Hit-actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:58

Ik weet dat dit al een ouder topic is maar ik kan verder op bokt niet vinden
wat ik zoek. (Nouja genoeg met vorst en ijzers maar niet de manier die ik bedoel)

Mijn paard staat in een hit aktief stal , nu word het beton nogal
ijzig,glibberig etc. Sommige staan op ijzers..
Ik ga geen zout strooien maar wat zou een goed alternatief zijn?
Mest deels laten liggen i.c.m met zand? Maarja zand kan ,na nat worden, ook bevriezen.
Dus is er iemand die dé tip heeft ?

Sammyoo

Re: Hit-actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Als het glad wordt, kan je het best je paard van de ijzers halen. Mijn ervaring is dat ze heel goed met blote voeten over gladheid kunnen lopen.
Mest maakt de boel inderdaad minder glad....

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:42

Ja dat is het probleem mijn paard heeft altijd op blote voeten gestaan maar stond op een gegeven moment zo kort dat hij zool kneuzingen kreeg dus zodra zijn voeten het weer toelaten gaat hij er ook weer vanaf. Maar dat gaat nu dus niet. Vandaar mijn dilemma ..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:37

Ik begrijp eigenlijk nooit waarom mensen die hun paard in een aktief-stal hebben, dat paard op ijzers zetten, tenzij het om medische redenen echt niet anders kan (maar volgens mij is dat héél zeldzaam en wordt vaak gedácht dat het niet kan). Van mij zou het op onze stal verboden mogen worden, ik zie zo vaak paarden glijden bij het spelen... Nog afgezien van het feit dat ze elkaar flink kunnen toetakelen met ijzers...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:39

Ik zou als eigenaar van een HIT actief eisen dat een paard hooguit vóór beslagen is. Anders krijg je echt ellende bij ruzies met andere paarden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:43

Tot nu toe valt het mee, maar gek genoeg staat bij ons echt driekwart van de paarden (35-40 stuks) op ijzers. Je zou verwachten dat mensen die voor zo'n stalling kiezen, ook minder geneigd zijn om voor ijzers te kiezen, maar de werkelijkheid blijkt anders. Ik ben in elk geval altijd weer blij dat de mijne gewoon vast ter been is, ook in dit weer. :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:51

Ik heb een Hit-actief maar dat betekent voor mij niet dat ik alles volg wat 'natural' is. Dat ik dit voor mijn paarden een fijne manier van houden vind, betekent voor mij niet automatisch voor ieder paard ook boomloos, bitloos, ijzerloos, dekenloos. Met mijn gezonde verstand, kijkende naar het paard en de situatie maak ik een afweging. Dus het ene paard blootsvoets, de ander op ijzers, al dan niet vierkant. Als het ijzerloos goed gaat is dat wel superfijn.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:19

Ik ben persoonlijk niet echt een voorstander van ijzers, het is meestal gewoon niet nodig en vaak zelfs schadelijk. Maar in een aktiefstal zou ik het eigenlijk beter vinden als paarden geen ijzers droegen. Overigens vooral voor die paarden zelf; ik zie er iets te vaak eentje flink onderuit glijden op de bestrating.

Ik ben verder helemaal geen fundamentalistische natural ofzo. Rij soms met bit, soms zonder, heb gewoon een boomzadel etc.

Dekens zijn in een aktiefstal volgens mij vooral duur. Sommige mensen kopen bij ons zo'n beetje maandelijks een nieuwe deken heb ik het idee, omdat ze gewoon snel stuk gaan met spelen. :D

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:26

Nouja goed, ik kon kiezen; Ik laat mijn paard met pijn lopen met hoef kneuzingen en al of ik zet hem VOORLOPIG op ijzers.Ik ben er ook geen voorstander voor ijzers maar zoals Sammyoo ookal zegt, kijk ik meer naar het individueel paard. Wat welk paard nodig heeft op dat momment.Dus het is niet anders dan dat mijn paard op ijzers gezet is op dat momment.
En als ik wist dat dit takke weer er aan zou komen had ik er wel van die zooltjes , die tegen het glijden, er tussen laten zetten. Maar goed ik zal wel een oplossing vinden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:52

Zijn hoefschoenen misschien een optie? Weet niet of die beter zijn met deze omstandigheden, maar ik noem maar wat...

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:48

Ja daar heb ik inderdaad over nagedacht maar die worden wel afgeraden om 24/7 te dragen
zeg maar..

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:57

oke ik zal wel weer overkomen als een nerd.

Maar wat is een HIT en HAS stal want ik ken die afkortingen echt niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:52

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:37

eszsie86 schreef:
oke ik zal wel weer overkomen als een nerd.

Maar wat is een HIT en HAS stal want ik ken die afkortingen echt niet.

Kijk in mijn profiel. Ik heb een Hit-combistation voor een kleine groep paarden. Het kan ook veel uitgebreider met verschillende automatische systemen voor brok en ruwvoer. Dan kan je er ook veel meer paarden in huisvesten.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:07

wouw, ben onder de indruk van je stal sammyoo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:29

Semmerd schreef:
Nouja goed, ik kon kiezen; Ik laat mijn paard met pijn lopen met hoef kneuzingen en al of ik zet hem VOORLOPIG op ijzers.Ik ben er ook geen voorstander voor ijzers maar zoals Sammyoo ookal zegt, kijk ik meer naar het individueel paard. Wat welk paard nodig heeft op dat momment.Dus het is niet anders dan dat mijn paard op ijzers gezet is op dat momment.
En als ik wist dat dit takke weer er aan zou komen had ik er wel van die zooltjes , die tegen het glijden, er tussen laten zetten. Maar goed ik zal wel een oplossing vinden.

Zooltjes tegen het glijden bestaan niet. Je plaatst een zooltje of ee ring tussen de ijzers als sneeuwbeslag zodat de sneeuw niet blijft plakken.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:07

Nouja die bedoelde ik ook eigenlijk Cowgirl = ).

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:46

Weet iemand misschien een website of het adres van de HIT stal in Rhoon? ik kan het dus echt nergens vinden.

Alvast bedankt!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:12

Hoi floor! Ik sta op de Hit actief stal in Rhoon. Er is geen site van! Maar weet niet wat je wilt weten? Wellicht kan ik je aan informatie helpen?

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 03:35

Hoi Deniejs!

Bedankt maar ik ben al langs geweest en heb me op de wachtlijst laten plaatsen ;)

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:58

Okee leuk!

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 03:09

Hi!

Ik vroeg me af of er al iets bekend was over weidegang? Hoorde van de zoon van de eigenaar dat dat mogelijk zou gaan komen?

Edit: bedoel dan de hit actief stal in Rhoon ;)

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 12:21

Ik weet ook niet meer dan dat t idd misschien komt. Zal het van de week wel even vragen :-)

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:03

Voor mij en mijn paardenvriend was hit actief absoluut geen succes. Te veel paarden (50 op een plek waar en 20 mogen staan)op een stuk klein stukje, heel veel voernijd. Mijn ruin kreeg echt niet voldoende eten. 300 min is het max daar voor een paard (ruwvoer) en dat is omgerekend 5 kg per dag. Terwijl een paard zo'n 10 kg per dag moet hebben. Maar het was onmogelijk om meer minuten te krijgen. Was brood en broodmager. Nog net geen paardje van Brooke. Ik heb de foto's om het te bewijzen. Heel veel paarden stonden mest te eten alsof het een smakelijk hapje was. Mijn ruin kreeg vreselijke voernijd. Zelfs als ik hem dan op stal zette en hem bijvoerde en er stond niets naast hem dan stond hij voor de zekerheid om zich heen te trappen om anderen weg te jagen. Ze staan wel in een station, maar anderen kunnen ze makkelijk in de kont bijten en wegjagen bij het eten. Mijn paard had kapotte benen en was kreupel. Maar op stal houden mocht niet, ondanks dat die stallen er nog speciaal stonden voor als een paard ziek was. Hij moest weer naar buiten.
Tijdens de winter was het een grote smurrie en ook de stallen met vlas waren helemaal zompig van de urine met schimmel in de voerbakken.
Daar ook nog een bloedworm opgelopen. Ik heb al veel meegemaakt met mijn paardje, maar in een jaar nog nooit zoveel rekeningen van de veearts gehad.
Nu nog last van de nasleep van de bloedworm die littekenweefsel achter heeft gelaten bij zn darmen, waardoor hij daar bloedpropjes krijgt en dus zware koliek. Hiervoor zitten we nu aan de bloedverdunners.
De laatste maanden daar elke dag uren op stal gezeten en zelf hooi gekocht om hem bij te voeren. En ja met mijn hooi, gewone hooi hoor, kwam hij aan. Op het laatst moest ik nog meer geven, want dan zag ik dat er paarden in de stations stonden zonder dat er te eten lag. Stonden hun kostbare minuten op te gebruiken zonder eten te krijgen. Ja er is een schaarse aan ruwvoer. Pardon? Hoe kan het dan dat ik gewoon goed aan hooi komen kan?
Voor 300 euro in de maand. Zo je paard hebben. Vreselijk.
Hoe heb ik hem dat ooit aan kunnen doen?!

We staan nu op een pensionstal waar we het geweldig naar ons zin hebben. Hij staat wel in een stal met 3 dichte wanden zodat hij niet weer gaat trappen als een buurman naar hem kijkt. Dit probleem heeft hij nog steeds helaas. Het arme dier. Ondanks dat hij heel vaak per dag netjes gevoerd wordt. Hij is nu zelfs aan de dikke kant ;)
Hij kan lekker naar buiten kijken, wordt elke dag met zijn vriendjes en vriendinnetjes losgegooid en over een week gaan we de wei weer op!
Hij is heel erg blij en gelukkig en ik ook! Ondanks dat we er nog steeds de nasleep van hebben, proberen we het zo goed en kwaad als het kan zoveel mogelijk achter ons te laten.

Het idee Hit Actief vind ik op zich wel goed. Ik ben pré naar buiten gaan en het paard paard laten wezen.
Fijn dat er steeds meer mensen over aan het nadenken zijn. Het welzijn van het paard. Maar laat dat dus ook voorop staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:01

welke actiefstal was dat? Mag ook per pb.
Erg slecht als er gewoon geen voer in de automaten zit! Dat kan gewoon niet!
Wormen lijkt me een kwestie van slechte hygiene en slecht ontwormbeleid...
Al met al wel balen dat het zo is tegengevallen! Een wat persoonlijkere stal die wat meer klant en paardgericht is, was wellicht beter bevallen...

Jammer dat dat zo moet.
Je ziet toch ook veel actiefstallen waarbij de paarden er wel goed uit zien met de minuten voer die ze krijgen, maar als het probleem is dat ze te weinig op kunnen nemen in die 300 minuten (5 uur per dag eten verspreid over de dag) zouden ze ook 1 of 2 gezamenlijke eetmomenten in kunnen voeren dat de paarden dan met de hand worden gevoerd, zodat ze hun voerminuten kunnen gebruiken voor tussen die voerbeurten door. Zo zou ik de ruwvoermachine in willen zetten als ik het geld er voor zou hebben.
En daarnaast stroruiven inzetten als extra knabbel.
Of overdag de weidegang, en dan die 300 minuten bewaren voor de avond tot/met de ochtend...

Dan kun je 2 gezamenlijke beurten doen door personeel, 's ochtends en 's avonds bijvoorbeeld, en tussendoor halen ze wanneer ze trek hebben extra ruwvoer uit de ruwvoermachine en dan is het minder dringen omdat dan allemaal op een ander moment trek krijgen. Ook kun je dan de hoeveelheid minuten weer gebruiken om meer individueel te kunnen voeren zodat een schraal paard meer minuten kan eten en een te dik paard wat minder minuten.

Het valt mij ook op dat er vaak een vrij groot aantal paarden op een klein stukje staan. Scheelt dat de inrichting meestal zo is dat ze op verschillende plaatsen dingen te doen hebben, en de totale oppervlak wel vrij groot is zodat ze veel loopruimte hebben, maar je moet wel heel goed het aantal voerstations en de oppervlakte qua ligruimte en lopruimte aanpassen aan het aantal paarden.
Doordat de aanleg zo duur is, proberen ze natuurlijk de kosten per paard naar beneden te krijgen door meer paarden toe te laten. Daardoor krijg je echter ook kans dat er paarden te weinig in de ruwvoerautomaten kunnen eten omdat de capaciteit te laag is (4 tot 5 paarden per ruwvoerplaats zou je denken, 24uur:5 uur = 4,8 paard per plaats per dag.) Heb je meer paarden per plaats, dan komen ranglagere paarden dus niet aan hun 300 minuten voer toe omdat de ranghogere paarden hun wegjagen en wel die 300 minuten vol kunnen maken.

HIT heeft ook een soort ruwvoerhuizen met tijdgestuurde rolgordijnen voor voerhekken, dan kunnen de paarden met meer tegelijk eten. Nadeel is dan dat het minder persoonlijk instelbaar is, en je moet alsnog voldoende verschillende voerplaatsen hebben om te voorkomen dat de ranglagere paarden niet bij het eten kunnen.

Zijn er al weer wat extra ervaringen van anderen?
Hoe bevalt het nu jullie er langer staan? Of meer van hebben gezien?