Paard thuis stallen of op manège ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MonroexRules

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:04

het is natuurlijk eerlijk om waneer je wil naar je paard toe te gaan maar het is natuurlijk wel gezellig op een manege

Lillian__

Re: Paard thuis stallen of op manège ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:19

Misschien als de buuf een bak heeft, vragen of jij bij haar in de bak mag en misschien met je buurvrouw het land delen?
ik zal wel voor een goede stal kiezen, die in de zomer lekker koel is en in de winter warm blijft.
misschien als iets niet lukt je buurvrouw om hulp vragen? (of bokt ;) )
met je ouders (vooral in de winter) een taak omschrijving maken (bijv in de ochtend jij voeren, in de middag zet je moeder/of vader buiten en in de avond jij mesten, binnen zetten en voeren) en dan komt er het rijden nog bij ect :D
in de zomer zou je er voor kunnen kiezen om je paard(en) 24/7 buiten te zetten, veder om de dag de omheining na kijken.
1 keer in de maand de mest (laten) afvoeren, en ik weet niet of je een ras wilt die geen bijvoer (brokken, muslie) nodig heeft want dat zou ook weer schelen! en in de winter moet je er mee rekening houden, dat je paard misschien een deken nodig heeft (die kapot kan gaan!) en dat je meer hooi verbruikt(je zou dan voor een slow-feeder kunnen kiezen dan verspil je minder hooi dan als je het gewoon op de grond gooit, en meer stro dan heeft je paardje het wat warmer

en dan nog over je buuf, misschien de kosten van hooi/voordroog/kuil en stro/vlas/houtkrullen kunnen delen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:19

voordelen thuis stallen:
-Je kan het dag en nacht zien en in de gaten houden
-Je kan snel en gemakkelijk opzadelen/poetsen/verzorgen
-Als het nieuwjaar is kan je hem geruststellen enzo
-Als ej van vakantie terug bent kunt je meteen knuffelen

Nadelen van thuis stallen:
-Kost best veel
-Hoort soms héél de tijd gehinnik
-Hij kan stiekem het huis insluipen als je het hek open laat staan
-geen maatjs

Voordelen van op een manege stallen:
-Er wordt als je het vraagt en geen tijd hebt voor gezorgt
-Er staan véél meer maatjes bij
-Je hebt meteen een bak te pakken

Nadelen van op een manege staan:
-soms zijn er kinderen die zomaar in de box kruipen en hem gaat poetsen en voeren
-Je weet niet wat er dus altijd mee gebeurt

-Het is verderweg

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:37

Mijn paard staat aan huis, ik vind het heerlijk! :)
lk heb een paddock waar ze het hele jaar door in kan staan. Ik rij in het weiland meestal óf bij een vriendin in de bak veder op. Elke week ga ik een keer naar de manege toe voor les met de trailer.
Als je vragen hebt over thuis stallen ts, vraag ze maar :)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:29

Ik ga wss een paard kopen, mijn ouders dan ^_^ . Ik zal wel bijleggen e.d. :) Dit zal meer voor eind december zijn. Maar alles kan nog veranderen. We kennen een mevrouw en die woont heel dicht bij mij. Zij heeft 20 stalletjes staan. Er zijn ng enkele plaatsjes vrij. Er is een dressuurpiste ( wel niet zo groot ; 15.30 ) en een springpiste, heel groot. Ze zet de paarden elke dag buiten, haalt ze 's avonds weer binnen en mest de stallen elke dag uit, waarvan 2 dagen heel grondig. Nu gaan we morgen de prijs vragen, als dat meevalt, gaan mijn ouders het nog eens bespreken. En dan heb ik wss dit jaar nog of volgend jaar een paardje :-)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 01:34

Super TS! :D

Heel veel plezier met je paardje, wat voor iets ga je kopen? :)

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:24

_Amigo schreef:
Super TS! :D

Heel veel plezier met je paardje, wat voor iets ga je kopen? :)

Daar heb ik nog geen idee in, maar wat zou jij aanraden voor "eerste paard".
En waar kan je het paard het beste aanschaffen ? /3
Groetjes !

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:31

Je kan ook een grote E pony kopen. Dan zou ik voor New Forest gaan, en als je een paards wil zou ik kwpner kiezen

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:05

Cha_rity schreef:
Je kan ook een grote E pony kopen. Dan zou ik voor New Forest gaan, en als je een paards wil zou ik kwpner kiezen

Eerst wou ik ook een grote e-pony, maar mijn vrienden zeiden dat ik best een paard kon kopen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:12

Ga naar heel veel verschillende paarden en pony's kijken en dan kom je vanzelf iets tegen wat helemaal bij je past.
Heb je een wensenlijstje met wat voor soort paard/pony je zoekt?

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:19

Rider01 schreef:
Ga naar heel veel verschillende paarden en pony's kijken en dan kom je vanzelf iets tegen wat helemaal bij je past.
Heb je een wensenlijstje met wat voor soort paard/pony je zoekt?

Ja zou ik ook, niet naar andere luisteren, gewoon doen wat jij wilt. En ooit kom jij je droompony/paard tegen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:09

Ik zou of een Grooote pony of een Klein paard kopen ;) Maar daar kun je het beste een nieuw topic over maken :')

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:14

Lieshorses schreef:
Ik zou of een Grooote pony of een Klein paard kopen ;) Maar daar kun je het beste een nieuw topic over maken :')

Ja, daar had ik ook al aan gedacht :D

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:34

Nou je moet ook zelf wormenkuur , hoefsmit enzo regelen.
S'ochtends vroeg gevoerd worden, je hebt geen andere mensen waar aan je dingen kan vragen.
Ik denk niet dat je een binnenbak heb, dus je zou in de winter sowieso bij een manege moeten staan en dan zomers thuis.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:36

Voor je eerste paardje, zou je bij handelstallen kunnen kijk of sporthorses.nl of marktplaats.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:42

Cha_rity schreef:
Mijn paarden staan ook bij mij in de achtertuin. Je moet zelf hooi en alles kopen en dat kost veel meer tijd.

Bij mij ook.
Ik vind het ideaal,2 paarden in pension is al gauw zo'n 400,- per maand hier.
Ik heb een bak van 20x40.
1 ha afgezette weide.
zo'n 1,5 ha weide om van te hooien.
SHARONxSTAR schreef:
S'ochtends vroeg gevoerd worden, je hebt geen andere mensen waar aan je dingen kan vragen.
Ik denk niet dat je een binnenbak heb, dus je zou in de winter sowieso bij een manege moeten staan en dan zomers thuis.

Waarom moet je in de winter naar een manege?voor de binnenbak?
in mijn bak is 's winters goed te rijden,alleen met erg veel sneeuw gaat het niet,maar je zou kunnen kiezen voor bakhuur.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:46

In de winter ga ik meestal een blokje om met het paard. Ben ong een 1 uurtje weg is ze er toch ff uit geweest.
Als je wedstrijden wilt rijden in de winter dan is het wel handig om een binnenbak te hebben tenzij er eentje in de buurt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:53

Omdat mijn paard een trauma heeft aan het buitenrijden,rijd ik in de winter in de bak,zolang er geen ijslaag onder ligt kan je er gewoon rijden. Ik doe geen galop,maar rustig stappen en draven gaat gewoon.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:22

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Belle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:23

Die van ons staan thuis en dat is toch wel veel handiger maar we hebben wel geen binnenbak dus dat is een nadeel..

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:27

FlorisSam schreef:
Cha_rity schreef:
Mijn paarden staan ook bij mij in de achtertuin. Je moet zelf hooi en alles kopen en dat kost veel meer tijd.

Bij mij ook.
Ik vind het ideaal,2 paarden in pension is al gauw zo'n 400,- per maand hier.
Ik heb een bak van 20x40.
1 ha afgezette weide.
zo'n 1,5 ha weide om van te hooien.
SHARONxSTAR schreef:

Waarom moet je in de winter naar een manege?voor de binnenbak?
in mijn bak is 's winters goed te rijden,alleen met erg veel sneeuw gaat het niet,maar je zou kunnen kiezen voor bakhuur.

Nou als ik de winter van vorig jaar bekijk , en ze het is handig om dan wel een eb en vloed bak te nemen voor als het regent , en idd een bakhuur zou dan wel een goeie oplossing kunnen zijn.

HakunaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:16

Het beste vind ik thuis, maar dan vind ik het persoonlijk wel belangrijk dat er een vriend(innet)je bij staat.
Op die manier heb je veel meer tijd voor hem, anders moet je toch steeds naar de manege rijden e.d. en vaak ga je dan maar eens per dag bij hem kijken/wat doen.
De band zal veel beter zijn als hij jouw meer ziet en als jij degene bent die met hem bezig is en voert e.d.

Ook heb je niet te maken met vervelende bemoeials of overvolle bakken.

-XX-

HakunaM

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:14

Heerlijk om hem thuis tehebben, maar als je gewoon weinig ruimte hebt, niet doen! Niet leuk voor jou en je paardje

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:44

Voor je paard is het leuk als er wat gebeurt voor zijn neus, als hij de andere paarden kan ruuiken en bekijken.

Op onze manege staan ook een paar pensionpaarden, zij genieten van de aandacht die kinderen ze geven, en ze hebben altijd wat te zien... Ze vervelen zich dus niet snel.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:46

Laaavo schreef:
Voor je paard is het leuk als er wat gebeurt voor zijn neus, als hij de andere paarden kan ruuiken en bekijken.

Op onze manege staan ook een paar pensionpaarden, zij genieten van de aandacht die kinderen ze geven, en ze hebben altijd wat te zien... Ze vervelen zich dus niet snel.

Niet alle paarden vinden dat leuk. Ik heb ook wel een paard meegemaakt op een manege die helemaal gek werden van alle drukte. Trapte de stal half aan gort en zat totaal in de stress. Zelf heb ik hier een merrie staan die meteen wegloopt als er kinderen aankomen (tenzij die wat te eten bij zich hebben) terwijl mijn twee jonkies meteen met een nieuwsgierige snoet voor het hek komen staan.

In een weiland met een paar vriendjes valt voor een paard ook veel te zien. Meer als wanneer ze op een manege in een box zouden staan (maar ik ga er vanuit dat TS voor een stal zal kiezen waar ze in elk geval veel buitenkomen). Sommige maneges/pensionstallen hebben zelfs boxen met dichte zijwanden. Dan valt er helemaal niets meer te zien.