Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sizzle schreef:melanie81 schreef:ik vind de prijzen in deze tijd echt belachelijk hoog voor een gemiddeld paard.
Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.
nexus schreef:Sizzle schreef:Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.
Sorry hoor, maar dat vind ik ook weer zulke ontzettende onzin.![]()
Dat mensen niet bereid zijn om de hoofdprijs te betalen wil toch absoluut zeggen dat ze niet in het onderhoud van een paard kunnen voorzien!
Sizzle schreef:Als er weer ergens een groep verhongerde jaarlingen gevonden is door de DB piept bokt weer heel anders
Sizzle schreef:Ik heb trouwens zelf ook een paard staan dat ik voor 'dumpprijs' gekocht heb trouwens maar ik blijf er zelf een raar gevoel bij houden.
Jaimyliefje schreef:Kim14 schreef:Paard is waard wattie schoon aan de haak opbrengt. De rest is emotionele waarde.
Dat vind ik eigenlijk zo'n bullshit uitspraak.
Hoezo is een paard op de eerste plaats een slachtdier?
Henkjan schreef:Dat wordt niet gezegd, dat is de waarde.
nexus schreef:Ik heb door de slechte markt ook een veulen niet kwijt kunnen raken, maar ga toch echt niet met de prijs omlaag. Dat is niet omdat ik er rijk van moet worden, maar om te voorkomen dat het terecht komt bij iemand die de hoefsmiid en dierenarts ook niet kan betalen en het beest een jaar later op de paardenmarkt dumpt. Je paard voor weinig wegdoen is erom vragen dat hij handels of manegepaard wordt.
MontyRulezz schreef:Henkjan schreef:Dat wordt niet gezegd, dat is de waarde.
Nee er wordt gezegt dat alles boven de slachtprijs alleen maar emotionele waarde is, en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens, dat is wel erg krom door de bocht. Een paard met kwaliteiten heeft niks met emotionele waarde te maken.
Jol1 schreef:Toch heb ik de indruk dat de prijzen voor echte goede sportpaarden juist erg hoog zijn. Handelsstallen laten de paarden gewoon staan tot er een buitenlander komt die de hoofdprijs betaalt. En die buitenlanders komen nog ook en betalen die hoofdprijs. Nederland exporteert op dit moment heel veel sportpaarden en dat drijft de prijzen op. Voor het segment daaronder ligt het weer anders. Er staan veel paarden te koop, maar aan heel veel mankeert wel iets. Voor de lagere prijsklasse geldt dat er meer aanbod dan vraag is en dat drukt de prijzen. Veel mensen moeten nu ook bezuinigen en het onderhoud van een paard is dan een grote kostenpost. Die moet dan als eerste de deur uit of er wordt helemaal niet aan een paard begonnen.
Nexus schreef:Johanna59 schreef:Reken maar uit, wat een paard kost.
De dekking, dierenarts-kosten, hoefsmid, ontwormen, enten, voer, stalling, training, etc. Een drie jarig aangereden paard, heeft dan al een kapitaal gekost. Veel meer, dan de meeste mensen denken.
Een drie jarige met een goede afstamming en fijn aangereden, moet toch zeker meer dan 7000 euro kosten. Anders verdien je er geen cent aan.
Dan zou in jouw voorbeeld ditzelfde paard als 6 jarige op laten we zeggen M met winst niveau dus:
Kosten tot en met 3 = 7000 (aanschaf)
stalling = 7200 (36 maanden * € 200)
hoefsmid = 900 ( 6 * per jaar * 3 jaar * € 50)
Training en lessen = 3600 (36 maanden * 4 (wekelijks) * € 25)
Minimaal € 18.700 moeten kosten?!![]()
En dan heb ik de DA, enten, ontwormen en dergelijke nog niet meegerekend en ben ik schappelijk ten aanzien van de stalkosten...
Waarom is het bij een 3 jarige 'gewoon' om deze kosten door te berekenen en bij een 6 of 7 jarige niet?!
Johanna59 schreef:Dat klopt helemaal.
Voor dat bedrag echter heb je geen 6 of 7 jarige. Die lopen dan al Z en zijn dan dus echt wel veel duurder.
Henkjan schreef:Dat wordt niet gezegd, dat is de waarde.
Kim14 schreef:Paard is waard wattie schoon aan de haak opbrengt. De rest is emotionele waarde.