Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:27

Maar Magda_90 dat klopt dus niet helemaal omdat de mest dan niet meer vers is en de kans dus aanwezig dat de wormparasieten dood zijn en dan zijn ze weer niet traceerbaar bij het mestonderzoek begreep ik nu.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:28

Je moet ook niet 4 dagen gaan sparen en dan pas inleveren. Wat je maandag opvangt lever je direct maandag in, wat je dinsdag opvangt direct weer dinsdag etc. Dus gewoon vers inleveren per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:30

Dan had ik je verkeerd begrepen ! Dat kan dus niet bij het Woud ( denk ik ) En bij de da betaal je dan waarschijk voor 4 mestonderzoeken ?

magda_90

Re: Mestonderzoek, hoe betrouwbaar is dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:39

Of het Woud dat ondersteunt dat weet ik niet, ik ken hun niet. Over het laatste, wanneer mestonderzoek gewoon op de praktijk uitgevoerd wordt, moet je bij de ene praktijk wel 1x betalen en de andere 4x, dat verschilt per praktijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:23

magda_90 schreef:
Wendy schreef:
:') Een kans op een vals negatieve uitslag is een indicatie van de mate van betrouwbaarheid van de test magda....

Niet helemaal, want als het onbetrouwbaar zal zijn dan zouden alle positieve uitslagen ook onbetrouwbaar moeten zijn...

Misschien moet je je statistiek boeken er eens op naslaan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:17

Maar een onbetrouwbare test zou imo al helemaal niet op de markt mogen komen :n Dus ik denk dat het er aan ligt tot waar de grens op betrouwbaar/onbetrouwbaar is. Als 1 van de 100 testen vals negatief is, is dat dan nog oke, of niet? Waar wordt die grens gelegd.
Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:13

Wellicht zou jij de boeken er eens op na mogen slaan, ik heb de studieboeken hier liggen die over veterinair mestonderzoek gaan Wendy. Daarnaast heb ik nog diverse adressen van stagebedrijven die het mestonderzoek dagelijks uitvoeren. ;)

Voor de laatste keer: Mestonderzoek is niet onbetrouwbaar. Wanneer jij van minimaal 4 dagen verse mest opvangt, dat per dag afgeeft aan de praktijk voor onderzoek. Wanneer de uitslagen hiervan positief zijn, dan is je paard besmet met de een of andere worm(en). Wanneer de uitslagen van alle 4 de dagen negatief zijn dan is de kans zeer aannemelijk dat je paard geen wormen heeft op dat moment. Maar er blijft altijd een kleine kans (wanneer je van minimaal 4 dagen mest hebt opgevangen) dat de uitslag toch nog vals negatief is omdat (vooral in de winter) de wormen niet altijd regelmatig wormeieren uitscheiden.

Als de test onbetrouwbaar was, dan waren ook de positieve uitslagen onbetrouwbaar. En dat is niet zo! Vals negatief is dus totaal wat anders dan onbetrouwbaar... dat zeg ik al die tijd al.

Als je het nog niet gelooft, dan zal ik de veterinaire (microbiologie) boeken er maar eens op na slaan. En anders eens contact opnemen met diverse vee/paardenartsen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:18

Sieltjuh schreef:
Maar een onbetrouwbare test zou imo al helemaal niet op de markt mogen komen :n Dus ik denk dat het er aan ligt tot waar de grens op betrouwbaar/onbetrouwbaar is. Als 1 van de 100 testen vals negatief is, is dat dan nog oke, of niet? Waar wordt die grens gelegd.
Daar ben ik wel eens benieuwd naar.

Mestonderzoek is dus ook niet onbetrouwbaar, anders was het inderdaad niet op de markt gekomen. Voordat de flotatiemethode op de markt kwam, is deze zeker grondig getest, maar waar de precies grens ligt weet ik ook niet. Ga er maar vanuit dat dit door kundige en erkende dierenartsen is ontwikkeld. Het is een perfecte methode om te controleren hoe het nu met je paard(en) zit, mits het maar aan de kant van de veterinairen en aan de kant van de eigenaren goed uit is gelegd, en niet wat je nu hebt, dat er allemaal wazige gebieden zijn.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:10

Dat zei ik ook al eerder magda, míts de test goed wordt gebruikt, zal hij zeker wel betrouwbaar zijn. Maar ik denk haast dat daar nu juist het probleem zit; het goed afnemen van de mest, het goed inleveren van de mest, en het advies wat de DA er aan vast hangt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:32

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:57

Sieltjuh schreef:
Dat zei ik ook al eerder magda, míts de test goed wordt gebruikt, zal hij zeker wel betrouwbaar zijn. Maar ik denk haast dat daar nu juist het probleem zit; het goed afnemen van de mest, het goed inleveren van de mest, en het advies wat de DA er aan vast hangt.

Dat is inderdaad zo. Het mestonderzelf zelf is absoluut betrouwbaar. Maar doordat qua uitvoering en adviezen nog lang niet alle dierenartsen op één lijn zitten, merk je dus dat de resultaten zeer wisselend zijn. Maar dat zegt dus niets over de betrouwbaarheid van het onderzoek zelf, alleen over de betrouwbaarheid van de onderzoekers.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:29

magda_90 schreef:
Sieltjuh schreef:

Dat is inderdaad zo. Het mestonderzelf zelf is absoluut betrouwbaar. Maar doordat qua uitvoering en adviezen nog lang niet alle dierenartsen op één lijn zitten, merk je dus dat de resultaten zeer wisselend zijn. Maar dat zegt dus niets over de betrouwbaarheid van het onderzoek zelf, alleen over de betrouwbaarheid van de onderzoekers.

Zoals ik al eerder zei... de betrouwbaarheid van de test staat of valt aan de hand van bepaalde factoren. Die kun je niet buiten beschouwing laten voor de beoordeling van de betrouwbaarheid van de test :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:38

Welke factoren dan? :? Het mestonderzoek zelf (mits goed uitgevoerd) is gewoonweg betrouwbaar, alleen doordat de onderzoekers het vaak niet goed uitvoeren gaat het mis, maar daardoor kan die test niet onbetrouwbaar worden genoemd.

Als jij in een ziekenhuis je bloed laat testen op A en de laboranten maken er een puinzooi van, dan is dat toch niet meteen van betekenis dat de bloedanalyseapparatuur onbetrouwbaar is?

Als we het onderzoek zelf en de uitvoerders daarvan bekijken, dan kan je die uitvoerders zeker wel buiten beschouwing houden, het zegt namelijk niets over de test zelf.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:17

Dan zijn in dit geval de factoren die Wendy noemt de onderzoekers ;) (DA, maar ook de afnemers van de mest --> is het wel echt vers?)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:11

Maar dat staat los van de betrouwbaarheid van het mestonderzoek. Zie ook mijn voorbeeld als je je bloed laat onderzoeken op A.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:40

een heel interresante topic!

ik ga volgende week verhuizen met mijn 2 paarden (staan nu op verschillende stallen) en komen dan op dezelfde stal te staan.
op de ene stal wordt altijd met Equest ontwormt elke 3 maanden en op de andere stal heb ik in overleg met de DA mijn paard steeds ontwormd met de aangerade wormenkuur.

op de stal waar we naar toe gaan wordt er elke 8 weken mestonderzoek gedaan van alle groepen paarden, en als er een groep positief wordt bevonden wordt er over gegaan op wormenkuren.

nu mijn vraag: omdat er hier sterk naar boven komt dat het mestonderzoek wel eens mis zit is het dan aan te raden om zelf wel te blijven ontwormen terwijl de rest het niet doet?
heeft het dan wel nut?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:14

Bij mij op stal wordt ook veel minder ontwormd dan dat ik het doe, gemiddeld maar 1x per jaar, terwijl ik het 4x per jaar doe. Mijn paard is een van de weinigen die tot nu toe nogsteeds schoon door alle tests komt, dus ja, ik denk dat het nu heeft.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:17

Vjestagirl schreef:
Bij mij op stal wordt ook veel minder ontwormd dan dat ik het doe, gemiddeld maar 1x per jaar, terwijl ik het 4x per jaar doe. Mijn paard is een van de weinigen die tot nu toe nogsteeds schoon door alle tests komt, dus ja, ik denk dat het nu heeft.

je hoort altijd dat ontwormen alleen maar zin heeft als alle paarden op dezelfde dag worden gedaan, en niet een paar wel en de rest niet.

fijn te horen dat het bij jou wel goed werkt.
ben benieuwd naar andere reacties, zodat ik kan kijken wat ik het beste kan doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:22

Ik vind het geldklopperij. Mijn paarden hadden wormen, eentje zichtbaar dus heb ze alle drie laten testen. Wat was de uitslag, dat ze niks konden vinden. Ik had zelfs wormen in het zakje gedaan zodat ze konden zien welke het waren. Moest ik zelf terugbellen om te vragen hoe dat nou kon. Ze hebben het niet gezien zei de heer tegen mij. Wat een onzin, als je het doet doe het dan goed! Het lab neemt gewoon een klein beetje stront uit het zakje en bekijkt dat. Als er op dat moment net op dat stukje geen wormen zitten, is dat de uitslag van jou test. Niet erg betrouwbaar dus.
Ze konden me wel vertellen welke worm het was, maar weer niet wat voor middel daar het beste voor was..
Ik doe het dus niet meer, vind het echt grote onzin als die testen zo gedaan worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:42

En daar hebben we het probleem... Een verkeerde uitvoering.

Wanneer de test goed wordt uitgevoerd is het zeker een waardevolle aanvulling op je stalmanagement en de gezondheid van het paard.

Ik ben er toch best van geschrokken dat niet iedere dierenarts deze test goed uit blijken te voeren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:55

Was niet mijn da maar ik vind het ook schokkend hoor. Je betaalt er geld voor, je wilt info over de gezondheid van je paarden en dan krijg je zo iets te horen. Schrok ook van de houding van die man hoor, ze geven er niet zoveel om volgens mij.
Mijn da zei wel dat hij het dan wilden doen omdat hij op de hoogte was van de women. Maar toen had ik dus al gebeld.

Ben het eens dat als de test goed wordt uitgevoed, het best goede info kan verschaffen maar ja als je eenmaal deze ervaring hebt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:00

magda_90 schreef:
Welke factoren dan? :? Het mestonderzoek zelf (mits goed uitgevoerd) is gewoonweg betrouwbaar, alleen doordat de onderzoekers het vaak niet goed uitvoeren gaat het mis, maar daardoor kan die test niet onbetrouwbaar worden genoemd.

Als jij in een ziekenhuis je bloed laat testen op A en de laboranten maken er een puinzooi van, dan is dat toch niet meteen van betekenis dat de bloedanalyseapparatuur onbetrouwbaar is?

Als we het onderzoek zelf en de uitvoerders daarvan bekijken, dan kan je die uitvoerders zeker wel buiten beschouwing houden, het zegt namelijk niets over de test zelf.

Jawel, de test is in mijn ogen het totaal... van de afname van het bloed t/m de uitslag. Dat de apparatuur betrouwbaar is, is daar een onderdeel van. Maar als het ziekenhuis er een puinzooi van maakt, dan betekent dat dat de uitslag van de test ook niet betrouwbaar is. Verkeerd handelen beinvloedt de betrouwbaarheid van de test in totaal. De technische afhandeling is daar maar een klein onderdeel van. De test is het proces, in mijn ogen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:02

Maar eigenlijk, als ik het goed begrijp, kom je er pas achter of de instantie waar je onderzoek laat doen betrouwbaar is, als het te laat is?
Mijn paarden staan daar waar die van Mister ook naartoe gaan, echt een fijne stal, grote betrokkenheid, veel meedenken. Mestonderzoek vanuit de beste bedoelingen. Maar als ik dan dit topic lees wordt ik toch licht benauwd, heb ik niet straks alsnog twee mannen met wormen? Ik bedoel, hoe weet je dit zeker? Uitgezonderd dan de bloedtest, en die gaan we natuurlijk niet net zo vaak uitvoeren als mestonderzoek, dat is op een gegeven moment ook niet te bekostigen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:04

Dat klopt dus niet, een test is betrouwbaar of niet, daarvoor is het op de markt gekomen. Dat de laboranten er een drama van maken, daar kan de test niets aan doen. Want die doet gewoon waarvoor hij is geprogrammeerd.

Net als met koffie zetten. Dat apparaat is geprogrammeerd om water door het koffiepoeder door het filter in de kan te laten lopen. Als je het filter vergeet of er suiker in doet in plaats van koffiepoeder, dan krijg je dus geen koffie (= dus onbetrouwbaar). Maar maakt dat het koffiezetapparaat onbetrouwbaar? Nee. Zo is het dus net als met mestonderzoek.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:06

fanci_mike schreef:
Maar eigenlijk, als ik het goed begrijp, kom je er pas achter of de instantie waar je onderzoek laat doen betrouwbaar is, als het te laat is?
Mijn paarden staan daar waar die van Mister ook naartoe gaan, echt een fijne stal, grote betrokkenheid, veel meedenken. Mestonderzoek vanuit de beste bedoelingen. Maar als ik dan dit topic lees wordt ik toch licht benauwd, heb ik niet straks alsnog twee mannen met wormen? Ik bedoel, hoe weet je dit zeker? Uitgezonderd dan de bloedtest, en die gaan we natuurlijk niet net zo vaak uitvoeren als mestonderzoek, dat is op een gegeven moment ook niet te bekostigen.

Nouwja, ik weet dat de dierenartsen hier zeer nauwkeurig werken voor wat betreft deze onderzoeken, daar heb ik vetrouwen in. Dus ja, eigenlijk kom je er pas achter wanneer het fout blijkt te zijn, dat je dierenarts niet de officiele procedures volgt. Maar dat is met veel dingen zo, het blindelinge vertrouwen is de laatste tijd al ver te zoeken.