Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Re: Wie heeft er al gehooid dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:29

Morgen ook persen.
Ligt maar weinig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:06

Bij ons ook morgen persen....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:10

Jong gras (zeker vroeg in het jaar) wil inderdaad niet goed hooi worden, dat advies is goed advies. Zou het risico op hooibroei niet nemen, tenzij je het hooi niet nodig hebt en wel een gokje kunt wagen (kosten voor hooipakjes persen ligt stukken lager dan grote balen in plastic).

Hier ook woensdag gemaaid en zaterdagmiddag komt het in plastic ronde balen. Als het goed is heb ik dan "hooi" in plastic. Ik durfde de gok voor maandag niet te nemen, en zondag wordt hier niet gewerkt door de loonbedrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:34

De 2e snee kan een behoorlijk goede opbrengst zijn, veel boeren hebben al begin mei geoogst, die zijn dus een stuk vroeger dan voorheen.

Normaliter had ik mijn hooi pas de 3e week van Juni, dus alles is al behoorlijk vroeg binnen. Wacht iedereen geduldig af op de 2e snee, is er genoeg en dan zal de prijs zakken...

Net als vorig jaar overspannen hooijaar, nu nog zat pakken van 2010 te koop en ook die gaan nu voor die overspannen prijs weg....

Ik heb heel de winter voor een normale prijs mijn plastics en hooi nog kunnen halen.....heb mij dus niet gek laten maken en ga dat dus ook nu niet doen.

Alle boeren die voor 6 euro hun pakken willen slijten, zoeken maar een andere gek.... ;)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:11

joyce B schreef:
Jong gras (zeker vroeg in het jaar) wil inderdaad niet goed hooi worden, dat advies is goed advies. Zou het risico op hooibroei niet nemen, tenzij je het hooi niet nodig hebt en wel een gokje kunt wagen (kosten voor hooipakjes persen ligt stukken lager dan grote balen in plastic).
.

Dankjewel. Zal er nog eens moeten over nadenken of we de voordroog dan gaan geven of dat we het verkopen en toch maar hooi blijven geven. Het is ongeveer 1 ha, heb er ook niet echt een idee van hoeveel ervan af gaat komen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:12

Bij ons wordt er ook morgen geperst. Stond er bij jullie ook zoveel mel in het gras?

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:14

Wat is mel?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:16

hier wordt het ook wel varkensblad genoemd, onkruid dus :)

Dat is sinds het zo droog is opgeschoten als een gek :\

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:23

Denk dat het hetzelfde is als zuring dan? In onze oude weide staat het er elke zomer vol mee. In onze nieuwe weide nog niets bespeurd. Gelukkig is het geen giftig onkruid, zuring eten mensen zelfs volgens mij (als zuring en varkensblad hetzelfde is dan).

Euhm beetje offtopic zeker.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:25

Zuring is het ja, heb even gegoogled.... Het kan idd geen kwaad, maar liever dat het er niet inzit natuurlijk.

Maar morgen dus persen, we hopen 50 a 60 grote pakken binnen te halen.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:25

Van hoeveel grond?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:27

Ik schat van 12 ha, kan iets meer of minder zijn.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:34

Het eerste gras wat gehooid wordt voor de paarden hebben we net 2 dagen terug gemaaid. Hier is in het voorjaar 1 keer bemest met koeienmest, en verder geen kunstmest. Er komt ongeveer 75 baaltjes vanaf, maar daar kan ik niet zo heel lang van voeren. Ben me wel bewust dat het hooi erg duur gaat worden als de droogte aanhoud. Mijn paarden krijgen ook wel kuil, dan voer ik minder brok. Er zit meer eiwitten in. Ik kijk goed naar mijn paarden en voer pas ik daar ook op aan,tot opheden nooit geen problemen gehad.

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:02

Wij laten morgen grote balen persen, het droogt wel heel erg goed met de zon en de wind. :j
Maar zoveel balen als bromfiets, wauw hadden we dat ook maar. :9

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:06

Wow Bromfiets jij hebt veel hooi. Mooie handel denk ik op het moment?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:07

En vandaag hier de tweede keer balen geperst (vorige x ander stuk land). Het staat net binnen. :D

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:08

Het wordt voordroog denk ik en we houden het wss zelf, er zijn ruim 50 paarden van te voeren :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:08

Wij gaan ook morgen persen, de berichten zijn weer zo veranderd en het is al lekker droog. Manlief verwacht toch wel zo'n 400 baaltjes. Hij heeft vandaag gewierst en wil het geloof ik morgen nog een keer keren. Om 2 uur komt de pers.

Het is wel jammer dat we het allemaal zelf nodig hebben, had een leuk zakcentje geweest :$

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:15

Zuring wil je niet in je hooi, dat zijn oliehoudende zaden en die komen weer op je wei terug vanuit de mest........als je dat eenmaal hebt, kom je er nog amper van af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:17

Katharinaa schreef:
Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe (verwaarloosde) weide gekocht. Wij hebben er veel werk aan gehad (bomen zagen ed) en het is ingezaaid in het najaar. Het gras groeit wel goed volgens mij (maar heb hier eigenlijk geen ervaring mee, dus ook niet echt inzicht erin). Nu zei de man die gaat komen hooien, dat we het niet zo droog zullen krijgen als hooi, dus gaan we er voordroogpakken van moeten maken, omdat het jong gras is. Klopt dit? Of zouden we er met droog weer wel hooi van kunnen maken?
Wanneer hij gaat hooien weet ik niet goed, ik denk wel binnenkort.

Volgens mij is dit dan erg pittig hooi, nieuw jong gras en dan ook nog ingekuild waardoor er een beetje gisting komt....zou het niet alleen voeren, maar nog samen met oud droog hooi.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:59

vandaag de 2e snee hooi naar binnen gehaald.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:06

Op stal was de eerste snee kuil al bijna een maand binnen, de eerste snee hooi in kleine pakjes wordt nu opgestapeld. Mooi grof lang hooi, heel licht bemest, wel beregent maar totaal geen regen op gehad. Het waren zo te zien 3 platte wagens vol. Daarnaast ook nog een paar in folie verpakt. Hopelijk komt er nog een 2e snee ook nog dit jaar dan is de keus groot in voeren van de winter samen met nog 1e snee van vorig jaar en graszaadhooi.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:12

russel schreef:
Katharinaa schreef:
Mijn ouders hebben vorig jaar een nieuwe (verwaarloosde) weide gekocht. Wij hebben er veel werk aan gehad (bomen zagen ed) en het is ingezaaid in het najaar. Het gras groeit wel goed volgens mij (maar heb hier eigenlijk geen ervaring mee, dus ook niet echt inzicht erin). Nu zei de man die gaat komen hooien, dat we het niet zo droog zullen krijgen als hooi, dus gaan we er voordroogpakken van moeten maken, omdat het jong gras is. Klopt dit? Of zouden we er met droog weer wel hooi van kunnen maken?
Wanneer hij gaat hooien weet ik niet goed, ik denk wel binnenkort.

Volgens mij is dit dan erg pittig hooi, nieuw jong gras en dan ook nog ingekuild waardoor er een beetje gisting komt....zou het niet alleen voeren, maar nog samen met oud droog hooi.

Bedankt voor de tip.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 21:54

Ik krijg morgen 40 baal aangeleverd voor 3 euro per stuk...

wordt overigens wel gebracht

hoelang moet het besterven? minimaal 6 weken toch?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:21

Hebben jullie ook zoveel minder van het land afgehaald?

Perceel 1: Vorig jaar 40 pakken dit jaar 30.
Perceel 2 Vorig jaar 30 pakken dit jaar 16.

De rest is nog niet binnen.