Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:26

de vraag prijs kan je soms nog wel 50% vanaf krijgen........

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:27

Sizzle schreef:
melanie81 schreef:
ik vind de prijzen in deze tijd echt belachelijk hoog voor een gemiddeld paard.

Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.

Sorry hoor, maar dat vind ik ook weer zulke ontzettende onzin. |o
Dat mensen niet bereid zijn om de hoofdprijs te betalen wil toch absoluut zeggen dat ze niet in het onderhoud van een paard kunnen voorzien!
Vind die mensen eerder slim gekeken hebben naar de markt. Mijn huis is helaas ook minder waard dan 5 jaar geleden, kan ik wel de toen geldende
prijs vragen en eigenwijs zijn maar ik ga het toch echt niet krijgen...

Bovendien, wat moet een manege met een veulen?! :+

Edit: Ik heb het idee dat TS niet de vraagprijzen in de onderkant van de markt bedoelt, maar meer prijs van de gewone gezonde basissportpaarden,
geen bijzonder niveau of bloedlijn, (of soms zelf met een bemerking) waar dan toch € 5.000+ voor gevraagd wordt. Dat is in ieder geval waar ik het over heb.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:30

Vind dit topic eigenlijk beetje onzin. Je kan juist nu heel goedkoop een leuk paardje kopen....

Je hebt altijd wel wat mensen die denken dat hun paard van goud is.....

Veel potentie enz enz zal het ver schoppen enz enz terwijl het paard nog niks bewezen heeft...

Kim14

Re: Die prijzen!! Vanwaar die hoge prijzen!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:33

Paard is waard wattie schoon aan de haak opbrengt. De rest is emotionele waarde ;).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:35

nexus schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.

Dat mensen niet bereid zijn om de hoofdprijs te betalen wil toch absoluut zeggen dat ze niet in het onderhoud van een paard kunnen voorzien!

Mag je vinden, ik ga het risco niet nemen. Vind het ook zonde om een goed dier onder de de kostprijs weg te doen trouwens. Dan ga ik er liever over 3 jaar zelf opzitten. Als er weer ergens een groep verhongerde jaarlingen gevonden is door de DB piept bokt weer heel anders ;)
Ik heb trouwens zelf ook een paard staan dat ik voor 'dumpprijs' gekocht heb trouwens maar ik blijf er zelf een raar gevoel bij houden.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:47

Kim14 schreef:
Paard is waard wattie schoon aan de haak opbrengt. De rest is emotionele waarde ;).

Dat vind ik eigenlijk zo'n bullshit uitspraak.
Hoezo is een paard op de eerste plaats een slachtdier?

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:49

Sizzle schreef:
Als er weer ergens een groep verhongerde jaarlingen gevonden is door de DB piept bokt weer heel anders ;)

dus jij wilt nu insinueren dat ik mijn paarden niet kan betalen......... in mijn geval zeker wel, maar ik ben niet van plan om in deze tijd (terwijl de prijzen kelderen) om een hoge aanschafprijs te betalen.

Sizzle schreef:
Ik heb trouwens zelf ook een paard staan dat ik voor 'dumpprijs' gekocht heb trouwens maar ik blijf er zelf een raar gevoel bij houden.

waarom???????

mensen willen graag genaaid worden in zulke tijden. een onderzoek wijst uit:
2 precies exacte dezelfde producten
1 is 50 euro andere is 200 euro
die van 200 euro is beter want die is duurder...................... :o

zo gaat het in mijn ogen ook met de paarden hoe duurder hoe beter............ want voor zo'n laag bedrag dan moet er wel iets mis zijn. mensen doe je ogen eens open.........dit wil trouwens niet zeggen dat alle goedkope paarden goed zijn er blijven altijd mensen tussen die anderen er gewoon inluizen, maar met gedegen onderzoek en keuring kan je een leuk, goed en goedkoper paard kopen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:59

Tja wat is hoog niet waar? Ik vind 1000 euro voor een gezonde stermerrie een belediging. Zo vind ik 1000 euro voor een veulen dat al dat bedrag aan sperma gekost heeft ook belachelijk. Wat een ander daar van vind is me een biet. Ik ben als fokker en ruiter verantwoordelijk voor het paard dat ik verkoop. Ik zie dat voor minder dan 2000 euro niet goedkomen en dat blijkt uit de praktijk ook vaak. Of bovenstaande poster dat persoonlijk wil nemen is niet mijn zaak.
In deze tijd een jong dier voor +8000 te koop zetten is inderdaad niet reeel, maar een normale gezonde prijs wordt voor mij niet anders in een 'crisis'. Dat helpt de markt helemaal naar zijn moer.

Er zijn er ook altijd mensen die schoenen voor 5 euro willen kopen en niet willen nadenken over de kinderarbeid en arbeidsmarkt in eigen land.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:50

Jaimyliefje schreef:
Kim14 schreef:

Dat wordt niet gezegd, dat is de waarde. :)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 08:19

Jaimyliefje schreef:
Kim14 schreef:

Henkjan schreef:

Nee er wordt gezegt dat alles boven de slachtprijs alleen maar emotionele waarde is, en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens, dat is wel erg krom door de bocht. Een paard met kwaliteiten heeft niks met emotionele waarde te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:21

nexus schreef:

Dat mensen niet bereid zijn om de hoofdprijs te betalen wil toch absoluut zeggen dat ze niet in het onderhoud van een paard kunnen voorzien! [/quote]

Mag je vinden, ik ga het risco niet nemen. Vind het ook zonde om een goed dier onder de de kostprijs weg te doen trouwens. Dan ga ik er liever over 3 jaar zelf opzitten. Als er weer ergens een groep verhongerde jaarlingen gevonden is door de DB piept bokt weer heel anders ;)
Ik heb trouwens zelf ook een paard staan dat ik voor 'dumpprijs' gekocht heb trouwens maar ik blijf er zelf een raar gevoel bij houden.[/quote]
----------------

Ik vind dat je wel gelijk hebt hoor. Een paard moet geen impulsaankoop zijn en door een te lage prijs is de kans groter dat dit wel het geval is. Het paard wordt meer bereikbaar en men denkt de stalling wel op te kunnen brengen, maar er komt zoveel meer bij kijken. Mensen realiseren zich niet wat een bezoekje dierenarts bijvoorbeeld al kost en als je dit niet kunt opbrengen, wordt het paard er de dupe van.
Ik denk zeker dat in deze markt het de moeite loont (zeker als het een goed paard is) om deze aangereden te verkopen. Volgens mij is dat de enige categorie paarden (naast de echt goede sportpaarden) dat nog wel verkoopt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:55

MontyRulezz schreef:
Henkjan schreef:

Nee er wordt gezegt dat alles boven de slachtprijs alleen maar emotionele waarde is, en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens, dat is wel erg krom door de bocht. Een paard met kwaliteiten heeft niks met emotionele waarde te maken.

Eindelijk iemand die mij begrijpt, ik snap niet dat de 'enige, echte, eerlijke' waarde, de slachtprijs zou zijn.
Wie heeft dat nou weer bepaald? Het sláát gewoon nergens op.

Dat geldt dus alleen maar voor een paard die vol met gebreken zit en waar geen enkele waarde meer aan vast zit, dus ook geen:
- sportwaarde
- fok/keuringswaarde
- evt. zelfs recreatiewaarde
Dán kan ik misschien nog kloppen, maar ik vind die theorie dus gewoon echt kul. Dat een paard alleen maar waard is wattie 'schoon aan de haak opbrengt' en de rest is 'emotionele waarde'. Nee mensen, dat is marktwaarde!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:27

Bekijk het eens van een andere kant: Koop een auto, die heeft een duidelijke marktwaarde, rij weg van de garage en je rijdt hem tegen een boom, wat is hij dan waard.... precies nix meer, nou ja bij de sloop krijg je wellicht nog wat.

Ik zeg ook altijd een paard is waard slacht prijs plus de emotionele waarde.
Niet dat ik er van uit ga dat een paard dat waard is, maar wat IK er mee bedoel is dat het maar net is wat een "gek" er voor geeft.
Natuurlijk heb je te maken met kwaliteiten en prestaties, maar dat is maar net waar iemand waarde aan hecht.

Ken iemand die heeft een paard verkocht, met als enige criteria, dat het paard mooier moest zijn dan die van de buren, hij moest status uitstralen, er zou niet eens op gereden worden en is grasmaaier.
Andere kopen een paard om en van alles mee te kunnen doen.
De volgende wil alleen wedstrijden rijden.
Ongeacht wat je wil met je paard is elk paard goud waard voor zijn (nieuwe) eigenaar.

Denk dat het "probleem" is dat veel mensen paarden proberen te verkopen die niet voldoende verstand hebben om een juiste prijs neer te zetten, dus krijg je een scheef beeld.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:15

Toch heb ik de indruk dat de prijzen voor echte goede sportpaarden juist erg hoog zijn. Handelsstallen laten de paarden gewoon staan tot er een buitenlander komt die de hoofdprijs betaalt. En die buitenlanders komen nog ook en betalen die hoofdprijs. Nederland exporteert op dit moment heel veel sportpaarden en dat drijft de prijzen op. Voor het segment daaronder ligt het weer anders. Er staan veel paarden te koop, maar aan heel veel mankeert wel iets. Voor de lagere prijsklasse geldt dat er meer aanbod dan vraag is en dat drukt de prijzen. Veel mensen moeten nu ook bezuinigen en het onderhoud van een paard is dan een grote kostenpost. Die moet dan als eerste de deur uit of er wordt helemaal niet aan een paard begonnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 11:25

Mensen die vooraf hun zaken goed voor elkaar hebben halen het ook niet in hun hoofd om hun goed gefokte of gereden paard voor slachtprijs weg te doen op dit moment. Die houden ze mooi nog even zelf aan. Zo zal iemand die niet hoeft te verhuizen ook momenteel niet voor de lol zijn huis voor een ton onder de waarde weg doen.
De paarden (en huizen) die je voor dumpprijzen ziet zijn de mensen die geen uitweg hebben en wel MOETEN verkopen. Die hebben geen keus en moeten wel en er zijn zat aasgieren op de loer. Paarden die niet in orde zijn raak je nu dus zeker niet meer kwijt omdat je nu dus tussen de rommel ook goed materiaal vind voor een rommelprijs.
Groot nadeel is dan dat mensen gaan denken dat die prijs normaal is. Wat het gevolg daarvan is, is dat fokkers geen zin meer hebben om risico's te lopen met een goede merrie. Ook zal het aanrijden steeds bedroevender worden, want waarom zou je tijd en liefde stoppen om een paard netjes aan te rijden als het toch niet gewaardeerd wordt boven de slachtprijs. Dat vind ik namelijk nog het meest storende. Mensen bieden je een schofterig laag bedrag maar verwachten wel dat hij braaf is op de weg, bij de hoefsmid, in de trailer etc etc. Dat moet blijkbaar allemaal gratis service zijn.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:36

Jol1 schreef:
Toch heb ik de indruk dat de prijzen voor echte goede sportpaarden juist erg hoog zijn. Handelsstallen laten de paarden gewoon staan tot er een buitenlander komt die de hoofdprijs betaalt. En die buitenlanders komen nog ook en betalen die hoofdprijs. Nederland exporteert op dit moment heel veel sportpaarden en dat drijft de prijzen op. Voor het segment daaronder ligt het weer anders. Er staan veel paarden te koop, maar aan heel veel mankeert wel iets. Voor de lagere prijsklasse geldt dat er meer aanbod dan vraag is en dat drukt de prijzen. Veel mensen moeten nu ook bezuinigen en het onderhoud van een paard is dan een grote kostenpost. Die moet dan als eerste de deur uit of er wordt helemaal niet aan een paard begonnen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het duurdere segment is geen enkel probleem, die gaan wel naar het buitenland.
En laat in het lagere segment een paard maar eens röntgologisch keuren, dan vallen er toch een hele hoop af.

Ik las laatst een stukje over dat mensen vanaf een jaar of 10 geleden veel meer een paard kochten zodat er door de vraag heel veel gefokt werd, vaak zonder er goed over na te denken, waardoor je nu een hele hoop paarden rond hebt lopen die wat mankeren, oftewel lichamelijk oftewel qua karakter. Nu is de situatie omgedraaid, slechte economische situatie en heeft het slachthuis 3 x zoveel te doen als normaal.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:45

Nexus schreef:
Johanna59 schreef:
Reken maar uit, wat een paard kost.
De dekking, dierenarts-kosten, hoefsmid, ontwormen, enten, voer, stalling, training, etc. Een drie jarig aangereden paard, heeft dan al een kapitaal gekost. Veel meer, dan de meeste mensen denken.
Een drie jarige met een goede afstamming en fijn aangereden, moet toch zeker meer dan 7000 euro kosten. Anders verdien je er geen cent aan.

Dan zou in jouw voorbeeld ditzelfde paard als 6 jarige op laten we zeggen M met winst niveau dus:
Kosten tot en met 3 = 7000 (aanschaf)
stalling = 7200 (36 maanden * € 200)
hoefsmid = 900 ( 6 * per jaar * 3 jaar * € 50)
Training en lessen = 3600 (36 maanden * 4 (wekelijks) * € 25)

Minimaal € 18.700 moeten kosten?! :+
En dan heb ik de DA, enten, ontwormen en dergelijke nog niet meegerekend en ben ik schappelijk ten aanzien van de stalkosten...

Waarom is het bij een 3 jarige 'gewoon' om deze kosten door te berekenen en bij een 6 of 7 jarige niet?!

Dat klopt helemaal.
Voor dat bedrag echter heb je geen 6 of 7 jarige. Die lopen dan al Z en zijn dan dus echt wel veel duurder.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:11

Johanna59 schreef:
Dat klopt helemaal.
Voor dat bedrag echter heb je geen 6 of 7 jarige. Die lopen dan al Z en zijn dan dus echt wel veel duurder.

Ben ik dan de enige die Z dressuur niet zo heel bijzonder vind (en daarmee dus geen 20.000+ waard vind)?! Natuurlijk mag aan zo'n paard een prijskaartje hangen, het is nog jong en heeft al wat gepresteerd en heeft ervaring in tegenstelling tot de 3 jarigen die voor eenzelfde prijs worden aangeboden. Overigens zit naar mijn idee 80% van die 6 en 7 jarigen in de Z daarmee ook gelijk aan zijn of haar top.

Nogmaals, ik heb het persoonlijk niet over de onderkant van de markt en ook TS volgens mij niet.
Ik zie juist veel paarden die in mijn ogen in die onderkant van de markt thuishoren (met bemerking of stalgebreken, moeilijk gedrag, recreatiepaarden die niet verkeersmak zijn, oudere merries zonder predikaten 'maar nog goed voor de fok', 'sportpaarden' die niet trailermak zijn), noem maar op, op internet staan voor 5000 of zelfs 7500+ prijzen. En daar verbaas ik mij over.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:22

@Nexus, het ligt er helemaal aan wat zo'n 6-jarige in de Z in zijn mars heeft. Als hij aanleg heeft voor het hogere werk (en dat kun je op die leeftijd zeer waarschijnlijk wel beoordelen), dan is hij echt veel duurder dan 20.000 euro. Een paard dat niet verder kan komen dan de Z, vind ik ook niet 20.000+ waard, maar dat is dan ook geen heel goed sportpaard.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:48

Henkjan schreef:

Nee er wordt gezegt dat alles boven de slachtprijs alleen maar emotionele waarde is, en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens, dat is wel erg krom door de bocht. Een paard met kwaliteiten heeft niks met emotionele waarde te maken.[/quote]

Eindelijk iemand die mij begrijpt, ik snap niet dat de 'enige, echte, eerlijke' waarde, de slachtprijs zou zijn.

Dat geldt dus alleen maar voor een paard die vol met gebreken zit en waar geen enkele waarde meer aan vast zit, dus ook geen:
- sportwaarde
- fok/keuringswaarde
Dán kan ik misschien nog kloppen, maar ik vind die theorie dus gewoon echt kul. Dat een paard alleen maar waard is wattie 'schoon aan de haak opbrengt' en de rest is 'emotionele waarde'. Nee mensen, dat is marktwaarde![/quote]

Marktwaarde bestaat niet :) Een 6 jarige die Z loopt is net zoveel waard als een 15 jarig B paard, alleen de opbrengst van die 6 jarige zal meer zijn :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:48

[/quote]

Nee er wordt gezegt dat alles boven de slachtprijs alleen maar emotionele waarde is, en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens, dat is wel erg krom door de bocht. Een paard met kwaliteiten heeft niks met emotionele waarde te maken.[/quote]

- sportwaarde
- fok/keuringswaarde
Dán kan ik misschien nog kloppen, maar ik vind die theorie dus gewoon echt kul. Dat een paard alleen maar waard is wattie 'schoon aan de haak opbrengt' en de rest is 'emotionele waarde'. Nee mensen, dat is marktwaarde![/quote]

Marktwaarde bestaat niet :) Een 6 jarige die Z loopt is net zoveel waard als een 15 jarig B paard, alleen de opbrengst van die 6 jarige zal meer zijn :)[/quote]

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:22

Tja wat is hoge prijs..

Dit vind ik dus te duur.
Staat nu een 9 jarige B/L niveau ruin te koop op bokt.
Die los vrij leuk schijnt te springen, onder het zadel nogal groen is.. (met papieren)
Zo te lezen ook niet makkelijk te rijden, gaat weg mede door karakter met rijden.
Zit net onder de 5000 euro.
Dat vind ik dus smak geld, voor niet makkelijk te rijden paard (voor vermoedelijk mij en jan met de pet)
dat al 9 jaar is en eigenlijk nog geen snars heeft gepresteerd.

In plaats van dat je hem dan zelf de problemen inrijdt, wat je met een 3 of 4 jarige misschien hebt,
koop je dan allicht een probleem.
Voor goede ruiter dit misschien wel leuk paard, maar voor mij zou hij afvallen.

(overigens geen idee, hoor, misschien is ie makkelijk te rijden voor iemand anders en super talent,
maar als je het zo leest, denk je. zucht. 5000 euro)

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:27

Kim14 schreef:

Wat een onzin, een paard is waard wat je er aan kosten aan hebt gehad, is het een goede dan doe je er wat bij op.
Een beetje normale 3 jarige kost gewoon 6000,- als je alle onkosten opteld en dan heb je een een heel ietsie pietsie winst als er verder geen aparte veearts kosten bij gekomen zijn.
Ik reken dan ook een jaar een merrie (de moeder) in de kost mee.

Dat brengen ze nu meestal niet op! Dan heb je dus verlies!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:32

ik wordt altijd een beetje moe van het: echt eentje met potentie! deze kan een topper worden!
en dan krijg je een dier die gewoon beweegt, niet te veel niet te weinig.
Op potentie kan ik niet rijden, en iedereen vind zijn paard een topper. Maar ik zie dan geen topper, een paard met iets speciaals pik je er zo uit. Ieder gezond paard kan het Z halen, het gaat om dat beetje meer, dat het ook echt toppers maakt. en dat zijn echt lang niet alle paarden met 'potentie tot meer'' zoals je de advertenties moet geloven.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:54

ik vind t ook onzin in sommige gevallen..
ik zag laatst een c pony voor ong 6500 staan op mp
was dan wel lekker doorgereden in de sport maar was al wel op leeftijd
waarna t toch af gaat takelen plus dat t in t begin leuk is maar een echte uitdaging kan ik zo'n pony niet noemen
maarja mensen betalen nou een maal veel geld voor een paar oranje lintjes en t woord Z pony/paard