vernietigen van jacobskruiskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: vernietigen van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:05

Is gewoon uitsteken en dan een handje aarde en graszaad in het gat , niet een goede optie eigenlijk ?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 11:26

als ik dat moet gaan doen ben ik voor lopig nog niet klaar wat mij wel op valt is dat de plantjes aardig klein blijven met dit warme /droge weer

de weides zijn kaal en groeien niet tot bijna niet( beregen kan niet.)
maar ook de jkk groeit bijna niet. en de paarden eten er mooi omheen de rest kaal.

ook al ligt er een berg hooi in de wei,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:30

Hier blijven het ook rozetjes , ik wacht wel met ze eruit halen totdat ze wat groter zijn , en de grond wat natter is , dan pluk je ze zo met wortel en al er uit :)

Je moet toch elk plantje apart behandelen , ik vind het dan een kleine moeite om bvb. in de kruiwagen een emmertje graszaad en wat aarde mee te nemen en dat er in te gooien als ik het plantje er uit heb :P

Maargoed , we hebben net het Fluitekruid verwijderd , nu is de Boterbloem aan de beurt , en dan zal de JKK en Bereklauw wel weer "rijp" zijn. Klerezooi altijd.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 12:35

ik dus ook ze zijn nu nog handzamer en ik kom toch de grond niet in dus ach

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:44

hutch84 schreef:
ik dus ook ze zijn nu nog handzamer en ik kom toch de grond niet in dus ach

Bestrijdingsmiddelen slaan het beste aan als de plant groeit. Het is daarom af te raden om bestrijdingsmiddelen te gebruiken bij droogte of extreem hoge of lage temperaturen. Onder deze omstandigheden groeit de plant een stuk langzamer en werkt het middel minder.

Doodgespoten plantjes van Jacobskruiskruid moeten echter nog steeds worden verwijderd omdat ze giftig blijven.

Als Jacobskruiskruid niet in zijn geheel uit de grond getrokken wordt, kunnen nieuwe planten uit achtergebleven wortelresten ontstaan. Handmatig verwijderen is daarom over het algemeen alleen effectief bij zaailingen en rozetten. Doordat het wortelstelsel nog niet zo sterk ontwikkeld is, kunnen alle wortels gemakkelijker verwijderd worden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 22:47

ik heb al een week of 2 3 geleden gespoten toen het weer nog iets anders was

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:22

pmarena schreef:
Hier blijven het ook rozetjes , ik wacht wel met ze eruit halen totdat ze wat groter zijn , en de grond wat natter is , dan pluk je ze zo met wortel en al er uit :)

Je moet toch elk plantje apart behandelen , ik vind het dan een kleine moeite om bvb. in de kruiwagen een emmertje graszaad en wat aarde mee te nemen en dat er in te gooien als ik het plantje er uit heb :P

Maargoed , we hebben net het Fluitekruid verwijderd , nu is de Boterbloem aan de beurt , en dan zal de JKK en Bereklauw wel weer "rijp" zijn. Klerezooi altijd.

Volgens mij heb jij wei hopeloos ;-) Jouw idee om bij te zaaien bij open plekjes is zeker verstandig!
Het uitrekken van plantjes zorgt wel voor bodemverstoring en jij hebt echt wel een ( kolere) wei die eigenlijk niet geschikt is om paarden te houden. Dat bedoel ik trouwens niet negatief naar jouw enorme inzet en nadenken!!!
Maar wat er gebeurt bij uitrekken is bodemverstoring, er komen open plekken en onder de grond ( niet echt zichtbaar) liggen er een hoop zaden. Door het uittrekken haal je ook die zaden naar boven en de meeste zaden willen graag wat licht om te kunnen kiemen. Een dichte zode kan dat zo goed mogelijk voorkomen want dat neemt licht weg en kan zo goed mogelijk voorkomen dat die zaden de kans krijgen om te kiemen. Jij hebt zoveel planten in de wei in de wei ( planten die je juist niet wilt en de plek innemen van het gras wat je juist wel wilt) dat je door steeds de bodem te verstoren ze in de kaart speelt. Jouw manier kan misschien wel lukken, maar dan pas op een hele lange termijn. Ik zou de loonwerker er op af sturen. De loonwerker heeft een licentie, weet wanneer hij wel of niet kan spuiten en weet ook wat wel of niet is toegestaan in Nederland. Daarna is het een kwestie van 'bijhouden' en de zode dicht zien te houden.

shaqstac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:59

winterpaddock maken en je weide goed onderhouden, geen open plekken, regelmatig met de weideblotter erover, bijzaaien en bofix gebruiken.

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:41

[/quote]
Ik zou de loonwerker er op af sturen. De loonwerker heeft een licentie, weet wanneer hij wel of niet kan spuiten en weet ook wat wel of niet is toegestaan in Nederland. Daarna is het een kwestie van 'bijhouden' en de zode dicht zien te houden.[/quote]

Het klopt wel dat sommige zaden licht nodig hebben om te kiemen, maar andere zaden moeten juist weer in het donker kiemen. De Jacobskruiskruid groeit wel het best in het licht en wat dat betreft is het inderdaad beter om een dikke zode te houden. Probeer het maar eens met dit droge weer van de afgelopen maanden. Welk weiland heeft nu nog een dikke zode? Maar of dit nu een dikke zode is van alleen gras of andere kruiden maakt niet uit. Het gras en de weilanden in Nederland zijn vooral bedoeld voor koeien, waardoor paarden soms teveel eiwit binnen krijgen. Onkruiden tussen het gras door is alleen maar beter voor het dier dan als je een weiland hebt met alleen maar gras.
De loonwerker eropaf sturen is alleen een oplossing voor diegenen onder ons met een goed gevulde portemonee. Helaas is dat niet voor ons allen weggelegd. Gelukkig kunnen we zelf ook wat doen.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:16

Btw een Rag-fork zou goed werken. Mischien is dat een optie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:50

ik heb gister op het hart van jonge rosetten een handje pekel gestrooid en vandaag zijn de bladeren al verlept en bruin geworden!
ben benieuwd of de hele plant er aan gaat!?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 00:18

he ja dat kan ook nog vrijdag om denken heb ik ook nog staan

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:07

Ik heb dit in mijn weiland staan (oa) ben benieuwd of iemand zeker weet dat het geen JKK is (of wat het dan is?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:08

Dat is echt iets totaal anders dan JKK , maar wat het wel is ? Wellicht weet Esther het :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:16

Het groeit in het water(rand) en op het land, ik heb een arm weilandje. Soms net een alpenweide qua verschillende bloemetjes....
De stengel van deze plant is hol trouwens(onderin).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 22:42

geen idee wat het is de oderkant lijkt wel op de jkk

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:44

ja die onderkant lijkt er wel erg op, kleur van de stengel weer niet!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:01

Het is iig geen JKK maar kan wel een ander kruiskruid zijn.
JKK bloeit nog niet.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 18:16

euh ondanks mijn bloemen op leiding weet ik dat ook niet heb je dan verschillende soorten kruis kruid
ik dacht dat allen soorten jkk maar dan een andere variteit waren

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:50

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:33

pmarena schreef:
Dat is echt iets totaal anders dan JKK , maar wat het wel is ? Wellicht weet Esther het :)

Beetje het idee van een stervende boterbloem. Maar JKK is het niet. Boterbloem lijkt me ook niet trouwens, Maar doet me er wel aan denken.ik kan het niet zien wat het wel is. Stuur maar een gedroogde plant op, of probeer even wat meer details op de foto te krijgen van bloem, blad omwindselblaadjes desnoods de wortels van plantje. Dit plantje is in ieder geval geen composiet.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:01

Amalarab schreef:
Het groeit in het water(rand) en op het land, ik heb een arm weilandje. Soms net een alpenweide qua verschillende bloemetjes....
De stengel van deze plant is hol trouwens(onderin).

Heel goed om op dat soort dingetjes te letten!!
JKK is nooit hol, JKK heeft ook nooit melksap. (zoals bijv een paardenbloem of streepzaad of melkdistel)
Ik zal even een macro foto neerzetten die ik gemaakt heb om dat kenmerk te laten zien, in dit geval geel melksap van stinkende gouwe ( geen composiet maar gaat me even om het kenmerk van sap in de stengel)

Afbeelding

JKK heeft dit kenmerk nooit. Nooit een holle stengel en sap.

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:45

Volgens mij is het de blaartrekkende boterbloem. google daar maar eens op en druk dan op afbeeldingen

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:38

Ja dat is hem, de blaartrekkende boterbloem! Bedankt!voor het meekijken iedereen!
Helaas ook giftig dus, paarden eten er wel keurig om heen..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 22:39

ik had het topic wat hier boven genoemd word ook al gezien
maar esther klopt dat stuk? dus eigenlijk niets doen en dan naar tijden gaan ze weg?
dan overwoekerd hij toch eerst alles waardoor paarden er neit meer kunne lopen