Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
mika11 schreef:He ik heb al heel veel gelezen over weidegang etc, maar nog nooit dat ze 1 voor 1 naar buiten mogen.
Wel apart, want een paard staat helemaal niet graag alleen.
Maar goed, het gaat erom dat jij het er naar je zin hebt met je paard.
Appelflapje schreef:Heb al veel van dit soort topics gezien en het valt me altijd op dat bijna alle reacties over paarden gaan die minimaal overdag een flink aantal uur buiten komen. Ook zijn het vaak dezelfde mensen die reageren, omdat zij, (heel terecht!) trots zijn op het feit dat ze een stal hebben met veel weidegang.
Er moeten op bokt ook ontzettend veel mensen zijn die hun paard op een pensionstalling hebben staan waar in de winter geen weidegang mogelijk is, want er bestaan nu eenmaal ontzettend veel van dit soort stallen en ik kan me niet voorstellen dat deze mensen massaal niet op bokt zouden zitten.
Dit soort reacties kom je bijna niet tegen en ik zie ook in dit topic weer waarom. Als je hier vertelt dat je paard niet buiten komt (in de winter), valt gelijk iedereen over je heen.
Er ontstaat op deze manier wel een verkeerd beeld van hoeveel mensen hun paard (veel) weidegang kunnen bieden en hoeveel 'stalpaarden' er daadwerkelijk zijn, omdat de eigenaren van de laatste groep dus niet snel in dit soort topics zullen reageren.
Mijn paard staat in de winter niet in de wei, hier in de buurt zijn nauwelijks stallen te vinden waar dit wel kan. Ik ben elke dag ongeveer 3 uur met haar bezig (rijden/poetsen/wandelen) en kom vaak nog een keer extra om haar even los te zetten in de paddock. Ik had het ook liever anders gezien, maar het is verder een hele fijne stal en veel andere opties zijn er niet. In de lente/zomer komt ze wel gewoon een paar uur per dag op het land.
En ja, nu zal ik ook wel weer wat mensen over me heen krijgen, maar ik heb niet het idee dat mijn paard eronder lijdt. Als ik haar in de paddock zet, is ze het na 20 minuten echt wel weer zat en komt ze bij het hek staan. Het is ook maar net wat ze gewend zijn..
Twiggy2008 schreef:Waarom kunnen ze met sneeuw niet naar buiten dan?
Twiggy2008 schreef:Ok, ik snap het.... Gelukkig heeft de mijne geen ijzers en kon 'ie heerlijk spelen in de sneeuw. Oh, wij hadden ook hele gladde stukken, hoor, maar onze buitenkudde paste zich heel goed aan op die plekken. Ik moet er echt niet aan denken om mijn paard wekenlang op te sluiten, die zou echt GEK worden.![]()
Daarnaast vind ik het ook zielig, al die paarden die wekenlang opgesloten stonden/staan (want ja, die hebben wij ook staan op onze stalling, helaas).
Tigra_ schreef:Ja ik vindt het ook 3 x niks hoor. Maar opzich zijn ze vrij rustig op stal. Alleen al die van mij dan buiten mag ookal staat ze "maar" 2 dagen binnen is het stal open en de wei op en laat maar gaan want dan is er geen houden aan.
Ik "troost" mezelf dan maar met de gedachte dat er paarden zijn die de gehele winter op stal staan, maar goed daar heeft mijn paard natuurlijk weinig aan. Doe altijd wel hard me best om alles zo snel mogelijk sneeuw vrij te krijgen, zodat ze snel weer naar buiten kunnen.
Twiggy2008 schreef:Ok, ik snap het.... Gelukkig heeft de mijne geen ijzers en kon 'ie heerlijk spelen in de sneeuw. Oh, wij hadden ook hele gladde stukken, hoor, maar onze buitenkudde paste zich heel goed aan op die plekken. Ik moet er echt niet aan denken om mijn paard wekenlang op te sluiten, die zou echt GEK worden.![]()
Daarnaast vind ik het ook zielig, al die paarden die wekenlang opgesloten stonden/staan (want ja, die hebben wij ook staan op onze stalling, helaas).
Gerner schreef:Twiggy2008 schreef:Ok, ik snap het.... Gelukkig heeft de mijne geen ijzers en kon 'ie heerlijk spelen in de sneeuw. Oh, wij hadden ook hele gladde stukken, hoor, maar onze buitenkudde paste zich heel goed aan op die plekken. Ik moet er echt niet aan denken om mijn paard wekenlang op te sluiten, die zou echt GEK worden.![]()
Tot grote irritatie van mezelf heb ik onze paarden 5 weken lang niet op de wei kunnen plaatsen afgelopen weken.
Als je altijd weidegang biedt zijn de weides niet geweldig na een regen periode.
Niet voor neits dat de meeste boeren geen paarden op de wei willen hebben, ze plunderen bijna alles, of je moet er 2 op een hectare hebben staan.
WIj hebben wei genoeg, maar nog steeds bij de ingangen veel blubber.
Na de vorst een paar weken geleden kwam er zo ongeveer warm water uit de lucht vallen en daarna direct weer strenge vorst.
Kortom een ijsbaan in de wei, met sneeuw erop.
Ik heb ooit eens pony's bijna zien schaatsen en in een split zien belanden.
Hoe vreselijk ik het ook vind om ze binnen te moeten laten, maar heup en bekken fracturen zie ik ook niet zitten.
In een kudde gedragen ze zich niet altijd even subtiel.
Ze hebben dus tot aan gisteren veel te lang binnen gestaan. De een na de ander werd chagerijnig, balken werden aangevreten, stallen gesloopt en eentje vond het nodig om de klanten de stal uit te werken.
Uiteraard hebben ze allemaal zoveel mogelijk aandacht en beweging gehad, maar niets is genoeg.
Ik vind het echt slecht om ze zoveel op stal te laten, psychisch maar ook lichamelijk.
Ik weet dat er stallen zijn waar ze nooit buiten komen. Wat mij betreft, wordt dit verboden.
Hoe graag je ook een paard wil, hoe moeilijk het ook is, maar als het verboden wordt kunnen grote stallen misschien ergens anders op starten.
Ik wil ook niet de hele dag opgesloten zitten in een toilet, ook al mag ik 2 uurtjes luchten aan een touwtje.
Als ik geen weidegang zou hebben, zou ik ook geen paarden willen houden.
ohja, nu krijg ik ook vast mensen over me heen......