Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Slowfeeder voor in stal: Ervaringen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 17:25

Hmm... misschien als je grofstrengeling/lang hooi hebt... Stel je doet het stro dan goed mengen met het hooi, dat je paard dan niet in 1 keer een hele lange pluk eruit kan trekken, omdat hij dan wat los stro eruit trekt?
Weet niet hoor, ben ook maar even aan het brainstormen :))

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:27

Kan allebei GamblersCup, meestal vinden ze gerstenstro wel lekkerder.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:29

GamblersCup schreef:
Maar toch geen gewoon stro dan, maar gerstenstro bijvoorbeeld..? Doet er ook niet toe, ik dacht dat het een functie had om ze nóg langzamer te laten eten uit zo'n ding bijvoorbeeld. Maar dat heeft het dus niet.

Nee, alleen als maagvulling. Mijn Haf presteert het iig om het stro in de zak te laten zitten en al het hooi eruit te krijgen.
:+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 17:52

_Kiki_ schreef:
Kan allebei GamblersCup, meestal vinden ze gerstenstro wel lekkerder.

Eh, dit gaat niet over het onderwerp?

Ik denk dat mijn friezel dan al het stro op de grond flikkert en het hooi eet. Helpt dan ook niets tegen een schone stal. :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:30

Die van mij gaat inderdaad met stro erbij eerst het 'lekkere' hooi ertussen uit vissen. Dus dan duurt het weer langer. En het stro eet hij niet net als zijn hooi meteen allemaal op, en dan heeft hij 's nachts nog wat te knabbelen. Grote nadeel van een vlasstal vind ik dat ze zodra het ruwvoer op hebben niks meer te eten hebben. Stro over het vlas heen maakt een bende, en dat stro hoeft hij dan ook niet meer. Dat uit zijn hooinet nog wel.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:42

Ik ga hier ook even meelezen. Mijn paard eet aan een stuk door en als haar hooi op is begint ze gewoon aan het stro. Ik heb net een fijnmazig (3 bij 3) hooinet besteld om te kijken of dat helpt maar anders wil ik het graag met zo'n hooitas proberen.
Even een vraagje: Er wordt hier in kilo's gesproken, maar ik voer in plakken. Hoeveel weegt een normale plak hooi van een kleine baal eigenlijk?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:46

Ik heb het grote hooinet van little bit gekocht. Mijn paard wil er niet uit eten.......... :-(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 12:53

Jeetje! Snap hij het niet? Of is het gewoon een principieel paard :Y)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:03

Wij hebben voor paarden de hooitas en dat bevalt erg goed. Ze moesten wel even wennen, dus de 1e dagen hebben we hooi ook zo gevoerd of in een gewone hooizak.
Na een dag of 3 snapten ze het en eten er nu graag uit. Onze Lusitano eet de zak bijna leeg ( 1.65m), onze Paint ( 1.55M) eet er ongeveer voor 3/4 uit op.
We vullen de zakken meestal rond een uur of 6/7 's avonds, de volgende dag rond die tijd vullen we ze weer.
Groot voordeel is dat de Lusitano nu is afgevallen, die werd te dik door los hooi te voeren of in een zak; hij at het achter elkaar op. De Paint is wat kieskeuriger en eet alleen als hij honger heeft en die verspilde daardoor veel hooi.
Ik vind het een ideale oplossing; de paarden zijn de hele dag/ nacht bezig en ze eten wat ze nodig hebben.
Maar een gewenningsperiode is wel belangrijk!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:11

Ze vindt het te veel werk en eet wat weg van bovenaf en dan niet meer. :+
Heb het nu sinds een weekje, misschien leert ze het nog. :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:42

muc schreef:
Ze vindt het te veel werk en eet wat weg van bovenaf en dan niet meer. :+
Heb het nu sinds een weekje, misschien leert ze het nog. :o

Die van ons beginnen ook bovenin, maar dat zijn maar een paar hapjes. Daarna beginnen ze te "plukken". Ik heb de 1e dagen ook steeds plukken hooi door de gaten heengetrokken, daardoor begrepen ze vrij snel wat de bedoeling was.

Succes ermee!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:05

Ik heb hooinetten van Heunetzshop. zowel die van 4,5 maas als die van 3cm maas.
Die van 4,5 heb ik nu de 2de winter in gebruik en ze zijn nog heel.

Kwa morsen: sinds een maand heb ik de netten van 3cm maas in gebruik. Beide pony's knoeien wel een beetje. De ene pony eet dan eerst het geknoeide hooi op. De andere blijft uit het net eten.

Nog een mogelijkheid: Ik heb van een net voor over een aanhanger enkele hooikussens gemaakt. Dit zijn eigenlijk kleine hooinetjes (ter grote van 1 plak hooi; maar je maakt ze zo groot als je zelf wil). Ik bied ze gewoon aan op de grond: ze staan in natuurlijke houding en het lijkt echt wel alsof ze grazen; de ene pony gooit het netje soms wel eens in de ronde.
Deze netjes kan je ook in een speciekuip vastmaken (gaatje in de bodem van de kuip, ringetjes er in en met een musketon haak aan het netje vastmaken). Volgens mij krijg je zo een minimum aan knoeien. En als je de bouwmarkten afschuimt, zal je best wel een kuip vinden die in een hoekje van je stal past.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:33

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:38

Mijn hoefbevangen pony heeft ook zo'n zak gekregen. Ze krijgt met haar kleine bekkie het hooi er vrij makkelijk uit....Het is nog niet kapot en ik hang het zo'n 40 cm boven de grond. Het bevalt wel goed, maar niet zo van wow, wat een uitkomst.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:15

@elcid, Ja die plukken erdoor doe ik ook, die eet ze ook wel maar ze gaat er dan niet zelf verder mee. Ik denk dat ik de gaten iets groter ga knippen. Hoop dat het net dan niet kapot gaat.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:02

als je in het net gaat knippen, kan je de losse eindjes met een aansteker dichtbranden, dan rafelen ze niet uit.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:33

goed idee!

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:07

Wij willen in de stallen misschien (houten) driehoekige slowfeeders gaan bouwen. Omdat we het niks vinden als de paarden aan de zijkant moeten eten ivm niet natuurlijke houding zouden de paarden gewoon aan de bovenkant eten.

Nu vroegen we ons af hoeveel tijd zo'n slowfeeder vertraagd. Iemand die daar een idee van heeft en hoe groot is de maas die je hierbij hebt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:45

danneke80 schreef:
Even een vraagje: Er wordt hier in kilo's gesproken, maar ik voer in plakken. Hoeveel weegt een normale plak hooi van een kleine baal eigenlijk?

Tussen de 1 en 2.5 kg, wegen dus zodat je weet hoeveel je echt voert.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:19

dani_spit schreef:
Wij willen in de stallen misschien (houten) driehoekige slowfeeders gaan bouwen. Omdat we het niks vinden als de paarden aan de zijkant moeten eten ivm niet natuurlijke houding zouden de paarden gewoon aan de bovenkant eten.

Nu vroegen we ons af hoeveel tijd zo'n slowfeeder vertraagd. Iemand die daar een idee van heeft en hoe groot is de maas die je hierbij hebt?

Ik heb hooinetten met een maas van 3 cm en detwee ponies samen (E pony en shet) doen ongeveer 1,5 uur over 2 kilo hooi. Het is overigens weidehooi gemengd met graszaadhooi, en de lange stengels van het graszaadhooi zorgen ervoor dat ze wat langer bezig zijn; heb je wat kortere stengels hooi dan hebben ze het er sneller door. Ik ben overigens begonnen met een net met grotere mazen en toen ze daar handig in waren zijn we overgestapt naar netten met kleinere mazen.
Ik heb de netten bij hooinet.nl besteld en een paar maanden geleden er zelf eentje bijgemaakt van een aanhangernet, ziet er niet zo sjiek uit maar hij is nog steeds goed dus ook best sterk.