Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:27

denk stapmolen, want longeren kan je ook altijd in de bak. en stapmolen hoef je niet bij te blijven als je het druk hebt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:13

Vjestagirl schreef:
lindahertha schreef:

mee eens, ik snap het wel als je veel paarden op stal hebt, maar als je alleen je eigen paardje moet doen, neem dan de moeite om iets te doen. ipv koffie drinken terwijl je paard rondjes stapt. :P ..komt bij dat ik die dingen doodeng vind. als er paniek uitbreekt..misschien volledig ongegrond hoor, maar dat heb ik nou eenmaal. en precies met een longeercirkel kan je ze ook lekker losgooien, dubbelen lijnen, noem maar op! zeker longeercirkel dus

Als er in de longeerbak aan de dubbele lijnen/bijgezet/passoa/weet-ik-het-wat-je-met-longeren-allemaal-aan-je-paard-kunt-hangen paniek uitbreekt kan het net zo goed grondig mis gaan. Als er voor de wagen paniek uitbreekt kan het ook heel erg misgaan.

Is toch niet moeilijk om te zien wat hier niet aan klopt?
Als je in de longeercirkel bezig bent sta je er met je neus bovenop en kun je direct ingrijpen.
Neem aan dat als je je paard in de stapmolen zet je er niet 30 minuten bij gaat staan? En dus als er al iets gebeurd je daar niet direct bij kunt zijn dan is nog maar de vraag of je zo snel in dat ding komt?

__Esther__

Re: Wat liever: Longeerbak of stapmolen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:16

als het óf het een óf het ander zou zijn... longeerpaddock omdat er op de meeste stallen niet in de rijbakken gelongeerd mogen worden.

Zou dat wel mogen, dan een stapmolen :)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:23

longeerbak
stapmolen zou ik mijn paard niet inzetten , hij mag zelf lekker stappen waarheen en hoe snel ie zelf wil .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:27

Tigra_ schreef:
Vjestagirl schreef:
Als er in de longeerbak aan de dubbele lijnen/bijgezet/passoa/weet-ik-het-wat-je-met-longeren-allemaal-aan-je-paard-kunt-hangen paniek uitbreekt kan het net zo goed grondig mis gaan. Als er voor de wagen paniek uitbreekt kan het ook heel erg misgaan.

Is toch niet moeilijk om te zien wat hier niet aan klopt?
Als je in de longeercirkel bezig bent sta je er met je neus bovenop en kun je direct ingrijpen.
Neem aan dat als je je paard in de stapmolen zet je er niet 30 minuten bij gaat staan? En dus als er al iets gebeurd je daar niet direct bij kunt zijn dan is nog maar de vraag of je zo snel in dat ding komt?

Een stapmolen is niet bedoeld om je paard in te zetten en dan zelf ergens compleet buiten het zicht iets anders te gaan doen. Ook bij een stapmolen is gewoon toezicht nodig. Dus ik ga d'r idd niet naast staan, maar ik laat de deur open zodat ik alles kan horen, en ik kijk heel regelmatig eventjes om een hoekje.

Je paard alleen in de stapmolen zetten is zoiets als je longeerlijn aan een paaltje in het midden van de longeerbak knopen en weglopen...

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:48

Mijn paard vindt de stapmolen stom.. Zodra ik haar erin zet gaat ze eerst braaf mee wandelen, dan denkt ze ineens, ik vind het niet meer leuk en gaat mooi door het hek heen bij haar voorganger meewandelen, ook al staat er stroom op. Ik ben al wat rondjes met haar mee gewandeld om de bedoeling uit te leggen.. maar helaas..

Ik geef de voorkeur aan een longeercirkel, kun je meer mee... Als ik wil dat ze stapt ga ik liever zelf met haar wandelen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:04

Wqbcam bij de molen en telefoon met de "film" op en geluid in je zak ;)

Wij hebben de molen aan de bak grenzen en je moetdoor de bakheen er natoe dus als je aan het rijden bent hoor je zowiezo alles
Als ik in huis ben hoor ik de paarden nog in de molen
Maarja dus ook als je snachts in bed licht hoor je akles wt ze doen in de stallen hahaha

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:11

marise83 schreef:
longeercircel, kan je ook andere dingen in doen dan alleen longeren.. Stapmolen vind ik vreselijk, kan me niet voorstellen dat een paard plezier beleeft aan het steeds hetzelfde rondje stappen voor een half uur of langer...;)

Inderdaad, snap niet wie dat ding uitgevonden heeft...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:37

Het hangt af van wat de rest van de accomodatie is. Als je goede bak ter beschikking hebt zal ik gaan voor een stapmolen maar als dat er niet is een longeercirkel, daar kan je dan weer meer.

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:40

voor mij ook longeercirkel.

uitstappen doe ik zelf wel. en in de longeercirkel kan ik meer doen dan alleen stappen.
Daar bij het ik het geluk dat onze paarden de hele dag op de wei kunnen lopen dus hun stapsessie wel hebben gehad dan

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:44

Longeerbak,
Je kan zelf bepalen hoe hard je je paard laat gaan, en in veel bakken mag niet gelongeerd worden omdat de bodem kapot kan gaan.

En ik zou zoiezo niet voor het uitstappen in ene stapmolen kiezen, als je je paard traint moet je naar mijn mening ook normaal uitstappen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:55

Absoluut longeercirkel, dan kan je lekker longeren zonder dat je je mede stalgenoten die willen rijden 'lastig valt' en is beter voor de bodem van de rijbak

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 16:09

longeercirkel daar kan je veel meer voor.
Ik vind een stapmolen niet echt kunnen.

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:46

Ik kies voor stapmolen, je kan je paard beweging geven zonder dat je de hele tijd erbij moet blijven staan :P
Tenslotte kan je ook in de buiten of binnenpiste longeren.
Maar je hebt zo van die stallen waar je niet in de andere piste mag longeren dus dan is een longeerbak wel handiger. :)