wat doe je met je paard met vuurwerk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:04

Lekker veilig op stal met de lichten en radio aan en iets voor twaalven nog een extra beetje hooi.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:19

Gewoon zoals altijd op stal.
Niks speciaals en nog nooit problemen gehad.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:21

Ik zet ze altijd op stal met hooi, alle deuren dicht en de radio hard aan zodat ze het niet meekrijgen!

Arabesk

Re: wat doe je met je paard met vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:22

ik steek nu elke dag een pakje trekbommetjes af, zodat ze wennen aan het geknal :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:55

Dit is een filmpje wat ik twee jaar geleden gemaakt heb (toen mijn merrie nog 24/7 buiten liep). Mijn merrie loopt als enige naar het vuurwerk in de verte toe :D Haar veulen die er toen nog bij liep komt er ook nog even in voor, die was ook totaal niet bang! De ruin die er verder nog loopt vind het helemaal niet erg, dat is echt een koele kikker.
http://www.youtube.com/watch?v=SjQzTnM8o4I

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:12

Mocht iemand voor zijn vriend toevallig nog vuurwerk zoeken... Stuur me een PB'tje mijn vriend was iets te fanatiek vuurwerk shoppen in Duitsland.
Zn opmerking was zo kunnen we toch ook een politiepaard training verzorgen voor die van jou? >;) :? |o

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:19

ik mest m uit dan staat hij in de stand en als het veel geluid is mag hij met een ander paard in de binnenbak als t goed gaat
en als t echt niet gaat dan zaterdag uitmesten en pff voor de rest gewoon op stal laten op zn rustige plek waar hij zich op zijn gemak voelt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:10

Hier is het al de hele week een verschrikking. Een hele grote groep jongens staat pal voor de wei met carbit en andere ongein. De paarden zijn doodsbang. Het enige wat ik kan doen is ze binnen zetten met alle ramen en deuren dicht, dan kunnen ze zich in ieder geval niet bezeren.

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:15

Lenneke_ schreef:
Hier is het al de hele week een verschrikking. Een hele grote groep jongens staat pal voor de wei met carbit en andere ongein. De paarden zijn doodsbang. Het enige wat ik kan doen is ze binnen zetten met alle ramen en deuren dicht, dan kunnen ze zich in ieder geval niet bezeren.

Ik zou dat even melden bij de politie als ik jou was?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:17

Mijn 2 paarden vonden het carbid helemaal geweldig! De buurman was naast de padddock aan het carbid schieten en bij elke knal stoven ze weg en kwamen dan met de oortjes erop weer terug, wachten op de volgende! Ik laat ze dus mooi buiten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:30

Overdag gewoon als normaal buiten. De ouderen weten inmiddels wel wat het is en die stellen het jonge spul wel gerust. Over het algemeen gaat het hier altijd goed. :j Nooit over problemen gehoord.

Tegen etenstijd gaan ze op stal en daar veranderen we ook niks aan de normale bezigheid.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:33

overdag gaan ze gewoon naar buiten

avonds doen we de radio aan en een extra pluk hooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:53

Ik weet het nog niet. Normaal kunnen ze 24/7 naar buiten en staat hun buitenstal altijd open. Maar nu is de wei vrij onregelmatig en hard, dus ik wil niet dat ze daar gaan rennen. Dus ik denk dat ik ze 's middags even hun energie op de vlakke wei laat uiten en ze dan gewoon op hun verharde stuk voor de stal opsluit. 's Nachts ben ik erbij als het geknal los barst. Dan kijk ik wel aan of ze rustig blijven. Dan laat ik ze gewoon staan, anders zet ik ze toch maar even binnen in hun stal. Ik heb net overigens bach rescue druppels gehaald. Vorig jaar zijn ze hem voor het eerst geflipt (helaas zijn alle oudere mensen verhuist en alle nieuwe mensen houden wel van vuurwerk), door alle draden heen gerent. Dat wil ik dit jaar niet.

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:58

Ik ga 's ochtends en de rest van de dag ben ik niet bij m'n pony hoor. Hij staat op een pensionstal en na 20:00 mag je daar niet komen op feestdagen. Voor m'n eigen gevoel ga ik hem wel even goed laten lopen en extra stro in de stal. 's Middags staat hij nog 2,5 uur in de paddock met andere paarden en tegen voertijd weer binnen. Enige waar ik me evt. zorgen om maak is dat er naast hem een nieuwe pony staat die nogal een zenuwpees is, en mijn verzorgpony raakt dan ook snel opgefokt. Maar hij heeft inmiddels al 8 jaar oud&nieuw meegemaakt dus het komt goed en ik hoor de staleigenaar er ook nooit over. Weet verder niet of ze het licht aan laat o.i.d.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:14

Tirzah gaat 's nachts altijd binnen. De boer zegt dat alle pensionpaarden prima tegen het vuurwerk kunnen, ze slapen er gewoon doorheen.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf een stuk beter slaap omdat mijn pony vannacht binnen staat. Ik moet er niet aan denken dat er 1 of andere rotzak langskomt die denkt dat het leuk is om vuurwerk naar beesten te gooien.

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 23:48

Vandaag overdag lekker in de wei gespeeld, 's nachts lekker in de veilige stal met het licht aan...

Heb met mijn paardje eergister avond naar een grote vuurwerkshow in de buurt staan kijken, vond ze toch wel fascinerend en ze was niet bang ;) 't is dat ze met die hoefjes geen vuurpijl of lucifers kan vasthouden, maar anders... :D

nynke55 schreef:
Mijn 2 paarden vonden het carbid helemaal geweldig! De buurman was naast de padddock aan het carbid schieten en bij elke knal stoven ze weg en kwamen dan met de oortjes erop weer terug, wachten op de volgende! Ik laat ze dus mooi buiten.

Tja, zo ken ik d'r hier nog een paar :D Zo waren kinderen in de buurt overdag naast de wei rotjes aan het afsteken, wat voor mijn paard een zeer gevarieerde training opleverde: gespeeld angstig wegrennen en direct nog harder gefascineerd terug rennen... :+

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 01:31

Happy Newyear *\o/*

Om 5 voor 12 ben ik Luna gaan halen en hebben we samen op de straat naar het vuurwerk gekeken <3
Daarna een 20tal minuutjes gewandeld door de straten & alle mensen die op straat stonden te kijken (ze vonden het wel erg grappig dat ik met mn pony aan het wandelen was :Y) ) gelukkig nieuwjaar gewenst,
dan terug in haar wei gezet en weer naar huis.

Luna was dus de 1e die ik zag & geknuffeld heb in 2011 :+:
Mijn jaar begint goed :P

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:26

hier slapen de paardjes diep! sedasan heeft zijn werk gedaan :Z
gelukkig is alles goed en rutig verlopen...ze staan pas 1 mnd op hun nieuwe stek en de jongste was erg onrustig en wilde al niet goed eten vanavond.
dus het zekere voor het onzekere en voor een lekker dutje gekozen.
moet er niet aan denken wat er gebeuren zal als er eentje door het lint gaat...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:30

eentje zat gewoon weer te vreten,.. de ander zat aandachtig te luisteren. Geen paniek, gewoon rust.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:41

Arabesk schreef:
ik steek nu elke dag een pakje trekbommetjes af, zodat ze wennen aan het geknal :j

Elke dag??? a €0,89 loopt brsy op zo'n 364 dagen per jaar...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:48

blijven gewoon buiten
had ff bij ze gekeken
waren nog hartstikke rustig en ongedeerd ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:55

Hier hebben ze vandaag nog geen kick gegeven, geen idee hoe het nu is, maar toen ik vanmiddag ging rijden waren ze al behoorlijk aan het knallen (staat midden in een woonwijk) Ze vond het totaal niet intressand en kun heerlijk ontspannen verder rijden...

Verder hebben ze minder krachtvoer en veel en veel meer ruw voer gehad zodat ze langer te eten hebben, en de lichten staan aan.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:59

ik doe helemaal niks ;)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:01

Hier zijn de bovenluiken om 23.00 uur dicht gegaan en stonden ze met lichten en radio aan op stal, de knallen geven ze niets om maar dat gillen van die vuurpijlen is niet leuk, en mijn achterburen steken nogal wat af.. en ik zit niet te wachten op een vuurpijl in de stal, heb net de deuren weer open gedaan. De pony heeft nergens last van, mijn schimmel vind de bovendeur dicht al helemaal niet grappig dus die was wat gestressed maar viel wel aan op zijn wortels, hooi hing er nog.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 03:13

Iedereen een gelukkig nieuwjaar toegewenst!

Wij wonen ook in het dorp en mijn paard en pony staan voor het eerst thuis met oud en nieuw.
Mijn paard vind het interessant en spannend. Maar de pony was erg angstig. Die liep niks anders dan rondjes en zich verschuilen achter mijn paard. Moet wel zeggen dat ze bij mij in de straat heel zwaar vuurwerk hadden vanuit België.