Ik ben bijrijdster op een fokkerij met 2 shirehengsten, een shiremerrie, 1 tinkerhengst en 2 tinkermerries.
De stallen zijn 4x4, en dat gaat prima, kunnen de paarden gewoon in liggen. Beenbescherming bij een Shire is grote onzin, sokken geven bescherming, en iets erover heen verzorgd alleen maar broeiing wat slecht is voor de pezen, de twee shirehengsten worden gereden met een wintec met witte boom en hebben zeker geen rugproblemen daarvan oid. Hoofdstel was idd wel wat moeilijk, maar menhoofdstellen passen prima. Dekens doen ze niet aan, dus dat weet ik niet. Dekjes maar full gaat net (moet namelijk onder het zadel passen en dat is dus niet extreem groot). Die hengsten zijn beiden onder het zadel, de merrie nog niet (die moet eerst maar eens bevallen komende maand...). De heren zijn gewoon ingereden in een 20 x 40 bak en nog nooit de bocht uit gevlogen oid (

). De Shires eten MINDER dan de Tinkers. De Tinkers eten namelijk haast door tot het op is, de Shires die willen nog wel eens gaan rusten of spelen oid terwijl het eten nog niet op is (dat is een stukje oorsprong en instinct van beide rassen). Hoefsmid, tja, daar weet ik het verder niet van maar wie o wie heeft er werkelijk aan de hoefmid gevraagd, goh zou u ook Shires bekappen? Hier hebben ze een vaste hoefsmid voor alle paarden, superman zo wat ik hoor, een van de Shires heeft namleijk nogal een verleden en laat amper aan zijn benen komen, maar deze hoefsmid is rustig en geduldig met hem en uiteindelijk staat hij altijd wel weer vrij netjes op zn hoeven. Over de kracht heb ik eerder al gezegd, wat een onzin, een Tinker of Haflinger hou je ook echt niet als die echt weg wil, maar qua karakter is een Shire gevoeliger waardoor het opvoeden oid vaak net iets sneller en makkelijker gaat...
Ik heb de ervaring dus wel, ik rij de Shires niet, omdat ik gewoon liever een lekkere eigenwijze Tinkermerrie onder mn kont heb, maar ik heb wel samen met de eigenaresse in de 20 x 40 bak gereden, zij op de shirehengst en ik op de Tinkerhengst, en dat ging echt top (behalve dat Tinkerlief strontvervelend was, Shire liep onwijs netjes!). Verder doe ik wel alles met verzorging ect. Maar meestal met rijden pakt de eigenaresse de shires en ik de Tinkers. (En ik wed als ik eens vraag om te ruilen dat dat geen probleem is)