Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:03

Ze is al nagekeken en ze liep niet zorgwekkend ze loopt van achter wat O benig.
Maar niks zorgwekkend.
Dat is wat de DA zei, ze zat wel tegen hoefbevangenheid aan en ze moest op stalarrest, bloedverdunners etc.

Balou_k

Re: Pony moet dringend afvallen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:24

Ze staat overigens al 3 weken op stalarrest komt niet op de wei, word elke dag gereden, het was al een maand geleden dat ik haar had gelongeerd.
15 juni komt de dierenarts toch om haar te scannen, dan kan ik haar ook gelijk eventjes laten lopen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:35

"We hebben het al zo vaak meegemaakt... Een gezond paard krijgt een peesblessure, en krijgt vervolgens stalrust voorgeschreven. Enige tijd later is het arme dier hoefbevangen... Reden: Door gebrek aan beweging krijgen de hoeven geen doorbloeding meer, en door gebrek aan beweging verbruikt het paard minder energie waardoor het glucosepeil hoog op kan lopen. Deze twee effecten zijn voldoende om menig paard in staat van hoefbevangenheid te krijgen.Stalrust is dermate slecht voor een paard, niet alleen voor de hoeven maar ook voor de rest van zijn lichaam en psyche, dat het alleen in opperste noodzaak zou moeten worden voorgeschreven. Peesblessures genezen niet beter met stalrust, integendeel! Er zijn in Utrecht mensen afgestudeerd op een studie waarmee ze aantoonden dat stalrust contraproductief is..."
bron: www.hoefnatuurlijk.nl

Ik wil hier niet mee zeggen dat je haar meteen uit die stal moet halen of natuurlijk moet laten bekappen (dat doe ik zelf ook niet meer). Maar ik begin me eerlijk gezegd wel een beetje af te vragen of je met die paardje wel helemaal op de goede weg bent...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:42

Ze komt wel elke dag buiten hoor in de ochrtend in de bak een uurtje, in de middag vaak ook even en in de avond rijden.
Een peesblessure heeft ze niet, en ze moest juist op stal vanwege de bevangeheid die ze niet had maar waar ze tegen aan zat.
Ze mocht totaal geen gras, ik had geen keuze, ze brak uit, maakte veel graasmaskers kapot dus dan moet je een keuze maken.

Zoals ik al zei 15 juni komt de DA, dus dan kan die komen kijken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:46

mijn haf moet ook afvallen :j Ze is nu al wat kilo's kwijt, maar er moet echt nog wat vanaf, haar conditie is ook niet meer wat het geweest is (ze heeft een longontsteking gehad waardoor ze de hele winter weinig gedaan heeft).
Momenteel is haar dagindeling ongeveer zo:
's Morgens om 8 uur een beetje kuilvoer, daarna ga ik haar rijden, meestal ongeveer een half uur. Na het rijden krijgt ze een paar handjes XP brok met een beetje haver. Dan gaat ze tussen 11 en 1 het land op en 's avonds er weer uit. Ik heb wel het voordeel dat ze op een landje staat waar weinig gras op staat, ze staat er samen met een aantal andere paarden dus het gras is mooi kort.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:33

Stalrust is niet best voor zo'n paardje als dit. Ik heb er zelf ook eentje die insuline resistent is en ook van 3 grassprieten al aankomt, maar stalrust maakt het er echt niet beter op. Juist met hoefbevangenheid moet je niet klooien met de stofwisseling en de bloedsomloop, die een flinke klap krijgen door het stil staan op stal. Ik heb het laatst ook gedaan; de nachten op stal, maar ik kreeg een pony met een nog dikkere manenkam uit die stal 's morgens. Nou, toen was de keuze snel gemaakt, want ik had toch al zo'n moeite met die gevangenis elke avond. :+

Kun je haar niet op een schraal landje zetten met andere pony's? Die van mij staat op een enorm stuk land met een kudde, waardoor hij toch aardig wat beweegt. Ze trekken rond, spelen met elkaar, trekken sprintjes en juist door die beweging, naast de dagelijkse training, blijft hij het goed doen. Ondanks zijn IR en zijn neiging tot bevangen worden. En verder zou ik veel stap- en drafwerk doen, dressuurmatige beweging (gym voor je paard) en ook veel rechte lijnen. Lekkere bosritten maken ook. Met longeren in die bak daar bij jou (erg zwaar) en die kop naar beneden trekken, tja, nee, sorry, ik geloof daar niet zo in. Lijkt me niet echt gezond.....

Sterkte hoor, ik weet dat het niet makkelijk is om een sober paard af te laten vallen. Ik ben gewoon eerlijk...... :(:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:46

Ik snap wel dat ze geen peesblessure heeft maar ik had dat stukje even gequote om te illustreren dat de heel dag op stal staan in veel gevallen (en naar mijn idee ook in dit geval) niet de juiste oplossing is.
Kun je dan geen plek vinden waar ze op de paddock kan? Toen mijn haf zo dik was dat hij er klachten van kreeg heb ik er ook voor gekozen om hem te verhuizen naar een plek waar hij op de paddock kon staan.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 00:03

Nergens andere stalling hier, ze heeft nu totaal geen dikke manenkam (hard ook niet)
Ze moet dus van de da op stal, nog een week daarna per week opbouwen 1 uur weide met graasmasker.
Jullie vinden haar niet af gevallen jammer. Iedereen zegt hier van wel maar ik zie haar elke dag en zie weinig verschil.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:04

Zoals ik al schreef vind ik haar wel een beetje afgevallen, maar ik maak me zorgen over haar manier van lopen en over de benadering van het probleem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:13

Afvallen is altijd een probleem en.. het gaat langzaam. Je moet voor goed op gewicht komen echt wel een paar maanden rekenen.
Een punt wat ik al in diverse gerelateerde topics geschreven heb: de beste manier van afvallen, naast het beperken van krachtvoer, weidegang etc., is wandelen! Natuurlijk denk je dat draf en galop méér calorieën verbrandt, maar wat iedereen daarbij over het hoofd ziet is dat als je je paard laat draven of galopperen, het lijf koolhydraten gaat verbranden voor de energie die dat kost, in plaats van vet. En het is juist dat vet dat her en der opgeslagen is dat je kwijt wilt raken.
Het is veel beter om met het paard een stevige wandeling te maken - dus niet sloffen en telkens stoppen voor een plukje gras, maar stevig doorstappen. Je kunt dat aan de hand doen of aan de longe maar dan wordt het op den duur saai. Je kunt er ook op gaan zitten en stappen! Zolang je maar niet draaft of in galop gaat. Een half uur tot een uur stappen, de gang er goed in houden, is de beste remedie om vet te verbranden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 10:39

Wij doen ook regelmatig stap ritjes, galop is absoluut niet onze basis gang hoor. Onze buitenritten bestaan uit stappen een stuk flinke draf, een klein galopje en weer stappen. Lastig om te zeggen hoeveel km.
Ik denk dat de rit an sich 6 km kan schelen, daarvan is het zeker 3 km stap.
Met andere woorden er word meer gestapt, omdat ik in en uit stappe erg belangrijk vind, stappen wij het eerste kwartier/20min en aan het einde nog eens 20 min tot een half uur.

Vanaf net staat ze op een kaal modderstuk ik hoop dat dit helpt er staat nog wel gras maar dat zal snel op zijn.

Haar lopen is al twee keer beoordeeld, 15 juni komt de dierenarts weer, ik vind het zonde om dan tussendoor nog eens een dierenarts te laten komen.

De vorige keren werd er gezegt dat ze wijdbeens loopt van achteren omdat haar spieren verkeerd waren gebruikt omdat zij last had van haar over gewicht en zo ging compenseren, de keer daarna dat hij kwam vond hij het zeker al verbeterd, hij vond haar minder stijf en minder wijdbeens, hier moest tijd overheen gaan.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:00

Super dat ze nu weer lekker buiten staat!
Misschien is het ook handig om eens een osteopaat te laten komen, toen mijn haf zo dik en stijf was is hij daar enorm van opgeknapt. Omdat hij zijn lijf weer beter kon gebruiken ging het afvallen ook ineens veel sneller.

olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:53

Swift schreef:
Super dat ze nu weer lekker buiten staat!
Misschien is het ook handig om eens een osteopaat te laten komen, toen mijn haf zo dik en stijf was is hij daar enorm van opgeknapt. Omdat hij zijn lijf weer beter kon gebruiken ging het afvallen ook ineens veel sneller.

Dat vind ik nou nog eens een tip !! Daar had ik helemaal nog niet aan gedacht !!
Het klinkt wel sarcastisch maar dat is het echt niet !!
Dat wil ik zeker gaan doen, ik denk nadat de DA is geweest, kijken of hij het zoiezo al verbeterd vind ? En de hoefsmid komt ook van de week, druk druk druk.
Weet iemand een goede osteo in Zeeland?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:40

Balou_k schreef:
Wij doen ook regelmatig stap ritjes, galop is absoluut niet onze basis gang hoor. Onze buitenritten bestaan uit stappen een stuk flinke draf, een klein galopje en weer stappen. Lastig om te zeggen hoeveel km.
Ik denk dat de rit an sich 6 km kan schelen, daarvan is het zeker 3 km stap.
Met andere woorden er word meer gestapt, omdat ik in en uit stappe erg belangrijk vind, stappen wij het eerste kwartier/20min en aan het einde nog eens 20 min tot een half uur.

Lees mijn eerste post nog eens terug: als het je er om gaat om vet te verliezen kun je beter 6 km stappen. Misschien saai voor jou, maar beter om vet kwijt te raken :)
Als je gesproken engels kunt volgen: hier wat filmpjes http://www.worldhorsewelfare.org/inform ... ght_advice

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 15:26

De hoefsmid vond haar al veel beter lopen, nu kijken wat de DA zegt, osteo wil ik voor begin Juli regelen, even kijken wie ik laat komen, heb ik geen ervaring mee.. Ik vraag me alleen af of dit ook helpt met afvallen, zoiezo voor de spieren natuurlijk, maar afvallen daarvan ? :+

Ongeveer 2 maanden terug :
Afbeelding

08-06-2011
Afbeelding

Ongeveer 2 maanden terug:
Afbeelding

08-06-2011
Afbeelding

Ongeveer 2 maanden terug:
Afbeelding

08-06-2011
Afbeelding

Ongeveer een maand terug:
Afbeelding

Een paar dagen terug:
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:12

je bent op de goed weg.
Mijn fjordje is ook te dik, diet moddervet,maar er moet zeker wat af. Ik heb de beweging opgeschroefd, we reden al veel, maar nu wat intensiever. Daarnaast is ze van 24/7 wei naar 6 uur daags wei gegaan. Daarnaast krijgt ze een plak hooi, en een kwart kg schep muesli vanmarstall en een vitaminebrokje enmagnesiumchelaat van paardnatuurlij. Dit laatst niet voor het afvallen,maar voor de jeuk.
Magnesium wat je teveel voert, word weer uitgescheiden via de nieren, en is gevaarlijk als het dier een nierprobleem heeft.

Focussed schreef:
Als je een teveel aan calcium voert heeft je magnesium geen nut, want dat wordt dan meteen uitgescheiden! Dus het kan geen kwaad maar je bereikt er ook geen drol mee :))

Een paard van 500 Kg heeft ongeveer 35 gram calcium per dag nodig. Er werd mij aangeraden om de eerste weken even geen liksteen in de stal te hangen tenzij er echt enkel natrium in zit en geen calcium, en mijn voer te checken. Ik verbaasde me nog over hoeveel calcium er in biks en muesli zit, dus heb de eerste maand hier maar een handje van gevoerd omdat ik anders al over het maximum zat...

Voerverkopers gaan uit van 1 kg van hun voer per 100 kg lichaamsgewicht, dus in je reguliere brokjes zal je nooit genoeg of teveel vitamines e.d voeren, of je moet daags al 5 kg voer voeren?

Afvallen gaat langzaam, je zou er een jaar voor uit moeten trekken

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:41

Mijn dierenarts zei 6 maanden bummer..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 20:15

Weet iemand wellicht meer hoe osteopathie kan helpen met ons probleem, wat word er precies gedaan ?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:07

Ostheopatie ziet het lichaam als geheel, een probleem kan een verstoord evenwicht veroorzaken, en door dat verstoorde evenwicht ontstaat er weer een ander probleem. Een soort vicieuze cirkel zeg maar. De ostheopathie is er op gericht om het hele lichaam aan te pakken en het verstoorde evenwicht te herstellen. Misschien heeft ze moeite met afvallen doordat de huishouding in het lichaam verstoort is, dit kan misschien verholpen worden met ostheopathie.
Baat het niet, schaadt het niet toch.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:27

Op deze site van 'onze' osteopaat staat het allemaal heel duidelijk uitgelegd: http://praktijkvoorpaardenosteopathie.nl/

Mijn Halfinger ging na de osteopatie behandeling in combinatie met een reinigingskuur (ook van de osteopaat) ineens afvallen. Ik denk dat het een combinatie was van afvalstoffen kwijtraken en beter kunnen bewegen waardoor bewegen ook weer prettiger werd. Hij was toen ook ineens veel actiever onder het zadel, het koste hem allemeaal duidelijk minder moeite.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 12:23

De dierenarts is vannochtend geweest, zij loopt niet kreupel, ze is niet hoefbevangen en ook niet spierbevangen, hij heeft gevoeld, gekneden en in d'r mond gegeken, waarom weet ik niet..

Hij zegt ook net als de hoefsmid dat ze zo loopt door haar overgewicht nog 100 kg te gaan dus, ze staat nu 6 uur per dag buiten met graaskorf op een hele kale weide, waar ze stond met die andere haflinger kon niet, ze bleef maar rennen en rennen en was totaal niet op haar gemak.

De dierenarts zei ook tussen de 2 en 4 maanden zit ze op een goed gewicht, ik heb nu een papier opgehangen op stal dat ze Jessie niet mogen bijvoeren, de weides niet mogen opdoen en absoluut geen kuil bijvoeren dan nodig is.

Ik ben wel gerustgesteld dat ze niet kreupel loopt en het niet zorgwekkend was, ook had hij gezegt dat het door de ijzers kon komen die ze net weer nieuw had, ik mocht gewoon rijden en longeren in de bak ik moest goed instappen dat deed ik al..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

Mijn shet moest ongeveer 50 kg afvallen volgens de kliniek, we waren daar eind november en nu pas kan ik zeggen dat ze op goed gewicht zit. Dus bij ons heeft het 6/7 maanden geduurd. Het scheelt wel dat Grietje wel bevangen was en niet hard mocht werken, we hebben een hele poos enkel mogen wandelen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:12

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:16

Sjors493 schreef:
*zucht* hier zijn al zoveel topic over. Ik verwijs je naar het Centrale Topic Voor paarden die te dik zijn: [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht . Heb getemd.

Mag ik even melden dat dit topic al behoorlijk lang hier staat en dat er in mijn begin post ook duidelijk van alles staat weergeven, zuchten is echt niet nodig hoor, daar verlies je enkel zuurstof mee :)

Wij zijn ook al ruim 2 maanden bezig dus dan zal het in totaal ook 6 maanden duren :)

RoxjuuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:49

een masker op in de weide?
dan kunen ze zoiezo minder eten