eerste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:20

Tammy_ schreef:
ik zou, zeker als je nu gewend bent om 1 keer per week te rijden op een manegepony of een verzorgpony, niet voor zo'n reus gaan. Redenen zijn er al heel veel genoemd, maar de grootste vind ik toch wel dat je mijns inziens niet de ervaring hebt voor zo'n kolos, een mega-stal moet zoeken, je in een bak van 20x40 niet normaal kan rijden met zo'n grote, je hoefsmid ongeveer het dubbele gaat kosten dan voor een 'gewoon' paard, je het hele land door moet zoeken voor een passend zadel, deken, en laat staan beenbescherming, en je zelf nog gaat puberen, en dan misschien een bijrijdster wilt, nou zie maar eens iemand te vinden die zo'n grote tank aankan met rijden :)
dan zou ik je eerder aanraden om voor een tinker te gaan. Die zijn ook heeeel erg leuk, lekker rond en pluizig, en die zijn qua formaat gewoon een stuk compacter, vaak iets makkelijker qua karakter, veel meer te vinden, en daar kan je ook nog meer mee dan alleen rondjes rijden in het bos :)

de bak is 30 x 50 ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:23

Oh, ik had er niets op tegen hoor! Ze lijken me, zoals eerder gezegd grote vriendelijk reuzen!
Ik ken er geen één. Zou zelf ivm gemak voor een wat gangbaarder maatje kiezen. Wel was ik benieuwd naar de beweegredenen die TS had om voor dit type te kiezen. (Waarvoor te gebruiken, kent ze wel Shires?). Maar volgens mij weet ze best een beetje waar ze het over heeft en daarnaast rijden haar moeder en broer er ook mee geloof ik.
Dus voorzie (behalve bij vervoer en opstijgen :D) weinig problemen. Daarbij betalen TS haar ouders, ga ervan uit dat die als volwassenen goed over de kosten nagedacht hebben.

TS zou ook nog wel is behoorlijk lang kunnen gaan worden dus wat dat betreft..

Ik ben wel heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden :D!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:24

_Lot schreef:
Ik ben bijrijdster op een fokkerij met 2 shirehengsten, een shiremerrie, 1 tinkerhengst en 2 tinkermerries.
De stallen zijn 4x4, en dat gaat prima, kunnen de paarden gewoon in liggen. Beenbescherming bij een Shire is grote onzin, sokken geven bescherming, en iets erover heen verzorgd alleen maar broeiing wat slecht is voor de pezen, de twee shirehengsten worden gereden met een wintec met witte boom en hebben zeker geen rugproblemen daarvan oid. Hoofdstel was idd wel wat moeilijk, maar menhoofdstellen passen prima. Dekens doen ze niet aan, dus dat weet ik niet. Dekjes maar full gaat net (moet namelijk onder het zadel passen en dat is dus niet extreem groot). Die hengsten zijn beiden onder het zadel, de merrie nog niet (die moet eerst maar eens bevallen komende maand...). De heren zijn gewoon ingereden in een 20 x 40 bak en nog nooit de bocht uit gevlogen oid ( ;) ). De Shires eten MINDER dan de Tinkers. De Tinkers eten namelijk haast door tot het op is, de Shires die willen nog wel eens gaan rusten of spelen oid terwijl het eten nog niet op is (dat is een stukje oorsprong en instinct van beide rassen). Hoefsmid, tja, daar weet ik het verder niet van maar wie o wie heeft er werkelijk aan de hoefmid gevraagd, goh zou u ook Shires bekappen? Hier hebben ze een vaste hoefsmid voor alle paarden, superman zo wat ik hoor, een van de Shires heeft namleijk nogal een verleden en laat amper aan zijn benen komen, maar deze hoefsmid is rustig en geduldig met hem en uiteindelijk staat hij altijd wel weer vrij netjes op zn hoeven. Over de kracht heb ik eerder al gezegd, wat een onzin, een Tinker of Haflinger hou je ook echt niet als die echt weg wil, maar qua karakter is een Shire gevoeliger waardoor het opvoeden oid vaak net iets sneller en makkelijker gaat...

Ik heb de ervaring dus wel, ik rij de Shires niet, omdat ik gewoon liever een lekkere eigenwijze Tinkermerrie onder mn kont heb, maar ik heb wel samen met de eigenaresse in de 20 x 40 bak gereden, zij op de shirehengst en ik op de Tinkerhengst, en dat ging echt top (behalve dat Tinkerlief strontvervelend was, Shire liep onwijs netjes!). Verder doe ik wel alles met verzorging ect. Maar meestal met rijden pakt de eigenaresse de shires en ik de Tinkers. (En ik wed als ik eens vraag om te ruilen dat dat geen probleem is)

dankejwel
en de hoefsmid is al geregeld want hij deed ook de paarden van het land van ooit ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:25

IMJ schreef:
Oh, ik had er niets op tegen hoor! Ze lijken me, zoals eerder gezegd grote vriendelijk reuzen!
Ik ken er geen één. Zou zelf ivm gemak voor een wat gangbaarder maatje kiezen. Wel was ik benieuwd naar de beweegredenen die TS had om voor dit type te kiezen. (Waarvoor te gebruiken, kent ze wel Shires?). Maar volgens mij weet ze best een beetje waar ze het over heeft en daarnaast rijden haar moeder en broer er ook mee geloof ik.
Dus voorzie (behalve bij vervoer en opstijgen :D) weinig problemen. Daarbij betalen TS haar ouders, ga ervan uit dat die als volwassenen goed over de kosten nagedacht hebben.

idd en mun zusje rijd ook HAHA

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:26

Al zou de bak 20x40 zijn lijkt dat me dus echt geen probleem. Die is echt groot zat! Bak van TS = 30x50!!
Wij rijden met normale paarden in een bak van ong 12x25, tis een beetje behelpen maar je dier wordt er lekker wendbaar van!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:27

IMJ schreef:

Ja idd. volgesmij zijn shire's grote vriendelijke reuzen! :D vaak zijn die kleine shetjes gemeen hoor :P

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:28

_Lot schreef:
Er moet wel een auto voor die dat ding mag trekken...
Hier rijden ze nu met een patrol met een Ifor Williams HB610.
Deze is wel gemaakt om in de toekomst ook 2 shires te kunnen laden.

mijn papa gaat binnenkort ook een tundra ofzoiets kopen dat is zo'n grote auto die 381 pk heeft dus ik denk wel dat hij een shire kan trekken HAHA

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:29

Met alleen denken kom je er niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:29

Dat zou ik van tevoren maar wel even uitzoeken ja als ik jou was. Stel je voor dat je paard straks maar een paar uur buiten kan. Helemaal als dat volgens jouw eigen zeggen in de winter gelijk is aan in de zomer. Ik moet er niet aan denken om 's zomers je paard 18 uur per etmaal op stal te hebben staan... in de winter ook niet trouwens :=

sanso

Re: eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:31

misschien zet ik hem wel 24/7 op wei want ze hebben een wei met een schuilstal ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:34

Sidera schreef:
En ik houd van zwarte woeste arabier hengsten..
Maar dan is het nog niet verstandig om er een te kopen :D

Kijk, een shire is gewoon heel lastig, zo'n groot dier zal ook extra kosten meebrengen.
Je kan met een shire niet makkelijk in een bak rijden, en als je 14 bent denk ik niet dat je
sterk/ervaren genoeg bent voor z'n sterk en koppig dier.

Kijk misschien liever naar een tinker of een grote haflinger als je van breed houdt ;)

Ben ik het mee eens, een Shire kost ook meer qua voer, die beesten vreten echt heel veel :P
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze gaat worden, maar wat het ook wordt, iig heel veel plezier ermee :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:37

sanso schreef:
_Lot schreef:
Er moet wel een auto voor die dat ding mag trekken...
Hier rijden ze nu met een patrol met een Ifor Williams HB610.
Deze is wel gemaakt om in de toekomst ook 2 shires te kunnen laden.

mijn papa gaat binnenkort ook een tundra ofzoiets kopen dat is zo'n grote auto die 381 pk heeft dus ik denk wel dat hij een shire kan trekken HAHA

aantal pk zegt geen bal over wat de auto kan en mag trekken, en de kogeldruk die het voertuig aan kan...
ferrari's hebben ook genoeg pk's onder de motorkap, zou je daar een trailertje achter knopen? ;)

Denk er niet te makkelijk over met de trailer/auto combi... Het is dom, en bovenal gevaarlijk als dat niet in orde is..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:38

dankjewel voor al jullie reacties

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:39

Ik zou dan als ik jou was op zoek gaan naar een leuke effen tinker :D Tinkers hebben Shire bloed, maar zijn lang niet zo groot als een Shire. Dan zou je een mini Shire hebben ;)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:41

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:42

ik weet hoe zo'n auto eruit ziet. Maar ''ik denk dat hij dat wel mag trekken'' is de meest domme aanname die je kunt doen. Je moet zoiets zeker weten, en niet ''denken dat het wel kan''
al is het alleen al verzekeringstechnisch..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:42

en dan wel op ranch klikken

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:43

Naaltje schreef:
ik weet hoe zo'n auto eruit ziet. Maar ''ik denk dat hij dat wel mag trekken'' is de meest domme aanname die je kunt doen. Je moet zoiets zeker weten, en niet ''denken dat het wel kan''

als je nou ff dat filmpje kijkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:44

Over de auto: Vraag dat GOED na bij je dealer.
Ben het helemaal met Naaltje eens.
Je kunt veel ongelukken voorkomen! :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:45

oke is goed maarja mun pa wil gewoon een nieuwe auto en hij is er helemaal verliefd op en hij zei hij kan ook een trailer trekken(en het is trouwens maar voor 1 x)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:52

sanso schreef:
Naaltje schreef:

als je nou ff dat filmpje kijkt!

Zeg doe es even rustig! Prima dat je van alles wil weten, hartstikke goed dat je een topic hebt geopend want je hebt nog heel veel om over na te denken en uit te zoeken. Maar ga niet hier zo opgefokt lopen doen meisje :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:54

sanso schreef:
oke is goed maarja mun pa wil gewoon een nieuwe auto en hij is er helemaal verliefd op en hij zei hij kan ook een trailer trekken(en het is trouwens maar voor 1 x)

ja joh, als jij voor 1x een groot ongeluk veroorzaakt, mensen verwondt oid omdat je niet met een deugdelijke combinatie rijdt gaat je verzekering écht geen medelijden hebben hoor.
dan kun je gewoon betalen :+

en verder denk ik dat je toch doet wat je wil.

en wil ik je nog even benadrukken dat je op zo'n wijze niet moet typen, want dat komt erg onaardig, dwingend, en verwend over, niet fijn.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:58

Het is echt verbazingwekkend hoeveel fabels er over shires zijn, zoals Lot al zei.

1. Een meisje van 14 heeft niet genoeg kracht voor een shire

Totale onzin. Waarom? Je kan geen enkel paard houden. Elk paard dat zwaarder is dan jij zelf heeft altijd meer kracht. EN ik heb ook de persoonlijke ervaring. Toen ik 14 was kwam onze 2e shire. Heerlijk! Nog nooit zo'n makkelijk paard gehad! Ja, ze kunnen wat lomp zijn, maar luisteren wel gewoon. Het ligt alleen wel aan het karakter. Sommige shires (bijvoorbeeld een van onze andere) zullen niet zo gemakkelijk te handelen zijn, maar dat is een kwestie van proberen tijdens een proefperiode

2. Shires passen niet in een normale stal en trailer.

Een normale ruime stal is voldoende. Je hebt inderdaad hele reusachtige shires, die wel wat meer ruimte nodig hebben, maar die van ons stond ook prima in een 3,5 x 4 (of misschien nog wel kleiner). Trailer moet wel iets groter zijn. Veel passen wel in een normale 1,5 paards trailer. Wij hebben een 1 3/4 paard die 20 centimeter langer is dan een normale trailer, dit omdat 1 van onze shires lang is in de lengte en een ander vooral erg breed. Je auto moet wel 1400 kg of het liefst nog meer kunnen trekken, afhankelijk van hoe zwaar de trailer is. Voor het paard moet je 1000 kg of iets meer rekenen.

3. Shires eten veel

Half waar. Ze eten heel veel ruwvoer, heel veel hooi en gras. Maar krachtvoer hangt net af wat je aan het doen bent. In principe krijgen die van ons geen krachtvoer alleen als ze veel werken hooguit 2 kg per dag.

4. Hoefsmid en dierenartskosten zijn hoger

Misschien wel, misschien niet. Dat hangt inderdaad per regio en per paard af. Je hebt nu eenmaal paarden die gevoeliger zijn voor ziekten dan anderen, maar de dierenarts zal geen hogere kosten in rekening brengen voor een bezoekje "omdat het een shire is". Ja, je moet wel 1,5/2 wormenspuiten per keer geven, maar dat dat nu de grote kosten zijn.... Hoefsmid hangt echt per hoefsmid af. Bij ons doet hij de shires voor 40 E per paard, maar het warmbloedje dat er staat is hooguit 5 euro minder. Misschien hebben wij dan geluk. Hoefijzers gaan wel wat meer kosten, maar dan moet je maar eerst kijken of die wel echt nodig zijn.

5. Tuig is duurder.

Een goed zadel kan veel kosten. Wij hebben, net als bij de shires waar Lot verzorgt, een wintec met een witte boom, prima zadel en niet eens zo duur. Wel op denken dat het past! We hebben ook een boomloos zadel en een kieffer lech pro.
Hoofdstel hebben we bij de paarden mee gekregen, maar met even zoeken kan je ook makkelijk aan een extra full hoofdstel komen en die hoeven ook niet duur te zijn. Met wat geluk kan je het tuig overnemen van de vorige eigenaar.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:59

Naaltje schreef:
sanso schreef:

ja joh, als jij voor 1x een groot ongeluk veroorzaakt, mensen verwondt oid omdat je niet met een deugdelijke combinatie rijdt gaat je verzekering écht geen medelijden hebben hoor.
dan kun je gewoon betalen :+

en verder denk ik dat je toch doet wat je wil.

en wil ik je nog even benadrukken dat je op zo'n wijze niet moet typen, want dat komt erg onaardig, dwingend, en verwend over, niet fijn.

ooh sorry zo was het niet bedoeld!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:02

meid. Doe rustig en ik hoop dat het maar voor 1 keer een trailer trekken is (een tundra mag 3500 trekken dus dat moet voldoende zijn. maar dan hangt het ook nog af van de koppeling, ect). Wat nou als je paard wat heeft en naar utrecht of een andere klinik moet. Daarom hebben wij het toch niet gedaan. Het zijn super liefe en relaxte beesten maar denk ook na als er wat mis gaat.

Hoe moeilijk het ook is als je 14 bent is het moeilijk om zo te denken. Ik was vroeger ook wat naiver maar mijn pa is blij dat iktoch weer voor de tinker ben gevallen