Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:39

ukoldaatje schreef:
Ariebren, wat zou jij adviseren voor mijn paardjes als alternatief voor hooi?

Shetters zijn er alleen als gezelschap voor mijn jaarling, en die moet alleen maar opknappen en groter groeien.

In principe bestaat er voor paarden geen alternatief voor gras, voordroog, of hooi.
Amerika voert vaak lucerne, maar dat is in Nederland alleen verkrijgbaar in 25 kg zakken met veel melasse (suiker) als ontstoffings en bind middel. plus niet goedkoop.

Maar maak nu eens een berekening over hoeveel hooi je paardjes nodig hebben per dag.
En wat heel belangrijk is, de vitamientjes en mineralen.

Ik zelf voer gemiddeld over 15 paarden, groot, jong en klein 50 kg hooi per week, plus een kg krachtvoer.
Dat is al jaren lang mijn getal wat ik aanhoud bij aankoop van de winter voorraad.
Ga je meer voeren dan kunnen ze er niets mee, ze mesten het gewoon uit.

Vuistregel is dat je per 100 kg paard, 10 kg hooi per week moet voeren.
Shetjes zijn rond de 250 en de jaarling ook ongeveer.
Dus 750 kg paard is 75 kg hooi per week voor de drie.
Dit is 3 tot 4 baaltjes hooi per week. (de tijd van 30kg voor een baaltje is al lang over)
En dan praat ik over hooi van goede kwaliteit.
Nu is het voor de jaarling heel belangrijk dat hij zijn vitamine en mineralen binnen krijgt.
Je kan dan 2 kg hooi per dag compenseren met één kg veulen, jaarlingen brok.
En voor de vorm geef je de shetten ook een handje vol.

Je ontkomt er dus niet aan om hooi of voordroog te kopen.

Ik ben ook van mening dat hoe meer je voert de maag van een paard uitrekt, dus ze vreten meer dan noodzakelijk.
Het honger gevoel komt sneller.

Op de site van de fa uit Bruinisse staat ook wat er van de graszaad hooi soorten goed is voor een paard.

ukoldaatje

Re: Hooi onbetaalbaar 8 euro pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:55

Ik gebruik nu 4-5 pakken per week. Dus eigenlijk voer ik teveel hooi, of meer dan ze in principe nodig hebben.

Zoals jij het berekend zou ik met die kar van 12 pakken ong (een bundel, geen idee hoeveel er in een bundel zit, 12 geloof ik) een maand moeten kunnen doen of 4 weken.

Dan moet ik eerste eens even naar mijn voerbeleid gaan kijken voordat ik actie onderneem.

De jaarling krijgt nu dagelijks 1 kg muesli (cavalor pro breed) en 0,5 kg pavo podo grow, en om de dag slobber erbij. Met gekookt lijnzaad omdat ze gewoon de wortels uit de grond trekken van het gras dus oo kzand binnen krijgen. Met het lijnzaad hoop ik het zand eruit te krijgen. (shet had ook een dikke maand terug zandkoliek).

Hihi ik bedoel dus als alternatief voor hooi, eigenlijk het voordroog of kuilgras.

Ik moet ook mijn weidebeleid aan gaan passen. Ik deed vroeger altijd kunstmest op het gras, maar omdat ik nu een jong paard erbij heb, wilde ik mijn gras zo arm mogelijk houden.

De 2 weides die ik nu heb ga ik ook in 2-en delen, overal kunstmest erover, en dan een rouleer systeem inbrengen. Elke week op een ander stuk. Zodat het gras kan groeien.

Nu lopen ze alles gewoon stuk. Als ik het beter verdeel, dan moet dat ook minder zijn. Of meer dat het gras eerder kan bestellen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:09

Gewoon de weitjes in het voorjaar bemesten.
Ook tegen onkruid spuiten, geen onkruid scheelt een hoop ruimte voor het gras.
En juist de eiwitten zijn zo belangrijk voor de opbouw van de spieren.
En als het weer slecht wordt de paardjes naar binnen, om te voorkomen dat ze het gras kapot lopen.
En zit jij op zandgrond ??
Dacht dat de eilanden alleen maar klei en veen waren.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:12

Ons huis, of het huis van mijn ouders natuurlijk, en de weides staan op een zandbank. Dat stond dus met de ramp ook niet onder water.

Ga eens kijken wat het weer van de week doet, dan kan ik namelijk evt kunstmest strooien als ze regen op geven..

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:15

Waarom wil je met een jong paard je land zo arm mogelijk houden ulkodaatje?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:34

Wildgirl schreef:
Waarom wil je met een jong paard je land zo arm mogelijk houden ulkodaatje?

Dat was ook een vraag van mij.

Niet speciaal naar topic starter toe, maar in het algemeen.

Het wordt tijd dat iedereen zich eens gaat verdiepen in wat een (jong) paard aan voeding nodig heeft.

Het lijkt wel of de hamburger cultuur ook in de paarden wereld bezig is.

En het is zo simpel, hooi van goede kwaliteit en een schepje krachtvoer.
Meer hebben onze vriendjes en vriendinnetjes echt niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:19

Je kunt ook nu nog even bemesten..mest met wat hoger kaliumgehalte voor in de zomer. Je kunt beter een goed bemeste wei hebben zodat je ook voedzaam gras hebt, dan alleen maar rotzooi in je wei wat ze ook gaan eten..als je straks een volledig verschraalde wei hebt, dan heb je niets meer, maar wel vol met giftig onkruid...uiteindelijk gaan ze dat ook eten.

Dan is het ook zo dat je paard voldoende mineralen binnen krijgt, als je een schrale wei hebt, dan missen ze bep. mineralen en het gras kan ook niet meer goed doorgroeien want gras heeft ook voeding nodig. Gestresst gras kan weer meer suikers gaan bevatten met bepaalde weersomstandigheden met gevaar voor bevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:37

Ik heb 50 pakken van 100kg/stuk besteld voor 15€/pak. Ik zit in België. Ik heb gerekend op 1 pak/week per paard en het is kwaliteitshooi, gewikkeld.

Met 50 pakken voor 2 paarden zou ik dus 25 weken moeten kunnen redden, da's is bijna 6 maanden. Ik hou voor noodgeval zo'n 4 maanden aan, je weet nooit of er wat misgaat, er een slecht pak tussenzit oid. Zou me verbazen, we nemen daar al jaren alles af en nog maar 2x een brandnetel erin gevonden, 1x een steen, paar keer wat takken en 1x een slecht pak. Toch mooi op een totaalverbruik van intussen makkelijk 500 pakken...
Weides zijn ook bemest specifiek voor paarden, dus qua eiwithoeveelheid moeten we ons geen zorgen maken.

Ik ga half pension vanaf oktober/november tot maart/april. Voor die periode is dus mijn hooivoorraad. Ben er nog niet uit of ik de paarden op stro of vlas ga zetten.

Mijn hooi wordt normaal in augustus gemaaid en gewikkeld. Dat is dan normaal de 2e snee bij die leverancier. Hier heb ik bewust voor gekozen omdat het dan toch iets minder eiwitrijk zou moeten zijn.

Lukt het niet of heb ik niet genoeg, dan ga ik gewoon terug over naar volpension :) Heb het voordeel dat dat voor 2 paarden nog steeds betaalbaar is op die plek, ik zou alleen halfpension gaan omdat ik graag zelf met m'n dieren bezig ben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:30

ukoldaatje schreef:
Ariebren, wat zou jij adviseren voor mijn paardjes als alternatief voor hooi?

Shetters zijn er alleen als gezelschap voor mijn jaarling, en die moet alleen maar opknappen en groter groeien.

Shetten zou ik niet teveel pulp bijvoeren aangezien die er snel dik van worden.
Als je jaarling het kan gebruiken kun je hem rustig een paar kilo pulp per dag geven, ik weet niet hoe groot hij is maar wanneer je normaal bv 8kg hooi geeft kun je dan 3kg pulp geven en 2kg hooi, wat gezegd wordt over verhoudingen klopt dus wil je 't goed doen dan voer je mais bij.
Gebroken mais kunnen paarden slecht opnemen, neem dan maismeel (relatief duur) of vraag aan een boer of je bij hem kuilmais kunt krijgen.
Kuilmais heeft als voordeel dat het het kauwen stimuleert, bietenpulp is gewoon slobber dus als je een groot deel van je hooi daardoor vervangt kauwt je paard weinig, dan is kuilmais dus een goede aanvulling.
Daarom moet je bij bietenpulp wel ruwvoer blijven geven, hetzij hooi, hetzij stro, als het maar iets is waar ze op moeten kauwen.

Pulp maak je door 1/2 te mengen met water, neem een emmer 2/3 vol met (heet) water en doe daar 2 scheppen pulp in, laat dat staan tot het is afgekoeld (als je koud water gebruikt zeker 8-10 uur laten staan) en dan kun je 't voeren, alle andere dingen die je evt. wilt voeren kun je er gewoon door mikken, wordt het alleen lekkerder van. (sommige paarden vinden puur pulp niet zo, dan wil een schep brok, mais, slobber, muesli oid wel helpen)

Let met het bewaren van pulp wel heel goed op dat je het apart van je gewone brokken houd, pulp mag je absoluut niet ongeweekt voeren en aangezien het ook brokjes zijn kun je je makkelijk vergissen. Wij hebben pulp altijd in een aparte kist met hangslot staan zodat er nooit per ongeluk ongeweekte pulp gevoerd kan worden.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:34

Om de scheve calcium-fosfor verhouding in pulp te compenseren kun je ook het prutje mengen met zemelen, is ook veel beter te verteren voor paarden dan maismeel.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 01:36

Als vervanger van ruwvoer kan je ook Subli Seniores Priores gebruiken. Nu er op het land niet veel gras meer staat, krijgen mijn paarden naast de merriebrok ook wat Seniores Priores. Dit maak je net als pulp aan met water, moet 6 uur weken. Voor oudere paarden die bv geen kiezen e.d. meer hebben, kan het volledig het ruwvoer vervangen, maar ik gebruik het dus als extra omdat er weinig gras staat.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 05:51

Ik wilde mijn wei niet bemesten omdat mijn paard nog veulen was begin dit jaar. En ik de angst had dat hij hoefbevangen zou raken.
En ik heb 2 shetters dus oo kvoor hen dit idee.

Verder voer ik Gandhi dus 1 kg muesli cavalor probreed voor het jonge opgroeiende paard, en een halve kg pavo podo grow omdat hij moet herstellen van ziekzijn na castratie.

Omdat er zo weinig gras op het land staat en ze dus zand mee naar binnen krijgen omdat ze de wortels en al opvreten, voer ik om de dag slobber met gekookte lijnzaad erdoor aan de heren.

Plus onbeperkt hooi dus...alleen gaat dat verhaal van onbeperkt even veranderen vrees ik.

Ik heb inmiddels 28 jaar eigen paarden aan huis staan. Denk wel dat ik bewust bezig ben met wat ik voer.

Vroeger deed ik maar wat.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 05:52

Donja schreef:
Als vervanger van ruwvoer kan je ook Subli Seniores Priores gebruiken. Nu er op het land niet veel gras meer staat, krijgen mijn paarden naast de merriebrok ook wat Seniores Priores. Dit maak je net als pulp aan met water, moet 6 uur weken. Voor oudere paarden die bv geen kiezen e.d. meer hebben, kan het volledig het ruwvoer vervangen, maar ik gebruik het dus als extra omdat er weinig gras staat.

He, dat is ook een goede.
Kan ik dus geven naast mijn hooi. Omdat ik gewend ben onbeperkt hooi te voeren.
Wat ik nu even niet meer wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:46

Zitten daar geen granen in? Zo een zak is ook niet goedkoop, dan ben je goedkoper uit met een plak hooi, want 1 schep subli kan niet op tegen een volle plak ruwvoer van het hooi.

Ik denk nog steeds voederstro, dat is blank gestestro en dan van fijne kwaliteit of graszaadhooi, dat ook goedkoper is en weinig voeding bevat, dus gewoon vezels als extra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:50

ukoldaatje schreef:
Ik wilde mijn wei niet bemesten omdat mijn paard nog veulen was begin dit jaar. En ik de angst had dat hij hoefbevangen zou raken.
En ik heb 2 shetters dus oo kvoor hen dit idee.

.

Een onbemeste wei in even zo gevaarlijk, de suikers zijn dan hoger tijdens verkeerd weer, omdat het gras de voedingsstoffen mist om door te kunnen groeien. Dan beter iets korter op de wei en een stuk zand creeeren waar ze op kunnen dan onbemeste wei waar ze heel het jaar op moeten teren en gras dat dan na een paar weken al niet meer wil groeien..

Mijn shetten zijn niet dik, die gaan met de rest gewoon op de wei, maar niet heel de dag, gewoon een paar uur en dat is genoeg. Veulens moeten groeien. Overigens heeft iemand mij ooit gezegd dat paarden tot de 3 gewoon kunnen eten, die dus niet zo snel bevangen raken...overvoeren zodat ze moddervet worden kan wel, maar dan moet je wel erg te keer gaan. Jaarlingen, heb ik nog nooit gehoord dat die niet tegen gras kunnen...maar slecht gras met veel fructanen en mineralen tekort, daar heb ik meer moeite mee.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:29

ik heb niet alles bij gelezen, wel je openingspost en wtf 8 euro voor een klein pakje?! ik zou heeeeel hard opzoek gaan naar een ander!
ik heb echt TOP kwaliteit hooi en betaal 3!!! euro, zitten nooit prikkels of rare dingen in, komt van een land een stukje verderop hier en zelf ook eigen hooi wat ik over 3 weken kan beginnen te voeren.
iedereen die hier komt zegt oh wat een goed hooi heb jij , en dat voor 3 euro ;) dus voor mijn idee word je gewoon zwaar op gelicht met 8 euro :P want hier hebben de mensen ook al 2 keer kunnen hooien dus zo n erg jaar is het ook nog weer niet :)

ik voer ook echt veel hooi dus 8 euro ga ik niet uitgeven :D

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:32

In Zeeland heerst er schaarste van hooi. Vorig jaar moesten we ook voor een pak van 500kg 100 neertellen, het jaar daarvoor 80 per pak. Terwijl het gemiddelde lag op 40 euro. Nu hebben we eigen land laten maaien en waarschijnlijk komt er nog een 2e snede. Scheelt aanzienlijk in kosten. Maar voorgaande jaren waren geen goede jaren voor hooi. Te nat of veel te droog dat veel boeren er geen 2e of 3e snede van af hebben kunnen halen... vervelend maar tis niet anders..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:46

Jemig wat een prijzen! Ik sta nu op een stalling met hooi van eigen land (gelukkig als ik dit allemaal lees!), en hier hebben we mazzel gehad met het weer. Er liggen al aardig wat ronde balen klaar voor de winter (2x gehooid), en ze zijn van plan om nog 1x te hooien dit jaar. Is het in dit deel van het land dan beter geweest qua weertype?

En bij ons op stal krijgen ze geen onbeperkt hooi in de winter. Ze krijgen s'ochtends en s'avonds een flinke hoeveelheid hooi waar ze het super op doen (echt geen magere paarden op stal :) ). Ook leg ik veel takken in de paddock waar ze op kunnen knabbelen. Verder krijgen ze nog wel brokken bijgevoerd s'ochtends en s'avonds, en die van mij krijgt heel iets snijmais erbij (ong 2 a 3 handjes per dag).

Boertje wat op mijn oude stal hooi leverde zei altijd dat een paard niet altijd met zn mond vol hooi hoeft te staan (en toen waren de paarden ook behoorlijk vet!). Mijn paard zag er van de winter echt super uit! In ieder geval niet meer te dik zoals voorgaande jaren....

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:54

Heb nu de eerste keer rechstreeks van het land ingekocht voor mijn paarden en die waren lees april al bezig met 2de snede. Kon ze opkopen voor 2 euro de baal en zijn gemiddeld 20 kilo de baal. Kan daar als het nog een keer langer droog blijft nog een keer hooi krijgen voor de winter. Heb nu een half paard mindere. Ben van 2 grote naar 1 grote en een mini gegaan en die mini eet genoeg zonder hooi al:) Daar zorgt ze wel voor. dus gaat mijn hooi voorraad wat minder hard. Inprinciepe kregen ze onbeperkt hooi daardoor eten ze er minder van. Teminste bij mij. Ze weten dat ze genoeg krijgen en hebben. En eten liever gras eerst;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:01

@ulkodaatje, in de voersoorten die jij je jaarling nu geeft zit behoorlijk wat suiker dus dat compenseert je ''ik wil mijn wei niet bemesten niet helemaal''.
Magere jaarlingen krijgen hier naast onbeperkt grasland een bak grasbrok met een hand granen erdoorheen.
In jouw geval zou ik mijn wei juist wél bemesten en dan evt met strook/periodieke begrazing werken voor je shetten.
Mijn kudde shets (jongspul,merries met veulen,oudere merries)staan hier van april tot oktober tot de knieen in het gras(gras wel laten uitgroeien, lang gras dus) en hebben nooit ergens last van.
Afgelopen winter heb ik alleen mijn 2 jarige 2x per week een bak grasbrokken hoeven voeren omdat die wat inviel.
Daarnaast zijn alle dure voersoorten,mueslis etc imo onnodig én geldklopperij, hier krijgen ze als extraatje granenmix en een enkele keer ponybrok, de dragende en zogende merries krijgen dit ook, voldoet uitstekend.

edit: ff spammen [EA-CO] Hooi duur? Niet bij ons!!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:32

Er ligt inmiddels een zak kunstmest in de auto.....

nu wachten op regen, dan kan t erop ;-)

Inmiddels wel wat adresjes gevonden via mp met vele male schappelijkere prijzen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:32

Wildgirl schreef:
@ulkodaatje, in de voersoorten die jij je jaarling nu geeft zit behoorlijk wat suiker dus dat compenseert je ''ik wil mijn wei niet bemesten niet helemaal''.
Magere jaarlingen krijgen hier naast onbeperkt grasland een bak grasbrok met een hand granen erdoorheen.
In jouw geval zou ik mijn wei juist wél bemesten en dan evt met strook/periodieke begrazing werken voor je shetten.
Mijn kudde shets (jongspul,merries met veulen,oudere merries)staan hier van april tot oktober tot de knieen in het gras(gras wel laten uitgroeien, lang gras dus) en hebben nooit ergens last van.
Afgelopen winter heb ik alleen mijn 2 jarige 2x per week een bak grasbrokken hoeven voeren omdat die wat inviel.
Daarnaast zijn alle dure voersoorten,mueslis etc imo onnodig én geldklopperij, hier krijgen ze als extraatje granenmix en een enkele keer ponybrok, de dragende en zogende merries krijgen dit ook, voldoet uitstekend.

edit: ff spammen [EA-CO] Hooi duur? Niet bij ons!!

Nou helemaal te gek, maar Noord drenthe is nog al wat....als je bij Utrecht in de buurt zit. Sjammer!!!

jacqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:05

Hoi Allemaal,

Ik heb vraag over hooi. Ik ben ook de omgeving aan het afbellen voor betaalbaar hooi. Mijn fourage handelaar vraagt 7.50 per baal(volgens mij 20 kg balen). Ik bestel nu 2 jaar hooi bij hem. Ik heb mij nooit afgevraagd van wat voor land het gras kwam. Het hooi was altijd goed van kwaliteit en de paarden vonden het lekker.

Ik ben gaan kijken of ik elders goedkoper kon vinden. Ik vraag dan oa of het hooi jkruiskruid vrij is. Ik heb nu twee keer gehoord dat het land/gras in het voorjaar bespoten is, dus dat er geen jkruiskruid in zit. Nu was ik niet zo bijdehand om de vragen waar ze het land mee bespoten hadden. Het hooi wordt als paardenhooi verkocht. Nu vraag ik mij af, hoe schadelijk is een bespoten land/hooi wat daarvan afkomstig is. Jkruiskruid is dodelijk dus dat is zeker schadelijk. Houden jullie je ermee bezig wat er precies op het land gespoten is of waar het hooi vandaan komt?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:08

bij ons zijn de grote 4 kante balen rond de 60
Ik hoor in de wandelgangen dat sommige al 75 euro betalen, en aan huis geleverd 94 euro PER BAAL...

Gelukkig hebben wij alles van eigenland, en hebben nu al 130 balen binnen!..
anders zou onze hobby kapot gaan we hebben elke week 1 baal zeker nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:17

Ik zie graag dat ze het land spuiten, want dan heb je ook minder kans op giftig onkruid. Elke boer doet spuiten hoor, anders hebben ze geen gras meer.Op stukken van natuurgebied kan dat niet en daar floreert ook het onkruid.

Normaal gesproken is het niet schadelijk voor je paard, omdat het pas na een tijdje wordt geoogst. Onze bodem zit vol gifstoffen, vroeger mocht alles, nu is er meer aandacht voor milieuvriendelijke spullen.

Als er tegen JKK is gespoten, mag je blij zijn, liever wat landbouwgif in het gras, als gedroogd JKK. Wij eten ook bespoten fruit en groenten en ik woon bij telers en mag jij eens raden hoe vaak de gewassen worden gespoten eer het wordt geoogst??? daar kan een bespoten weiland niet tegen op.