Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:48

amouroke schreef:
Hallo iedereen,

Ik had interesse naar de mensen die de paarden aan huis hebben.
Hoe groot is jullie weiland/ paddock? Hoe heb je alles ingericht? Hoeveel paarden heb je?

Kan je eventueel een foto posten?

Bedankt!

Wij hebben vier paarden, 7 hectare land.
En een paddock van 15 x 15.

Mist

Re: Voor diegene die een paard aan huis hebben...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:58

2.5hectare, 3 paarden. Voor de stallen is een bakje (15x15m) voor mijn artrose paard, zodat hij altijd een uitloop heeft als ze snachts op stal staat. Verder nog 2 paddocks voor deze winterse dagen (zijn vlak) 1 hectare is opgedeeld in 3 weides, de rest is alleen hooiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:03

Ik heb ook de paarden aan huis, 1 hectare grond - een bak van 20X40.
Ik heb hier 4 paarden oplopen waarvan 1 shet.

3000M2 is toch echt te weinig om 2 paarden op te laten lopen het hele jaar door. Je moet ongeveer 3000M2 minimaal per paard rekenen, en een paard alleen houden is dierenmishandeling.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:10

Niemand spreekt hier van een paard alleen houden hoor Shanna, geen paniek dat we aan dierenmishandeling zouden doen ;). Bedankt voor ook jouw reactie hoe jij je paarden houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:46

Ik geef alleen aan dat 3000m2, de oppervlakte waar jij over spreekt, genoeg is voor 1 paard. Dus toch echt te weinig voor 2 ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:54

Waarom gaat iedereen er altijd vanuit dat een paard 24/7 op het gras moet staan :D

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 23:17

we respecteren ieders visie he DubbelDun ;)

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:22

loulou schreef:
amouroke schreef:
Wow, veel mensen hebben ook echt veel ruimte voor de paarden thuis. Super als het kan!
Maar er zijn toch ook mensen die het met minder ruimte moeten doen? zeg maar minder dan 3000 vierkante meter bijvoorbeeld. Niet ideaal, maar waarschijnlijk toch waarheid? Die hoor ik hier niet precies :)

niet aan huis, maar ik huur een stuk grond van zo'n 2500 m2. dus heb wel alles voor mezelf.
ik heb een paard en een shetlander

het is nog niet allemaal helemaal af op deze foto's, maar heb nu niet mijn eigen laptop dus even geen andere foto's beschikbaar

inloopstal van 3x5 m
Afbeelding

inloop voor de stal. we hebben het wit zand naar boven laten halen omdat het daar erg snel modderig werd. nu blijft het er mooi droog.
Afbeelding

aan de wegkant de bak/paddock (op de foto zijn ze nog bezig met aanleggen/egaliseren)
Afbeelding

en vanaf de andere kant (deel waar de paarden staan is nu dus bak, moest toen nog aangelegd worden)
Afbeelding

zo'n omheining als rapido heeft vind ik echt super mooi. helaas was mijn budget niet toereikend

ik ken die wei!
die is nu toch afgebroken?
en is toch in heesch?
want anders lijkt die echt heeeel erg op die wei.
haha want iemand die ik ken heeft het vorig jaar nog gehuurd.
haha

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:42

Hier ook twee paarden en een pony aan huis met niet al te gekke veel grond. We hebben ongeveer 4000 m2 weide en een ruime 20 bij 40 bak. In de zomer staan de paarden overdag in de wei en 's avonds in de bak. 's winters hoofdzakelijk in de bak met nu en dan een paar uurtjes wei als deze het kan hebben qua regen.

De paarden zijn alle drie types om sober te houden en op deze manier gaat het uitstekend. Ze hebben hun grasjes aangevuld met hooi (veel hooi) in vier bakken met een rooster. Zo scharrelen ze ook de hele dag door de bak heen om dan eens hier een hapje te doen en dan eens daar te kijken.

Dit voorjaar hebben we een nieuwe stal gebouwd. Omdat mijn pony behoorlijk op leeftijd is, vond ik het belangrijk om in ieder geval voor een fijn plekje te zorgen als het buiten staan in de regen haar te zwaar wordt. Ook is het ideaal als ik op 1 van de twee jonge paarden wil rijden dan kunnen de anderen in de stal. Deze is helemaal open aan de voorkant en vrij hoog zodat ook mijn "stalbange" paard er in durft te lopen en af te sluiten door houten hekken met windbrekersgaas. Normaal staan de hekken dus open zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze willen. De stallen zijn beide 3,5 bij 4 met een vast tussenstuk zodat mij pony als ze er wel een nachtje opgesloten staat visite kan krijgen van de anderen zonder zich bedreigd te voelen. Naast de stal is een stuk bestraat vna ongeveer 10 bij 5 waar ik niet standaard gebruik van maak maar wat wel kan indien nodig. Rond mijn bak is een strook bos wat ik in de toekomst er nog bij wil trekken maar hoe of wat weet ik nog niet precies. Het is nu een loos stukje bos wat wel lekeer bescherming geeft bij regen en schaduw bij zon.

Ondanks dat ik niet erg veel wei heb gaat dit prima. Ze eten het schoonleeg, maar ik redt het toch om ze van voorjaar tot laat in het najaar hun gras te geven. Wel heeft het extra onderhoud nodig dus ik begin in het najaar weer met kalk, voorjaar doorzaaien en mesten en zo door.

Zo wie zo is er veel werk als je de paarden op een kleinere plek houdt. Tenminste ik merk dat ik heel veel aan het uitmesten, opruimen, oud hooi weg scheppen etc. ben omdat het anders snel smerig is. Maar met elke dag een ditje of een datje heb je het ook wel weer aan de kant en gezellig tussen de paarden bezig zijn is geen straf.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:57

Wij hebben 5 paarden en een shetlander..

We beschikken over ca. 12 HA weiland en een paddock van 10x10.
Door het vele weiland ben ik in de luxe positie de paarden het hele jaar door op de wei te kunnen hebben. In de winter komen ze 's nachts op stal. De rest lopen ze het hele jaar 24/7 buiten, mits het weer het toelaat.. Ze hebben geen schuilmogelijkheid, dus met veel storm/regen komen ze dan ook 's nachts binnen. Maar verder overdag zijn ze altijd buiten..

Ook heb ik een zadelkamer, binnen en buitenpoetsplaats waar je ook kunt wassen, 6 boxen in de schuur en het zit in de planning om nog een buitenstal/schuilstal te maken. Mits we de goedkeuring krijgen van de gemeente.

Ik rijd in de goed gedraineerde bak van de buren, die vlak aan huis ligt. In de wintermaanden gaan we naar de binnenbak die is op 5 min. met de trailer..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:59

Mja.
En dan kom ik met mijn nog geen 500 m2. Geen typfout.
Het kan: gedraineerde paddock 15 x 18, stalgebouw 9 x 3, hooi-opslag, stenen pad tussen paddock en stallen.
In de winter overdag in de paddock, 's nachts op stal.
Gehuurde zomerwei op 10 minuutjes loopafstand en voila ; 2 pony's aan huis. ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:14

sorayamagic2 schreef:
ik ken die wei!
die is nu toch afgebroken?
en is toch in heesch?
want anders lijkt die echt heeeel erg op die wei.
haha want iemand die ik ken heeft het vorig jaar nog gehuurd.
haha

dat is inderdaad in heesch :D

dan zeg maar tegen die iemand dat ze er in het vervolg niet zo'n bende van moet maken. ;) :D jeetje wat een rotzooi was het daar zeg. we hebben 5 paardentrailers tot de nok toe vol met afval naar de stort gereden. (of het moet de huurder daarna zijn, er hebben twee huurder vlak in korte tijd na elkaar gezeten)
ik heb inderdaad alle omheining eruit gehaald en alles nieuw gezet, dus het kan zijn dat jij er langsgereden bent in de tijd dat alles eruit was. nu staat er dus gewoon weer omheining :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:21

Shanna schreef:
Ik geef alleen aan dat 3000m2, de oppervlakte waar jij over spreekt, genoeg is voor 1 paard. Dus toch echt te weinig voor 2 ;)

ik heb 2500 m2 hou er nu een paard en een shet op, maar zou er ook best 2 paarden op kunnen houden vind ik zelf.
ze kunnen gewoon niet het hele jaar op het gras en je moet in de zomer waarschijnlijk bijvoeren. in de winter staan ze lekker in de uitloop en de bak/paddock dus ze kunnen het hele jaar door naar buiten. ik zie het probleem niet.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:24

Shanna schreef:

3000M2 is toch echt te weinig om 2 paarden op te laten lopen het hele jaar door. Je moet ongeveer 3000M2 minimaal per paard rekenen, en een paard alleen houden is dierenmishandeling.

Ik ben het niet eens met het dik gedrukte.
Jij zegt dus dat ik mijn paard mishandel omdat hij alleen staat.
Ik nodig je van harte uit zodat je met eigen ogen kan zien hoe mijn paard op andere dieren reageert.
Mijn paard is pas paard als hij alleen is, met andere paarden om hem heen, wordt hij knettergek en probeert hij alles om hem heen het licht uit de ogen te slaan..

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:37

Steph86, je verzorgt je paard vast heel goed. Trek het je dus niet aan als andere daar anders over oordelen over internet. Daarom heb ik in het begin aan iedereen gevraagd geen commentaar te leveren op elkaar. Om situaties al dit te vermijden waarbij mensen zich aangevallen voelen.

Clienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:59

3 boxen, komen nog 2 bij!
staan momenteel 2 paarden!
Padock van 30 x 15
2 hectare weide...
1 rijbak van 20 x 40

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:02

Steph86 schreef:
Ik ben het niet eens met het dik gedrukte.
Jij zegt dus dat ik mijn paard mishandel omdat hij alleen staat.
Ik nodig je van harte uit zodat je met eigen ogen kan zien hoe mijn paard op andere dieren reageert.
Mijn paard is pas paard als hij alleen is, met andere paarden om hem heen, wordt hij knettergek en probeert hij alles om hem heen het licht uit de ogen te slaan..

Die van mij staat sinds een half jaar alleen. Meneer wil geen andere energieën om hem heen dus trek het je niet aan ;)

Ik heb aan huis 2 stallen een zandpaddock 20x20 mtr. met daaraan vast een bestraat stuk van 20x5 mtr. en een afdak. Met weilandje bij elkaar zo'n 3000 m2.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:04

Wij hebben iets minder grond;
een stalletje met 2 boxen van 3 x 4m en een zadelkamer van 2 x 3m, daaraan een strook bestratingen en een paddock van ca 10 x 15m en een poetsplaats van ongeveer 3 x 5m
dan hebben we nog ruim 2000m2 weiland en een boomgaard van ca500m2

we hebben op dit terrein 2 mini-shetten en een E-pony, staan 24/7 buiten in paddock met een open box, in de wei of boomgaard als het weer (de bodem) het toe laat

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 10:35

Shanna schreef:

Dan moet jij toch snel opzoek naar andere stukken land!
Want je hebt nu net genoeg voor 2,5 paard ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:11

Wij hebben niet zoveel ruimte, ongeveer een kwart hectare. Dat hebben we opgelost met het Hit-actief systeem. We hebben 4 paarden, waarvan een er af en toe thuis is. De 'paddock' heeft een manegebodem, dus daar rijden we ook. Foto's en uitleg van een actiefstal staan in mijn profiel.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:41

Ik heb thuis een shet en een D-pony
Ze hebben een paddock van 30 x 15m (ongeveer, het is geen rechthoek)
We hebben ook nog een weide van 2000 vierkante meter waar ze 3/4 keer per week overdag naartoe gaan

en een paard alleen is heus geen dierenmishandeling hoor

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:14

Een paard is een kuddedier, een paard alleen mist paardengezelschap. Hoe erg ze dat missen merk je pas als ze (weer) bij andere paarden mogen staan.

Misschien iets meer verdiepen in het wezen paard?
En tuurlijk, het kan altijd erger. Slecht voeren, vieze stal of natte modderwei of andere vormen van verwaarlozing...

Overigens hebben jullie zelf ook meerdere paarden, zou jij je eigen paard ergens alleen neerzetten? Zonder andere paarden in de buurt?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 13:25

Ik begrijp je reactie joyce B, maar dat is een eindeloze discussie tussen mensen die hun paard alleen houden en mensen die ze in kudde houden. Wat goed en fout is laten we nu best in het midden, voor het weer een topic vol verwijten wordt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:30

Sammyoo schreef:
Wij hebben niet zoveel ruimte, ongeveer een kwart hectare. Dat hebben we opgelost met het Hit-actief systeem. We hebben 4 paarden, waarvan een er af en toe thuis is. De 'paddock' heeft een manegebodem, dus daar rijden we ook. Foto's en uitleg van een actiefstal staan in mijn profiel.

Wat heb jij het goed voor elkaar zeg! Prachtig zo! :j

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:36

wij hebben nu 2 pony's, een paard, en een shet.
ze hebben een inloop stal, met daarom heen een stukje grond, en een vijver waaruit ze kunnen drinken,
ze kunnen helemaal om die vijver heenlopen.
Afbeelding

op deze foto zie je maar een heel klein stukje van het weitje
[