7,50 voor een kleine baal hooi!! dit is toch gekke werk!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:22

joenohoe schreef:
Hoge noorden... Hurdegaryp 3,50 per baal bij particulier. 1e snee maar wel beetje stof, paard ging ervan hoesten. Winkel in Eastermar: 4,50 per baal, natuurhooi, stengelig, ruikt zoet, vinden ze heerlijk en ze drinken ook minder. Ben nog nergens balen van goedkoper dan 3,50 tegengekomen, ondanks echt goed zoeken... Dus als iemand tips heeft voor een goedkope leverancier in Friesland ?

ik moest in de herfst ook al 3 euro betalen voor natuurhooi (Friesland), en heb toen 40 extra pakjes gereserveerd voor die prijs. dat kan ik dan van de zomer gebruiken. hoop dat het er inderdaad nog ligt ;) als ik de prijzen zo hoor kan hij het voor het dubbele richting randstad verkopen!

inkepink

Re: 7,50 voor een kleine baal hooi!! dit is toch gekke werk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:40

was mij ookal opgevallen dat de prijzen de pan uitrijzen, wat wel verklaarbaar is hoor.
Ongeveer landelijk is de 2e snede 'mislukt' door invallende regen, deze snit is bijna geheel in folie gerold dus valt er een deel hooi weg. Ook de 3e snede was niet van een kwaliteit om naar huis te schrijven door eerst de droogte (en geen groei) en later de regen (en dus geen goede mogelijkheid om te hooien) tel daarbij de stijgende brandstofkosten op en je hebt de hogere prijzen te pakken.
Als ik zo dit topic doorlees vergeten een heel stel mensen voor het gemak maar even wat voor moeite het kost om al die kleine pakjes hooi te maken, te laden, te vervoeren en op te slaan.

Tuurlijk wil iedereen zo goedkoop mogelijk voeren maar vergeet niet dat als de boeren niet meer KUNNEN bestaan omdat 'men' niet kan/wil/weigert te betalen het helemaal een drama gaat worden om aan goed hooi voor de paarden te komen. Uiteraard zullen er altijd een aantal hobbyboeren blijven bestaan die er niet van hoeven leven en hierdoor voor lage prijzen hooi kunnen aanbieden maar een fulltime landbouwer die ook aan zijn gezin moet denken is gewoonweg genoodzaakt om de prijzen te verhogen puur omdat het anders voor hen ook niet rendabel is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:15

Ik snap prima dat de prijzen omhoog gegaan zijn ;). Maar dat neemt niet weg dat ik er niet even flink over mag mopperen. Ik heb 66 paarden in pension staan, waarvan er 5 hooi krijgen ipv voordroog, dat is wat de klant graag wil. Ook krijgen normaliter mijn eigen paarden in de middag een extra portie hooi. Ik heb zowel vrijdag als zaterdag iedereen platgebeld, maar nergens is meer te krijgen, en al helemaal geen grote balen. Aan die kleintjes heb ik niets, die kosten per saldo bijna het driedubbele, en zijn veel gevoeliger voor klanten die hun paard "even een plukje bij willen geven".

Een simpel rekensommetje, voor balen voordroog van 800 kilo betaal ik €95,- per baal ex.
Voor baaltjes hooi, 10/15 kilo €5,50 ex.

10 kilo per dag betekend ca €45,- per paard per maand aan voordroog.
en ca €145,- per paard per maand aan droog hooi, kleine baaltjes.
Ik kan moeilijk verwachten dat mijn klanten €100,- per maand meer gaan betalen aan stalling, daar heb ik de faciliteiten niet voor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:53

sammy1 schreef:
Stro betalen we 1,75 kuil grote pak kuil 40 euro,
en hooi baalen 3,50,

hier vraagt iemand voor stro 5 euro per pakje! dan maar geen stro hoor...
In de stal vind ik dat toch al niet ideaal, en om te voeren is hooi en voordroog goedkoper...

@ utixo: als je met hooi zoveel duurder uit bent dan met voordroog, dan kun je ook de klanten hooi tegen meerprijs aanbieden of dat ze zelf hun hooi inkopen. Eventueel kun je dan de prijs dan het voordroog er afhalen om ze tegemoet te komen. Op die manier realiseren klanten zich ook beter hoeveel duurder het hooi is ten opzichte van voordroog en zal men ook zuiniger omspringen met het hooi.

Over het mislukte oogstjaar: mijn 2e snee (17 enorm grote rechthoekige balen) is motregen ingekomen, dus helaas niet droog de baal in. Heb ze tegen erg lage prijs verkocht om er vanaf te zijn. gelukkig had ik mijn 1e snee (helaas maar 11 ronde balen ivm droog voorjaar) nog net op tijd in de baal tegen de avond omdat het loonbedrijf me er tussen geplakt had, de volgende ochtend motregende het...
Ik had nog 14 balen voordroog van het jaar ervoor, dus samen met de nieuwe 1e snee voldoende voer (nu nog stuk of 10 ronde balen over)
Maar zo zie je maar hoe weer gevoelig het is en hoeveel risico je hebt op een mislukte oogst als je een slecht jaar hebt en afhankelijkheid van loonbedrijven.
En de kosten van wikkelen en persen met op de plaats zetten en BTW komen per baal voor mij nu ook al op een kostprijs van zo'n 22,50. Daar kan ik ook voordroogbalen van een natuurbeheersorganisatie voor laten brengen! Nu is het dan wel fijn dat ik zelf voldoende voer heb omdat inkopen nu zo duur is, maar als ik moet verkopen omdat ik te veel heb, is het normaal gesproken al moeilijk om de kostprijs er uit te krijgen!

Hooi pakjes laten persen vind ik helemaal een ellende om dat goed te krijgen omdat het dan nog langer op het land moet liggen en je meer kans hebt op stof, schimmel en broei... Goed hooien is een kunst en wat geluk!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:01

Joyce B, daar heb ik het al over gehad, maar meer dan 2 baaltjes opslaan per klant gaat niet, ivm ruimtegebrek. En klanten willen niet om de dag heen en weer rijden om baaltjes te halen, lijkt me ook logisch. Ook niet iedereen heeft een auto. Ik wil kunnen leveren wat de klant vraagt, helaas gaat het echt niet momenteel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:10

maar waarom heb je wel ruimte om zelf voldoende hooi op te slaan (zelfs grote balen) maar is er niet meer ruimte voor de klanten? Als je zelf minder hoeft op te slaan blijft er toch plaats over?

En heb je het met ze gehad over de meerprijs van hooi ten opzichte van voordroog? Omdat het nu ten koste gaat van je eigen marge...

Het maakt het goed hooi vinden natuurlijk niet makkelijker, maar dan ben je zelf in elk geval niet de dupe van de hoge prijzen...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:18

Uiteraard heb ik het verschil voorgelegd, en ik heb ook gelukkig wel begrip van klanten, maar het is verdomd vervelend.

Ik kon zelf ook maar maximaal 2 grote balen kwijt, en liet dus iedere week komen ;). Als er nu 5 klanten zijn die meerdere baaltjes hebben, plus mijn eigen baaltjes voor mijn paarden, word het krap. Samenwerken lukt niet, omdat ze dan het overzicht kwijtraken. Maar van mij mogen ze!

pennylover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:02

@utico: 2 balen van 800 kg is totaal 1600 kg per week. Dat verdelen over 60 paarden: kom ik uit op 26 kg per paard per week! Wel heel weinig! En als ondernemer heb je zelf helaas ook de risico's van duur hooi. Als het hooi veel goedkoper zou worden, gaat de pensionprijs toch ook niet omlaag? En met zoveel paarden begrijp ik niet dat je niet een overeenkomst afsluit met een leverancier om voor een heel jaar hooi af te nemen. Dat doen heel veel paardenbedrijven. Misschien handig om eens in de leer te gaan bij collega's? Succes!
Laatst bijgewerkt door pennylover10 op 14-03-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:06

Voordroog gaat er ongeveer 3000 kilo p/w doorheen. Droog hooi ca 400.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 14-03-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:06

Over mijn voordroog ben ik trouwens tevreden :j

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:13

hier betalen we in zeeland nu 3,50 maar ik ben zelfs al opzoek naar een goedkopere leverancier ^^

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:20

en het hooi van Hartogh dan? wet eigenlijk niet wat dat kost...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:13

Wat ben ik dan blij als ik dit lees dat de boer bij mij op stal het van eigen land haalt. Hij heeft nu wel meer voordroog dan hooi, vergeleken met de andere jaren. Maar daar doen we het maar mee ;) We mogen zoveel geven als we willen eigenlijk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:32

Dude, wat een prijzen! Heb je al bij de Ranzijn geprobeerd? Ik heb er een paar maanden geleden een baaltje stro gehaald (levering op stal was verlaat) en zag ook hooi liggen. Ik meen 5 of 6 per baal. Dat vond ik al gruwelijk duur (en was blij dat wij kuil van eigen land hebben) }:0

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 23:34

yep met eigen land ben je koopman! gaat bij mij niet op mijn balkonnetje hahahah

tesselbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:22

Wij kopen grote balen voor 30 - 35 euries.. Ik weet alleen niet waar, het wordt voor me gedaan :o
Ik woon in Woerden... Maar als we volgende zomer bij de buren gaan hooien, krijgen wij dat hooi gratis. Handig.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:29

ik moest van de week een klein baaltje hebben, ik naar de welkoop.(want de boer was er niet en moest later met de trailer weg)
hadden ze alleen nog maar kleine in plastic geperste baaltjes,
maargoed ik had het nodig dus afrekenen 6.95 :(
thuis kon ik er nieteens een plak afhalen, dus moest de hele baal openmaken om er een hooinet mee te kunnen vullen,
bleek het ook nog super stoffig en schimmelig :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:34

Bij ons word het van eigen land gehaald.. een heel gedoe en veel werk maar je hebt tenminste altijd genoeg.. en trouwens de kosten daarvan zijn ook redelijk hoor, zelf hooien enz..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:37

Zijn dat Nederlandse prijzen ? :wow: :oo Ik heb 1.5 euro per baal betaald voor goede kwaliteit weidehooi, eerste snee.
Voor 7.5 zou ik moeten snoeien in mijn paarden vrees ik. Ik voer gemakkelijk 4 balen per dag...Reken daar dan nog vlas en voer bij voor 11 paarden en het sommetje is snel gemaakt. Jeetje. Ben ik blij dat ik Belg ben...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:31

Weidehooi betaalde ik voorheen 3 euro inclusief bezorgen, dat is nu 3,50 geworden. Voor graszaadhooi betaalde ik de vorige keer voor 2 grote balen (450/500 kg per stuk) 210 inclusief bezorgen. Bij een andere leverencier heb ik er nu 2 voor 180 maar die hebben we zelf gehaald.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:56

sevke schreef:
Zijn dat Nederlandse prijzen ? :wow: :oo Ik heb 1.5 euro per baal betaald voor goede kwaliteit weidehooi, eerste snee.
Voor 7.5 zou ik moeten snoeien in mijn paarden vrees ik. Ik voer gemakkelijk 4 balen per dag...Reken daar dan nog vlas en voer bij voor 11 paarden en het sommetje is snel gemaakt. Jeetje. Ben ik blij dat ik Belg ben...

In belgie (antwerpen) overlaatst 9€ voor een klein baaltje tegengekomen... waar ergens in Belgie zit je? dan kom ik bij jou in de buurt wel eens hooi halen!

xNaNcYx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:02

this niet meer normaal neej!
hier ook rond de 5.- 6.-
wij betaalden er altyd 3.- voor!
echt erg!

suc6

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:13

Hier inmiddels 5,50 en het is wel mooi hooi, de paarden eten het graag maar sommige pakken zijn echt samengeperste korte sprietjes dus als ik een plak hooi meeneem naar de stal, ben ik onderweg de helft al kwijt :')

Hoop dat er dit jaar héél veel mooi goed hooi van t land komt en de prijs wat zakt of iig niet meer stijgt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:25

ben toch blij dat we op stal zelf hooien als ik dit zo lees :=

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:34

jéetje wat een prijzen :x
wij betalen 2,00 euro voor een pakje hooi , en dan heb ik het ook over echt goed hooi , geen prut/stengels /stof er tussen helemaal niks...niet te grof , niet te fijn gewoon super !
maarja..dan woon ik ook in een héel ander gebied...dat zal dan ook wel flink meespelen wat de prijzen betreft..