Pony kluisteren op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:37

eowyn04 schreef:
Wijnanda schreef:
Paarden staan aan huis. TS is daar gaan wonen om paarden te houden lijkt me ;)

Natuurlijk heeel gaaf de paardjes aan huis, maar in dit geval niet de oplossing voor het jonge ding.
Ik begrijp dat je ts persoonlijk kent?
En natuurlijk wil je het dan graag opnemen voor haar, maar je moet nu ook in het belang van het paardje kijken, hoe vervelend dat soms ook is.
Tuurlijk is het niet leuk voor TS om sukke reacties te krijgen, maar ja....de mensen kijken hier (bijna) allemaal in belang van de paardje(s).

Ik ken haar inderdaad persoonlijk, en ook ik heb al dingen bedacht om haar te helpen. Zie ook mijn bovenstaande reactie dat de klik tussen de twee waarschijnlijk niet voldoende is. Mijn jaarling sprong bovenop zijn oudere maatje, stonden onder dezelfde omstandigheden als pony en paard van TS 's nachts binnen, overdag buiten wanneer dat mogelijk was. Maar dat ging wel goed, heel de dag spelen etc.

Lusitana

Wellicht is het een idee om de pony te ruilen met iemand? Zo heeft de Fries toch gezelschap en kan de pony buiten zijn bij nieuw baas?

easygoing

Wijnanda schreef:
hafjelinger schreef:
Waarom zoek je geen andere plek waar j paarden WEL naar buiten kunnen met dit weer?
Dat lijkt me de beste oplossing.

Ja maar de pony hoeft zich toch niet te schikken naar het feit dat ts daar speciaal is komen wonen om paarden aan huis te kunnen hebben?

Pony naar de opfok of nog beter een ander baasje zoeken voor de pony en een passend maatje voor de fries.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:39

easygoing schreef:
Wijnanda schreef:

Ja maar de pony hoeft zich toch niet te schikken naar het feit dat ts daar speciaal is komen wonen om paarden aan huis te kunnen hebben?

Pony naar de opfok of nog beter een ander baasje zoeken voor de pony en een passend maatje voor de fries.

Nee, natuurlijk niet, maar wel om even aan te geven dat een andere plek zoeken waar ze wel naar buiten kan nu op dit moment even geen optie is. Er is niet binnen nu en 5 minuten geen plek gevonden, en ze doet het nu wel, dus daarom zoekt ze NU een oplossing. Mocht het zover komen dan is een andere plek zoeken altijd nog een optie ;)

manex

nadita schreef:
Pony staat samen met mijn Fries. Heb twee paarden.
Pony wegbrengen om bv in te scharen is geen optie, dan is de Fries alleen. Pony is er juist bij als gezelschap.

nadita schreef:
Ik heb een paddock waar ze kan lopen. Ook in en uit de stal.
Maar als ze niets te eten heeft (lees: niets te doen heeft) gaat ze graven. Ook in het zand achter de stal of in de paddock.

En oneindig hooi voeren is bij deze pony geen optie, omdat ze al aan de vette kant is.

Toen het nog niet vroor was ik om de dag met haar bezig. Grondwerk e.d. Toen was het minder, omdat ze toen ook nog langer buiten stonden.
Het is echt een voer/eten gerelateerd probleem.

Als ik het goed begrijp is de jaarling juist aangekocht als gezelschap voor TS haar andere paard. Nu blijkt
dat de 2 paarden elkaar niet liggen.
Dan kun je wel met de beste bedoelingen proberen bezigheden voor de jaarling te zoeken zodat die zich niet verveeld, maar is het dan niet beter om voor de jaarling een ander baasje te zoeken en zelf een ander (misschien een wat ouder) gezelschapspaard te zoeken?

Je zegt ook dat ze vanuit de paddock de stal in kunnen. Waarom laat je de stal dan niet gewoon open overdag, zodat ze wat rond kan scharrelen. Gooi een grote bal in de paddock waar ze mee kan spelen en hang op een paar plekken hooinetten weg met droog hooi waar weinig voeding in zit, als bezigheidstherapie zeg maar. Misschien dat dat nog wat kan helpen?
Laatst bijgewerkt door manex op 07-12-10 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Wijnanda schreef:
Ik ken haar inderdaad persoonlijk, en ook ik heb al dingen bedacht om haar te helpen. Zie ook mijn bovenstaande reactie dat de klik tussen de twee waarschijnlijk niet voldoende is. Mijn jaarling sprong bovenop zijn oudere maatje, stonden onder dezelfde omstandigheden als pony en paard van TS 's nachts binnen, overdag buiten wanneer dat mogelijk was. Maar dat ging wel goed, heel de dag spelen etc.

Zag die post idd iets later.
Tja, helaas kan dat. Ook sommige dieren hebben de klik niet en ik denk idd zeker dat dit hier het geval is, jammer, maar helaas.

Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen, hopelijk dat ze een wijs besluit neemt.
Ook al zal deze misschien niet leuk zijn....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:41

Wijnanda schreef:
easygoing schreef:

Nee, natuurlijk niet, maar wel om even aan te geven dat een andere plek zoeken waar ze wel naar buiten kan nu op dit moment even geen optie is. Er is niet binnen nu en 5 minuten geen plek gevonden, en ze doet het nu wel, dus daarom zoekt ze NU een oplossing. Mocht het zover komen dan is een andere plek zoeken altijd nog een optie ;)

Er is als je echt wil binnen een uur een plek gevonden waar hij heen kan voor bv opfok.
Misschien niet direct in de buurt en kost het wat maar waar een wil is is een weg ;).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:43

@Wijanda, hier staat de mais ook nog op het land..Dus is geen excuus. Ik heb de paarden ook dagelijks buiten lopen. Is een kwestie van je even inzetten en doen...
Vind het trouwens vreemd, dat jij voor TS zit te antwoorden. kan ze zelf ook doen en misschien eens een reactie geven op al die dingen die hier aangedragen worden...

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:49

Wijnanda schreef:

Een belletje naar een opfok is zo gemaakt of er nog plek is... ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:50

mijn paarden zijn ook lastiger op stal nu, normaal staan ze de hele dag buiten en nu is het even niet anders en gaan ze er pas uit rond 11- 12 uur...
met dit soort extreme dagen is het vaak improviseren, ts geeft aan dat het nu van de laatste 1,5 week is...
Ts ik zou toch kijken of hij wat langer naar buiten kan op een of andere manier want voor zo'n jong ding is het gewoon lastig op stal. Als hij straks kort staat van het schrapen zullen zijn zolen een stuk gevoeliger worden denk ik en dan zal hij ook wel eieren voor zijn geld kiezen. Ik zou het toch zoeken in de afleiding en beweging en daar iets voor vinden, hij leert nu ook vervelend gedrag aan wat je liever niet hebt...kan er geen geit in het gangpad lopen/ muziek aan/ wortels verstoppen in het stro...geen idee verder. Als het goed is is er over een paar dagen echte dooi, daar zit ik ook op te wachten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:52

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:53

Hoi TS,
Ik denk dat het wellicht de beste oplossing voor alle partijen (voor jou, de fries, en de jaarling) zou zijn om de jaarling te verkopen en een geschikter maatje voor de fries te kopen. Bijvoorbeeld een wat oudere pony die het gewend is om op stal te staan. Één waarvan je weet dat 'ie zich normaal kan gedragen.

Mocht je de jaarling écht niet willen verkopen, om wat voor reden dan ook, hoop ik dat je een goede oplossing kan verzinnen. Er is nog een ding dat nog niet genoemd is in het topic. Ik heb wel eens gelezen dat paarden bij een gebrek aan mineralen gaan graven. Het gebrek aan beweging en maatjes waar ze een klik mee heeft lijkt me voor de hand liggender, maar misschien is het verstandig de mogelijkheid van een mineralen tekort uit te sluiten. Misschien krijgt ze wel voldoende mineralen aangeboden maar is haar lichaam niet in staat ze goed op te nemen. Je weet maar nooit.

Ik denk dat kluisteren als symptoombestrijding voor de korte termijn misschien een oplossing is. Op lange termijn denk ik niet dat je er een gelukkig paard aan overhoud. Zelf zou ik het kluisteren niet doen, maar de realiteit van een ongelukkige match van persoonlijkheden en omstandigheden onder ogen proberen te zien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:03

wat kunnen we weer lekker veroordelen!
"niet voorzien in de basisbehoefte/verveelt zich /niet naar buiten/alleen/baasje egoistisch ".... enz.
als je de beginpost leest, zie je dat er van alles aan gedaan word, om overal in te voorzien.soms is het weer gewoon te beroerd, om de paarden los in de wei te kunnen gooien, zonder dat ze het tot bagger lopen, of in dit geval de nek breken over de gladdigheid.soms heb je gewoon niet zoveel wei, dat je zuinig aan moet doen, met wat je hebt, om zomers ook lekker gras te hebben.
ze /hij krijgt voldoende voer,en komt s middags een aantal uren buiten.ook een 1,5 jarige moet leren , dat het geen ramp is, om opgestald te worden. niet permanent, en niet 24 uur per dag.dat staat ook nergens.en hem zn zin geven, omdat ie stampij maakt, werkt alleen maar averechts.
mss. wat langer(overdag) in een paddock/afgezet stukje ?
ik denk niet dat kluisteren in deze fase een oplossing is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:05

Hoezo veroordelen? Zijn gewoon de basisbehoeftes en iemand die het normaal vind om een paard op stal te houden en eventjes alleen in een paddock???van 10 bij 10 te doen...die is niet goed bezig. Simpel zat!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:06

Miepie1980 schreef:
nadita schreef:

Ik heb een paddock waar ze kan lopen. Ook in en uit de stal.
Maar als ze niets te eten heeft (lees: niets te doen heeft) gaat ze graven. Ook in het zand achter de stal of in de paddock.

En oneindig hooi voeren is bij deze pony geen optie, omdat ze al aan de vette kant is.

Toen het nog niet vroor was ik om de dag met haar bezig. Grondwerk e.d. Toen was het minder, omdat ze toen ook nog langer buiten stonden.
Het is echt een voer/eten gerelateerd probleem.

Ik weet natuurlijk niet hoe je voert maar misschien is het een idee om ze te voeren in kleinmazige netten of bakken.

Op die manier doen ze veel langer met het hooi, krijgen ze niet teveel binnen en vervelen ze zich niet zo snel.

Er is een topic hier op bokt met mooie voorbeelden, ga even de link voor je zoeken.

Ja, ik heb zo'n site doorgekregen van een Bokker en heb een hooinet (voor 55 euro) besteld. Eentje met fijne mazen, zodat een paard er langer over doet om zijn hooi te eten.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:06

Nou, hopelijk werkt dat, en dan is het probleem ook weer opgelost ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:07

Slimme zet & ik duim voor je dat het werkt. :j Of een lik-it midden in de stal ophangen, zodat het het niet tegen de muur kan duwen & er dus langer mee bezig is?

Of had je dat al? Sorry, hele topic wel doorgelezen, maar ik onthoudt het allemaal niet :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:07

Hier nog een tegenstander van kluisteren.
Een peuter vastbinden is m.i. 'not done'

het lijkt me dat het jonge paard gefrustreerd is vanwege een gebrek aan sociaal kontakt. Dat kontakt is voor een jong paard een voorwaarde om gezond op te groeien en zich te ontwikkelen. Dat hoeft niet perse in een opfok, maar wel tezamen met paarden die het niet de wei uit schoppen.
Samen met de fries werkt dus niet.
Dan lijkt de oplossing toch in het zoeken van een geschikt nieuw huis voor de jaarling waar hij gewoon jong paard kan zijn en van andere paarden de nodige sociale opvoeding krijgt.
(gebrek aan sociaal kontakt bij paarden kan voor aardig gestoord gedrag zorgen in de toekomst)
En dan voor de fries een beter passende match zoeken, als hij tenminste normaal sociaal gedrag toont.

Tot die tijd:''
zand in de paddock werd al genoemd. Dat is een goeie
fijnmazige netten met hooi... ook een goede bezigheid
speelbal met snoepjes... top.
(in de paddock dus)

als aanvulling zou je er balen stro in kunnen gooien. Ze proppen zich er niet vol mee, maar hebben doorlopend iets te doen

Ik heb zelf koudbloedpaarden met aanleg tot te dik worden. Ze krijgen hooi in porties in fijnmazige netten en er liggen altijd balen stro in de voerring, zodat ze ook buiten voedertijden altijd iets te knabbelen hebben

Hier lopen ze overigens 24/7 buiten met royale schuilstal en denk dat hier heel wat meer sneeuw en vorst is.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:09

troi schreef:
Hoe kan het dat ze zich buiten ook verveelt, ze heeft toch een maatje? Of klikt het niet tussen beide? Mijn jaarling staat ook in de paddock met een maatje en verveelt zich geen seconde, die spelen non-stop met elkaar: naar elkaar happen/groomen/steigeren (ja ook als de bende bevroren is steigeren ze, wel heel voorzichtig, echt prachtig om te zien)/ enzovoorts enzovoorts.. Ik vraag me dan af of jouw kudde samenstelling wel goed is.

tja, van kudde kun je niet spreken, ze zijn met zijn tweeëen.
En de Fries en zij kunnen prima overweg. Alleen de Haf heeft vreselijk veel energie en de Fries staat liever te eten.
Ze spelen wel met elkaar, dat is het probleem niet.

Het probleem is pas begonnen sinds ze (te) weinig naar buiten komen/kunnen.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:10

TS vraagt hier om advies,

de meesten van jullie kunnen niet eens het fatsoen opbrengen om haar op een normale maniet te heplen,
zielige kleuters zijn het.

sommige mensen hebben ook goede tips gegeven, TS zal hier ook heus wel iets mee doen ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:10

Waarom kunnen ze dan niet langer naar buiten? En je gaf ook aan, dat die 2 niet samen buiten lopen en dat ze niet samen kunnen? Wat is er nu waar?

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:11

Zammie schreef:
Hoezo veroordelen? Zijn gewoon de basisbehoeftes en iemand die het normaal vind om een paard op stal te houden en eventjes alleen in een paddock???van 10 bij 10 te doen...die is niet goed bezig. Simpel zat!

Als je goed hebt gelezen, wat blijkbaar niet echt gedaan wordt, zou je weten dat de pony ook in het weidje achter TS haar huis komt, een aantal uren per dag. Dat ligt eraan hoe lang mogelijk is.

moeilijk is lezen volgens mij voor veel mensen tegenwoordig. Wat een bevooroordeel zeg. Echt weer typisch bokt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:11

Freya schreef:
Ik ben ook geen voorstander van Kluisteren, voor zowel jong of oud dier niet. Vind het erg sneu, dat ze gekluisterd worden, ze kunnen al bijna geen kant op in een box en dan beperk je ze nog meer in hun beperkte vrijheid, elke paard hoort te kunnen rennen en spelen , liefst met soortgenoten.
Heb zelf een haflinger van bijna 18 mnd, die heerlijk in de opfok staat, daar zou die van jouw ook moeten staan, tussen leeftijdsgenootjes.
Sorry, maar snap niet zo goed waarom je een jong dier als gezelschap houd voor je andere paard, ik had dan liever voor een ouder dier gekozen.
Dit gedrag doet ze inderdaad uit pure verveling. Probeer haar anders toch ergens in een kudde te zetten, is beter voor haar zelf en ze leert er veel in een kudde van haar eigen leeftijd.

Ik heb juist voor een jonge merrie gekozen, omdat dat het snelst en gemakkelijkst aanpast. Mijn Fries (ruin, 6 jaar, laat gecastreerd) is niet zo heel gemakkelijk met weidegenoten. Daarom heb ik voor een jonge merrie gekozen. En die keuze was goed, hij heeft haar onmiddellijk geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door nadita op 07-12-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:14

Precies! Dus dat is iets wat je helemaal zelf in de hand hebt...Kun je zelf veranderen...
Vinden jullie het echt normaal, om paarden los te laten in een stukje van 10 bij 10? Dat is een vereedelde stal...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:15

Heb niet alle 6 pagina's gelezen :o
Maar vraag me af waarom de paarden niet meer dan een paar uurtjes naar buiten kunnen?

Overigens: nu de boel aardig aan het dooien is, kun je je pad wellicht weer rechttrekken en kunnen ze weer lekker het land op. Met dit soort problemen moet je de oorzaak wegnemen en niet het gevolg bestrijden. Je weet heel goed wat je paard wilt en hoe je dit het beste kunt oplossen, denk even out of the box voor haar welzijn!

Wat denk je dat het met de hoeven en benen doet voor zo'n jong ding om zo lang opgesloten te staan?