Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Dierenbescherming regels, waar gaat het heen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:11

Nee er zijn heel veel engels volbloeden die gewoon buiten kunnen staan.
De paarden die hier trouwens met deken staan hebben meer winterhaar als de paarden zonder deken.
Dan heb ik het over de paarden 24/7 buiten staan.
Dt geloofde ik eerst ook niet maar heb het nu op meerdere stallen gezien.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:57

kyrkelover schreef:
Zoals het er ligt gaat het om 4 uur is niets mee.
Een fatsoenlijke minimum afmeting box ook niets mis mee.
Contact met soortgenootjes ook mee eens indien dat ook mag zijn dat ze elkaar kunnen zien en evt neuzen.
Bij andere in de wei gaat niet altijd ook ik ken dan paarden die de andere tot de dood slopen.
En evt. een diploma, maar daar ben ik het niet mee eens.

dat diploma vind ik juist belangrijk ;)
zoals ik al zei, het meeste "paardenleed" komt weg uit te weinig ervaring en kennis over het gedrag van de paarden...
dit is een mooie quote die precies aangeeft waar het probleem zit ;)

linsim26 schreef:
mijn paard komt ook alleen buiten als ik er ben. en dan staat ze bij het hek te hinniken waar ik blijf om haar weer binnen te zetten..:)
er is wel weiland genoeg maar dat lopen ze nu helemaal kapot en dan hebben ze van de lente ook niets meer te eten dat lijkt me ook niet handig.

ik heb gelukkig een paard wat best een dagje binnen kan staan, ik weet dat het dieren zijn die 24 uur per dag beweging nodig hebben maar ik denk dat er nog steeds meer plaatsen zijn waar paarden 24 uur per dag binnen staan dan 24 uur buiten.

mijn paard vind er ook geen drol aan om in de regen buiten te staan, dan staat ze alleen maar te wachten dat ik haar weer binnen haal.
als ik aan mn paard zou zien dat ze ongelukkig was op stal zou ik wel een andere oplossing zoeken maar ze is altijd vrolijk dus..
kijk als je paard staat te springen op stal snap ik dat het beter is het naar buiten te doen maar bij de mijne is het geen probleem.

daarnaast gaat het niet alleen om die 4 uurtjes buiten, contact met soortgenoten, tenzij bewezen is dat dit niet kan (omg... hoe moet ik in hemelsnaam gaan bewijzen zonder ongelukken dat mijn paard neit met andere samen kan :') ) en een fatsoenlijke afmeting van de stal...
het gaat ook om de groote van de wei, om het afspenen van veulens, om het zweep gebruik in de draf en rensport, en om nog zoveel meer...
denken ze, dat door het zweep gebruik in de draf en rensport het dierenleedf vermindert wordt?
denken jullie dat? er wordt wel weer iets anders verzonnen om toch te bereiken wat de mens bereikken wil ;)
denken jullie, dat nederland genoeg ruimte heeft om zoveel hectare land op te hoesten?
we hebben al te weinig ruimte voor ons zelf!
denken jullie, dat door een veulen 6 maanden lang bij een merrie te laten... het leed vermindert wordt?
en die veulens die hun moeder leeg zuigen dan? die veulens die hun moeder terroriseren dan?

In alles wat de DB wil zit een logische verklaring, en natuurlijk hebben ze wel gelijk...
maar er zitten nog te veel haken en ogen aan het plan ;)
te veel maren die nog niet opgelost kunnen worden...
mischien is het belangrijk om dit plan als een opzetje te beschouwen, en van hier uit met de Sector zelf verder te werken aan een plan ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:02

Ja maar wat wil nu zo'n diploma zeggen.
Even een voorbeeld voor het ruiterbewijs moet je ook een aantal dingen leren,houdt ik me daar overal aan nee. Overigens zijn er al heel veel diploma's die je kunt halen.
En het meeste is allemaal geldklopperij.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:18

Valencia2002 schreef:
ZusJacobs schreef:
Wil ik even wat op zeggen, naar mijn ervaring ligt dit helemaal in de hand van de (eerste) eigenaar.
Elk paard kan 24/7 buitenstaan, het verschil zit hem in het aangeleerde gedrag. Zet je een paard binnen snachts vanaf dat hij erg jong is word het een gewoonte, ze maken minder vacht aan vaak etc. Zet je een paard van veulen af aan lekker op het land, wil ik wedden dat ze ''later'' liever op het land blijven. Dit is wat ik heb gemerkt..

Edit] Dit is even kort door de bocht..

Het paard dat de aanstichter is staat al 10 jaar bij mij vanaf haar bijna eerste levensjaar, maar (ja zo egoistisch ben ik ook) ik heb geen zin om ze meerdere malen 's nachts van de straat te moeten halen, maar ben het met je eens dat het aangeleerd gedrag is. Anderzijds vraag ik mij af hoe paarden het doen als het weer weer eens van +5 naar - 15 gaat binnen een week? Als ik naar mijn volbloed kijk dan maakt ze lang niet zoveel haar aan als mijn welsh A-tjes. Misschien eruit gefokt?

Grotendeels ligt het bij de vacht structuur. Ik heb 4 paarden met allemaal verschillende vacht structuren. Veel volbloeden krijgen een korte volle vacht, terwijl koudbloeden een dunnere maar langere vacht krijgen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:21

kyrkelover schreef:
Ja maar wat wil nu zo'n diploma zeggen.
Even een voorbeeld voor het ruiterbewijs moet je ook een aantal dingen leren,houdt ik me daar overal aan nee. Overigens zijn er al heel veel diploma's die je kunt halen.
En het meeste is allemaal geldklopperij.

maar wie haalt zo'n diploma als het neit verplicht wordt?
niemand toch?
en dat je je niet overal aan houdt betekend niet dat je het niet weet ;)
en als mensen het dier beter leren begrijpen zullen ze ook niet meer van die domme opmerkingen maken als "maar paard is altijd vrolijk want hij heeft altijd zijn oren naar voren en daarom vind ik dat hij het binnen leuk is" oid ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:23

ja ik snap je punt.
maar mensen verzinnen overal smoesjes voor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:26

ik snap jou punt ook kyrkelover, en ik zeg ook niet dat het alles oplost...
maar als je de bestaande diploma's gaat samenvoegen(dus ook de videocursussen) dan krijg je al een hele degelijke opleiding...
iemand die na het behalen van zo'n diploma nog zijn dier verkeerd behandeld kan nu niet meer beweren dat het komt door onwetendheid...
een rechter zou zo iemand dan al makkelijker kunnen berechten :j
overgens vind ik dat zo'n diploma ook voor hondeneigenaren katteneigenaren en andere diereneigenaren geld :))
en het hoeft geen uitgebreid diploma te zijn, er hoeft geen dingen in te staan die je b.v. op een paardenhouderij opleiding leert, maar wat basis kennis is niet verkeerd denk ik :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:28

als het diploma gratis is of een klein bedrag en niet een bedrag dat ieder jaar terug komt wil ik hem zo gaan halen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:30

ow, daar ben ik het zeer zeker mee eens :))
een klein bedrag is prima...
en klein bedrag voor een bijscholing eens in de 5? jaar is ook prima, maar niet elk jaar een enorm terug komend bedrag :n dat is nergens voor nodig :n

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:34

Daar heb ik al 2 andere diploma's voor om het geld uit mijn zak te trommelen hihi.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:56

xmarliez schreef:
Waarom houden wij paarden??

puur omdat we dan hebben wat een ander heeft

Citaat:
Vraag jezelf eens af mensen.. hoe zou jij het vinden om 23/7 in een lege kamer te zitten van 3x3 dag in dag uit ZONDER contact met de buitenwereld behalve dat 1e uurtje per dag. Eten krijgen wanneer een ander dat jou wil geven, drinken krijgen wanneer een ander jou dat wil geven. En nee wij zijn niet te vergelijke met dieren maar dieren en mensen hebben wel een aantal dingen gemeen, we hebben instinkt (eten, drinken, vluchten) en we houden van onze soortgenoten en we zijn graag bij onze soortgenoten. En wie zijn wij... om onze dieren dit af te pakken???

Wel, mensen zijn wel te vergelijken met dieren, neem bijvoorbeeld KINDEREN. Die zijn net zo afhankelijk van een ander als een dier.
Maar mensen snappen dat niet, ik heb mijn paarden ook buiten staan.. ik snap die instelling van die mensen ook niet die hun paarden opsluiten.
Ze houden dan vol en zeggen, ja maar een mens is anders een paard is dat gewent, ja gewent hij zal wel moeten hij heeft niets te willen.

Citaat:
dat hun paard gelukkig is omdat hij WEER naar stal mag

ja het paard weet dat hij binnen te vreten krijgt, daarom wilt hij na binnen.
een paard wat te trappele staat om na binnen te komen, verveelt zich..

Citaat:
Dus nogmaals, wat is jouw reden om jouw paard veel te lang op stal te zetten zonder soortgenoten?

ik ben TEGEN het opsluiten van je dier

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:01

kyrkelover schreef:
Daar heb ik al 2 andere diploma's voor om het geld uit mijn zak te trommelen hihi.

nou, ik ook :j
ik vind overgens wel dat bij een diploma ook b.v. naar de opleidingen gekeken moet worden :))

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:37

Dat een paard puur naar binnen wil omdat hij daar eten krijgt gaat echt niet altijd op.
Mijn oudje heeft soms last van zijn maagzweer, en naast medicijnen krijgt hij kleine portie's per dag.
Ook in de paddock is er hooi, en krijgt hij wat muslie.

En alsnog gaat meneer graag naar binnen, toen hem net had vele jaren geleden, liet ik hem de eerste zomer 24/7 buiten.. 1 grote ellende, meneer KWAM gewoon naar binnen, door de draden heen.

Dus alleen als hij zin heeft blijft hij buiten in de zomer, maar als hij het iets te slecht weer vind, gaat hij naar binnen.. Dan staat hij echt aan de draad te drammen..

Zoals ik al eerder zij, ieder paard zijn eigen aanpak. Binnen, buiten, altijd buiten, of alleen binnen als het erg hard regent... Wij hebben zoveel verschillende paarden, allemaal weer anders.
Ik probeer me altijd zo goed mogelijk aan te passen aan elk paard..

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 05:45

Haha, wel herkenbaar.
Nu de winter er is, willen ze graag binnen. Qua voeding maakt het niets uit, ze weten gewoon dat tegen de schemering, de winter wei minder prettig als de stal waar het wat warmer is. Meer een routine kwestie dus.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:26

mijn ponys staan lekker buiten met een schuilstal.. en hij staat amper tot NOOIT in de stal zelf niet met -20 van 2009 en ook niet vorig jaar met de zeer strenge winter..
het is maar hoe je je pony opvoed..

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:49

nou om even over de vergunningen te praten.
we zijn al bijn a 4 jaar bezig om een hitaktief te beginnen.\
maar wat denk 1 en al drama.
we hebben het nu wel voor elkaar gekregen, maar je bent wel 4 jaar verder,
de paarden hadden er al minstens 3 jaar in kunnen lopen, maar ja die ambtenaren.
je wordt er moedeloos van.
ik vind dat de overheid die regels moet aanpakken en niet de regels om paarden te houden.
tuurlijk zal er iets moeten gaan veranderen, maar dat begint bij de gemeente voor een vergunning.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:21

omdat mijn paard het na 2 uur buiten in een bak zat is!
omdat hij op stal gewoon soortgenoten ziet.
omdat wij geen mogelijkheid hebben om alle paarden de hele dag naar buiten te gooien.
en dat in deze omgeving ook niet te vinden is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:10

bello2005 schreef:
mijn ponys staan lekker buiten met een schuilstal.. en hij staat amper tot NOOIT in de stal zelf niet met -20 van 2009 en ook niet vorig jaar met de zeer strenge winter..

Nee, het is maar net waar je pony behoefte aan heeft, en die behoeften kunnen veranderen.

mijn pony had vroeger een hekel aan op stal staan. Daarom heb ik hem 24/7 buiten gezet. De eerste jaren zonder schuilstal, en dat ging prima. Maar nu hij hier de keuze heeft, merk ik de laatste jaren dat hij steeds vaker en langer in de schuilstal gaat staan.
Vorige winter hadden we aan 1 kant een kleed opgehangen voor de open voorkant, tegen het insneeuwen, en toen toen stond en lag mijn pony heel vaak in die donkere, afgeschermde hoek van de schuilstal. Dat had hij vroeger nooit vrijwillig gedaan, en nu lag hij er languit in te slapen (kon ik zien aan het strooisel in zijn vacht en de platte drollen)

Ik ben dus voor vrije keuze van de paarden... En voor schuilgelegenheid!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:18

bello2005 schreef:

dat is onzin ;)
je kunt paarden altijd 24 uur per dag buiten laten, en zeggen zo heb ik mijn paard opgevoed, maar je komt ooit een paard tegen die niet 24/7 buiten wil staan ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:51

z0rr0 schreef:
omdat mijn paard het na 2 uur buiten in een bak zat is!
omdat hij op stal gewoon soortgenoten ziet.

buiten niets te doen, geen eten zo te lezen? logisch toch?

omdat wij geen mogelijkheid hebben om alle paarden de hele dag naar buiten te gooien.
en dat in deze omgeving ook niet te vinden is.

waarom heb je dan een paard?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:49

ik heb zo'n hekel aan die opmerkingen als "waarom heb je dan een paard" :(
als of jullie alles in het begin perfect deden? :(
als of ieder paard van 24/7 buiten staan gelukkig wordt :(

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:55

De pest is dat er straks waarschijnlijk mensen zijn die jou gaan vertellen hoe je een paard moet houden terwijl ze zelf nog geen kip kunnen verzorgen,en jij je halve leven al paarden bezit.Onze overheid heeft nogal de gewoonte om door te slaan met bepaalde dingen.Laten ze mensen die stelselmatig dieren mishandelen/verwaarlozen maar eens harder aanpakken,de meeste hebben later zo weer nieuwe dieren om te kwellen,ik snap hier niets van.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:08

dat zal best, maar je paard binnen houden is nog geen mishandeling als je kijkt naar al die paarden te echt mishandelt worden...

tussen ons gezegt en gezwegen...
ik heb al meerdere keren de dierenbescherming voor eht zelfde punt over de vloer gehad...
de pony is te mager en staat alleen...
tsjah, zoals eerder hier vermeld, zou hem graag in de groep zetten, maar hij is gemeen naar andere paarden(en sommige eigenaren)...
te dun? ja dat klopt... dat is ook niet mijn bedoeling, maar dikker wordt hij niet, hij eet niet meer dan hij nu krijgt(kun je wel geven maar dat eet hij gewoon niet op) hij weigert slobber, mais en pulp te eten...
daar haalt hi letterlijk zijn neus voor op :+
en hij is al meerdere keren door de medische molen geweest omdat je zijn ribben kunt zien en hij ingevallen flanken heeft...
ingevallen flanken komt omdat hij overdag niet drinkt, savonds zuipt hij emmer na emmer leeg en zijn z'n flanken wel weer normaal...
te mager? hij verbrand waarschijnlijk veel...

in ieder geval... elke keer komt die dierenbescherming weer, controlleren ze mijn paard helemaal, lezen ze de medische raporten door, controleren ze op echtheid etc...
ik ben er ommer hand wel klaar mee hoor ;)
laat ze de echte gevallen aanpakken in plaats van mijn beestje telkens weer voor hetzelfde te controleren, terwijl ze gewoon weten wat er mee is... niets :+
het dier straalt van gezondheid, straalt energie uit etc...
wat doen ze nog bij mij over de vloer?

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:45

xmarliez schreef:
Ik ga nu een heel gevoelig onderwerp aanhalen die waarschijnlijk al 1000 keer voorbij gekomen is met vele discussies.
De dierenbescherming is bezig met het welzijn van ONZE paarden te verbeteren. Maar nu vraag ik me sterk wat dingen af. WAAROM?? Waarom kunnen wij onze dieren niet geven wat ze nodig hebben? Waarom moet de dierenbescherming zo ver gaan met regels? Waarom houden wij paarden??

Mijn instelling, als je het niet kan NIET doen.. bij alles... en al helemaal bij dieren. Kun je een dier geen gelukkig leven geven, NIET doen! Een dier heb je voor je eigen plezier maar een dier heeft wel zijn eigen behoeftes en WAAROM kunnen wij die niet waar maken?? Waarom kiezen we dan voor een dier?? Ik snap het gewoon niet.. iemand moet het mij uitleggen maar nogmaals.. waarom kunnen wij onze dieren niet bieden wat ze nodig hebben??

Ik praat nu in de wij vorm omdat ik niemand PERSOONLIJK wil aanvallen, ikzelf weet ook dat er in de leefomgeving van mijn paarden nog wat te veranderen valt maar mijn paarden zijn met wel met elkaar, 24/7 buiten met grote schuilruimte en nog meerdere droge plekken, bomen voor in de zomer, genoeg water, genoeg voer.. WAT is daar zo moeilijk aan???

Waarom moeten deze regels in gang gezet worden? Als iedereen eerst bekijkt of ze een dier kunnen houden voordat ze er een aanschaffen zouden deze regels niet hoeven. Mensen die van dieren (paarden in dit geval) houden en dat hun passie is maar geen ruimte hebben dus zetten ze hem maar op een pensionstal waar hij 23/7 binnen staat in een box van 3x3 voor hun EIGEN plezier. Vraag jezelf eens af mensen.. hoe zou jij het vinden om 23/7 in een lege kamer te zitten van 3x3 dag in dag uit ZONDER contact met de buitenwereld behalve dat 1e uurtje per dag. Eten krijgen wanneer een ander dat jou wil geven, drinken krijgen wanneer een ander jou dat wil geven. En nee wij zijn niet te vergelijke met dieren maar dieren en mensen hebben wel een aantal dingen gemeen, we hebben instinkt (eten, drinken, vluchten) en we houden van onze soortgenoten en we zijn graag bij onze soortgenoten. En wie zijn wij... om onze dieren dit af te pakken???

Voor wie deze vragen, voor de mensen die zich er beter bij voelen dat hun paard fulltime op stal staat. Voor de mensen die eigen luxe boven luxe voor hun paard stellen, voor alle mensen die denken dat hun paard gelukkig is omdat hij WEER naar stal mag, voor alle mensen die het instinkt uit hun dier proberen te krijgen en vooral aan mensen die de vrijheid van deze prachtige, liefdevolle en vooral waardevolle dieren af DURVEN te pakken.

Dus nogmaals, wat is jouw reden om jouw paard veel te lang op stal te zetten zonder soortgenoten?

Zelf ben ik nu bezig om me te verdiepen in het houden van een paard. Mijn persoonlijke voorkeur is 24/7 buiten met inloopstal. Ik heb hier de mogelijkheid voor omdat ik in Zuid-Limburg woon, vlakbij België, waar zowel in NL als in BE genoeg mogelijk is om paarden in kuddes in weilanden/paddocks te huisvesten. Voor mij is het een vereiste om een paard zoveel mogelijk buiten te laten.

Ik kan me echter voorstellen dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Als je vooral 's avonds rijdt wordt het al moeilijk. Hier in de buurt hebben de meeste stallen waar je het dier 24/7 buiten kan laten lopen geen luxe binnenbakken en goed verlichte terreinen. Dan wordt het al moeilijk om in de winter dagelijks je paard te rijden als je van maandag t/m vrijdag tot 18.00 uur werkt. Deze mensen (mensen, niet paarden dus :D ) zijn beter af met een grote verlichte binnenbak op een manage. Nadeel inderdaad dat er vaak geen 24 uur weidegang bij zit. (in veel stallen in de winter helemaal geen weidegang maar "een uurtje" losgooien per dag..)

Mensen in de randstad zullen het ook niet zo voor het uitzoeken hebben. Mensen die wedstrijdbegeleiding nodig hebben zullen ook geen paard 24 uur buiten laten. En natuurlijk kun je je afvragen of je dan aan een paard moet beginnen als je moeilijk zit met werk/tijd/trainen etc. Dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Ik werk zelf van maandag t/m vrijdag tot 17.30 uur en kan in de winter dus alleen 's avonds voor een paard zorgen. Echter, als een paard 24/7 in een kudde staat en zijn energie kwijt kan, vriendjes heeft en in het weekend lekker recreatief mee het bos ingaat (rijden of wandelen..) vind ik dat voor mezelf te rechtvaardigen. In de zomer zal hij/zij veel meer aandacht krijgen. Als ik een paard enkel op stal in boxen zou kunnen plaatsen zonder voldoende beweging per dag dan zou ik dus geen paard nemen. Het zou dan veel stress voor mijzelf zijn omdat ik constant het idee in mijn achterhoofd had dat ik tekort zou doen. Voor mij moet het hobby blijven. Ik zal dus ook eerst een goede stal/weide zoeken alvorens ik definitief "ja" zeg tegen een eigen paard.

Voor mensen die echt wedstrijden rijden of er heel intensief mee bezig zijn is het natuurlijk een andere zaak. Ik zeg niet dat ik daarom begrijp of goedkeur/afkeur dat paarden zoveel op box staan maar het is een heel ander uitgangspunt van ermee bezig zijn dan enkel voor ontspanning en hobby.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:47

ik zou graag willen dat mijn paard buiten komt, maar hij wil zelf niet.
dn staat hij er 5 min op en dan springt hij over het hek heen en gaat hij of buiten hooi staan eten of in zijn stal staan.