De afrastering van een wei

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:59

wij hebben lint en houten palen.
daar achter zit ook nog prikkeldraad, alleen wil ik dat weghalen :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:03

DubbelDun schreef:
@fojoe: klopt.

Ik heb hieronder de trekkracht van gallagher even duidelijk gemaakt en wat linkjes van andere merken erbij gezet
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 95-970.jpg

vind het wel verassend om te zien dat het 'tóuw'achtige veel meer kilo's nodig heeft dan het smalle lint. wij moeten ons draad binnen nu en een jaar wel gaan vervangen denk ik (hebben nu brede) maar denk dat ik voor hetgene met de lichtste trekkracht ga.. als ze er doorheen gaan komen ze toch wel terug en als ik niet thuis ben en ze raken er in verstrikt zou ik mezelf dat nooit vergeven.

bij je ebay linkjes dacht ik; jeetje wat is er toch veel keuze

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:11

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 00:12

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 03:04

fojoe schreef:
eigenlijk moet je dus bij elk type koord/touw/lint naar de specificaties gaan kijken ;)

verder ga ik mee met anneliesdj: door je omheining goed strak te spannen en te zorgen dat ze er niet aan komen (stroom) wordt het allergrootste deel van de ongevallen al vermeden.
maar geen enkele omheining is 100% veilig.

Nee, maar je kunt wel een heel eind komen.
Ten eerste moet je materiaal gebruiken, waarin een paard niet verstrikt kan raken.
Dat gaat alleen met "stijf" materiaal, dat breekt en wijkt.
Alle slappe touwtjes Electro of niet, zijn dus eigenlijk niet goed.
Overigens zijn er weide apparaten die zichzelf uitschakelen als er meer dan 3x teveel energie (aanraking) wordt afgegeven.

DubbelFun

Re: De afrastering van een wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:18

@anneliesdj : het is haast onmogelijk om een totaal beeld te geven van alles wat er te koop is.
Het ging er om dat er zoveel verschil onderling is.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:01

maXcomX schreef:
fojoe schreef:
eigenlijk moet je dus bij elk type koord/touw/lint naar de specificaties gaan kijken ;)

verder ga ik mee met anneliesdj: door je omheining goed strak te spannen en te zorgen dat ze er niet aan komen (stroom) wordt het allergrootste deel van de ongevallen al vermeden.
maar geen enkele omheining is 100% veilig.

Nee, maar je kunt wel een heel eind komen.
Ten eerste moet je materiaal gebruiken, waarin een paard niet verstrikt kan raken.
Dat gaat alleen met "stijf" materiaal, dat breekt en wijkt.
Alle slappe touwtjes Electro of niet, zijn dus eigenlijk niet goed.
Overigens zijn er weide apparaten die zichzelf uitschakelen als er meer dan 3x teveel energie (aanraking) wordt afgegeven.

dus als er een dier of mens tegen loopt, schakelt het apparaat zichzelf uit.
handig dan, als je niet in de buurt bent om het weer in te schakelen...

volgens jouw redenering mag je dus alleen maar glad draad gebruiken om stroom op te zetten?
tenzij dat er al heel lang hangt, krult dat op als het breekt, dus dat is ook niet bepaald veilig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:40

DubbelDun schreef:
@anneliesdj : het is haast onmogelijk om een totaal beeld te geven van alles wat er te koop is.
Het ging er om dat er zoveel verschil onderling is.

Maar dat is ook meteen verschil ik kwaliteit, je ziet dat bij het materiaal met een lagere trekkracht ook de levensduur korter is, dat is ook weer een afweging.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 19:46

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ICCOP6RL.jpg
Wij hebben metalen palen met gaas. Er kunnen geen hoeven tussen komen, het is 1.30 hoog, ze kunnen er niet echt doorheen (in paniek kan alles, maar ik gok zomaar dat dit echt wel tegenhoud) en redelijk onderhoudsvrij.

Wel duur :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:46

En je ziet het al bol staan aan de linkerkant , volgens mij :P

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:03

Het staat gelukkig pas 11 jaar ;) Valt dus nog reuze mee. Er staan dagelijks geiten, schapen en paarden tegenaan te schuren ;)

Dit jaar is dan het een en ander veranderd en vervangen. Als je dat over 11 jaar verdeeld zijn het de kosten niet.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:08

Schaapjes vinden dat heerlijk om daar tegenaan te staan schuren ;).
Nou vandaag is een van m'n paarden door de draad gegaan. Waarschijnlijk heeft ie eronder staan eten en is omhoog gekomen en omgedraaid.

Ik heb aan 1 zijde van de wei 't lint van de zomer vervangen voor koord omdat er geen stroom meer doorheen ging. Aangezien er ook heras hekwerk staat dacht ik dat een koort ook wel zou volstaan. Niet dus. Er zijn een aantal palen gesneuveld en wat isolatoren eraf gerukt. Het koord is NIET gebroken! (m'n paard is 1.75 en nogal een krachtpatser).

Kan niet wachten tot alles vervangen gaat worden. Dat koord gaat richting vuilnisbak en ga toch voor lint, dat breekt gelukkig eerder.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 02:04

fojoe schreef:
volgens jouw redenering mag je dus alleen maar glad draad gebruiken om stroom op te zetten?
tenzij dat er al heel lang hangt, krult dat op als het breekt, dus dat is ook niet bepaald veilig.

Een afrastering moet ook functioneren als er even geen stroom op staat.
Als je even de eigenschappen en ervaringen van high of medium tensile draad leest, dan gebeurt het niet dat het opkrult, lust of dat een dier er in verstrikt kan raken.
Juist door oa. deze eigenschappen, is het zo geschikt voor paarden.
Overigens zijn er weinig mensen die 3-5 optaters van 7 joule of meer willen doorstaan om een apparaat uit te schakelen. Het gaat om opeenvolgende aanraking, wat alleen gebeurt als er iets in de draad blijft hangen. Sporadische aanrakingen worden dus niet meegeteld en schakelen het apparaat ook niet uit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:05

ik vind het lint (40mm) van gallagher wel heel stijf overigens. als je het los maak rolt het ook niet op.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:29

Maar je kunt er wel een knoop in leggen... En dat is een slechte eigenschap.
Probeer dat maar eens met high/medium tensile draad.
En als ik de prijs zo zie... dan ga ik daarmee niet 8 Ha mee afrasteren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:10

in lint en koort kun je altijd een knoop leggen. dus dat probleem hou je altijd.
het valt mij alleen op dat het gallagher lint wat ik nu heb heel erg stijf is en niet van zichzelf op gaat krullen. het knoopt ook niet prettig doordat het zo stijf is. (waarmee ik niet zeg dat het niet kan)
jaren geleden heb ik ook zelf omheining gezet en toen met een goedkoper merk. dat was veel slapper en krulde veel makkelijk.

nadeel van gallagher is inderdaad dat het zo duur is, maar als het is ook de bedoeling dat je er langer mee kunt doen voordat het aan vervangen toe is.

tja gladde draad ben ik toch geloof ik ook niet zo kapot van. dat krijg je opgerold aangeleverd en zal ook weer oprollen als het losgaat.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:20

loulou schreef:
tja gladde draad ben ik toch geloof ik ook niet zo kapot van. dat krijg je opgerold aangeleverd en zal ook weer oprollen als het losgaat.

Mmm, dan heb ik bij de boerenbond en agradi wellicht ander glad draad gekocht dan jij?

In 20 jaar gebruik gladdraad met eerderbeschreven lussen en wilde volbloed arabieren is 1. al heel veel glad draad kapot getrokken/dwars doorheen gewaltst en 2. in die 20 jaar altijd recht op de grond gevallen, zonder enige vorm van oprollerij.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:44

Hilbrand schreef:
Wij hebben rond het hele weiland een omheining van zwaar schapengaas van 1 meter en vastgemaakt op palen om de 2 meter .Op een hoogte van ongeveer 30 cm hebben we een stroomdraad en ook 10 cm. boven het gaas een stroomdraad (Gallagher). De stroomdraden geleiden door lange isolatoren zodat ze op ongeveer 20 cm. van het gaas langslopen .Het gaas hebben we wel nodig voor 1 van onze shetten die niet achter stroomdraad is te houden .Die zet gewoon haar borst er tegenaan en loopt door , stroom of geen stroom.Om te voorkomen dat ze over het gaas heen kunnen hangen hebben we de bovenste schrikdraad aangebracht .We hebben er 3 shetten en een tinker lopen en hebben nog nooit problemen gehad .Gaas is duur , maar gaat bijna een leven lang mee .

Dit is dus het gaas wat Hilbrand(wij) om het land heeft
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:42

Dat noem ik schapengaas :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:12

en sorry, zou ik absoluut niet bij mijn paarden willen hebben!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:15

ik ook niet.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:22

@ Gypsylady: laat je niet van de wijs brengen hoor. Ziet er heel netjes uit! En let wel, iedere omheining heeft zijn eigen nadelen en gevaren.
En je schreef dat je ook shetlanders hebt? Nou inderdaad.... echte shets ;) hou je alleen maar in de wei dmv schapengaas! 1 shetlander door een bedrading, dan volgen er meer (iets met schapen en dam).... en dan lopen 3 stuks shetlanders tussen het autoverkeer.

Keuze voor een bepaalde omheining moet wel in een correct referentiekader geplaatst te worden. Draad is not handy voor shets en schapengaas is wellicht not handy voor ??? -vul zelf maar in-

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:04

loulou schreef:
in lint en koort kun je altijd een knoop leggen. dus dat probleem hou je altijd.
het valt mij alleen op dat het gallagher lint wat ik nu heb heel erg stijf is en niet van zichzelf op gaat krullen. het knoopt ook niet prettig doordat het zo stijf is. (waarmee ik niet zeg dat het niet kan)
jaren geleden heb ik ook zelf omheining gezet en toen met een goedkoper merk. dat was veel slapper en krulde veel makkelijk.

nadeel van gallagher is inderdaad dat het zo duur is, maar als het is ook de bedoeling dat je er langer mee kunt doen voordat het aan vervangen toe is.

Nee hoor.
Na een tijdje en onder de juiste spanning gezet, krult het niet meer terug. Dat kan ook niet over een afstand van 4 meter (paal afstand) maximaal.
E kunnen zich er niet aan snijden of in verstrikt raken. Hooguit een flinke blauwe plek an de botsing als het draad dan al niet breekt.
Ik wil niets anders meer en ik heb al heel wat afrasteringen gezien en/of aangelegd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:30

Na een tijdje, dan heb je 't wel over een periode van 2-3 jaar...
Want glad draad krult ook na enkele maanden gewoon weer op hoor.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 02:09

wuswa schreef:
en sorry, zou ik absoluut niet bij mijn paarden willen hebben!

ook niet mijn 1e keus denk ik
maar wat als je 3 uithuizige shets een dikke snelweg ernaast zou hebben...???