredigen , in plaats van dat wij ze als mensen dwingen om in ons ritme mee te gaan en de hele spijsvertering e.d. in de war brengen :)

Degene die dan graag binnen wil staan kan dat doen. Degene die graag buiten wil staan kan dat ook. En als ze ineens wat anders willen : kan dat ook gewoon +:)+

Dat geldt voor die andere dieren ook. Zo'n konijn in een hokje zoals je vaak ziet vind ik echt walgelijk , bah.
Heeft het dier nu nog een hok + buitenren en wat vriendjes waardoor hij nog een eigen leventje in kan richten met eigen gewoontes en ritmes , dan is het al iets totaal anders.

Het gaat er ook niet om om ze te houden zoals ze ècht helemaal leefden voordat mensen zich er tegenaan gingen bemoeien , dat is niet realistisch. Maar ze hun eigen ritmes laten ontwikkelen dat moet gewoon haalbaar zijn. Als je je dier op een fijne manier wilt houden dan gun je hem / haar zoveel mogelijk eigen keuzemogelijkheden :)

Hier kunnen ze behoorlijk veel zelf kiezen , en soms maken ze echt rare keuzes :P

Maar dat zijn dan wel HUN keuzes en dat is zo goed voor ze tussen de oortjes en lichamelijk :j

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 11:52

Ik sta op een stal waar velen van jullie misschien wel een beetje jaloers op zouden worden, omdat het gewoonweg niet zo veel zo gedaan word.

Mijn Fjord staat in een kudde, (voornamelijk jonge kwpners en een paar die met pensioen zijn, maar paard = paard en dat maakt dus niet zo uit) Ze hebben binnen een grote stal waar ze met zn allen de hele dag kunnen eten/drinken/liggen/spelen/schuren etc. Ze heeft de hele dag beschikking over kuil/hooi. Daarnaast is er een grote uitloop met nog wat voergelegenheden die het hele jaar open is. Ze kan dus zelf kiezen of ze binnen of buiten is.

EN TOCH, staat mijn paard altijd binnen.. Of net in de deuropening, in het zonnetje te doezelen. Eigenlijk staan alle paarden altijd binnen..
Waarom? Geen flauw idee! Dichtst bij het meeste eten gok ik zo, dichtst bij de waterbak.. Als ik haar losgooi, gaat ze net zo los als ieder ander paard zou doen. Als ik ga rijden, kan ze op dagen ook gewoon druk zijn. Daar zie ik echt geen verschil in!

Ik denk dat het meer voor mijn eigen gemoedsrust is dat ze niet op stal staat, maar zich gewoon vrij kan bewegen.

Verder vind ik wel, dat een "gestald" paard wel elke dag uit zijn box moet komen om zijn benen even te strekken (en dan bedoel ik niet rijdend, maar ook gewoon los), maar vind zeker niet dat ze slechter af zijn dan paarden die wat meer bewegingsvrijheid hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:03

Is de uitloop ook nog gras ?

Als in de stal alles aanwezig is en het is een frisse , ruime , lichte ruimte , kan ik me wel voorstellen dat ze geen reden hebben om buiten te gaan staan :P

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:08

oke dit draait zoals verwacht weer uit op een eindeloze discussie.
als je je eens gaat bedenken wat natuurlijk is voor het paard moet je ook jezelf erbij gaan bekijken en de rest van de wereld. want wat versta je onder natuurlijk? hoe ze van oorsprong leven? dan is de mens ook niet bepaald natuurlijk bezig! en andere dieren ook niet! als wij natuurlijk willen leven moeten we weer in grotten gaan wonen, niet werken, gaan jagen op voedsel en geen internet en tv hebben!
maar de mens doet dat toch niet want wij wonen in een huis vol met schadelijke stoffen voor het milieu, we kopen vlees uit een plastic verpakking waarbij de dieren veel hebben geleden, we eten vergiftigde groenten en we zijn zowat afhankelijk van sociale media!

en nee ik ben ook geen voorstander om je paard 23 uur per dag op stal te laten maar soms kan het gewoon niet anders en probeer je er (hopelijk) toch het beste ervoor te maken voor je paard.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:16

ik heb ook rare paarden. Die van mij rasechte shetlanders hebben een tijd in de bak gestaan om af te vallen, want ze werden tonnetje rond. Uiteindelijk ging het goed en mochten ze weer op de redelijk kale wei. Maar elke dag moest ik ze eraf halen want ze vonden er helemaal niks meer aan op de wei. Ze stonden te dringen om naar binnen te gaan, en echt volle galop bokkend naar de bak gewoon haha. Dit jaar deden ze het weer, maar heb ze niet meer naar binnen gehaald en nu gaat het goed. 4 weken geleden heb ik ze wel een nacht naar binnen gehaald, hun land was onder geregend, ze stonden met ze 3tjes in de te kleine stal, al konden ze wel schuilen. Maar de kleinste was gewoon aan het shaken dus heb ze snachts maar naar binnen gehaald, en de volgende dag weer buiten gezet toen het droog was.

Ik ken trouwens een paard van me vriendin die wou maximaal een uurtje op het land staan. Die trotseerde hekken en schrikdraad om vervolgens naar zijn stal te gaan haha, hij sprong er gewoon over heen hekken van 1.20/1.40 en ging hij naar zijn stal toe haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:19

Ik begrijp dat je de grap er van in kan zien , maar eigenlijk is het natuurlijk voorral heel erg sneu , als een paard zo ver gaat om naar zijn stal te kunnen , wat voor een kütleven heeft zo'n paard dan :n

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:22

Ik denk dat dat ook weer sterk overdreven is Pmarena. Als een paard echt ergens weg wil, komt hij er toch wel uit. Ik zou er alleen voor kiezen om dit paard dan ook niet meer op de wei te zetten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:29

Dit soort discussies zijn zo eindeloos, toch doe ik er ook maar weer aan mee.

Ik ben van mening dat een paard dat graag naar binnen wilt, dat wilt vanwege de beloning die hem daar wacht. (voer, aandacht wat dan ook)
Kan me niet voorstellen dat een paard een weloverwogen beslissing neemt over hoe hij zijn leven het liefste doorbrengt. Het is een dier. Hoe graag we het ook vermenselijken.
een paard heeft als diersoort gewoon basisbehoeften. Als je daaraan kunt voldoen vind ik dat je goed bezig bent. Als je je paard langere tijd op stal houdt vind ik dat persoonlijk niet verstandig omdat het dier daar simpelweg niet op gebouwd is. Je loopt allerlei extra risico's op gezondheidsgebied en stalondeugden.
Daarbij vragen de meesten dan ook nog van zo'n dier dat het aan het werk gaat, vanuit 23 uur op stal en nauwelijks de mogelijkheid hebben om te bewegen naar een behoorlijke inspanning is gewoon een te grote overgang.

Niet anders kunnen vind ik overigens echt de grootst mogelijk onzin. Waar een wil is, is een weg.
En als je daar niet aan kunt voldoen moet je het dier dus eigenlijk niet houden.
Dan zou het dus ook prima zijn als je je hamster 24 uur per dag in zijn loopbal houdt omdat je geen geld hebt voor een goede kooi waarin hij kan graven.
Of om een hond de hele dag in zijn bench te houden en hem er alleen uit te halen als je gaat wandelen (maar dat vinden we allemaal zielig....)

Eigenlijk is het interessant om te zien hoe de mens werkt in die zin. Hoe we met 2 maten meten en het in het geval van paarden dus acceptabel vinden om ze zo te houden. Maar doe je precies hetzelfde met een hond dan is het hek van de dam en moet die persoon aan de hoogste boom.
Zo klinkt je paard op stal houden bijna als geaccepteerde maar stelselmatige dierenmishandeling....

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:32

Mijn merrie die wil 10 min. in de wei en daarna wil ze wel weer naar binnen!
terwijl er om haar heen genoeg paarden staan! :j

mijn hengst die vind hooi veel lekkerder en blijft dus ook liever binnen.

al mijn pony's komen hier overigens 's nachts op stal.
mijn hengsten staan zoveel mogenlijk in de paddock en in de molen en in de bak.
zodat ze buiten zijn,maar ze kunnen niet bij elkaar in.
een goede tik stroom maakt ze niks uit als ze een lekkere merrie ruiken :=

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:37

Lusitano, daar heb je zeker een heel goed punt!

Echter ben ik het niet geheel met je eens wat betreft stalondeugden, mijn 4 jarige zuigt wel eens lucht (niet zorgwekkend veel en erg) terwijl ze eigenlijk altijd in grote uitloopstallen heeft gestaan en kon gaan en staan waar ze wil. Ook is ze nooit in aanraking geweest met een luchtzuigend paard. Ze is de enige bij ons in de kudde die het doet.. Al ben ik het zeker met je eens dat je de kans op stalondeugden vergroot met 23u p dag stal..

Misschien heb jij er wel meer kijk op, maar ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt. Ze heeft echt alles en krijgt dagelijks aandacht van mens en dier. Tijdens het poetsen of als ik met haar bezig ben doet ze het nooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:43

De mensen die er voor zijn om een paard de vrije keuze te laten of denken dat een paard graag zelf kiest, hebben in elk geval niet veel begrepen van het wezen 'paard'. Paarden nemen van nature niet graag beslissingen en er is geen paard op de wereld dat graag zelf keuzes maakt.

De mensen die maar tegen wil en dank blijven beweren dat paarden het beste af zijn in een weitje met een schuilstal doen dat waarschijnlijk omdat het ze aan de middelen of motivatie ontbreekt om beter voor hun paard te zorgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:49

k4tink4 schreef:
Ik denk dat dat ook weer sterk overdreven is Pmarena. Als een paard echt ergens weg wil, komt hij er toch wel uit. Ik zou er alleen voor kiezen om dit paard dan ook niet meer op de wei te zetten.

En dat is nou juist de foutste conclusie die je kunt trekken uit zo'n gebeurtenis.... paard wil erg graag weg uit de wei = we zetten hem op stal.

Nee , je zou dan juist moeten gaan nadenken waarom een loopdier / kuddedier / grazer zoals een paard in hemelsnaam liever in een hok wil gaan staan. Dan deugt de wei dus voor geen kant , het dier voelt zich daar zo onprettig dat het zich nog liever in een hok op laat sluiten :n

Dan ga je dus op zoek naar een wei die leuker , interessanter is , met meer / leuker gezelschap , waar meer te beleven valt , waar een paard zich WEL op zijn gemak voelt.

Een kind dat het verschrikkelijk naar vindt op school daarvan zeg je toch ook niet : blijf jij maar thuis. Dat is gewoon niet gezond :n
Als je binnen de huidige school geen oplossing kunt vinden ga je dan op zoek naar een school waar het kind beter op zijn plek is en wèl gewoon een klik heeft met de juffen / meesters / andere kinderen , waar het wel goed leert en lekker gaat spelen en rommelen.

Maargoed , een vergelijking met kinderen wordt dan vaak weer helemaal aan de kant geschoven want paarden zijn heel anders (ofwel : hebben minder recht op geluk)

Lovely : wat een onzin :')

Elk levend wezen kiest graag zelf of het binnen of buiten gaat staan , wanneer het gaat slapen / eten / drinken / rollen / lopen....of juist niet.

Je haalt nu wat zaken door elkaar.

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:53

Pmarena, ik praat graag met jou. Ik kan niet anders zeggen dan dat je daar een heel goed punt hebt.
We roepen allemaal wel dat we allemaal het beste met ons paard voor hebben, maar vaak is het toch het belangrijkst wat wij zelf willen, en daar word dan een zo goed mogelijke oplossing binnen die lijnen gezocht.

Je hebt gelijk, ben blij dat je op dit topic post. Laat ons toch wel even 3x nadenken denk ik zo. Mij in ieder geval wel!

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:55

kimmie261 schreef:
ik heb hier een 29,5 jarig paard staan,pieker er niet over om die in weer en wind buiten te laten staan :n

daarnaast heb ik 1 zomer hier de paarden wegens geen stallen hebben dag en nacht buiten gehad en ondanks bergen bijvoeren waren 3 van de 7 paarden dramatisch afgevallen,doe dat echt nooit meer.

daarnaast vraag ik me werkelijk af of paarden als deze natuurlijk zouden leven in een land als nederland hier wel zouden blijven wonen in de winter..ik vermoed dat deze zouden migreren naar warmere en drogere met voedsel rijke gebieden,zoals bv frankrijk,om dan in de lente terug te keren naar gebieden waar het minder warm is en waar meer voedsel is..

Ik ga hier helemaal in mee. De hoeveelheden land en diversiteit van de begroeiing en ondergrond is te beperkt in nederland om een 'natuurlijk' paardenleven na te bootsen. Als je ze dan willens en wetens toch buiten houdt in de winter, denk je niet echt aan je paard. Onze paarden leven niet meer in het wild. Al heel lang niet meer. Beweging en buiten zijn is goed, maar helemaal doorslaan naar de andere kant is ook niet goed. Paarden in het wild worden niet oud. Onze verzorgde paarden wel. Waarom? Omdat ze niet tot het uiterste hoeven te gaan om te overleven in het koude jaargetijde. Omdat ze verzorgt en vertroeteld worden. Omdat ze warm gehouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:59

Ik vind het een lastig iets.
Ik neem sowieso veel beslissingen voor mijn paard. Als het erg warm is, en er zijn veel dazen en vliegen, haal ik haar ook binnen, want met vliegendeken en schuilstal wordt ze er nog gestoord van, en ze blijft lopen tot ze kletsnat is van het zweet en buiten adem. Dan is ze binnen beter af, dan zie je haar ook echt tot rust komen. Als ik haar dan kom halen, weet ze niet hoe snel ze mee moet :D
Als het erg geregend heeft, en de grond is soppig en ze staan te rillen (ja, ik weet ook wel dat ze het volgens PN dan niet koud hebben, maar ik heb daar toch een ander idee over) haal ik haar ook binnen. En ook dan zie je ze gewoon opknappen, heerlijk vindt ze dat.
Nu moet ik erbij vertellen dat wij lichte, open stallen hebben, waarin de paarden fysiek contact met elkaar kunnen hebben, dus ook op stal komen ze in dat opzicht niets te kort.

24/7 buiten is in theorie ideaal, en 's zomers vind ik het ook best, maar 's winters vind ik het toch wat anders. Je kan ook in de winter wel je paard alle dagen buiten willen hebben, maar goed, dan moet je imo niet willen rijden, je paard buiten zetten met een dikke wintervacht die kletsnat is van het zweet, vind ik ook niet zo paardvriendelijk.
En ik gooi ze met sneeuw ook buiten, kunnen paarden heel goed tegen, maar ik heb er dan wel graag iets meer zicht op wat er gebeurt, en daarom staan ze dan niet in de weide met schuilstal, maar bij huis, in een paddock, overdag zoveel mogelijk uurtjes buiten (en als het even kan in de wei) maar 's nachts binnen. Dan nog, dan gaan ze laat naar binnen en vroeg naar buiten, de stal is licht, met grote 'boxen' en de paarden hebben allemaal contact met elkaar. Ik heb niet het idee dat ze een beroerd leven hebben eigenlijk.
Ik ben voorstander van 24/7 buiten, maar dat moet wel haalbaar zijn, en in de winter vind ik dat niet te doen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:05

Lusitano schreef:
Dit soort discussies zijn zo eindeloos, toch doe ik er ook maar weer aan mee.

Ik ben van mening dat een paard dat graag naar binnen wilt, dat wilt vanwege de beloning die hem daar wacht. (voer, aandacht wat dan ook)
Kan me niet voorstellen dat een paard een weloverwogen beslissing neemt over hoe hij zijn leven het liefste doorbrengt. Het is een dier. Hoe graag we het ook vermenselijken.
een paard heeft als diersoort gewoon basisbehoeften. Als je daaraan kunt voldoen vind ik dat je goed bezig bent. Als je je paard langere tijd op stal houdt vind ik dat persoonlijk niet verstandig omdat het dier daar simpelweg niet op gebouwd is. Je loopt allerlei extra risico's op gezondheidsgebied en stalondeugden.
Daarbij vragen de meesten dan ook nog van zo'n dier dat het aan het werk gaat, vanuit 23 uur op stal en nauwelijks de mogelijkheid hebben om te bewegen naar een behoorlijke inspanning is gewoon een te grote overgang.

Niet anders kunnen vind ik overigens echt de grootst mogelijk onzin. Waar een wil is, is een weg.
En als je daar niet aan kunt voldoen moet je het dier dus eigenlijk niet houden.
Dan zou het dus ook prima zijn als je je hamster 24 uur per dag in zijn loopbal houdt omdat je geen geld hebt voor een goede kooi waarin hij kan graven.
Of om een hond de hele dag in zijn bench te houden en hem er alleen uit te halen als je gaat wandelen (maar dat vinden we allemaal zielig....)

Eigenlijk is het interessant om te zien hoe de mens werkt in die zin. Hoe we met 2 maten meten en het in het geval van paarden dus acceptabel vinden om ze zo te houden. Maar doe je precies hetzelfde met een hond dan is het hek van de dam en moet die persoon aan de hoogste boom.
Zo klinkt je paard op stal houden bijna als geaccepteerde maar stelselmatige dierenmishandeling....

En hier ga je de fout in.. (bij het dikgedrukte stuk) Een paard dat niet 24/7 buiten staat, staat niet automatisch 24/7 binnen. Als je iedereen die hun paarden 's nachts binnen hebben staan onder de noemer '24/7 binnen' plaatst, blijft dit een eindeloze discussie.