drollen uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:54

Needje schreef:
Mindim schreef:
Ik ruim het op en spreek dan de stalbaas aan, net zo zakelijk en mijn paard zou danniet in de viezigheid staan.

Maar staat in je contract dan dat de stalbaas het weiland schoonhoudt?
Dat zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden vind ik.
Je kan nl niet verwachten van je stalbaas dat hij dingen doet die niet vastgelegd zijn.
Vragen staat vrij. Maar hij hoeft het niet te doen.
Dat wordt nog wel eens vergeten.

Ik zou een staleigenaar daar niet op aanspreken, als daar niet over gepraat wordt in een contract. Je kunt een stalhouder alleen aanspreken over dingen die hij in het contract aangeeft te doen en deze dan nalaat.
Als daar niets over in het contract staat, neem ik aan deze zelf te moeten doen, maar ik neem aan dat je dat soort dingen vooraf ook bespreekt?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:56

eenitraM schreef:
geerke schreef:
paarden lopen wel door poep heen en verspreiden zo de eitjes.
Als je paarden iedere 6 tot 8 weken een ander stuk land geeft en het land laat rusten stop je ook redelijk de wormcyclus.
Ach,dat jij geen poep wil ruimen moet je zelf weten...het houden van paarden wil ook zeggen de minder leuke klusjes.

Oei, die voel ik #)

Ik spuit de paarden niet voor niets. We hebben niet voor niets aparte landerijen en we hebben al helemaal geen trekker voor niets.

Jeetje Geerke, jij doet net of mensen die minder stront ruimen direct slecht zijn voor hun paarden en lui zijn. T is toch gewoon ieder zijn ding? Dat jij het netjes iedere dag doet moet je toch ook zelf weten?

mika11

Re: drollen uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:29

Wij hebben helemaal geen contract op de boerderij waar wij staan.
De boer voert, mest de stallen uit, zet de paarden binnen en buiten. Sleept de bak 2x in de week.
Als we zelf iets zien wat gedaan moet worden, doen we dat.

Net zoals de mest uit het weiland opruimen.
Daar doet niemand moeilijk over.
Dat is denk ik wel een verschil met een grote pensionstal.
Wij zijn maar met 4 personen, dus dan doe je al veel samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:35

mika11 schreef:
Wij hebben helemaal geen contract op de boerderij waar wij staan.
De boer voert, mest de stallen uit, zet de paarden binnen en buiten. Sleept de bak 2x in de week.
Als we zelf iets zien wat gedaan moet worden, doen we dat.

Net zoals de mest uit het weiland opruimen.
Daar doet niemand moeilijk over.
Dat is denk ik wel een verschil met een grote pensionstal.
Wij zijn maar met 4 personen, dus dan doe je al veel samen.

Ik ben ook maar de enige, dus er gaat gewoon veel in overleg. De stalhoudster mest iedere dag, maar als ik er eerder ben, dan doe ik het. Ik vind het ook niet erg met de kruiwagen door het land, de paarden komen allemaal even buurten/klieren/aai halen of noem het maar :D Ik vind het wel ontspannend eigenlijk :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:52

Geerke, maar waarom zou je mest ruimen als het ook anders kan? Dat jij het op die manier doet wil het niet zeggen dat andere manieren niet goed zijn? Vervelende klusjes zijn meer dan alleen mest ruimen, ik vind het heerlijk om na een drukke week het weekend mijn stal zelf te doen terwijl dat gewoon bij de prijs inzit. Ik vind daar niets vervelend aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:36

eenitraM schreef:
En dan nog wat; paarden eten niet bij stront. Ze zoeken altijd schoon gras en houden de strontplekken altijd als strontplekken.

Vaak komen er wel meer strontplekken, tenminste is mijn ervaring. Het worden op een gegeven moment net eilandjes van hoog gras in een kaalgevreten weide. Op de vorige stal waren de strontplekken vrij veel op een gegeven moment. Dat er meer strontplek dan weide was. En dat is best zonde, het is weer toch zoveel ruimte waar een paard ook kan eten.

Hier hebben we stripbegrazing en dan is het fijner mest te ruimen. Omdat de stukken anders vol met mest liggen en dat ziet er niet uit. Bij ons heb je ook geen poepplekken trouwens, ze schijten bekant overal het weiland door hoor :D

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:05

Idd..hier thuis ook..meerdere strontplekken..
maar over die wormen...
ik zei in een voorgaand bericht dat ik schoonmaak omdat ik dan ook daarop kan controleren
en waarop iemand zij..wormen? druk er eens in de zoveel tijd een spuit in.

Ja doe ik ook..maar mijn merrie heeft wel bloedwormen gehad..
waardoor ik extra oplettend ben..en ik toen ook blij was dat ik er optijd bij was..
dus zelf schoonmaken heeft wel degelijk zn voordelen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:12

vroeger ruimden wij de poep ook nooit op, toen hadden ze ook een groot stuk tot hun beschikking tezamen met 2 koetjes en schapen(opng stuk of 100).
het andere stuk weiland was iets kleiner maar als dat "op" was dan gingen ze weer naar het grotere stuk en de schapen nadat de paarden op dat kleinere stuk waren geweest weer daarover.

tegenwoordig hebben we geen schaap of koe meer en omdat het land net is ingezaaid staan ze op kleine stukjes. hier proberen we dagelijks of minimaal om de dag de mest er uit te halen en tot dusver hebben we geen nietpoepeetgras staan.

als het weiland groot genoeg is of het word daarna nog overgegraast door schapen of koeien vind ik het niet erg als de mest er gewoon blijft liggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 21:07

Wij hebben ook stripbegrazing. Toch zie je wel dat de poepplekken wat meeverhuizen in het weiland.
De paarden hebben zeker niet zoveel zin om elke keer naar de andere kant van de wei te lopen om te mesten. :)