Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:Wendy schreef:Een kans op een vals negatieve uitslag is een indicatie van de mate van betrouwbaarheid van de test magda....
Niet helemaal, want als het onbetrouwbaar zal zijn dan zouden alle positieve uitslagen ook onbetrouwbaar moeten zijn...
Sieltjuh schreef:Maar een onbetrouwbare test zou imo al helemaal niet op de markt mogen komenDus ik denk dat het er aan ligt tot waar de grens op betrouwbaar/onbetrouwbaar is. Als 1 van de 100 testen vals negatief is, is dat dan nog oke, of niet? Waar wordt die grens gelegd.
Daar ben ik wel eens benieuwd naar.
Sieltjuh schreef:Dat zei ik ook al eerder magda, míts de test goed wordt gebruikt, zal hij zeker wel betrouwbaar zijn. Maar ik denk haast dat daar nu juist het probleem zit; het goed afnemen van de mest, het goed inleveren van de mest, en het advies wat de DA er aan vast hangt.
magda_90 schreef:Sieltjuh schreef:Dat zei ik ook al eerder magda, míts de test goed wordt gebruikt, zal hij zeker wel betrouwbaar zijn. Maar ik denk haast dat daar nu juist het probleem zit; het goed afnemen van de mest, het goed inleveren van de mest, en het advies wat de DA er aan vast hangt.
Dat is inderdaad zo. Het mestonderzelf zelf is absoluut betrouwbaar. Maar doordat qua uitvoering en adviezen nog lang niet alle dierenartsen op één lijn zitten, merk je dus dat de resultaten zeer wisselend zijn. Maar dat zegt dus niets over de betrouwbaarheid van het onderzoek zelf, alleen over de betrouwbaarheid van de onderzoekers.
Vjestagirl schreef:Bij mij op stal wordt ook veel minder ontwormd dan dat ik het doe, gemiddeld maar 1x per jaar, terwijl ik het 4x per jaar doe. Mijn paard is een van de weinigen die tot nu toe nogsteeds schoon door alle tests komt, dus ja, ik denk dat het nu heeft.
magda_90 schreef:Welke factoren dan?Het mestonderzoek zelf (mits goed uitgevoerd) is gewoonweg betrouwbaar, alleen doordat de onderzoekers het vaak niet goed uitvoeren gaat het mis, maar daardoor kan die test niet onbetrouwbaar worden genoemd.
Als jij in een ziekenhuis je bloed laat testen op A en de laboranten maken er een puinzooi van, dan is dat toch niet meteen van betekenis dat de bloedanalyseapparatuur onbetrouwbaar is?
Als we het onderzoek zelf en de uitvoerders daarvan bekijken, dan kan je die uitvoerders zeker wel buiten beschouwing houden, het zegt namelijk niets over de test zelf.
fanci_mike schreef:Maar eigenlijk, als ik het goed begrijp, kom je er pas achter of de instantie waar je onderzoek laat doen betrouwbaar is, als het te laat is?
Mijn paarden staan daar waar die van Mister ook naartoe gaan, echt een fijne stal, grote betrokkenheid, veel meedenken. Mestonderzoek vanuit de beste bedoelingen. Maar als ik dan dit topic lees wordt ik toch licht benauwd, heb ik niet straks alsnog twee mannen met wormen? Ik bedoel, hoe weet je dit zeker? Uitgezonderd dan de bloedtest, en die gaan we natuurlijk niet net zo vaak uitvoeren als mestonderzoek, dat is op een gegeven moment ook niet te bekostigen.