Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:56

Ik ga over 3 weken ook verhuizen.. Waar ik nu sta.. Kan eigenlijk niet beter.. Maar voor mijn wedstridj ambities niEt ideaal.. Vaak de bakken bezet door lessen..

Ben benieuwd of de andere stal me veel keer bevalt.. Voordeel wel is dat de nieuwe stal naast de rijvereniging ligt.!

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:56

iedereen zijn eigen mening natuurlijk! ik vind dat paarden zolang het weer het toe laat zoveel mogelijk buiten kunnen staan met dag licht! wanneer het donker is wil ik ze liever binnen hebben staan ten 1e raare mensen die rond lopen en ten 2e je kan niet zien wat er met de paarden gebeuren of ze in het draad komen of ze rennen of dat ze ziek zijn!.

daar ben ik dan te voorzichtig voor.

in de zomer staan die van mij ongeveer 10 uur op de wei savonds zet ik ze zelf nog even buiten een uur en rijd ik ze dus 12 uur per dag zijn ze er dan uit en 12 uur per dag op stal

dat vind ik rieel. ze hebben dan ook nog ontzettend veel te eten tussen door sochtend om 4 uur de 1e keer en in de zomer 8 uur de laatste.

nu er sneeuw licht komen die van mij er ook neit langer dan 1,5 uur uit..

Ben ik nu ook een mishandelaar? nope doe het beste voor me paarden.

als ik me paarden nu op de bevroren padock zet hebben ze vast een been gebroken omdat ze ijzers hebben moet ik ze dat aan doen?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:57

Ik betaal 240,- en daar voor heb ik:

Binnenbak
Buitenbak
2 paddock's
2 longeerbakken
1 wasplaats warm en koud
solarium
4 poetsplaatsen
genoeg weidegang, worden binnen en buiten gezet
stal van 3 x 4,5
4x per dag brok
2x per dag hooi
en er word voor me uitgemest!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:58

geen ijzers in de winter laten zetten :P

ach zo kun je over elk hobbeltje wel gaan vallen :)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:58

Mijn paard staat bij mijn ouders gestald en ik ben nog elke dag blij en dankbaar dat dit mogelijk is. Anders was het niet betaalbaar voor mij. :o

Alle paarden hebben een mooie ruime stal en kunnen overdag lekker op de wei. Aparte zadelkamer en poetsplaats. Helaas alleen koud water, maar als ik de paarden ga wassen haal ik gewoon binnen 2 emmers warm water. Aan huis hebben we een buitenbak, helaas zonder drainage, maar binnen 10 minuten stappen hebben we een rijhal van onze rijvereniging waar we voor € 75,- per jaar altijd terecht kunnen.

Wij moeten natuurlijk de verzorging helemaal zelf doen, maar dat heb ik er graag voor over. Zoals ik al zeg was het voor mij anders niet betaalbaar. Het is en blijft een dure hobby.

Kortom ik ben ook erg tevreden met mijn stal *D

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:00

en dan zomer wel winter niet zomer wel winter niet no way! Ze moeten wel ijzers want als ik spring spring ik niet allen over 40 cm maar ook wel veel hoger. ik train fanatiek en om ze dan eerst weer een maand te moeten laten wennen niet kunnen rijden omdat de ijzers eraf zijn heb ik ze liever wanneer er sneeuw en ijs is niet naar buiten.

minikatje

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:02

nou moet ik zeggen dat we hier zelf ook een stukje schoonhouden voor de paarden die wel op stal staan, zodat die de benen ook kunnen strekken.

hier kan ook op gegrondwerkt en gelongeerd worden :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:02

Ik ben ook heel blij met de stal waar mijn paard nu staat.
Ze wordt sochtends om 6 uur gevoerd en om 7 uur gaat ze de wei in tot een uur of 5 nu in de winter.
Er zijn 4 grote weilanden waarvan er in de zomer 3, 1 groot weiland vormen. Ook is er een grote buitenbak die altijd te rijden is en er is een garage waar we de spullen kunnen op bergen. En in een kapschuur staat vlas opgeslagen en daar hangen de dekens.

Ik betaal 130 per maand en vind dit niet veel voor het geen dat ik er voor krijg. Er staan trouwens maar 4 paarden en we hebben heel grote stallen ( 4x5 )

Zelf moet ik de brokken kopen, die krijgen ze 2 keer per dag.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:03

@ladynette: Waarom kunnen ze er dan wel 1,5 uur uit en niet langer? En waarom staan ze op ijzers?
Edit, zie je laatste reactie over de ijzers. Maand moeten laten wennen?? Als het moet rij ik dezelfde dag nog als de ijzers gezet worden, paard loopt er niet anders om. En als dat wel zou moeten zou ik liever daarvoor kiezen dat dat hij swinters loopt te glibberen. En op hoog niveau springen kan ook prima zonder ijzers hoor :o Anders heb je altijd nog sneeuwbeslag en hoefschoenen ;)

En voor de mensen die paard maar een paar uur per dag (of helemaal niet) buiten hebben; Waarom kunnen ze met vorst niet op de wei? Kijk, met nat weer snap ik dat de wei kapot gaat, maar met vorst kan dat niet? Hier staan ze idd ook niet in de bak, omdat die juist glad is, maar de wei is prima te doen hoor. Paarden zijn ook super voorzichtig, zelfs mijn gekke drukke kwpn'r let heel goed op waar ze loopt ;)

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:03

zou jij 5 uur naast je paard gaan lopen? het gaat om de lange duur dat de paarden naar buiten komen. niet hoe ze eruit komen en wat ze doen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:05

Sleeper schreef:
Even in het midden gelaten of het dierenmishandeling is, de dierenbescherming in NL pleit ervoor dat paarden minstens 4 uur per dag buiten moeten staan. Dus zij hebben dat inzicht wel

Gaan ze dan ook al de FNRS manege' s langs waar nog steeds stands zijn en de paarden helemaal niet los komen? En dan heb ik het over manege' s met div. sterren!!!
Kijken ze dan ook naar al de paarden die deze afgelopen maanden buiten hebben gestaan in een dik pak sneeuw en niet voldoende bescherming of ruwvoer hadden, en dan heb ik het nog niet eens over het water!
Ik zou zeggen stuur dan de dierenbescherming maar deze kant op, want zoals ik al eerder zei, momenteel staan ze hier ook maar een uur of 2 buiten, en af en toe zelfs de hele dag binnen!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:05

Ladynette schreef:
zou jij 5 uur naast je paard gaan lopen? het gaat om de lange duur dat de paarden naar buiten komen. niet hoe ze eruit komen en wat ze doen

Desnoods.. beter dan je paard in een gevangenis te zetten.
Hij heeft toch niemand vermoord ofzo :Y)

aerdenhout1

Re: Nieuwe stal, beste stal ooit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:09

En wat lieve meid, als je niet 1 maar 30 paarden hebt staan???

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:09

xSiep schreef:
@ladynette: Waarom kunnen ze er dan wel 1,5 uur uit en niet langer? En waarom staan ze op ijzers?
Edit, zie je laatste reactie over de ijzers. Maand moeten laten wennen?? Als het moet rij ik dezelfde dag nog als de ijzers gezet worden, paard loopt er niet anders om. En als dat wel zou moeten zou ik liever daarvoor kiezen dat dat hij swinters loopt te glibberen. En op hoog niveau springen kan ook prima zonder ijzers hoor :o Anders heb je altijd nog sneeuwbeslag en hoefschoenen ;)

En voor de mensen die paard maar een paar uur per dag (of helemaal niet) buiten hebben; Waarom kunnen ze met vorst niet op de wei? Kijk, met nat weer snap ik dat de wei kapot gaat, maar met vorst kan dat niet? Hier staan ze idd ook niet in de bak, omdat die juist glad is, maar de wei is prima te doen hoor. Paarden zijn ook super voorzichtig, zelfs mijn gekke drukke kwpn'r let heel goed op waar ze loopt ;)

ik rijd er wel op het;) ga uit van ongeveer een uur rijden en de rest eromheen;)
dus zou jij als je op concour bent 130 springen zonder ijzers?

1 merrie van mij is nu wat ouder en staat al haar hele leven op ijzers? eraf halen is kreupel dat is logisch die andere wat ik rijd voor een ander staat ook al lang op ijzers en spring geregeld hoog mee op gras tereinen.

bij deze 2 is het dus zowiezo zeker dat als de ijzers eraf worden gahaald dat ze moeten wennen en dan andersom ook!.

hoefschoenen zou ik persoonlijk niet snel doen sneeuwbeslag heeft zins kort ook iemand hier op stal. ben er zelf nog niet echt over te spreken( nu is de sneeuw eigenlijk net weer weg) en vind ik het onnodig dat nog wel te gaan doen. misschien volgend jaar het proberen waard.

maar voor ijs zouden ze denk ik nog steeds op uitglijden

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:11

aerdenhout1 schreef:

dat is je eigen verantwoordelijkheid! daar kies je zelf voor.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:12

minikatje schreef:
geen ijzers in de winter laten zetten :P

ach zo kun je over elk hobbeltje wel gaan vallen :)

Mijne loopt egt niet lekker zonder ijzers voor...
met die sneeuw, kwamen ze erg weinig uit de box.

Ze staan bij mij thuis :D

- buitenbak 20 x 40
- paddoch 20 x 20
- 4ha land
- binnen stal met 6 paarden
- wij mesten uit
- wij voeren
- wij zetten ze binnen en buiten
- wij doen regendenkens op en alf als ze naar buiten gaan, en weer naar binnen
- nog 4 hele kleine paddockjes, om paarden 's winters naar buiten te doen (indien er geen sneeuw ligt, voor diegene met ijzers)

zomers gaan ze dag en nacht buiten.

zit zelf te denken om volgende winter hoefschoenen te kopen..

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:12

zowiezo als je al meer dan 2 hebt dat hou je niet vol.

en een stal is geen gevangenis voor een paard het is wel hun plekje ik denk dat ze zig naar ook wel erg op hun gemak voelen voor een tijd. als ze naar buiten kunnen naar buiten doen als het weer het tegen houd! tja dat is dan sneu maar denk dat de meeste paarden het niet eens erg vinden tenzei hij gewoon een paar maanden geen aandacht niks krijgt en er neit eens uit word gehaaldom op te rijden!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:13

gabjj8 schreef:
Ladynette schreef:

Desnoods.. beter dan je paard in een gevangenis te zetten.
Hij heeft toch niemand vermoord ofzo :Y)

En hoe wil je dat doen? Dan maar niet naar het werk/school? Niet werken betekend geen geld. Geen geld betekend geen voer voor je paard kunnen kopen.

Ts heeft het zo goed voor elkaar.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:16

Illusion schreef:
aerdenhout1 schreef:

dat is je eigen verantwoordelijkheid! daar kies je zelf voor.

ja, maar 's winters, kunnen heeeeeel veel paarden neit naar buiten.
Tenzij je wilt dat ze onderuit gaan en daarmee een been breken of iets dergelijks (tja, hier maken jullie een hele ophef, dat ze zo kort naar buiten gaan, maar het heeft 2 kanten, bekijk het ook eens vanaf de andere kant.. er kan van alles gebeuren, als je een paard met ijzers, ofzo naar buiten doet..
ook omdat je zeker met de sneeuw niet weet hoe de ondergrond eruit zit.. )

TS, je paarden staan daar super hoor, geloof mij ;)

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:17

Illusion daarom zet zij haar paarden nu ook neit lang buiten. omdat ze daar geen tijd voor heeft of dergelijke.

30 man personeel aannemen heeft het meredeel hier op bokt ook geen geld voor. daarom zou mijn keuze het zelfde zijn als die van haar.

en ten 2e je houd het zelf ook geen 5 uur vol en je paard staat liever op stal dan dat hij 5 uur naast de eigenaar loopt;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:18

aerdenhout1 schreef:

Dan zorg je voor een plek waar ze kunnen lopen...
De bak ofzo, of mag die niet omgeploegd worden :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:19

aerdenhout neemt veel ongewilde paarden op, er daar zijn er een hoop van;)
geloof niet dat ze er slechter worden als ik haar posts lees.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:20

misschien is het omploegen niet zo een ramp maar misschien kunnen ze niet allemaal bij elkaar in he;)

xSiep

Ladynette schreef:
xSiep schreef:

ik rijd er wel op het;) ga uit van ongeveer een uur rijden en de rest eromheen;)
dus zou jij als je op concour bent 130 springen zonder ijzers?

1 merrie van mij is nu wat ouder en staat al haar hele leven op ijzers? eraf halen is kreupel dat is logisch die andere wat ik rijd voor een ander staat ook al lang op ijzers en spring geregeld hoog mee op gras tereinen.

bij deze 2 is het dus zowiezo zeker dat als de ijzers eraf worden gahaald dat ze moeten wennen en dan andersom ook!.

hoefschoenen zou ik persoonlijk niet snel doen sneeuwbeslag heeft zins kort ook iemand hier op stal. ben er zelf nog niet echt over te spreken( nu is de sneeuw eigenlijk net weer weg) en vind ik het onnodig dat nog wel te gaan doen. misschien volgend jaar het proberen waard.

maar voor ijs zouden ze denk ik nog steeds op uitglijden

Ik zie er hier genoeg in het Z zonder ijzers hoor :j Waarom zou je binnen op zand ijzers nodig hebben? Ik gebruik in het buitenseizoen ijzers voor de cross, omdat ze anders glijden als het nat is. Binnen hoeft dat ja niet? Waarom zou B springen dan wel zonder kunnen en 130 niet?
Maar oke als die van jou daar zo aan moeten wennen is dat dus geen optie.
Je hebt er inderdaad paarden tussen zitten die niet zonder ijzers kunnen, die hebben we hier ook staan (al gaat hij nu al een paar jaar prima ijzerloos door het leven nu hij met pensioen is). Maar die heeft swinters buiten altijd met hoefschoenen gelopen :j Super oplossing hoor! Mag ik vragen waarom je dat niet zo snel zou doen?

Oke met 30 paarden zijn hoefschoenen niet te doen, maar volgens mij hebben we het dan ook over pensionstallen, lijkt me niet dat de pensioneigenaar dat gaat zitten doen, maar dat de paardeneigenaren daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Illusion

Citaat:
ja, maar 's winters, kunnen heeeeeel veel paarden neit naar buiten.
Tenzij je wilt dat ze onderuit gaan en daarmee een been breken of iets dergelijks (tja, hier maken jullie een hele ophef, dat ze zo kort naar buiten gaan, maar het heeft 2 kanten, bekijk het ook eens vanaf de andere kant.. er kan van alles gebeuren, als je een paard met ijzers, ofzo naar buiten doet..
ook omdat je zeker met de sneeuw niet weet hoe de ondergrond eruit zit.. )

TS, je paarden staan daar super hoor, geloof mij ;)
een paard breekt niet zomaar 'n been hoor :') beetje onzin om te zeggen dat paarden in de winter sneller benen breken, op 't land is 't zelden zo glad dat paarde amper kunnen lopen. overigens zijn ijzers ook weer aan ons, en kan 't paard daar niks aan doen, die kunnen d'r ook af.