Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:38

klopt SP, dat heb ik dus ook al veel gehoord. VAndaar dat ik het nog niet weet hoe ik het zal doen. Het is verrekte moeilijk. Het is kiezen tussen 2 beroerde dingen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 14:39

Hebben veeartsen niet zo'n slachtpin?
In engeland is het vrij gebruikelijk je paard met een pin in de wei af te maken. Lijkt mij de fijnste manier.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:07

xtostarlight schreef:
Niemand is het ooit met me eens en ga dan dus ook niet allemaal kritiek te geven want dit is mijn mening:
Mijn paard wordt niet opgegeten
weer vanuit het oogpunt van de mens. in het wild wordt hij ook opgegeten Knipoog de kringloop van het leven, ik vind het juist wel iets eerbiedwaardigs hebben eigenlijk.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 15:11

SuperPepeijn"]
[quote="xtostarlight schreef:
Niemand is het ooit met me eens en ga dan dus ook niet allemaal kritiek te geven want dit is mijn mening:
weer vanuit het oogpunt van de mens. in het wild wordt hij ook opgegeten Knipoog de kringloop van het leven, ik vind het juist wel iets eerbiedwaardigs hebben eigenlijk.
[/quote]
Ach ieder zijn mening, maar ik moet er ook niet aan denken dat hij zou worden opegeten... gelukkig leven we in een moderne tijd en kunnen we dat helemaal zelf beslissen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:12

Eigenlijk zou er een manier moeten bestaan dat je paard een overdosis slaapmiddelen door zijn eten krijgt en dan in een hele diepe slaap zakt waardoor zijn hart het uiteindelijk begeeft of zo, zonder dat het dier daar iets van merkt. Op dezelfde manier als die waarop sommige mensen zichzelf van het leven beroven....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:14

Het ligt een beetje aan de situatie: als er tijd is om het te regelen zou ik mijn paard op een kliniek laten inslapen.
Heb je de ellende van het opruimen met de Rendac niet. Je bent er zelf bij als hij gaat, en wat er daarna gebeurt: als ik het niet zie deert het me niet.

Is daar geen tijd voor, dan een spuitje op het land of in de bak, maar liever niet in de box, omdat je dan ook problemen hebt om hem uit de box te krijgen

Maar naar de slager gaan ze in geen geval.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:22

SuperPepeijn"]
[/quote]

ik niet, ik vind het niks als mensen dus zeg maar plezier hebben aan mijn dode paard.
Ik word helemaal gek van verdriet terwijl andere mensen lekker gezellig mijn paard op zitten te eten, nee dank je

Ik kijk natuurlijk ook niet alleen vanuit mezelf, het lijkt me niet echt fijn om een steriele kamer waar je de dood ruikt binnen te komen om vervolgens gedood (laat ik me voor de verandering eens wat subtieler uitdrukken...) te worden.
Ingeslapen worden lijkt me gewoon vrediger en ik zou zelf ook niet willen dat mensen mij opeten als ik dood ben.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:26

xtostarlight schreef:
Ingeslapen worden lijkt me gewoon vrediger en ik zou zelf ook niet willen dat mensen mij opeten als ik dood ben.
precies, het lijkt jou vrediger, als je je paardje zo ziet liggen zonder te bewegen. zo besef je niet dat hij van binnen totaal aan het flippen is omdat hij niet begrijpt waarom hij zijn lichaam niet meer kan bewegen. maar dat niet kan uiten omdat zijn spieren niet meer functioneren. Knipoog

en met slachten, klap, einde verhaal.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:30

SuperPepeijn schreef:
vrediger, als je je paardje zo ziet liggen zonder te bewegen. zo besef je niet dat hij van binnen totaal aan het flippen is omdat hij niet begrijpt waarom hij zijn lichaam niet meer kan bewegen. maar dat niet kan uiten omdat zijn spieren niet meer functioneren. Knipoog

ja zo kun je het ook zien, maar je kan het ook zien als bang, ding op zn hoofd, boem, prik gat erin, stroom bloed eruit, hak kop eraf, snij plakjes, hap op.

Ik zal toch even wat meer info over inslapen zoeken, dat wil ik dus wel even zeker weten (pijn mag ze natuurlijk niet hebben door mij), maar geslacht worden ze bij mij nooit!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:34

tja ik bekijk het vanuit het perspectief van mijn paard en van die plakjes voelt hij niks meer. in de natuur worden ze ook opgegeten en bij orgaandonatie worden menselijke organen ook hergebruikt.

imo: als je met een pin afmaakt is dat het beste voor het paard, als je in laat slapen is dat het beste voor de eigenaar.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 15:41

SuperPepeijn schreef:
imo: als je met een pin afmaakt is dat het beste voor het paard, als je in laat slapen is dat het beste voor de eigenaar.

Oneens!! Met een pin afmaken zijn paarden ook niet altijd direct dood, als het niet goed gebeurt leeft het paard nog even!!
Inslapen kan heel vredig gaan... ze gaan eerst slapen (net als een narcose voor een operatie) en dan pas komt de dodelijke prik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:44

SuperPepeijn"]
[quote="xtostarlight"]Niemand is het ooit met me eens en ga dan dus ook niet allemaal kritiek te geven want dit is mijn mening:
[/quote]weer vanuit het oogpunt van de mens. in het wild wordt hij ook opgegeten Knipoog de kringloop van het leven, ik vind het juist wel iets eerbiedwaardigs hebben eigenlijk.
[/quote]
sja, en dat is zo'n grijper van de Rendac in ieder geval niet, eerbiedwaardig. Het is moeilijk.

[quote="Cinzano schreef:
[
Oneens!! Met een pin afmaken zijn paarden ook niet altijd direct dood, als het niet goed gebeurt leeft het paard nog even!!
[/quote]

het hart klopt nog even maar er is geen hersenactiviteit meer. het paard is dan dus al klinisch dood. Zijn lichaam leeft nog even maar hij heeft geen bewustzijn meer.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 28-08-03 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:45

Cinzano schreef:
Inslapen kan heel vredig gaan... ze gaan eerst slapen (net als een narcose voor een operatie) en dan pas komt de dodelijke prik.

http://www.recreatieruiter.nl/oudedoos/oude_paarden.htm
Citaat:
Eerst krijgt hij een spuitje om te ontspannen, dan krijgt hij iets waardoor hij komt te liggen. En daarna een overdosis slaapmedicatie, waardoor hij langzaam wegzakt en uiteindelijk een hartstilstand krijgt.
hij slaapt dus niet voor, tijdens en na de overdosis en is zich bewust van alles dat gebeurt tijdens die periode (een aantal minuten dus).
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 28-08-03 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:46

ik dacht dat ze een paard eerst een spuit gaven om te gaan liggen, daarna narcose toedienen en dan een spuitje om het hart stil te zetten.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:47

SuperPepeijn schreef:

ik ook oneens!
inslapen kan tenminste in eigen omgeving en ik kan erbij blijven. Lijkt me wel zo fijn voor haar.
sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik typisch zo'n uitspraak van het voor slachten opnemen.

Dan kan je het ook zo zien: (vind ik niet overigens, maar het kan wel)
slachten is voor mensen die eraan willen verdienen dat hun paard dood moet Knipoog (nogmaals, dat vind ik over het algemeen niet, meestal zijn het mensen die denken dat dat het beste is voor het paard)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:49

Desiree"]
[quote="SuperPepeijn"][quote="xtostarlight schreef:
[/quote]
sja, en dat is zo'n grijper van de Rendac in ieder geval niet, eerbiedwaardig. Het is moeilijk.
[/quote]
maar om zn hoofd eraf te hakken en in stukjes te snijden vind ik ook niet eerbiedwaardig eigelijk.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:52

xtostarlight schreef:
ik ook oneens!

sorry dat ik het zeg, maar dit vind ik typisch zo'n uitspraak van het voor slachten opnemen.
zeg snotneus, hoe durf jij te zeggen dat ik iets wil verdienen aan de dood van mijn paard.

SuperSnel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:53

SuperPepeijn schreef:
tja ik bekijk het vanuit het perspectief van mijn paard en van die plakjes voelt hij niks meer. in de natuur worden ze ook opgegeten en bij orgaandonatie worden menselijke organen ook hergebruikt.

Ik Denk dat ik het daar wel mee eens ben. En eerst nemen we van de natuur en aan het einde geven we het weer terug aan de natuur Scheve mond

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:53

SuperPepeijn"]
ik ook oneens!

zeg snotneus, hoe durf jij te zeggen dat ik iets wil verdienen aan de dood van mijn paard.
[/quote]

ik ben het er ook niet mee eens meneer, staat er duidelijk 2 x bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:54

Citaat:
Citaat:

het hart klopt nog even maar er is geen hersenactiviteit meer. het paard is dan dus al klinisch dood. Zijn lichaam leeft nog even maar hij heeft geen bewustzijn meer.

Helaas moet de pin ook wel eens vaker in aktie komen
en is een paard gewoon nog echt niet dood

Maar dat weten alleen de mensen die erbij blijven.
Dus misschien gaat het wel vaker mis, maar dat word niet verteld.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:57

runningkawa schreef:
Helaas moet de pin ook wel eens vaker in aktie komen en is een paard gewoon nog echt niet dood.
natuurlijk kawa, alles kan fout gaan.

het gaat dan dus even om kansberekening. het blijkt dat een mislukte inslaping veel vaker voorkomt dan een mislukte pin.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:57

De reden dat ik niet zou kiezen voor het slachten is niet zozeer dat het paard na zijn dood wordt opgegeten (hoe wel ik daar toch best moeite mee zou hebben), maar de manier waarop je paard aan zijn einde komt. Nee, moet er niet aan denken om mijn paard naar het slachthuis te brengen
Indy is ingeslapen in de kliniek van Utrecht. Niemand van ons is erbij geweest, omdat het zo slecht met hem ging en hij al onder de pijnstillers zat. De eigenaresse werd gebeld dat het zo slecht ging met hem, en ze heeft toen besloten hem in te laten slapen. Ik had er 'graag' bij willen zijn, maar ik wilde het Indy niet aandoen om hem te laten lijden tot wij er zijn. Hij zou er waarschijnlijk toch niet veel van merken omdat hij al zover weg was.
Na zijn dood is er sectie verricht op Indy. Wat ze daarna met hem hebben gedaan weet ik niet. Waarschijnlijk de rendac. Maar ik kan ermee leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 15:58

En ik wil er ook juist mee aangeven dat we dat niet weten

Bij inslapen blijft iedereen er bij.
Met slachten niet

Je hoort dus vaker dat inslapen verkeerd gaat
Van slachten ook wel, maar minder en dat is logisch, want de slachter gaar daarna nergens melden dat het in 1x mislukt is.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:00

SuperPepeijn"]
precies, het lijkt jou vrediger, als je je paardje zo ziet liggen zonder te bewegen. zo besef je niet dat hij van binnen totaal aan het flippen is omdat hij niet begrijpt waarom hij zijn lichaam niet meer kan bewegen. maar dat niet kan uiten omdat zijn spieren niet meer functioneren. Knipoog

[/quote]

Enneh...hoe weet JIJ dat, SP? Een verdoving is niet alleen spierverslappers hoor. Ik denk zelf niet dat ze helemaal aan het flippen zijn vanbinnen. Volgens mij krijgen ze dat niet eens meer mee...zijn ze dan al tever weg om het te beseffen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:03

MarianneR schreef:
Enneh...hoe weet JIJ dat, SP? Een verdoving is niet alleen spierverslappers hoor. Ik denk zelf niet dat ze helemaal aan het flippen zijn vanbinnen. Volgens mij krijgen ze dat niet eens meer mee...zijn ze dan al tever weg om het te beseffen.
je kan meer naar onder een quote lezen van een site. verder heb ik al deze info gekregen na een lang gesprek met de chef medische dienst bereden politie a'dam. iemand die meer paarden tot hun einde begeleid heeft, dan jij gezien hebt, waarschijnlijk.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 28-08-03 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt