Kosten van een veulen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mienez

Re: Kosten van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:41

Ja precies. Heb op internet al een paar hele interessante gezien:)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:45

ik wil niet banketstaaf doen hoor en gun je van harte , maar mijn advies echt maak ook een spaarrekening voor je paard aan , mijn twenter kreeg zandkoliek en hebben ze voor de dood weggehaald en dat blijft dan niet bij 1000euro dus vandaar spaarrekening met wat erop natuurlijk dan kom je niet in de problemen

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:47

Dat is niet banketstaaf, dat is gewoon advies geven, lijkt mij

Maar leuk Mienez!! Ben benieuwd!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 18:54

liberty22 schreef:
ik wil niet banketstaaf doen hoor en gun je van harte , maar mijn advies echt maak ook een spaarrekening voor je paard aan , mijn twenter kreeg zandkoliek en hebben ze voor de dood weggehaald en dat blijft dan niet bij 1000euro dus vandaar spaarrekening met wat erop natuurlijk dan kom je niet in de problemen

Uiteraard. Dat vind ik wel vanzelfsprekend bij de aanschaf van een paard. Die kosten horen er bij of het nou weinig of wat meer is.

Het is allemaal wel een hele investering en dat is ook de reden waarom ik geen snelle keuzes wil maken. Het is wel je spaargeld van jaren wat er aan gaat;-)
En als je eenmaal zo'n dier hebt blijft er niet veel meer over om te sparen (heb ook nog een auto waar ik €400,- benzine per maand aan kwijt ben.)

Ik weet niet hoe het met jullie zit (de studenten onder ons dan..) Maar hebben jullie nog wel wat over om te sparen of zijn jullie ook zo'n beetje alles kwijt aan je paard(en)?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:57

Wat ik heb gedaan voor ik een paard kocht is, 450-500 euro elke maand apart zetten.
Ten eerste is dat een mooie buffer en ten 2e als je dat een jaar kan volghouden weet je ook gelijk of het wel of niet gaat lukken om een paard te onderhouden

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:09

Silly1972 schreef:
Wat ik heb gedaan voor ik een paard kocht is, 450-500 euro elke maand apart zetten.
Ten eerste is dat een mooie buffer en ten 2e als je dat een jaar kan volghouden weet je ook gelijk of het wel of niet gaat lukken om een paard te onderhouden

Dat is indd wel slim!! Ik denk dat ik daar nu ook mee ga starten. Eens kijken hoe dat gaat:)
Bedankt voor de tip :D Had er zelf nog niet aan gedacht.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:22

Haha graag gedaan!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 19:43

Silly1972 schreef:
Haha graag gedaan!

PBtje;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:47

Hou er trouwens ook rekening mee, dat als je wedstrijd wilt rijden, je al gauw 50 euro per wedstrijd verder bent (alle kosten meegenomen) ook dat zal je als maandkosten mee moeten nemen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:01

En wat denk je van les nemen? kost ook al snel 15 uur per uur en dat iedere week? daarvan moet je vaak lid worden van een vereniging of baklid ergens worden ook wel 150/200 per jaar. En inderdaad dan nog de wedstrijden

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 20:04

ja tikt allemaal aan.
Ben 2 jaar geleden een weekje naar de Almelose ruiterdagen geweest, was toen al dik 700 euro kwijt haha
Voor een weekje dressuurwedstrijdjes rijden, doe ik noooooooit meer, hoewel het toch wel erg leuk en leerzaam was ;-)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:55

Als je echt actief wil wedstrijden rijden met je paard moet je toch je paard stallen bij een pensionstal met binnenbak wat vaak als snel 300 per maand kost. Zo niet moet je heen en weer gaan touren naar een binnenbak. daarvoor heb je weer een trailer nodig 2000 euro en moet je dus nog vaak bak geld gaan betalen 5 euro per keer.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 06:05

NienkeNiels schreef:
En wat denk je van les nemen? kost ook al snel 15 uur per uur en dat iedere week? daarvan moet je vaak lid worden van een vereniging of baklid ergens worden ook wel 150/200 per jaar. En inderdaad dan nog de wedstrijden

15 euro das nie veel , ik tik al gauw 50 euro per les af.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 08:42

15 euro is niks :D
Ik betaal 35 euro en dan komen de brandstofkosten van 150 km. met trailer er nog eens bovenop.........katsjing!!!!

Heb zelf ook een veulen ooit gekocht en zou het zo ook weer doen hoor, ondanks dat je jaren stalling betaalt en je kunt er niks mee.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:01

waarom is het jou zo goed bevallen dan, winddancer?

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:37

Hey Mienez, Wat voor een veulen heb je op het oog? :)

Ik heb zelf een 2 jarige en ben niet veel kwijt aan onderhoud. Het ligt er ook maar net aan wat je wilt en hoe je hem wilt houden. Ik heb in eerste instantie ook gekeken naar een goed opfokbedrijf maar dit viel toch wat tegen. Veel nemen geen 2 jarige meer aan of je kunt ze niet uit de groep halen om er wat mee te oefenen. Nu heb ik een goede plek voor mijn twenter gevonden bij een familie die de weide aan huis hebben met schuilstal. Zij hebben zelf ook een jong paard en een paard wat met pensioen is + een klein shetlandertje. Het is op fietsafstand, de dieren staan er goed bij, het weiland is groot, goede omheining, schuilstal aanwezig en er is continu toezicht. Daarnaast kan ik zo vaak langskomen als ik wil en hem uit de weide halen. In de herfst en winter krijgen ze onbeperkt kuilgras, in het weideseizoen hebben ze voldoende gras om te eten. Dit kost mij 100 euro in de maand. De familie is blij dat hun jonge paard een speelkameraadje heeft en ik ben blij met de goede plek + het toezicht.

Wat daarbij nog aan extra kosten komen is het bekappen, maar dit hoeft niet iedere maand bij mijn paardje. Ongeveer om de 8 weken bij hem. En verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Die van mij krijgt in de herfst/winter wel 3x in de week wat extra brok + af en toe een sandclear kuur (preventie zandkoliek), maar in de zomer is dit eigenlijk niet nodig.
Let wel: mijn paardje is van een sober typ. Toch geloof ik wel dat de meeste jonge paarden die nog niet aan het werk zijn op goed gras en hooi netjes kunnen opgroeien. Af en toe iets extra is goed, maar hoeft echt niet iedere dag.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:36

Het ligt eraan je kan pecht of geluk hebben mijn veulen/jaarling zit nu in medisch proces vandaag weer behoorlijk tegenslag gehad Hij wou niet opstaan. Woensdag weer na de kliniek dus kost een hele boel geld/tijd en verdriet!! denk goed na.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:43

als je pech hebt kan het inderdaad heel veel geld kosten...

maar ja, dat is met een volwassen paard hetzelfde...

mijn vorige paard heeft heel veel problemen gehad in de tijd dat ik haar had, en dat heeft me toen ook enorm veel geld gekost, en die was toch al bijna 3 toen ik die kocht...
al blijft het altijd vervelend natuurlijk en voor een heel jong diertje een extra risico als ze veel mankeren...

sterkte ermee!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:53

@Salka: Ik geef mijn veulen van dik 10 maand nu nog 2 maal daags een kilo veulenbrok. Dus 2 kg op een dag totaal. Beestje schiet de laatste weken de lucht in en begon in te vallen.
Ondanks de onbeperkte eiwitrijk hooi (wat duurder is dan eiwit arm hooi) wat hij (nou ze, mijn 2 shetters dus ook) te eten krijgt. Ik heb 4 hooinetten vol hangen op de 24 uur. Dan hangt er nog een handje in na 24 uur, dat vul ik weer.

Mijn volwassen fjorden (dus ook sober ras) kon ik veel schraler houden. Dus handje brok per keer, eiwitarm hooi wel onbeperkt, maar scheelt een euro per pak met het eiwitrijk hooi.

Dan staan ze nu wel in de grote paddock 24/7 buiten met 2 boxen waar ze in en uit kunnen. Die ik elke dag mest en elke dag opstro.

Ik heb nu 2 veulen/basisentingen gegeven (120 euro) en de derde moet binnen een half jaar. Dan pas is hij goed basis geent. Mijn volwassen paard hoefde maar 1 keer per jaar dat prikje.

De smid komt om de 8 weken om te bekappen, hoefjes groeien ook hard. Bij mijn volwassen fjord had ik eens per 4 maand een hoefsmid nodig. Hoeven sleten door rijden en ik vijlde ze dan bij, smid werkte ze eens per 16 goed bij.

Owja, en hij groeit zo hard dat ik alweer een nieuw halster heb kunnen kopen, hij is uit maatje pony gegroeid (en nog maar 10 maand oud, fjordje he..groeit echt als een tierelier)..

Voor mij is een veulen duurder dan een volwassen paard.

Medisch gezien kan een volwassen paard even duur of goedkoop zijn als een veulen.

De reden dat ik mijn paarden altijd als veulen koop (en als het even kan hun levenlang hou) is omdat ik dan weet wat er met ze wel/niet gebeurt is in de jonge belangrijke jaren van het leven van een paard. Dat er niemand voor zijn derde maar er ook aan gedacht heeft een zadel op te gooien en eropt eklimmen..dat er niemand onkundig bezig is geweest waardoor je vervelend gedrag moet gaan corrigeren..

Wat dan weer wel het nadeel is, ik moet dan bij het inrijden iemand inhuren, ook al rij ik 27 jaar en heb ik 27 jaar eigen paarden aan huis, inrijden hou ik voor een proffessional..en die zijn ook niet al te goedkoop..

Dan vind ik dat ik met een jong paard in het begin extra lessen nodig heb..

Ze gaan vanaf april mei de wei op, opgebouwd en dan bouw ik de brokken af en het gras op..

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:33

@Ukoldaaltje
Klinkt goed hoe je voor je paarden zorgt! :) Het is inderdaad zo afhankelijk van wat voor ras je hebt hoeveel voer ze meestal nodig hebben.

Ik heb zelf mijn paardje als 2 jarige gekocht omdat dit ras in Nederland nog niet veel voorkomt (+/- 70 in Nederland heb ik ooit gelezen). Over het algemeen staan er van dit ras ook alleen veulens te koop want de mensen die volwassen paarden hebben die goed doorgereden zijn willen die voor eigen gebruik houden. Ik ben zelf voor dit ras gegaan omdat ik rugklachten heb gekregen door een ongeluk die (helaas) niet snel zullen weg zijn. Dit ras biedt naast de stap, draf en galop nog extra gangen aan, mijn paardje biedt er 2 extra aan. Voor mij ideaal want dan kan ik dus wel op een vrij hoog tempo rijden terwijl ik geen schokken krijg zoals in de draf.
Ik heb er nu ontzettend veel plezier van, ondanks dat ik nog niet op hem kan rijden. Het is heel fijn om te merken dat je steeds een betere band krijgt en hem van alles kunt leren, precies zoals jij het wilt.
Toch moet ik eerlijk zeggen dat als het aanbod volwassen paarden groter was geweest ik waarschijnlijk niet voor een jonger dier was gegaan. Puur omdat je toch niet precies weet hoe ze het later onder het zadel zullen gaan doen. Een inschatting kun je bij een jong dier altijd maken, maar een garantie heb je niet.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:30

Ik heb zelf een veulen van 9 maanden . Ik zou niet anders meer willen dan een paardje zelf optrekken.
Sueño staat lekker 24u per dag op de wei met meerdere veulens en jonge paardjes. Daar staat een oude(re) merrie bij die die jonge dieren opvoed en ze manieren bijbrengt.
Hij staat op een spring/dressuur manege ( Daar sta ik dan met met Quarter/Paintje hengstje tussen de levensgrote paarden) hahaha. Ik betaal maar 190 per maand , volpension. Zoals gezegd dartelt hij dus lekker op de wei rond met soortgenootjes maar ik kan hem wel binnen halen als ik dat wil, lekker met hem wandelen, poetsen en vooral veeeeeeeeel knuffelen. Het is gewoon superleuk om je paardje alles zelf aan ( en uiteraard ook af ) te leren. Wat ik zelf heel prettig vind is dat je een paardje hebt waar niet aan rond gefrutseld is, die je kan beleren zoals je dat zelf graag wilt, op je eigen tempo en manier. Je ziet hem groeien en ontwikkelen, zowel fysiek als zijn karaktertje.

Tuurlijk kun je problemen krijgen met een veulen, een ongeluk zit in het bekende kleine hoekje.
Maar je kunt met een volwassen paard net zo veel problemen krijgen. Ook die kan bv in de wei uitglijden en kreupel worden, je kan een verzuurd paard krijgen , je weet niet hoe de vorige eigenaar ermee omgesprongen is (ondanks de meestal zo mooie verkoop praatjes) , hij kan stalgebrekken hebben, etc.

Dus zowel veulen als volwassen paard heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen.
Je moet gewoon doen wat jij leuk vind en wat je hartje je ingeeft. Een vertrouwensband krijg je met beide.
En Qua kosten ?? Tja daar zijn de meningen over verdeeld. Een veulen is bv VELE malen goedkoper in aanschaf en stalling, hier moet je dan gemiddeld 2,5 jaar voor uitrekken. Een volwassen paard betaal je vaak toch de hoofdprijs en is de stalling meestal het dubbele soms zelfs het 3 dubbele.
Ligt er ook aan, vol of half pension. Ik denk dat als je het groot brengen van het veulen en de aanschaf van een volwassen paard bij elkaar optelt je dan ongeveer op het zelfde uitkomt, misschien is het veulen in die paar jaar zelfs nog goedkoper. Daarbij komt dat als je een volwassen paard koopt, je eigenlijk al verplicht bent om ook gelijk de volledige Tack ( Hoofdstel, halster, zadel , zadeldek, longeergordel, longeerriemen etc etc) erbij te kopen, anders kun je nog niet rijden. Bij een veulen heb je meer dan 2 jaar de tijd om te sparen ervoor.

Sta je op bv een manege dan kost je het enten ongeveer 20 euro, mits je een eigen dierenarts hebt.
Ontwormen en hoefsmid apart.
Tja, een eigen paard hebben is nou eenmaal een dure hobby ( niet voor niets een rijkeluis hobby genoemd) daar moet je gewoon rekening mee houden.

Groetjes,