Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:59

Citaat:
Aantal paarden: 2
Ras/soort paard: NRPS van 16 / pony van 7
Gebruik: NRPS alleen maar buitenritten / Pony recreatief, springen, dressuur, mennen, buitenritten, grondwerk
Soort stal: NRPS box van 3,5 x 3,5 / Pony los in een stand van 2 x 3
Zomer: 24/7 buiten, drinken uit de sloot, pony met muilkorf ivm insulineresistentie
Winter: Op stal, dagelijks minimaal 4 uur in de paddock met een groepje. Wij zetten allemaal elkaars paardenbuiten, ene dag staan ze 4 uur buiten, andere dag soms wel 8 uur. In de paddock is als het vriest geen water, anders wel. Geen hooi in de paddock.
Stal: NRPS heeft een luik naar buiten om te kijken / Pony kan de hele dag het gangpad in kijken
Bodembedekking: Stro, bij de pony met vlas eronder ivm spelen met haar water en anders wordt het een zwembad
Voeding: NRPS 3x per dag 2 plakken hooi / Pony 2x per dag 1 plak hooi 1x per dag 2 plakken hooi
Krachtvoer: NRPS 2x per dag 2 handjes muesli, suikerarm / Pony 2x per dag 190 gram speciale brok, na het werk 150 gram brok
Verzorging: Staan beiden op een manege. NRPS is veel kreupel, maar komt dan toch los, als ze goed is loopt ze gemiddeld 5x per week een buitenrit. Pony wordt 6x per week bezig gehouden met mennen, dressuur, springen, grondwerk, vrijspringen, buitenritten of longeren. 1 dag per week vrij. Op stal moet ik zelf mesten, voeren wordt gedaan. NRPS doe ik zelf 3 tot 4 dagen per week, pony doe ik 6 dagen per week zelf. Beiden elke 9 weken hoefsmid, 1x per jaar veearts voor enten, 1x per jaar tandarts, met hele stal tegelijk ontwormen 4x per jaar.
Totale tijd: Verschillend maar over het algemeen VEEL
Wat wil ik anders: Liefst in de winter meer buiten met hooi en water. Betere bakbodems (zijn ze mee bezig)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 10:03

Aantal paarden: 3
Ras/soort paard: KWPN 3 , welsh 33 ,Newforestpony 2
Gebruik: paard dressuur, welshpony knuffelpaardje met pensioen, newforestpony in de opfok
Soort stal: Paard 5x4 welsh een inloopstalletje van 6x4 newforestpony thuis een stal van 3x3
Zomer: 6 uur de wei op tot savonds uur of 10
Winter: 8 uur tot 5 op de weide en als het echt niet kan door vriezen en sneeuw per 2 tegelijk in de paddock ( van 7 tot half 1 of van half 1 tot 5 )
Bodembedekking: Paard vlas, pony's stro
Voeding: Hooi en voordroog
Krachtvoer:Paard 2 keer per dag 1 kg basisbrok, welshpony 2 keer per dag halve kg seniorbrok en newforestpony 2 keer per dag halve kg podo grow

Verzorging: Paard wordt om de dag gereden of gelongeerd, welshpony wordt vertroeteld door de kinderen en geborsteld en geniet van pensioen ( na 18 jaar trouwe manegedienst), en de jaarling staat in de opfok. De tandarts komt om het half jaar de hoefsmid komt om de 8 tot 10 weken ( heb ze niet op ijzers )
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: een uurtje of 4, nu met alleen de verzorging van paard en bejaarde pony, wordt straks iets meer als de jonge thuis komt.

Wat ik anders wil: De paarden aan huis hebben lijkt me zalig, en meer uitrijmogelijkheden in de buurt zonder grote wegen en wegen waar automobilisten onwijs hard jagen. Een iets minder zware bodem in de bak en een weide niet grenzend aan de weg, omdat mensen de paarden voeren...

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:53

Aantal paarden: 4
Ras/soort paard: 3 Haflingers (9, 8 & 8 jaar oud) 1 Fries (4 jaar oud)
Gebruik: 2 Haflingers; recreatief, dressuur, springen, mennen. Alles niet intensief. Andere Haflinger dient meer als gezelschap door blessure. Fries is nog niet onder het zadel, dus we doen niet veel meer dan wandelen/naast de fiets en poetsen + knuffelen.
Soort stal: Privéstal met 2 hele ruime boxen, 1 wat kleinere box. Paddock en weidegang.
Zomer: 24/7 buiten, van 8u á 8.30u op de wei tot 20u á 21u, daarna in de paddock.
Winter: Van 8.30u tot 17u buiten in de paddock. Nu het langer licht is, blijven ze weer langer buiten.
Stal: 3 stallen, 2x ong. 4x3 en 1x ong. 3.5 x 3
Bodembedekking: Stro
Voeding: Kuil en hooi. Eerst kuil gevoerd, nu over op hooi. Volgend jaar wil ik het afwisselen, 2x daags kuil en 2x daags hooi.
Krachtvoer: Alleen de Fries, krijg als hij naar binnen komt, 1 schep muesli. De haflingers krijgen alleen na het werk een handje muesli.
Verzorging: Paarden worden meerdere malen in de week van top tot teen gepoetst. Probeer meestal de 2 Haflingers 2 á 3x in de week te rijden, afhankelijk van mijn eigen gezondheid. Fries probeer ik nu 1x in de week te longeren, en andere Haflinger ook, maar is maar net of de paddock het toelaat om te longeren.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Door de weeks zo'n 2½ a 3uur minimaal. In het weekend kan ik er een hele dag bezig zijn.
Wat zou ik anders willen: Ik zou graag mijn paarden aan huis hebben, zodat ik er altijd voor ze kan zijn. Dit is ook een prima oplossing zo'n privéstal daar niet van ;) Verder zou ik bij de stal die we nu huren, graag een verharde paddock willen, omdat in de winter de paddock 1 grote modderpoel wordt. Graag zou ik er ook nog ergens dichtbij een stuk weide bij huren.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:32

Even een beetje uitleg; samen met mijn moeder hebben wij een privéstal. Mijn moeder en ik zijn allebei actief in de sport en mijn moeder geeft ook les. We hebben 8 paarden op stal waarvan 7 van onszelf, en 3 voor de lessen. De andere 4 zijn wedstrijdpaarden.
Ik heb het lijstje ingevuld over mijn eigen paardje.

Aantal paarden: 1
Ras/soort paard: 4 jarige KWPN ruin
Gebruik: Springen en dressuur in de toekomst, is net zadelmak.
Soort stal: Loopstal. 24/7 buiten. met 2 andere ruinen.
Zomer: Dag en nacht op de wei met summerfit koeken als bijvoeding.
Winter: 24/7 in de loopstal. +/- 180 m2 voor 3 paarden.
Stal: 3 x 3 : 3 stallen staan de gehele dag open.
Bodembedekking: Vlas met een laagje stro
Voeding: 1 1/2 kilo biks + 1/2 sportmuesli 2 maal daags
Ruwvoer: Goed droog kuil, 3 maaldaags
Verzorging: Omdat hij aan huis staat doe ik alle verzorging zelf. Uitmesten, voeren etc
Ik longeer hem +/- 2 keer in de week en ik rijd ook 2 á 3 keer. Wandelen, losspringen etc doen we voor de afwisseling.
Elke dag krijgt hij een uitgebreide poetsbeurt.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2,5uur per dag incl beweging
Wat zou ik anders willen:
- Ruime paddock, wasplaats, goede rijbak en paard aan huis, wat zou ik nog meer kunnen willen?
- Nou oké, een leuke springweide als ik echt verwend wil doen. :Y)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:53

Ras/soort paard: Tinker van bijna 10
Gebruik: Recreatief
Soort stal: Privestalling (niet van mij) met 5 stallen, een paddock, bak en flink wat wei.
Zomer: van 09.00u t/m ong 19.00u weidegang met vier andere paarden, en s'nachts op stal
Winter: Overdag paddock 09.00- tot ong 17.00 uur met twee andere paarden. Hier krijgen ze een flinke dot kuil en heb ik takken om wat te knabbelen.
Stal: ong 3x3 (weet niet precies), met een buitenluik die altijd openstaat met uitzondering van de winter als het hard vriest.
Bodembedekking: Betonnen vloer met stro.
Voeding: Ruwvoer: Kuil van eigen land in de winter. 2x p.d. een flinke portie. Daarnaast s'avonds op stal een halve schep snijmais. s'Zomers alleen weidegang met s'avonds een plakje hooi op stal. Daarnaast dagelijks een worteltje e/o snee oud brood.
Krachtvoer: 2x p.d. 2 handjes koudbloedbrok, en na het rijden een halve schep brok.
Verzorging: Mijn tink staat in volpension, maar komt regelmatig voor dat de staleigenaren een weekendje of iets weg zijn waardoor o.a. ik de totale verzorging overneem van alle 5 de paarden. Daarnaast ga ik ong 3x p.w. naar stal om te poetsen e.d., losgooien, in de bak rijden, of een buitenrit maken. Mijn bijrijdster heeft ook 2 dagen p.w. dat ze (dressuurmatig) rijdt of losgooit.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1.5 tot 2 uur per keer dat ik ga.
Op stal niets. Ben helemaal tevreden, en dit is het eerste jaar dat mijn tinker op dit moment niet te dik is! Ze ziet er ook super uit! Paard aan huis lijkt me heerlijk, maar kost veel tijd qua verzorging wat ik dus niet altijd redt. Wat ik nu heb vind ik ideaal :D
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 16-03-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:57

Ras/soort paard: 2 shetlanders.
Gebruik: VD, wandelen, longeren, losgooien.
Soort stal: Particulier (ik verzorg ze, maar mag eigen beschouwen...)
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: Zo veel mogelijk weide, en anders op een buitenstal.
Stal: Geen idee, er kunnen minstens 3 tot 4 shetlanders in, ze staan samen in 1 stal.
Bodembedekking: Zaagsel.
Voeding: Hooi, een paar handjes brokken, kuil, gras & fruit.
Verzorging: Ik borstel ze (bijna) dagelijks en geef ze voldoende beweging. Ze mogen alleen wel afvallen :o
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2/3uur per dag, met sommige dagen dat ik niet kom.
-ik zou graag een paddock willen ipv een weiland waar we ze in losgooien/longeren. Of gewoon een kleine bak.
Dit zal er nooit van komen denk ik..

Baron31

Re: Hoe ziet het leven van jouw paard eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:12

Aantal paarden: 4
Ras/soort paard: Friese Ruin.
Gebruik:Wandelen, dressuur, Huifkarritten,buitenrijden&losgooien.
Soort stal: Binnenstal + grote uitloop aan zijn stal.
Zomer:08.00 tot 12.00 op de wei & van 19.00/22.00 op de wei
Winter: Dagelijkse beweging, En als de wei bevroren is mogen ze het land op.
Stal: Er zij 4 binnenstallen aan huis met 3 daarvan een uitloop, de ander is een hengste stal,
Bodembedekking: Vlas
Voeding:, 3x per dag een berg kuil.
Krachtvoer: 3x per dag muesli. 3 kilo op een dag
Verzorging: Poets iedere dag. Vlechten van de manen 2x in de week. ik rij 3a 4 keer in de week, 1x daarvan is een buitenrit, 2 dagen longeren en een dag stappen aan de hand in het bos. soms heeft hij 2 dagen achter elkaar vrij. Hij is ook al oud en ''hoeft'' niet perse iedere dag an het werk. 1x in de 2 weken heb ik prive les van Willemjan Piggen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2a 3 uur op een dag het verschilt. Hij heeft ook een grote uitloop waar hij heel de dag in heen en weer loopt.
Wat zou ik anders willen: Niks, ik ben helemaal tevereden

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:34

Ras/soort paard: kwpn, ruin, 18 jr ; groninger, ruin, 22jr, kwpn, merrie 10jr
Gebruik: recreatie, pensoen en dressuursport
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom, wel alles zelf doen (voeren/mesten)
Zomer: bij erg warm weer 24/7 buiten (met schuilstal), daarbuiten om 's nachts op stal (22.00-8.00)
Winter: Bij goed weer, 9.00-16.00 buiten op grasland, schuilstal+hooi. Bij slecht weer op stal(moet het wel heel slecht zijn)
Stal: 3x4 en de merrie 4x4, met 1.50 hoge muren, optimaal contact.
Bodembedekking: betonroosters met rubberenmat erover en halve meter stro.
Voeding: ruinen granenmix met vitamine, merrie sportbrok
Ruwvoer: ingeseald hooi(mooi droog), merrie zeer veel. ruinen wat minder.
Krachtvoer:brok(2x 1 kg, na arbeid 1 kg) en granenmix 2x 1 kg
Verzorging: Ik rij 4x in de week op mijn merrie, die wordt ook dan alleen verzorgd(lees:geborsteld.staat onder een deken). De ruinen zijn niet van mij, worden wel dagelijks geborsteld, staan niet onder een deken.

Ik zou ze graag op stal ook wel bijelkaar in willen hebben, maar ben bang voor verwondingen. Vooral de vos(18 jr) wil nog wel eens trappen en bijten. Ze staan ook pas sinds vorig jaar bij elkaar, want toen zijn ze van ijzers af gegaan. Daarvoor ging het vaak mis. Mijn merrie haar deken wordt ook altijd stuk gebeten.
Ik zou graag een goede, vorstvrije bak willen, en de paarden aan huis, zucht..
Ik besteed zo'n 3 uur aan de paarden, als ik er ben(4x in de week).
Verder zou ik meer van de verzorging zelf willen doen, maar ik werk 30 uur en heb 2 kindjes (2.5 jaar en 4 mnd). Mijn vriend werkt 4 avonden en heeft 1 avond training. Dus om een oppas te laten komen voor een half ur knuffelen is ook wat. (doe ik wel eens, onder de mom, moet even wat regelen).

Iris_ilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:40

Ras/soort paard: Friese Merrie
Gebruik: dressuur en buitenritten naar het strand.
Soort stal: Prive stal bij kennisen, alleen zelf mesten. Verder word alles gedaan.
Zomer: 24/7 weidegang, bij slecht weer snachts op stal.
Winter: van 09.00 tot 17.00/18.00 buiten
Stal: 3,5 x 3,5. Kunnen met hun neus lekker naar buiten savonds!
Bodembedekking: Vlas met daaronder zand
Voeding: 3x per dag hooi/kuil en 2x per dag brok
Ruwvoer: 3x per dag hooi
Krachtvoer:Pavo condition extra, smorgens voordat ze naar buiten gaan een 1/2 kilo. En savonds als ze naar binnen gaan 1/2 kilo.
Verzorging: 5x in de week rijden. Voor het rijden poetsen. 2x in de week rust.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Ik ben 5x in de week minimaal 2,5 uur op stal, en 1x in de week alleen mesten.
Wat zou ik anders willen: Een was plaats met warm en koud water. Nu alleen koud water.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:49

Citaat:
Ras/soort paard: 1x Oldenburger + 1x KWPN (jaarling)
Gebruik: Sport + niks
Soort stal: Privé, we doen alles zelf.
Zomer: ongeveer 10 uur weidegang (afhankelijk vh weer) + jaarling onbeperkt weidegang + schuilstal.
Winter: ongeveer 8 uur weidegang (afhankelijk vh week) + jaarling onbeperkt weidegang + schuilstal.
Stal: 3 x 3,5 meter + weefrek, kan naar buiten kijken, luchtige stal + jaarling schuilstal
Bodembedekking: Klinkeronderlaag + vlas, dagelijks mest ruimen en vlak maken, 2x per week natte plekken eruit.
Voeding:
Ruwvoer:Kuil: Smorgens en savonds een hoopje + jaarling 2x per dag bijna onbeperkt
Krachtvoer: 2x per dag: 1 schep brok Horsefood + 1 schep muesli + jaarling krijgt 1 schep brok in de winter.
Verzorging: Ik rij afhankelijk van tijd/zin ongeveer 3/4/5/6 keer per week een half uur / driekwartier.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Als ik niet ga rijden: 30 minuten als ik wel ga rijden: 1.5 tot 2 uur per dag.
- Het allermooiste zou zijn een mooie buitenbak met mooie bodem :+ :D
- Automatische drinkbakken op de wei :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:04

Ras/soort paard: Lipizzaner van bijna 7 jaar
Gebruik: Recreatief, Bos, Dressuur, Grondwerk, Lange Teugelen, DLL
Soort stal: Grote pensionstal
Zomer: Begin alleen overdag op de wei met weidegenootje, daarna opbouwen tot 24/7 op het land, dagelijkse beweging
Winter: Uitloopstal, overdag 2 uur paddock met groepje paarden, aankomende winter waarschijnlijk paar uur land, dagelijkse beweging
Stal: Uitloopstalletje met burencontact
Bodembedekking: In de stal betonnen vloer met strobedekking, uitloop liggen rubberen tegels
Voeding: 1/2 muesli p.d. + paar keer per week wat wortelen
Ruwvoer: 2x p.d. kuil + 1x p.d. flinke berg hooi
Verzorging: Elke dag beweging (rijden, longeren e.d.) 1x per week dagje vrij. Stal mest ik zelf uit samen met verzorgster en vriendinnetje (ik heb een slechte rug en red het niet om dit elke dag zelf te doen), verder algehele lichamelijke verzorging: hoefsmid, tanden controle, osteopaat, masseur, poetsen, wassen, vlechten, dierenarts indien nodig, wormenkuren, vitaminespuit enz.
Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: Doordeweeks gemiddeld 2,5 uur, in het weekend zo'n 6 uur aanwezig op stal en tutten met mn pony en materiaal onderhoud e.d.
- Hooi vanuit stal i.p.v. kuil

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:22

Ras/soort paard: KWPN/hongaarse van 13 en halfbloed arabier van ongeveer 9
Gebruik: buitenritten, longeren. arabier is in heropvoeding
Soort stal: bij mijn huis.
Zomer: over het algemeen de hele dag op de weide en 's nachts in de uitloop, in de heetste maanden hebben we veel last van horzels etc. dus dan 's morgens van 5 tot 8 en 's avonds van 7 tot 11 op de weide, voor de rest in de uitloop.
Winter: hele dag in de uitloop tot het donker word.
Stal: grote stallen en grote uitloop waar (nog wel) veel bomen etc. staan waarmee ze zich vermaken.
Bodembedekking: bakstenen vloer ivm weglopen urine en halve stal stro als bodembeddeking.
Voeding: 's winters 4 keer per dag hooi en 2 keer halve kilo basisbrok, in de zomer 2 keer per dag hooi en 1 keer halve kilo basisbrok ivm lucerneweide.
Verzorging: om de dag buitenrit, longeren of wandelen. wel afhankelijk aan het weer, leemgrond dus als dat nat word is er geen beginnen aan. elke dag stal uitmesten en borstel erover heen, meer voor controle voor eventuele wondjes etc.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: verdeelt over de dag rond de 3 uur afhankelijk aan de duur van rijden uiteraard.
Wat zou ik anders willen: een rijbak voor de dresuur oefeningen van de oudere en het herbeleren van de halfbloed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:51

[b]Ras/soort paard: KWPN, 9 jaar, merrie
[b]Gebruik:
Recreatief en dressuurmatig
Soort stal: kleine pensionstal, 8 paarden in totaal
[b][i]Zomer: weidegang hele dag, als je wilt mag je paard ok 24/7 uur in de wei
[b][i]Winter: van 11.00 tot 17.00 uur in de paddock
[b]Stal: 3x3 buitenstal
[b]Bodembedekking:
Betonnen onderlaag, vlas bedekking

[i]Ruwvoer: 4x per dag kuil/hooi
[b][i]Krachtvoer: 1 kilo basisbrok per dag, halve kilo slobber of muesli na het rijden
[b]Verzorging: voor het rijden poetsen, ongeveer 1x in de week niet rijden maar een poets/verzorgdag
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1 a 3 uur per dag
[b]Wat zou ik anders willen:
een luik in de stal zodat mijn paard niet tegen tralies aankijkt, nog een paddock erbij voor het buitenzetten 's winters zodat de rijbak goed blijft
Verder is het daar voor de paarden perfect.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:18

Ras/soort paard: KWPN, 19 jaar
Gebruik: Recreatief, wat dressuur (voorheen wedstrijden op Z niveau, nu meer paard los en soepel houden)
Soort stal: Kleinschalige pensionstal, alles wordt gedaan.
Zomer: Overdag van 9.30-16.00 weidegang, rest van de tijd op stal.
Winter: Zelfde als zomer
Stal: 3 bij 4m, hij heeft aan beide kanten tralies en kan dus snuffelen met de buren. Bij de voerbak is het wel dicht.
Bodembedekking: Stro, wordt iedere dag gemest en opgestrooid.
Ruwvoer: Als hij om 16.00 binnenkomt ligt er goede kwaliteit voordroog in de stal, 's avonds rond een uur op 9 krijgt hij nog een portie ruwvoer.
Krachtvoer: 's ochtends vroeg een halve kilo basisbrok, rond 17.00/17.30 afhankelijk van wat hij gedaan heeft die dag 0,5-1kg basisbrok. Wat muesli na het rijden.
Verzorging: 2-3 keer in de week rijden, rest poetsen en ik kom ook iedere week wel 1 dag niet.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 1-3 uur en dan 5/6 dagen per week, hoelang ligt eraan of ik ga rijden die dag, en of ik in de bak ga rijden of het bos in ga.
Wat zou ik anders willen: Een stal met uitloop, kleine paddock ofzo, voor de uren dat hij op stal staat, en een stal van 4 bij 4m (of groter) als het mooi weer is en hij vind het nog leuk iets langer weidegang. En voor mezelf een hele goede buitenbak, eb en vloed ofzo en 20x60. En als we dan toch bezig zijn met de ideale stal dan ook nog een goede binnenbak voor als het regent, en een overdekte paddock waar hij als het sneeuwt even goed kan bokken en rennen zonder uit te glijden. Ohja, gelegen in mijn achtertuin (inclusief het bosgebied wat naast de stal ligt erbij) zou ook fijn zijn :Y).

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:29

Ras/soort paard: Shetlander van 30 jaar.
Gebruik: Longeren, vrijspringen, af en toe rijden met kleine kinderen, grondwerk/vd, lange teugel
Soort stal: Privé. Ik sta hier samen met een draver. We moeten alles zelf doen, behalve buitenzetten door de weeks.
Zomer: 24/7 weidegang met schuilstal.
Winter: Overdag in het land van ong 8.00-19.30uur. 's Nachts op stal.
Stal: Weet niet hoe groot, gewoon een normale paardenmaat.
Bodembedekking: Zaagsel/vlas
Voeding:
Ruwvoer:Hooi, In de winter krijgt hij 's avonds een pluk hooi. In de zomer krijgt hij geen hooi.
Krachtvoer: Zemelen. Soms ook wat haver. De hoeveelheid ligt aan de gedane arbeid. Verder krijgt hij een appel (soms een hele, soms een halve).
Verzorging: In de winter wordt hij niet heel vaak gepoetst aangezien ze dan een deken op hebben. (1keer per week ongeveer, tenzij hij aan het werk moet) Zomers is het wel wat vaker.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Verschilt heel erg. Door de weeks meestal iets van 2 uur. In de zomer ook regelmatig langer. In het weekend vaak langer.
Eigenlijk niks. De paarden staan min of meer aan huis (5 minuten fietsen :D ).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:26

Ras: Andalusiër (3 jaar)
Gebruik: Grondwerk (NH) + wandelen. Klaarstomen voor een leven als betrouwbaar en leuk buitenrijpaard (nog niet onder het zadel).
Soort stal: paddockparadijsje (niet van mij)
Zomer en winter: 24/7 buiten
Voeding: 's winters hooi of voordrooghooi, zomers gras. Liksteen aanwezig. Soms een emmertje grasbrok als lekkernijtje. Geen krachtvoer.
Verzorging: gezellig samen tijd door brengen op een positieve manier. Soms leerzaam voor mijn paard, maar soms ook gewoon lekker niks. Hoefjes bekappen doe ik zelf en ik help met voeren, uitmesten etc. Mijn paard moet gelukkig zijn anders haal ik er geen plezier uit.
Wat zou ik anders willen: een paddock paradijs aan huis :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:36

Ras/soort paard: Een Draver en een shetlander
Gebruik: Recreatief
Soort stal: Paarden staan aan huis op onze boerderij
Zomer: 24/7 buiten, overdag op gras, snachts in de paddock
Winter: Overdag in de paddock met onbeperkt hooi, snachts binnen
Stal: 3x2.80 Open stallen, die van de shet is iets kleiner
Bodembedekking: Stro en zaagsel
Voeding: Lucerne, gras en zoutblo, hooi
Verzorging: Poetsen voor het rijden, verder niet heel veel poetsen ivm het vele buiten staan.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: durf ik niet te zeggen, wisseld per dag, en aangezien ze aan huis staan wandel ik er zo wel is heen.
Meer gras en een schuilstal zodat ze in de winter ook buiten kunnen blijven staan.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:47

Ras/soort paard: KWPN merrie, 5 jaar
Gebruik: Aangekocht voor de sport, maar het is mn beste maatje, beetje tutten, rijden, longeren, grondwerken en lekker buiten rijden!
Soort stal: Pension, bij stal zit: eigen paddock per paard, eigen stukje wei, staat met soortgenoten, zelf uitmesten en hooi voeren.
Zomer: 24/7 weidegang met vriendjes
Winter: Overdag in paddock 8-5 uur met de hele dag hooi en water en liksteen, 's nachts in stal.
Stal: 3x3 kunnen aan 2 kanten contact maken met buurpaarden, raampje en het hoofd kan altijd naar buiten.
Bodembedekking: Betonnen bodem, opgevuld met stro
Voeding: ruwvoer is hooi, 3 hooinetten, die zijn in de ochtend nog deels vol zodat ze beschikt over onbeperkt ruwvoer
Krachtvoer: luzerne 3 handjes en een handje sportmuesli. Elke avond krijgt ze een halve kilo slobber :)
Verzorging: poetsen doe ik zo'n 5x per week, dat kan varieren van een uitgebreide poetsbeurd tot alleen een harde borstel...
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: 2 tot 2.5 uur per dag.
Wat zou ik anders willen: Niks, ik vind dat mijn paard een super leventje heeft....

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:57

Ras/soort paard: Kruising E-pony, 15(?) jaar met cushing, KWPNer, 10 jaar.
Gebruik: Recreatief, springen
Soort stal: pensionstal
Zomer: 24/7 weidegang
Winter: 'S ochtends buiten in de paddock, 's avonds nog zo'n 3 uur in de paddock.
Stal: pony; 3x4 , buitenstal, paard; 4x4, buitenstal
Bodembedekking: pony; zaagsel, paard; dikke laag stro
Voeding:
Ruwvoer: Kuil, flinke hoeveelheid verdeeld over 2 voermomenten
Krachtvoer: hoge kwaliteit biks + equilin, 2 tot 4 kg verdeeld over 2 voermomenten.
Verzorging: 5 a 6x per week gevarieerd rijden, elke dag borstelbeurt, na rijden de mogelijkheid om nog te rollen.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: gemiddeld 3 uur per dag
Ik zou graag mijn paard wat meer buiten willen kunnen zetten, vind 6 uur per dag toch nog mager.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:09

Ras/soort paard: Haflinger 23 jaar, Welsh A 23 jaar, Haflinger 6 jaar
Gebruik: Haflinger (23jr) wordt alleen nog op buitenrit gereden, Welsh wordt door verzorgstertjes recreatief in de bak gereden, Haflinger (6jr) B dressuur en recreatief
Soort stal: Privé bij vrienden, ik mest, voer enz.
Zomer: 24/7 weidegang (de aanloop daarnaartoe = overdag wei, 's nachts stal tot temperatuur 24/7 wei toestaat)
Winter: 24/7 in paddock met inloopstal, met mooi weer een paar uur wei per dag
Stal: container met 2 stallen, 1 van 2,5 nij 2,5 voor de haflinger (23jr) en 1 van 2,5 bij 4 of 5 voor de welsh en de andere haf, hierbij de vrije uitloop naar de paddock
Bodembedekking: Stro in de stal
Voeding:
Ruwvoer:hooi ‘s morgens en ‘s avonds 4 en 3 plakken per stal in een hooiruif. Verder dagelijks de mest er uit en opstrooien, 1 keer per week gaat de hele stal leeg.
Krachtvoer:
's avonds: Haflinger (23jr) 3/4 kilo muesli en een handje bix, Welsh handje muesli en wat kruimels bix, Haflinger (6jr) 3/4 kilo muesli en ca. 1/2 kilo bix (afhankelijk van hoeveelheid werk) met Pavo supplement voor de conditie.
's ochtends: vaak een (halve) pavo koek. Wanneer ze in de wei staan is het afhankelijk van de hoeveelheid werk die ze verrichten wat ze gevoerd krijgen. Geen werk is alleen een pavo koek. (met het oog op het snel dik worden en dreigende hoefbevangenheid bij de welsh)
Verzorging: Poetsen voor het rijden. Haflinger (23jr) 1 of 2 x in de week. Welsh 2 tot 3 x in de week. Haflinger (6jr) maximaal 5 x in de week.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: minimaal 2 uur per dag
- stal met aangrenzend wei en paddock. 's ochtends alleen een draadje open en de paarden kunnen naar de wei, paddock en stal wanneer ze willen. Nu moeten we ze zelf in de wei gaan zetten en er uit halen.
- losse rijbak. De paddock wordt nu ook gebruikt als rijbak en dat is niet ideaal gezien het aantal gaten wat gegraven wordt, mesten in de bak en wanneer er gereden wordt moeten de andere 2 op stal ('s winters) wat ze niet echt gewend zijn natuurlijk.
- betere rijbak, deze staat vaak (door de kuilen en mest (=dichtslippen drainage)) blank
Laatst bijgewerkt door Martine_Levi op 18-03-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:12

Ras/soort paard: KWPN 8 jaar
Gebruik: gekocht voor de sport en natuurlijk plezier!
Soort stal: Kleine privé stal met goede mogelijkheden wordt voor me buiten gezet en gevoerd.
Zomer: bij slecht weer 's nachts op stal anders 24/7 buiten
Winter: Bij vorst en heel vies weer op stal anders van ongeveer 10 tot 4 buiten. Als hij op stal staat krijgt hij wel voldoende hooi en water.
Stal:ongeveer 3x3 kan ook iets groter zijn. Met helaas geen luik naar buiten, kan wel een ander paard zien.
Bodembedekking:Betonnen ondergrond met daarop stro.
Ruwvoer: op stal paar keer per dag een berg kuil. Als hij op een schaars land staat krijgt hij overdag ook nog een paar keer hooi gevoerd.
Krachtvoer: 2 maal daags een kilo brok en een 3/4 schep muesli.
Verzorging:Ik borstel hem als ik ga rijden en soms voor de fun. Ik rijd hem meestal elke dag in de bak en in het weekend een buitenrit of wedstrijd.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: dat verschilt heel erg. Door de week ben ik er meestal zon 2 á 3 uur en in het weekend veel langer.
- een luik naar buiten of in ieder geval dat hij met zijn hoofd de stal uit kan.
- en natuurlijk aan huis al staat hij nog niet eens op 5 min lopen van mijn huis.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:37

Ras/soort paard: shetlander
Gebruik:Gezelschap
Soort stal: X
Zomer: 24\7 buiten
Winter: 24\7 buiten
Voeding: handje brokjes af en toe
Ruwvoer: winter onbeperkt hooi ong. zomer gewoon gras
Verzorging: Borstelen, wandelen en de hoefsmid komt af en toe zn hoefjes bij vijlen
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: het is mijn verzorgpony, en in de zomer kom ik vaker dan in de winter maar de baasjes geven hem iedere dag aandacht en poetsen enz.
gezelschap
schuilstalletje

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:45

Aantal paarden: 4 pony's (E-pony, D-pony, C-pony en B-pony)
Ras/soort paard: Allemaal Welshjes, twee van 7 jaar en één van 11 jaar en één van 15 jaar
Gebruik: Wedstrijden dressuur en springen (af en toe een buitenritje)
Soort stal: Thuis
Zomer: 's Morgens 2 uren in goed land daarna in de paddock en 's middags 2 uren in het land en daarna op stal
Winter: Aan het begin van de middag 3/4 uren in de paddock. En als het vriest komen ze in het land als erbij, dus dan krijgen ze nog wel gewoon 3 x op een dag hooi. Overigens rijden we meestal 4 keer in de week op ze.
Stal: 3 x 3 en één box voor de E-pony van iets groter, zo'n 3,5 x 3
Bodembedekking: Hele dikke laag vlas met daaronder ook nog rubberen matten
Ruwvoer: Zomers: 's morgens in het land 2 uren en 's middags in het land, 's avonds laat hooi
's Winters: 3 x op een dag hooi.
Krachtvoer: Geen krachtvoer maar vitamine brokjes voor vitaminen en mineralen van Pavo
Verzorging: Poetsen voor het rijden, 4 x in de week. Soms ook wel eens tussendoor omdat ze dan schoon worden.
Totale tijd: Als ik rijd ongeveer 3 uur en als ik niet rijd 1 uur (mijn moeder doet ook veel omdat ik nog op school zit)
Grotere paddock en ponyparadijs met schuilstal zodat we ook een keer een dag wegkunnen zonder oppas te regelen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 17:56

Ras/soort paard: Draver, 7 jaar.
Gebruik: Nog bezig met basis Drassuur.
Soort stal: Thuis.
Zomer: 24/7 weidegang.
Winter: sneeuw; overdag in de bak met onbeperkt hooi. (tijd ligt aan de hoeveelheid sneeuw ivm hoefijzers)
Ligt er geen sneeuw in de weide van 9 tot 5. 's nachts in stal.
Stal: 5x4. :)
Bodembedekking: stenen bodem met een laag stro dat 's ochtends en 's avonds word ververst.
Voeding:
Ruwvoer: In de winter onbeperkt hooi en afen toe kuil in de zomer krijgt hij dat niet.
Krachtvoer: Ik ben er sowieso 2 keer per dag. Door de week zet iemand anders hem buiten (ivm school) maar ik doe de stal en voer hem. Ik rijd altijd na school, dit probeer ik iedere dag af en toe lukt dat niet.
Totale tijd die ik aan mijn paarden besteed: Zo een 2/2,5 uur per dag.
- Een ander weide maatje dan schapen. (ondanks ingeslapen)
- Betere rijbak. (extreem zwaar)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 18:13

Ras/soort paard: Draver merrie van bijna 8.
Gebruik: Recreatief Western (ik les wel serieus maar heb absoluut geen wedstrijdambities), met af en toe springen voor de leuk en de afwisseling.
Soort stal: Privé, niet mijn eigendom maar ik doe wel veel zelf; uitmesten etc.
Zomer: Hangt er vanaf, eerst alleen overdag weidegang, als het echt goed weer blijft gaan ze ook 24/7 het land op.
Winter: Op stal, iedereen is zelf verantwoordelijk dat ze buiten komen. Mijn paard staat dan iedere ochtend 2 uur in de bak en komt daarnaast nog met rijden uit stal en vaak 's middags nog eens 1.5 uur in de bak. Als de wei goed hard is mogen ze ook het land weer op in de winter. Ik zorg dat er wel altijd water in de bak staat.
Stal: 3,5 x 5 ongeveer met halfopen voorkant waardoor ze over de voorkant kan hangen en contact kan maken met de buurvrouw.
Bodembedekking: Betonnen onderlaag, de helft is nog bedekt met een rubberen mat. Flinke laag stro in 3/4 van de stal, voorin geen stro.
Voeding:
Ruwvoer: ‘s morgens en ‘s avonds voordroogkuil, ik voer zelf vaak bij voor ik wegga waardoor ze eigenlijk onbeperkt heeft.
Krachtvoer: 2x een halve schep basis brok, daarnaast krijgt ze van mij als ze naar binnen gaat (na rijden of in de bak staan) muesli. Subli zonder dus echt voor het lekkere met nog appels, wortels en soms banaan erdoorheen. Ik maak er een soort slobber van, vindt ze super lekker. Na het rijden krijgt ze vaak 3/4 tot 1 schep, als ze alleen buiten heeft gestaan 1/4 tot een halve.
Totale tijd die ik aan mijn paard besteed: 2 tot 5 uur per dag.
- Nog een paddock erbij zodat we meer paarden langer buiten kunnen laten staan. Overdekt stukje erbij zou helemaal geweldig zijn. Plus dat in die paddock gewoon hooi gevoerd mag worden, dat mag nu niet bij ons.
-Een betere bak. We hebben niet echt een slechte bak maar als hij nat is hebben we last van een aantal klei plekken.