Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:43

Voorheen had ik een wei met stal en deed ik alles zelf met en voor mijn paarden. Maar nu met een kind en werk is dat niet meer te doen en sta ik dus luxe op een stal waar alles voor je gedaan word. Ik merk geen verschil tussen de band die ik eerst had met mijn paarden en die ik nu heb. Tijdens het poetsen heb je echt wel genoeg contact en je kunt het rijden ook eens laten en er voor kiezen om er mee te gaan wandelen of te longeren. Tijdens het poetsen kun je ook goed in de gaten houden of je vind dat ze te mager of te dik worden en kun je dit altijd aangeven. Een goede staleigenaar houdt hier echt wel rekening mee. Een goede eigenaar houdt sowieso tijdens het mesten en dagelijkse controle echt wel je paard goed in de gaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:45

Olikea schreef:
Als je vol pension staat moet je er maar vanuit gaan dat je stalhouder dat allemaal voor je in de gaten houd. En ik weet uit ervaring dat er zijn die dat super doen, maar ook dat er stalhouders zijn die daar totaal geen oog voor hebben.
In die zin heb je een betere band met je paard (IMO) als je alles zelf doet.

Ben ik zeker met je eens. :j

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:46

Mijn paard staat op een volpensionstal waar alles wordt gedaan: uitmesten, voeren, op en van het land, in of van de paddock. Ik kom elke dag om te tutten, rijden, longeren, wandelen en weet ik veel. Ik maak bakjes klaar met het voer wat ik wil geven die de staleigenaar de volgende dag kan geven en na het rijden etc. voer ik mijn paard nog slobber, waarnaar ik sta te kijken omdat ik er zo van geniet dat zij er zo van geniet. Ik vind het ook onzin dat je je paard niet goed in de gaten zou kunnen houden als je niet 'zelf voor hem zorgt'. Ik zie wanneer ik 's avonds na mijn werk op stal kom, meteen of er iets afwijkt en niet helemaal normaal is, want ik ken mijn paard (en weet ook wat een normale hoeveelheid drollen is en de kwaliteit van de mest). En ja, mijn paard associeert de staleigenaar met eten omdat hij voert. Maar wanneer mijn paard angstig is, laat ze zich toch echt alleen door mij geruststellen en niet door de staleigenaar. Dit noem ik een band met je paard hebben die je hebt verdient door veel met je paard om te gaan en leuke dingen te doen. En die tijd heb ik omdat ik geen praktische zorgdingen hoef te doen. Win win situatie voor paard en eigenaar wat mij betreft!
Laatst bijgewerkt door Pollux op 25-01-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:48

Ik sta op een pensionstal waar ik zelf mest maar waar wel volledig voor het voer gezorgd wordt (in overleg met de eigenaar). Ik vind mesten helemaal niet erg maar ik zou het ook helemaal niet erg niet erg vinden als alles gedaan werd voor me. Dan kan ik de tijd die ik nu besteed aan mesten e.d. gebruiken om mijn paard extra aandacht te geven.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:48

Anoeska schreef:
Het is ook maar net waar je je prioriteiten legt. Ik ben naast eigenaar van een geweldig paard ook nog iemand die een carriere probeert op te bouwen. Als je bv boerin bent, dan zal het allemaal al wat makkelijker gaan, dan heb je alles binnen handbereik. Of als student, dan heb je tijd zat om in de modder te gaan staan. Ik heb die tijd gewoon niet. Dus ik doe alleen de leuke dingen. En die luxe heb ik.

Natuurlijk ben ik er ook voor de minder leuke momenten van het paard. De veearts, de kreupelheidjes, de dagen dat ze niet lekker in d'r vel zit... Ik sla geen dag over, kom iedere dag even naar mijn paard. Of dat nou om te rijden is, of gewoon om even te kijken hoe het met 'r gaat. Mijn paard komt echt geen aandacht te kort.

Precies, en ik wil bijvoorbeeld ook nog naar de verjaardag van vrienden kunnen en tijd met mijn vriend door kunnen brengen. De banen waar ik op aan het solliciteren ben zijn eerder 50-60 uur dan 40 uur per week, en dan heb je ook nog zoiets als reistijd. Ik zie hier bijvoorbeeld staan ik werk ook fulltime en als ik om 5 uur thuis ben.... Tja, 5 uur thuis gaat 'm voor mij niet worden vrees ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:49

geerke schreef:
jouw vader ziet alles maar niet alle stalhouders zijn zoals hij....er zijn er veel minder begaan met de paarden.

En dat vind ik dus geen goede pensionstallen...en dat vind ik dus geen vergelijking eigenlijk omdat niemand zijn paard op een slechte pensionstal wil zetten.
Waar ik mijn paard neerzet moet er vertrouwen zijn, juist op vol-pension omdat je dan minder tijd hebt/bezig wilt zijn met de dingen óm het paard heen.
Deze persoon moet dus kundig zijn met de dingen waar hij voor zorgt en ik hem/haar kan vertrouwen dat hij/zij contact met mij op neemt indien nodig.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:49

Ik heb beide extremen gehad. Bij het ene moest ik zoveel doen op/aan de stal dat ik samen met mijn andere verplichtingen geen energie meer had om bezig te zijn met mijn paard.
Nu sta ik op een luxestal waar ik alleen maar een zadel op mijn paard te leggen hoef, en kan uren tutten, wandelen in het bos etc etc. Natuurlijk rij ik nu ook heel veel, maar daarom heb ik in principe ook een paard.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:52

Ik besteed de tijd die ik heb liever aan mijn paarden dan aan de stallen. En het is niet zo dat ik niet zou willen mesten, maar op de stal waar ik sta houden ze het graag in eigen hand. Maar daardoor kan ik de tijd die ik heb ook 100% aan mijn paarden besteden. En dat hoeft zeker geen rijden te zijn, het is ook heerlijk om gewoon lekker met ze in de bak rond te lummelen, te knuffelen en te spelen :)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:52

Amable schreef:
Ik besteed de tijd die ik heb liever aan mijn paarden dan aan de stallen. En het is niet zo dat ik niet zou willen mesten, maar op de stal waar ik sta houden ze het graag in eigen hand. Maar daardoor kan ik de tijd die ik heb ook 100% aan mijn paarden besteden. En dat hoeft zeker geen rijden te zijn, het is ook heerlijk om gewoon lekker met ze in de bak rond te lummelen, te knuffelen en te spelen :)

En gelukkig is Arie een super betrokken staleigenaar, die alles super in de gaten houdt :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:00

Olikea schreef:
Ik sta ook op een doe het zelf stal, maar we verdelen wel een aantal taken onderling, zoals voeren en binnenzetten.

Ik denk dat als je zelf de verzorging van je paard doet, het sneller opvalt als er iets mis/afwijkend is..
Bijvoorbeeld de vorm/kleur/consitentie van de mestballen, proppen hooi, Ineens heel veel zooi in de stal (kan wijzen op een onrustig paard), afwijkend gedrag bij het voeren e.d.
Ook kun je wat meer "spelen" met de hoeveelheid voer, naar gelang de beweging die dag.
Als je vol pension staat moet je er maar vanuit gaan dat je stalhouder dat allemaal voor je in de gaten houd. En ik weet uit ervaring dat er zijn die dat super doen, maar ook dat er stalhouders zijn die daar totaal geen oog voor hebben.
In die zin heb je een betere band met je paard (IMO) als je alles zelf doet.

Zoals aangegeven doe ik dus het mesten en voeren niet zelf. Maar ik kom dagelijks bij mijn paard. Ook zonder zelf de mest naar de mesthoop te kruien zie ik wel of haar stal omgewoeld is, of het viezer is dan normaal, of er nog biks in d'r bak ligt. En ik merk ook meteen in wat voor humeur ze is (merrie he, ze heeft nogal veel humeurtjes...).

Anoniem

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:01

Voor mijn paard wordt ook alles gedaan, maar eerlijk gezegd zou ik haar liever zelf voeren e.d.
Maar die mogelijkheid heb ik nu eenmaal niet, misschien komt het er ooit nog van :) want inderdaad, voor de band is het wel beter!

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:11

ik heb moet straks zelf mesten en verder wordt alles gedaan. Dit omdat mijn werk soms spontaan laat kan worden. Het is dan erg fijn als je weet dat je paard van alle gemakken voorzien is. Dat wil niet zeggen dat ik het niet zelf wil doen. Ik denk dat je ook op een andere manier wel een band op kan bouwen, door veel samen bezig te zijn.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:17

Ik ga mee met Anouska.
Ik ben van een VOL pension naar een stal gegaan waar ik nu alleen zelf moet uitmesten, de rest word nog steeds gedaan.

Alleen verhuisd vanwege het feit dat de paarden hier meer buiten staan.

Maar ook ik kom elke dag, en ook op de vorige stal zag ik ook dan zelf wel of er iets mis was.
Tuurlijk keek de stalhouder ook wel met het in en uit te wei halen en zag ook wel als er brok was blijven liggen maar hij wist toch dat ik elke avond weer kwam.

En ook als je nu op een stal staat waar je meer zelf moet doen, in de kleine uurtjes van de dag ben je er nog steeds niet bij. Heeft in mijn ogen niets met het "kennen" te maken.

TS in je opening lijkt het net alsof je aanneemt dat mensen die alleen rijden. ( ik longeer en rij, en poets ) hun paard niet "kennen" .... IMO grootste onzin.... maar dat vind ik iets wat je zelf mee moet maken....

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:26

Robin_S schreef:
Voor mijn paard wordt ook alles gedaan, maar eerlijk gezegd zou ik haar liever zelf voeren e.d.
Maar die mogelijkheid heb ik nu eenmaal niet, misschien komt het er ooit nog van :) want inderdaad, voor de band is het wel beter!

Waarom?
En als je dat echt vindt, dan kun je haar toch ook iets lekkers in de voerbak geven als je haar weer op stal zet na het rijden/wandelen/longeren/tutten.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:54

Ik heb eigenlijk mijn paarden voor alles behalve het rijden :D rijden schiet er al jaren bij in, ik rijd bijna nooit. Het is altijd voeren en de weide uitmesten en klusjes en... Dat is niet altijd even leuk en op sommige mooie dagen denk ik ook "had ik maar wat tijd over om te rijden", maar voor mij wegen de voordelen van hun huidige huisvesting ruim op tegen het nadeel van minder te kunnen rijden :-) .

Wat betreft de band denk ik niet dat je er echt iets van kan zeggen ngl een paard op pensionstalling staat of niet. Ik vind het wel leuk om een band te kweken door "rond" de paarden bezig te zijn. Maar je kan evengoed aandacht geven aan je paard als die op een pensionstalling staat :-) . Je leert ze wel erg goed kennen door ze op elk moment van de dag op hun weide te kunnen observeren vind ik :-) .

Mijn verzorgpony wordt volledig gedaan, maar daar kán ik dan weer niet mee rijden :+ . Dus is het ook enkel knuffelen en losgooien ed, en daar heb ik ook een hele goede band mee.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:58

Ik denk dat het compleet voelt voor sommigen, dat ze zelf volledige controle hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:15

Mijn paard staat in volpension, gelukkig maar, hij staat in een groepsstal, ik kan zijn drollen niet herkennen tussen die van de rest. :+
En om nu de hele schuur uit te gaan mesten, dat gaat me wat ver..
Ik help wel regelmatig op stal, als ze in de wei aan de andere kant van de weg staan, dan help ik met binnenhalen. Als ik zie dat een ander paard wat heeft dan geef ik het door of zorg ervoor dat het paard verzorgt wordt. Help als de paarden geënt worden, haal de paarden op als de hoefsmid er is. Maak afspraak met de hoefsmid, tandarts en osteopaat en zet op het bord dat ze komen en wie zijn paard er nog meer naartoe wil hebben.

Als ik wil dat mijn paard bijgevoerd wordt dan vraag ik dat en wordt het gedaan, nu voer ik zelf 's avonds wat muesli.
De kudde kan nu in de winter zelf weten waar ze staan, in de wei, paddock of in de stal, dus geen gezeur met buitenzetten of binnenhalen.
Als ik kom dan komt hij al naar het hek, hij weet dus dondersgoed bij wie hij hoort. En ik zie ook snel genoeg of hij wel of niet goed in zijn vel zit.

Ik ben van 7 u tot 18 u weg van huis voor het werk, soms kom ik 's nachts niet eens thuis, alles zelf doen zit er dus niet eens in.
En ja, ook voor mijn hond heb ik geregeld dat hij tussen de middag uitgelaten wordt, als ik thuis ben krijgt hij nog voldoende aandacht, uitdaging en beweging.
En ook voor het huis hebben we een schoonmaakster..
Ben ik nu erg slecht?
Heb het wel allemaal geregeld zodat niemand wat te kort komt, volgens mij draait het daar toch om, niet de manier waarop je dat geregeld hebt.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:36

Mijn pony staat op privé stalletje waar we alles zelf moeten doen/regelen. (buiten/binnen zetten, voeren, uitmesten, dingen repareren etc.)
We staan daar met z'n 2-en, en in het weekend hebben we allebei een eigen dag dat we ze buiten zetten.
Door de weeks hebben we geregeld dat iemand anders ze buiten kan zetten.
Ik vind dit ideaal! Je hebt alles zelf in de hand, geen drukte van allemaal mensen etc.
En ik heb mijn pony absoluut niet alleen voor het rijden, want het is een shet, dus ik kan er sowieso niet op rijden.. :P

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:39

F_Orumster schreef:
Ik denk dat het compleet voelt voor sommigen, dat ze zelf volledige controle hebben.

Dat is bij mij inderdaad wel het geval. Ook al hoef ik niet elke dag omdat we een rooster hebben ik voer toch echt zelf mijn paardjes elke dag en alles wat erom heen hoort. En tuurlijk heb ik dagen dat ik het zat ben. Ik maak standaard dagen van 12 uur en langer. Maar daar kies ik zelf voor. En het is alleen in de winter. Zomers trek ik altijd bij want doen hoeven ze niet gevoerd en gemest te worden. Maar zelfs dan vind ik het moeiijk om een dag niet te gaan..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:42

Daarbij... Ik vind dat ook de "minder leuke" dingen bij een paard houden hoort.
Ik mest nou eenmaal ook niet graag de stal uit, maar ik doe het wel met liefde.
Ik zou het niet fijn vinden als andere mensen mijn stal uitmesten want dan denk ik van ik wil dit paard, ik wil dat hij mijn maatje is, ik vraag hem van alles en nog wat en dan zou ik er best wat minder leuke dingen tegenover kunnen zetten. Dat hoort ook bij verantwoording.

mijn mening.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:43

Ja, dat klopt, ik vind het ook fijn om alles zelf te kunnen bepalen. En het feit natuurlijk dat ze altijd buiten kunnen, maar je hebt ook volpension "stallingen" waar dat kan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:44

Betalen voor extra diensten als uitmesten is ook niet leuk, dus heb je nog steeds een niet leuke investering die je terug doet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:46

F_Orumster schreef:
Betalen voor extra diensten als uitmesten is ook niet leuk, dus heb je nog steeds een niet leuke investering die je terug doet.

Haha, inderdaad. :)
Maar mensen maken sneller geld over aan stallingskosten dan dat ze bijvoorbeeld naar stal gaan om uit te mesten. Dat is gewoon meer werk.
Nou noem ik niemand lui oid. Maar het gaat gewoon makkelijker om een paar tientjes meer over te maken...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:47

_Marinke_ schreef:
Ik zie zoveel mensen die staan op een luxe pensionstal, alles word gedaan, en zelf rijden ze eigenlijk alleen met hun paard. Of doen een andere vorm van 'werken met je paard'. Ik zelf zou dit toch wel jammer vinden en volgens mij leer je je eigen paard toch niet helemaal kennen dan.

Wat is jullie mening hierover? Waar kiezen jullie voor, en waarom?

Reden voor mij full-pension is toch wel het tijd gebrek. Ik heb ook nog 2 kids en wilde ook mijn paard niet verkopen. Daarnaast werk ik ook nog full-time dus als ik dan op stal ben ben ik liever met hem bezig dan de rest te regelen.
Op mijn huidge stal heb ik wel wat werk aan zijn stal maar niet veel.

Ik vind juist als alles gedaan wordt je meer tijd met het paard heb dan als je nog moet mesten enz.. mesten id niet echt een bezigheid met je paard???.

Plus dat ik idd weinig verschil in prijs zie tussen wel zelf en niet zelf mesten. Prio was wel een binnenbak om in te rijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:48

Ik mest trouwens gewoon de stal uit als mijn paard op stal staat te eten :=