Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:16

Een hardbevroren paddock die recht is of een hardgevroren bak heb ik geen moeite mee (of vol met sneeuw). Daar rijd/longeer ik ook gewoon in, maar met ijs of met kuilen daar komt mijn paard niet in. Ze is nogal onbeheerst met deze kou.

Wat ik op het moment doe, ik zadel haar op en ga erop zitten en dan rondjes om de stal stappen.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:18

Vorig jaar had ik mijn oude paard ook in een rijbak vol sneeuw gegooid onder het mom van de verdiende frisse neus, toen ging die toch uit zijn stekker en met remmen schoof ze bijna onder het hek door.
Maar echt niet dat ze daar van leerde want dat gebeurd nog wel 3 keer! (voor ik haar weer te pakken had ;) )
snap dat sommige paarden wat verstandiger zijn dan andere maar mijn paard ga ik ook echt niet op een hobbelig, opgevroren paddock zetten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:24

Mijn tinker staat in Gelderland (nabij Apeldoorn) en ook daar hebben we last van de winter. Paarden komen nog wel buiten in de paddock en in de bak, maar alles is loeihard. Ik rijd dus daar niet in.... Buitenrijden zou op zich nog wel kunnen (ijzerloos paard), maar aangezien ik dat alleen in de weekenden kan doen staat mijn paardje ook meer stil dan dat ik haar kan rijden. Ik kan niet van de staleigenaren gaan verwachten dat ze twee keer p.d. de bak gaan slepen en zout in strooien. Het is maar een kleine stalling met vijf paarden waarvan er maar twee echt bereden worden. Gelukkig kan ik meerendeel van het jaar wel gewoon rijden/beweging geven. Nu heeft ze gewoon een beetje een winterstop :P

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:26

Mijn paard is (gelukkig) elke dag buiten geweest. Gewoon in de paddock (die hard bevroren en niet helemaal gelijk is). Ze past zich goed aan aan de situatie en doet nu niet gek. Wel moet ze dan echt elke dag naar buiten, anders wordt ze wel gek en krijgen we brokken! Verder mogen we nu longeren in de buitenbak (die wel hard is maar redelijk gelijk) en hebben we een binnenbak waarin alleen gereden mag worden. Ik heb ook nog een jong paard ergens anders staan. Die staat gewoon dag en nacht buiten met een schuilstal en vermaakt zich prima...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 16:26

_Diesel schreef:
Zo, volgens mij heb ik het ook echt getroffen hier..

Onze paddocks worden rechtgesleept, en zijn dus prima te doen ondanks dat ze soms bevroren zijn. Onze paarden staan dan ook nog steeds gewoon hele dagen buiten ondanks het weer (tenzij non-stop ernstige sneeuwval zoals afgelopen zaterdag)

De buitenbak en longeerbak worden helemaal losgewerkt, gestrooid en dan nog gesleept, dus zijn niet hard of ongelijk. Heb tot nu toe vrijwel altijd kunnen rijden of longeren, maar dit ook weer tenzij het op het moment zelf sneeuwt uiteraard ;)
Voor die noodgevallen hebben we nog een overdekte stapmolen.

Het terrein verder zelf (dus de straat richting paddocks ed.) zijn gewoon helemaal gestrooid en sneeuwvrij gemaakt.

AH! zie je.. wederom...het kan wel.. :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:27

Ik heb mijn paard thuis staan, maar ik kan ook helemaal niets.
Door het vele opgevroren sneeuwwater ligt overal een dikke laag ijs, strooien helpt daar niet en met een schep kom ik er ook niet door.
De bak is voordat het ging vriezen niet gesleept en dus overal ijs en alle gaten vol ijs.
Door de vele regen in de zomer en herfst is de wei door onze koeien zo vertrapt dat ook daar mijn paard niet in kan, het zijn allemaal gaten dus levensgevaarlijk voor hem.

Dus Ulf staat al meer dan een week in zijn stal opgesloten :(
Kijk de thermometer bijna omhoog, maar ondanks dat het al 5 graden was verdwijnt de sneeuw en het ijs nog niet zo snel als ik zou willen.
Gelukkig kan Ulf de hele dag naar buiten kijken en vindt hij opstal staan niet zo erg, tenminste als ik hem met dit weer eruit doe wil hij vaak niet eens en als hij dan buiten staat begint hij na een kwartier al bij het hek te schreeuwen en rent zijn stal in als ik hem ophaal.

Laat binnenkort de ijzers eraf halen, vrees dat we weer een lange winter krijgen en dan denk ik dat hij op blote voeten toch steviger staat dan op ijzers.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:28

Als het goed is gaat het komende dagen redelijk dooien, daarna weer vriezen en ws sneeuw. Mijn paarden staan aan het huis en heb ook geen binnenbak maar heb de helft van de buitenbak steeds sneeuwvrij kunnen houden en van te voren gesleept, is wel een rotklus maar als je met zoveel mensen op stal staat moet dat toch te regelen zijn? Ze komen bij mij iedere dag minstens 2 uur buiten en worden daarnaast gereden/gelongeerd. Om te rijden ga ik dan wel met de trailer naar de binnenbak. Heb ook een 3 jarige maar die rijd ik nu gewoon niet met die kou, beestje is superfris en van die maand vrij wordt tie niet slechter, staat niet op ijzers dus kan ook lekker door de sneeuw hobbelen. Al met al is het gewoon behelpen in de winter.. blegh..

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:29

Het kan inderdaad wel, maar het kost een hoop tijd en moeite, en die moeten de staleigenaren er wel in steken.
Nu wil het zo zijn dat onze staleigenaar tevens een hoveniersbedrijf heeft, en dus voldoende kennis en gereedschap (machines ed.) om de boel goed bij te houden. Dat scheelt denk ook wel.

Op de stal waar ik hiervoor stond was het helemaal drama, daar werd niks gedaan en was zelfs soms de binnenbak bevroren! Liep er gister nog langs en ook toen was de hele oprit daar nog een ijsbaan, levensgevaarlijk.

bastiano680

Re: Last van winter op pension-stalling omg. Zuid-Holland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:34

Maar het is flink aan het dooien, en dit weekend ook, dus alles zal snel weer gewoon goed zijn.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:35

Ja maar volgende week begint het gewoon weer opnieuw dus we kunnen er maar heel even van genieten ben ik bang!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:36

Ceriadwen schreef:
Bij de stal naast ons ( langelaan) kon er aldus Lida nog gewoon in de buitenbak gereden worden. Maar daar word dacht ik ook gewoon gestrooid en gesleept.

Dat klopt, bakken, erf en laan worden prima bijgehouden. Ben erg blij met dit onderhoud anders was het voor ons ook lange winter geworden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:36

CharlyBrown schreef:
Jockey_my schreef:
Hier het zelfde, maar dan in braband.

We kunnen niet rijden, niet longeren, paarden mogen niet in de wei en hebben geen binnenbak :( .

Dan mag ik me nog gelukkig prijzen met een binnenbak!

dat is ook de rede dat ik vanaf januarie naar een andere stalling ga met binnenbak, overdekte stapmolen en de paarden mogen wel op het land met sneeuw. Op deze manier, als ik haar steeds stil moet zetten kan ik telkens weer bij 0 beginnen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:42

Hier in overijssel heb ik er ook wel last van hoor.
De paddocks zijn heel hard en er zitten allemaal gaten in. Ook liggen er allemaal plakken ijs in. Mijn paard staat er wel gewoon in. Ze staat van 6.00 t/m 18.00 gewoon lekker buiten met haar maatje en wat hooi.
De bak is bij ons op dit moment niet te doen. :n De bak is heel hard en er ligt een ijslaag op. Ik hoop dat de bak dit weekend weer zacht wordt..

Misschien toch een kijken of strooit zout helpt.. hoeveel gooien jullie in de bak?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:44

Niet aan gedacht..ijzers...Dat maakt het al een stuk lastiger in de winter. Die van mij lopen gewoon blootvoets rond, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Vandaag was het 5 graden, hopelijk is er eea gedooid in alle bevroren bakken paddocks (al hebben degenen waar het water bevroren is daar niks aan als het 's nachts weer opvriest)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:47

rijden doe ik al een tijdje niet,de rijbak is keihard en er ligt ijs
buiten rijden is ook levens gevaarlijk op de gladde polderwegen

maar..... wij hebben een super paddock waar ze s`ochtends van 8.30 tot 11 uur ingaan en dan binnen hooi eten
en om 1230 tot 1500 weer de paddock op
en ze gaan daar flink uit hun dak
de mijne staat samen met een fries en een ander paard staat ernaast met touwtje ertussen
en ze dollen lekker :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:48

Hier gaat gewoon alles de wei op, ook met ijzers. Afgelopen vrijdag hebben ze van half 10 tot half 4 buiten gestaan. Ging prima. Op mijn vorige stal bleef alles binnen zodra de grond bevroren was op de de jonge paarden en fokmerrie na. Eerst vond ik het doodeng dat ze ze hier gewoon buiten zetten (natuurlijk mogen ze wel binnen blijven als je dat wil). Maar het gaat goed, en de paarden zijn er blij mee. Moet er niet aan denken dat ik iedere dag perse zou moeten rijden in de binnenbak.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:08

Is verhuizen eventueel een optie voor jou? Ik zelf sta op een stal vlak bij s gravenzande. Kom zelf uit delft. We hebben wel meer mensen uit den haag gehad. Is wel wat verder rijden, maar ik vind het zelf wel de moeite waard. We hadden altijd een wachtlijst, maar sindskort is er weer plek.
Het is een stal met 21 boxen. De buitenbak is op dit moment wel bevroren maar de binnenbak is wel te gebruiken. We hebben ook een overdekte longeercirkel en die is ook het hele jaar door te gebruiken. Omdat iedereen altijd een beetje op verschillende tijden komt hoef je vrijwel nooit te wachten tot je ergens bij of in kan.
Buiten bij de stallen hebben we overkappingen dus daar kan je mooi sneeuwvrij lopen. Paddocks zijn bij ons niet op zn mooist op dit moment maar de paarden staan er wel in. Er worden altijd looppaden op het erf gemaakt, en er wordt goed gestooid.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:56

als ik dit allemaal lees ben ik blij dat mijn paarden gewoon zelf kunnen kiezen wat ze willen; ze zijn gewend aan buiten lopen met dit weer en kunnen in de stal als ze willen. Dus geen gekke bokkesprongen ed; ze weten heel goed wat wel en niet kan. de bak is stijf bevroren, en het verharde gedeelte voor de stal houdt ik zo schoon mogelijk. Enkel met ijzel voorspeld in de nacht sluit ik mijn oude pony op in de ene stal; terwijl de andere twee de tweede stal hebben om te kiezen wat ze willen. rijden zit er even niet in nu, maar dat neem ik maar voor lief.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:37

Ik vind dat een stal eigenaar wel maatregels kan nemen met deze weersomstandigheden!
Ten eerste kunnen ze goed de voorspellingen in de gaten houden en tenminste wat pallets met zakken zout inslaan! (veevoederzout= goedkoper dan pekel en beter voor paarden voetjes) Je hebt prima strooi karretjes om je hele erf met gemak te strooien. Paddocks en buiten bakken kun je glad slepen voor de vorst en ook evt strooien om het zacht te houden. Verder met zn allen sneeuw schuiven en vegen.
Het is even behelpen maar zo is het nu eenmaal even in de winter.
En mocht je het als stalhouder niet willen riskeren dat een paard uitglijd op het erf dan kun je zeggen dat alles voor eigen risico is.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 19:54

Bij ons op stal een paar dagen hetzelfde probleem.
Met de sneeuw was alles nog wel te doen, gingen de paarden ook gewoon overdag de paddock in.
Maar de laatste paar dagen lag alles onder een laag ijs (gesmolten sneeuw wat is gaan bevriezen)
De paddocks waren net ijsbanen, dus helaas konden de paarden niet naar buiten. Dit was echt veel te gevaarlijk. Ook de stapmolen was te glad om te gebruiken.
Gelukkig word de longeerbak 2a3 x per dag gesleept, die was dus redelijk te doen. En gelukkig hebben we een binnenbak zodat we de paarden toch nog beweging konden geven.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:33

Waar sta jij dan? Bij maya misschien?

knuffeldier schreef:
Is verhuizen eventueel een optie voor jou? Ik zelf sta op een stal vlak bij s gravenzande. Kom zelf uit delft. We hebben wel meer mensen uit den haag gehad. Is wel wat verder rijden, maar ik vind het zelf wel de moeite waard. We hadden altijd een wachtlijst, maar sindskort is er weer plek.
Het is een stal met 21 boxen. De buitenbak is op dit moment wel bevroren maar de binnenbak is wel te gebruiken. We hebben ook een overdekte longeercirkel en die is ook het hele jaar door te gebruiken. Omdat iedereen altijd een beetje op verschillende tijden komt hoef je vrijwel nooit te wachten tot je ergens bij of in kan.
Buiten bij de stallen hebben we overkappingen dus daar kan je mooi sneeuwvrij lopen. Paddocks zijn bij ons niet op zn mooist op dit moment maar de paarden staan er wel in. Er worden altijd looppaden op het erf gemaakt, en er wordt goed gestooid.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:59

Paddocks zijn zacht, soms de toplaag iets opgevroren maar als ze lopen naken ze dat wel weer los. Buitenbak was niet super hard maar lag na het inzetten van de dooi ijssneeuw in evenals de longeerbak (wel hard opgevroren) Pad naar de paddocks is stroef gemaakt met zand. Rijden kan in de binnenbak :) het is behelpen maar de paarden kunnen igg even naar buiten en rijden in de binnenbak!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:19

Sorrie TS maar je snapt toch wel dat dit overmacht is? Ik sta regio Rotterdam en de paddock is ook helemaal bevroren en rijden kunnen we al helemaal vergeten maar de pensionhouder is hier niet verantwoordelijk voor, het is gewoon overmacht. Ga anders nu maar eens op zoek naar een andere stal, regio Rotterdam is er nergens meer plek en overal hier is het hetzelfde. Jij hebt de keus gemaakt om op die stal te gaan staan en dan via dit topic lobbyen naar een andere stalling vind ik een beetje triest, spreek de pensionhouder hier gewoon op aan dan zal hij of zij jou ook vertellen dat het overmacht is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:49

Heb vanmiddag heerlijk in de ronte getuft. De bovenlaag was weer aardig ontdooid, in het midden nog wel wat hard, maar heb er overheen gereden.

Opmerking eigenaar: zoooo heb het zout ingeslagen. Al gaat er 300 kilo doorheen, maar as zondag ga ik hem helemaal volgooien.
:D :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:25

Ceriadwen schreef:
Waar sta jij dan? Bij maya misschien?

knuffeldier schreef:

Ja. Ben erg tevreden hoe het daar geregeld is. Heb jij daar vroeger ook gestaan?