ukoldaatje schreef:Ariebren, wat zou jij adviseren voor mijn paardjes als alternatief voor hooi?
Shetters zijn er alleen als gezelschap voor mijn jaarling, en die moet alleen maar opknappen en groter groeien.
In principe bestaat er voor paarden geen alternatief voor gras, voordroog, of hooi.
Amerika voert vaak lucerne, maar dat is in Nederland alleen verkrijgbaar in 25 kg zakken met veel melasse (suiker) als ontstoffings en bind middel. plus niet goedkoop.
Maar maak nu eens een berekening over hoeveel hooi je paardjes nodig hebben per dag.
En wat heel belangrijk is, de vitamientjes en mineralen.
Ik zelf voer gemiddeld over 15 paarden, groot, jong en klein 50 kg hooi per week, plus een kg krachtvoer.
Dat is al jaren lang mijn getal wat ik aanhoud bij aankoop van de winter voorraad.
Ga je meer voeren dan kunnen ze er niets mee, ze mesten het gewoon uit.
Vuistregel is dat je per 100 kg paard, 10 kg hooi per week moet voeren.
Shetjes zijn rond de 250 en de jaarling ook ongeveer.
Dus 750 kg paard is 75 kg hooi per week voor de drie.
Dit is 3 tot 4 baaltjes hooi per week. (de tijd van 30kg voor een baaltje is al lang over)
En dan praat ik over hooi van goede kwaliteit.
Nu is het voor de jaarling heel belangrijk dat hij zijn vitamine en mineralen binnen krijgt.
Je kan dan 2 kg hooi per dag compenseren met één kg veulen, jaarlingen brok.
En voor de vorm geef je de shetten ook een handje vol.
Je ontkomt er dus niet aan om hooi of voordroog te kopen.
Ik ben ook van mening dat hoe meer je voert de maag van een paard uitrekt, dus ze vreten meer dan noodzakelijk.
Het honger gevoel komt sneller.
Op de site van de fa uit Bruinisse staat ook wat er van de graszaad hooi soorten goed is voor een paard.