Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kyrkelover schreef:Zoals het er ligt gaat het om 4 uur is niets mee.
Een fatsoenlijke minimum afmeting box ook niets mis mee.
Contact met soortgenootjes ook mee eens indien dat ook mag zijn dat ze elkaar kunnen zien en evt neuzen.
Bij andere in de wei gaat niet altijd ook ik ken dan paarden die de andere tot de dood slopen.
En evt. een diploma, maar daar ben ik het niet mee eens.
linsim26 schreef:mijn paard komt ook alleen buiten als ik er ben. en dan staat ze bij het hek te hinniken waar ik blijf om haar weer binnen te zetten..
er is wel weiland genoeg maar dat lopen ze nu helemaal kapot en dan hebben ze van de lente ook niets meer te eten dat lijkt me ook niet handig.
ik heb gelukkig een paard wat best een dagje binnen kan staan, ik weet dat het dieren zijn die 24 uur per dag beweging nodig hebben maar ik denk dat er nog steeds meer plaatsen zijn waar paarden 24 uur per dag binnen staan dan 24 uur buiten.
mijn paard vind er ook geen drol aan om in de regen buiten te staan, dan staat ze alleen maar te wachten dat ik haar weer binnen haal.
als ik aan mn paard zou zien dat ze ongelukkig was op stal zou ik wel een andere oplossing zoeken maar ze is altijd vrolijk dus..
kijk als je paard staat te springen op stal snap ik dat het beter is het naar buiten te doen maar bij de mijne is het geen probleem.
Valencia2002 schreef:ZusJacobs schreef:Wil ik even wat op zeggen, naar mijn ervaring ligt dit helemaal in de hand van de (eerste) eigenaar.
Elk paard kan 24/7 buitenstaan, het verschil zit hem in het aangeleerde gedrag. Zet je een paard binnen snachts vanaf dat hij erg jong is word het een gewoonte, ze maken minder vacht aan vaak etc. Zet je een paard van veulen af aan lekker op het land, wil ik wedden dat ze ''later'' liever op het land blijven. Dit is wat ik heb gemerkt..
Edit] Dit is even kort door de bocht..
Het paard dat de aanstichter is staat al 10 jaar bij mij vanaf haar bijna eerste levensjaar, maar (ja zo egoistisch ben ik ook) ik heb geen zin om ze meerdere malen 's nachts van de straat te moeten halen, maar ben het met je eens dat het aangeleerd gedrag is. Anderzijds vraag ik mij af hoe paarden het doen als het weer weer eens van +5 naar - 15 gaat binnen een week? Als ik naar mijn volbloed kijk dan maakt ze lang niet zoveel haar aan als mijn welsh A-tjes. Misschien eruit gefokt?
kyrkelover schreef:Ja maar wat wil nu zo'n diploma zeggen.
Even een voorbeeld voor het ruiterbewijs moet je ook een aantal dingen leren,houdt ik me daar overal aan nee. Overigens zijn er al heel veel diploma's die je kunt halen.
En het meeste is allemaal geldklopperij.
xmarliez schreef:Waarom houden wij paarden??
Citaat:Vraag jezelf eens af mensen.. hoe zou jij het vinden om 23/7 in een lege kamer te zitten van 3x3 dag in dag uit ZONDER contact met de buitenwereld behalve dat 1e uurtje per dag. Eten krijgen wanneer een ander dat jou wil geven, drinken krijgen wanneer een ander jou dat wil geven. En nee wij zijn niet te vergelijke met dieren maar dieren en mensen hebben wel een aantal dingen gemeen, we hebben instinkt (eten, drinken, vluchten) en we houden van onze soortgenoten en we zijn graag bij onze soortgenoten. En wie zijn wij... om onze dieren dit af te pakken???
Citaat:dat hun paard gelukkig is omdat hij WEER naar stal mag
Citaat:Dus nogmaals, wat is jouw reden om jouw paard veel te lang op stal te zetten zonder soortgenoten?
bello2005 schreef:mijn ponys staan lekker buiten met een schuilstal.. en hij staat amper tot NOOIT in de stal zelf niet met -20 van 2009 en ook niet vorig jaar met de zeer strenge winter..
het is maar hoe je je pony opvoed..
bello2005 schreef:mijn ponys staan lekker buiten met een schuilstal.. en hij staat amper tot NOOIT in de stal zelf niet met -20 van 2009 en ook niet vorig jaar met de zeer strenge winter..
het is maar hoe je je pony opvoed..
z0rr0 schreef:omdat mijn paard het na 2 uur buiten in een bak zat is!
omdat hij op stal gewoon soortgenoten ziet.
buiten niets te doen, geen eten zo te lezen? logisch toch?
omdat wij geen mogelijkheid hebben om alle paarden de hele dag naar buiten te gooien.
en dat in deze omgeving ook niet te vinden is.
waarom heb je dan een paard?
xmarliez schreef:Ik ga nu een heel gevoelig onderwerp aanhalen die waarschijnlijk al 1000 keer voorbij gekomen is met vele discussies.
De dierenbescherming is bezig met het welzijn van ONZE paarden te verbeteren. Maar nu vraag ik me sterk wat dingen af. WAAROM?? Waarom kunnen wij onze dieren niet geven wat ze nodig hebben? Waarom moet de dierenbescherming zo ver gaan met regels? Waarom houden wij paarden??
Mijn instelling, als je het niet kan NIET doen.. bij alles... en al helemaal bij dieren. Kun je een dier geen gelukkig leven geven, NIET doen! Een dier heb je voor je eigen plezier maar een dier heeft wel zijn eigen behoeftes en WAAROM kunnen wij die niet waar maken?? Waarom kiezen we dan voor een dier?? Ik snap het gewoon niet.. iemand moet het mij uitleggen maar nogmaals.. waarom kunnen wij onze dieren niet bieden wat ze nodig hebben??
Ik praat nu in de wij vorm omdat ik niemand PERSOONLIJK wil aanvallen, ikzelf weet ook dat er in de leefomgeving van mijn paarden nog wat te veranderen valt maar mijn paarden zijn met wel met elkaar, 24/7 buiten met grote schuilruimte en nog meerdere droge plekken, bomen voor in de zomer, genoeg water, genoeg voer.. WAT is daar zo moeilijk aan???
Waarom moeten deze regels in gang gezet worden? Als iedereen eerst bekijkt of ze een dier kunnen houden voordat ze er een aanschaffen zouden deze regels niet hoeven. Mensen die van dieren (paarden in dit geval) houden en dat hun passie is maar geen ruimte hebben dus zetten ze hem maar op een pensionstal waar hij 23/7 binnen staat in een box van 3x3 voor hun EIGEN plezier. Vraag jezelf eens af mensen.. hoe zou jij het vinden om 23/7 in een lege kamer te zitten van 3x3 dag in dag uit ZONDER contact met de buitenwereld behalve dat 1e uurtje per dag. Eten krijgen wanneer een ander dat jou wil geven, drinken krijgen wanneer een ander jou dat wil geven. En nee wij zijn niet te vergelijke met dieren maar dieren en mensen hebben wel een aantal dingen gemeen, we hebben instinkt (eten, drinken, vluchten) en we houden van onze soortgenoten en we zijn graag bij onze soortgenoten. En wie zijn wij... om onze dieren dit af te pakken???
Voor wie deze vragen, voor de mensen die zich er beter bij voelen dat hun paard fulltime op stal staat. Voor de mensen die eigen luxe boven luxe voor hun paard stellen, voor alle mensen die denken dat hun paard gelukkig is omdat hij WEER naar stal mag, voor alle mensen die het instinkt uit hun dier proberen te krijgen en vooral aan mensen die de vrijheid van deze prachtige, liefdevolle en vooral waardevolle dieren af DURVEN te pakken.
Dus nogmaals, wat is jouw reden om jouw paard veel te lang op stal te zetten zonder soortgenoten?