Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:21

Chaos schreef:
Oh, klinkt goed. Zijn de ringen afdoende?
Heb je een foto? :)

Afbeelding

Die ringen werken perfect om sneeuwklonten te voorkomen. Later heb ik dus ook nog 4 stiftgaten erin laten maken (2 voor en 2 achter in het ijzer). Heb ik nog niet gebruikt daarna, dus kan nog niet zeggen of dat werkt, maar andere mensen hier hadden er goede ervaringen mee.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:27

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:45

HTM schreef:
Mijn paard staat normaal 24/7 buiten, maar die staat al op stal, en komt overdag ong 3 uur op de paddoc. Langer kan niet want dan loopt die het kapot, en er moeten nog andere paarden in.
Normaal gaat hij pas in oktober naar binnen.

baal er erg van, maar bij stond tot zn knieen in de modder.
De pony's lopen nog wel gewoon buiten, maar die trappen het niet zo kapot, maar die zullen ook eerder naar binnen gaan dan normaal.
de laatste komen bij ons eind noverber pas van het land, maar dat zal nu niet gaan.
helaas...
Wordt een lange winter :brr:

Klinkt een beetje hetzelfde verhaal als hier, ik vrees ook dat het niet lang meer gaat duren voordat ze ook naar binnen gaan :=
tis gewoon bijna geen doen met deze weides..
En er staan echt niet teveel paarden op, ze staat in een kudde van 3 op echt een enorm weiland..

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:46

Farmgirl schreef:
Ik heb de luxe dat elk paard zijn eigen weiland heeft, lopen dus niks stuk.
Alleen met heel slecht weer gaan ze maar een halve dag naar buiten.
Ik vind al dat natte gras niet gezond, maar dat zal vast aan mij liggen.

Meen je dat nou serieus. Staan AL jullie paarden daar alleen op een stukje wei? Nou dat kan ik echt niet snappen hoor. Tenzij het allemaal hengsten zijn. Of zo staats gevaarlijk dat het ene paard t andere continu verrot staat te trappen... :n

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:09

Hier staan ze ook gewoon nog dag en nacht buiten. Ik sta in een kudde van 9 en we hebben 2 weilanden voor ons. We doen dus gewoon regelmatig verweiden zodat het ene stuk kan bijkomen. En alleen de ingang is er modderig ,achterin gewoon goed te doen.
Maar hier staan ze in de winter ook buiten dus we zijn niet anders gewend. Alleen als de plassen tot aan je knieeen staan blijven ze een paar dagen binnen.

edit, mijn shetlander staat samen met 2 andere shetten op een kaal stuk grond (kleigrond) ivm chronische hoefbevangenheid. Dit stuk wordt dus wel nat met flinke regen en hierdoor ook glad. Hij past zich wel aan met lopen ,en gelukkig is er ook hoogteverschil dus er is altijd een droger stuk.
Soms staat hij een nacht binnen als het continue regent zodat hij even nachtje droog kan staan, maar 's ochtends gaat hij gewoon weer naar buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:47

Darkness85 schreef:
Farmgirl schreef:

Meen je dat nou serieus. Staan AL jullie paarden daar alleen op een stukje wei? Nou dat kan ik echt niet snappen hoor. Tenzij het allemaal hengsten zijn. Of zo staats gevaarlijk dat het ene paard t andere continu verrot staat te trappen... :n

Ik vind dat ook altijd verbazinwekkend, alsof er zoveel paarden zijn die niet met anderen kunnen opschieten... Sosm hoor je dat ook met ruinen, want die 'vechten' zoveel en krijgen wondjes. Ik vidn het juist heerlijk hoe die ruinen samen kunnen spelen!
Zelfs mijn asociale rotbok (tegen andere paarden dan) staat met 2 andere paarden. Ik zou haar echt niet alleen willen hebben, ondanks dat ze niet zo lief is en nooit gezellig met ze doet, ze is veel gelukkiger met hun in het land dan dat ze ernaast zou staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:53

Ze worden/blijven gewoon super sociaal als ze in een kudde staan. Onze jonge hengst staat dan ook gewoon bij de andere 2 ruinen in. In het begin best wel wat spannend geweest, maar nu gaat het gewoon super. Af en toe zijn ze heerlijk aan het spelen, maar het gros van de tijd staan ze vlak bij elkaar te grazen, terwijl ze ruimte genoeg hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:21

Darkness85 schreef:
Farmgirl schreef:

Zelfs mijn hengst staat met een ander paard hoor. De dag dat ik mijn paarden solitair moet houden is de dag dat ze de deur uit gaan, want zo'n psychologische verwaarlozing doe ik ze niet aan.

Hier staan alle paarden gewoon nog op de weide, 24/7 het hele jaar door. Kwestie van goede afwatering en de potjes goed open steken.

joyce B

Re: Paarden deze zomer weinig in het weiland door de vele regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:49

moet je ze wel kunnen vinden :P
Bij mij zitten er ook allemaal van die greppeltjes in, dat heeft de vorige eigenaar gedaan. Er moeten vanuit die greppeltjes als het goed is afwaterbuizen richting sloot liggen en de boer die bij ons maait heeft me al meerdere keren gemaand ze open te maken (water blijft te lang staan) maar waar ik ook prik, ik kan die stomme buizen niet vinden!

Nu overweeg ik dat natte deel volgend jaar te laten draineren. Dan hebben we in elk geval weer goede afwatering...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:51

Aan de kant van de sloot moet in de greppel een rond buisje te vinden zijn, deze kan dieper liggen dan je zou denken. Deze moet je opensteken of met een lange harde pijp doorsteken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:03

Hier ook de knollies nog gewoon buiten in de wei, ondanks de soms flinke regen we hebben het geluk dat de meeste weides hoger liggen dan het land er omheen. Ook is er nog meer als voldoende gras, teveel eigenlijk zelfs waardoor delen zijn gemaaid of gemaaid gaan worden.

Mijn knollie staat met zijn pony vriendinnetje dag en nacht buiten behalve bij erg noodweer 's nachts binnen. (is afgelopen maanden een keer of 5 voorgekomen). Op de wei ingang na die wat lager ligt dan de rest en daardoor zand en water is,is de rest van het stuk mooi groen. In totaal is het stuk 3000 m² waar ik een 3 maanden geleden mee ben gestart waar nu ongeveer 2000 m² van in gebruik is pas door het vele gras. Ik heb wel het geluk dat knollie andere stukken moet kaaleten af en toe en de wei daardoor steeds een paar dagen tot een week rust heeft. Ik ben wel benieuwd hoe het van de winter zich gaat houden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:11

@ditano: ja we hebben veel gras, mede ook dank aan het feit dat het steeds voldoende geregend heeft...
We hebben nu al een aantal keren ook gemaaid, gehooid.. Pony's komen dan op het gemaaide stuk te staan. Eea in het kader van gewichtsbeheersing bij de pony's

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:23

Caira schreef:
Aan de kant van de sloot moet in de greppel een rond buisje te vinden zijn, deze kan dieper liggen dan je zou denken. Deze moet je opensteken of met een lange harde pijp doorsteken.

Hier liggen de greppels echter in het verlengde van de sloot, dus er niet dwars op, ik zoek nu steeds aan het uiteinde, aan de kant waar ik haaks er op een buis in de sloot uit zie komen, maar blijkbaar is het zo simpel nog niet... Hoe diep kan die buis zitten?

wel balen voor de mensen waarbij het alles of niets is op stal. Dus of 24/7 buiten, of op stal en maar heel kort in de paddock.
Ik ben blij met onze paddock waar de paarden altijd kunnen lopen en meestal zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten willen staan.
Weidegang is een extraatje en nu ze (vooral om dieetredenen en hoefbevangenheid) minder lang op het land staan, kunnen ze nog steeds dag en nacht vrij in en uitlopen en buiten staan.
Hebben jullie paarden niet dat ze te dik worden met 24/7 in de wei?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:30

maak eens een foto, dan laat ik hem aan vriendlief zien, die is als loonwerker expert in die dingen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:37

Helaas staan mijn paardjes ook veel "binnen" (lees: grote paddock met schuilstal) door het vieze weer :\
Ons land ligt lager als de sloot, dus drainage werkt niet echt. De pomp gaat wel regelmatig aan, maar het blijft nattig en viezig op het land. Gras groeit ook voor geen meter :)

Ze zijn nog nooit zo mooi op gewicht geweest (zijn beide gevoelig voor hoefbevangenheid e.d.) en zien er goed uit :D

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:13

Mijn paarden zijn idd niet aardig tegen elkaar, na verschillende pogingen en dierenartskosten werkt dit het beste. Het is echt jammer dat ze niet bij elkaar kunnen. Maar gelukkig komen ze wel op de wei en kunnen zij elkaar zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:25

[quote="joyce BHebben jullie paarden niet dat ze te dik worden met 24/7 in de wei?[/quote]

Wij doen aan strookbegrazing, dus hier zien ze er erg mooi uit. Alleen pony zou iets minder mogen. Maar dat werkt hij er wel weer af. Hij mag tegenwoordig 2x per dag aan het werk. Een keer met zoontje (onder het zadel) en een keer met mij (aangespannen).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:22

Tancreda4 schreef:
Darkness85 schreef:

Ik vind dat ook altijd verbazinwekkend, alsof er zoveel paarden zijn die niet met anderen kunnen opschieten... Sosm hoor je dat ook met ruinen, want die 'vechten' zoveel en krijgen wondjes. Ik vidn het juist heerlijk hoe die ruinen samen kunnen spelen!
Zelfs mijn asociale rotbok (tegen andere paarden dan) staat met 2 andere paarden. Ik zou haar echt niet alleen willen hebben, ondanks dat ze niet zo lief is en nooit gezellig met ze doet, ze is veel gelukkiger met hun in het land dan dat ze ernaast zou staan.

Nou eehh. Die gestoorde bokken zijn er altijd.
Flessenveulens zijn vrijwel altijd sociaal gestoord. Met de een kunnen ze wel samen, de ander komt dagelijks kreupel van het land bij wijze van.

Mijn ruin heeft 5 paarden meermalen kreupel geslagen (kleine D-pony) maar hij staat nu met een B-pony ruin en die laat hij als enige heel. Paarden en andere pony's tolereert hij niet. Hij heeft dan ook lange tijd eenzame opsluiting gehad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:37

Chaos schreef:
Nou eehh. Die gestoorde bokken zijn er altijd.
Flessenveulens zijn vrijwel altijd sociaal gestoord. Met de een kunnen ze wel samen, de ander komt dagelijks kreupel van het land bij wijze van.

Mijn ruin heeft 5 paarden meermalen kreupel geslagen (kleine D-pony) maar hij staat nu met een B-pony ruin en die laat hij als enige heel. Paarden en andere pony's tolereert hij niet. Hij heeft dan ook lange tijd eenzame opsluiting gehad. :)

Mijn pony is ook een flessenveulen en is érg sociaal,trapt echt geen andere paarden kreupel.
Ik had eerst een Shetje geleend,die heeft ze wel eens getrapt,maar dat was ook een bloedirritante pony.
Mijn paard trapt ze niet,en met de ruin staat ze gewoon samen uit een bak te eten,iets wat de merries samen nooit zullen doen.

Bovenstaande pony stond altijd alleen,zonder goed voer voor paarden,is mishandeld,e.d. Maar er zit echt geen kwaad in.
Ik weet dat dit verhaal over een flessenveulentje niet zegt dat dit met alle flessenveulens zo is,maar er zijn zoveel vooroordelen over flessenveulens (onopgevoed,niet sociaal,e.d.) Ik heb 3 geweldige flessenveulens gehad,waar alle 3 geen kwaad in zat,stuk voor stuk geweldige dieren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:39

Joh. Ik schrijf ook dat het niet altijd op gaat.
Maar hoe heb je jouw flessenveulen op laten voeden? Wel van begin af aan in een (kleine?) kudde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:47

Dat schrijf ik dus ook,het gaat niet altijd op,maar in deze 3 gevallen wel. :)

Merrie stond altijd alleen (toen was ik nog haar verzorgster,later is ze van mij geworden),toen ze 3 was kreeg ze haar veulen (Die ze verstootte,dat was ook een flessenveulen) toen het veulen na 3 weken overleed heb ik een Shet geleend,toen had ze voor het eerst echt lol met een soortgenoot,het is een veel leukere pony geworden,maar dat komt ook deels doordat ze betere voeding kreeg.

Ik kon niet goed overweg met die Shet,waarna ik een andere heb geleend (is een man met ong. 20 shetlanders,mocht de pony die ik leuk vond uit de kudde halen) daarmee klikte het ook wel,maar nog was ze zichzelf niet. Tot de ruin erbij kwam,wat een duo,echt gehecht aan elkaar,het zijn allebei een beetje 'kneusjes',misschien dat dat ook mee heeft gespeeld,maar dat waren dikke vriendjes.

Ze is dus niet door paarden opgevoed,maar meer door mensen. Kun je wel goed merken,ze is gehechter aan 'haar' mens dan aan haar weidegenootje. Paard schopt een scène als ze even alleen staat (nu valt het wel mee,maar in het begin was het echt vreselijk) en pony zou je bij wijze van spreken zo een week alleen kunnen zetten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:50

En hoe is ze met paardentaal? Flessenveulens begrijpen die vaak niet of half omdat moeder en mens dat niet hebben kunnen leren (begrijpen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:57

Dat gaat goed,ik heb nog nooit de indruk gekregen dat ze niet kan communiceren met de anderen of een dergelijk probleem :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:47

Joyce : de ponies hier zijn eigenlijk veels te vet :o

Met ponies gaat dat eigenlijk gewoon niet volgens mij , de hele dag op de wei... moeten eigenlijk maar een paar uurtjes in het gras en voor de rest met GZH op paddock of track. Of strookbegrazing inderdaad :)

Tja of een hele kale wei , maar dat wil ik weer niet omdat weer niet goed is voor het gras :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:00

Ze staan hier nog steeds in de paddock.
Hopelijk blijven de voorspelde buien voor aankomende dagen, hier uit de buurt.

De paarden die wel aldoor in een nat weiland lopen,
heb je dan geen last van mok of andere hoefproblemen door het vocht?