Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:36

Maar voor zover ik lees gaan de mensen hier ook altijd wel dagelijks of is er iig dagelijks iemand die komt voor het paard. Maar wordt er niet dagelijks wat mee gedaan (aan het werk gezet, poetsen, etc)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:38

Sees schreef:
Listinglistje, geen zin vanwege donker en het weer zijn altijd van die argumenten waar ik niks mee kan :o. Maar dat is puur persoonlijk. Ook al heb ik namelijk geen zin, ik ga tóch. Maar goed als je paard in volpension staat, hoef je misschien ook niet per se.

Wellicht dat ik daarom destijds voor volpension met full-service heb gekozen ;-) Ieder zijn ding....

Mijn paard komt echt niets te kort hoor...ook geen aandacht :D

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:38

Even voor de duidelijkheid:

Ik ga 's morgens de paarden hooi geven en het water contoleren. 's avonds idem maar bijvoorbeeld een dag zoals gisteren: trein vertraging, dokter, boodschappen: ik was thuis om 8u, snel eten gemaakt en dan om 9u naar buiten toe. Daar ben ik toch wel een klein uur bezig geweest. Het had net gesneeuwd, was berekoud, dus ik weet heus wel dat je in alle weersomstandigheden voor je paard moet zorgen. Ook al is het soms lastig....
Maar ja, het rijden, dat kan gewoon niet in alle omstandigheden. Geen bak, hobbelige bevroren wei, donker,...

Maar weet je, als de paarden bij je thuis staan 24/7 op de wei, dan is het misschien juist makkelijker om te zeggen : "ah laat ze daar maar buiten staan. ik hoef ze niet te rijden/longeren/grondwerken", ook al is het mss wel makkelijker als ze vlakbij staan. Weet je, voordien had ik een verzorgpaard, dat steeds in zn stalletje stond en ik moest er vaak een uur voor rijden. Als het sneeuwde, regende, ik me niet goed voelde,... Dan ging ik er toch heen, juist omdat ik dan de luxe had om wel te kunnen rijden!
Dus het is allemaal een beetje relatief. Als je paard op een pensionstal staat waar het alle verzorging (eten, drinken, dierenarts, controle...)krijgt, maar wel MOET gereden worden, dan is het misschien zelf makkelijker. Maar als ik op die stal soms zag hoe bepaalde mensen wel iedere dag kwamen rijden.... Iedere dag hetzelfde ritueel: poetsen, zadelen, twee toertjes stap, 3 draf, wat figuren, een beetje galop, bezweet paard uitstappen, deken op en hup weer de stal in... Tjah misschien zijn die beestjes dan ook niet zo gelukkig...Of paarden die wel iedere dag gelongeerd worden... of in de stapmolen.. Ik weet het niet hoor (Ik wil hier ook niemand beschuldigen of aanvallen hoor...)

Omgekeerd, de paarden staan nu thuis, maar ik moet wel zelf de verzorging doen (uiteraard niet tegen mn zin), maar het rijden komt er dan nog eens extra bij. En als je dan geen bak, geen zin, of slecht en donker weer hebt, ga je mss al sneller afhaken. Als jullie begrijpen wat ik bedoel. Maar misschien zijn ze wel gelukkiger, ook al geef ik hen niet altijd voldoende aandacht..

Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad meer reacties verwacht in de zin van 'ja, nou, begin dan niet aan een paard', maar blijkbaar zijn er nog meer mensen zoals ik. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:38

Bermudaa, checkt die vriendin jouw paarden dan wel?

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:40

Sees schreef:
Bermudaa, checkt die vriendin jouw paarden dan wel?

Ja, de paarden worden 3x per dag gevoerd.. ze hebben onbeperkt ruwvoer.. Zij is ongeveer wel 3 uur per dag te vinden bij die paarden. Ook andere eigenaren komen daar vaak, dus mensen zien ze zat. :+
Ze kijken altijd goed naar mn paarden, mocht er iets zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:41

TS, als je je paarden iedere dag ziet (en het dus opmerkt als ze iets mankeren), ze hebben genoeg ruwvoer, 'weide'gang, toegang tot schoon drinkwater en soortgenoten dan hebben ze een prachtig leven ;). Dan zou ik me idd niet druk maken om de training.

Listinglistje, dat is idd het voordeel van volpension ;). Ik heb ook jaren volpension gestaan maar omdat ik vond dat mijn paard te weinig buiten kwam, sta ik nu 24h/7 en dat brengt weer hele andere dingen met zich mee ;)

Bermudaa, nou helemaal goed toch?

Anoniem

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:50

Ik sta volpension en ben de enige pensionklant.
Mijn ene paard heeft mok, de ene dag smeer ik en de andere dag de pensionhoudster. Ook geeft mijn pensionhoudster supplementen door het voer. Ik kom zelf om de dag, soms zit er ook 2 dagen tussen. Paarden worden binnen en buiten gezet, de ander heeft een inloopstal met grote paddock, maar ook hij word als het kan in de winter in het land gezet.
De paarden worden 4 a 5 maal daags gevoerd en zowel ik als de pensionhouder kennen alle 4 paarden goed en weten ook als er wat aan scheelt. Eventuele extra pensionpaarden worden goed in de gaten gehouden. Als mijn pensionhouder merkt dat er iets loos is, belt ze. Ze voert in de avond rond 23 uur de laatste ronde en mocht we dan wat zijn wordt da en ik gebeld, ligt aan de nood van de situatie.
Het ligt er maar net aan hoe je je paarden hebt staan. Bij ons is er dus minimaal 5 maal daags iemand bij ze op stal en dit zijn alleen de voerbeurten, binnen en buiten zetten komt er nog bij en eventuele borstelbeurten, welke we in de winter eigenlijk weinig aan doen.

Als mijn paard 24/7 in de wei stond waar verder geen controle is, dan zou ik elke dag gaan, ongeacht weer.
Als mijn paard 24/7 in een box zou staan en van mij afhankelijk is, voor tijd buiten de box, dan ging ik elke dag.
Wordt mijn paard te heet als ik niet dagelijks rijd of onrustig op stal, dan ga ik elke dag.

Maar dat heb ik allemaal niet, ik heb een paard aangeschaft die wat beweging onder de man niet veel vraagt. Dat is een tinker geworden. Ik heb nog een oude dame van 25. Maw, ik heb de paarden en stalling aangepast op mijn situatie en welke dan het beste voor hen is.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:52

Ik hoop dat je je inmiddels niet meer schuldig voelt Fleur1984! Volgens mij doe je het prima. En over 22 dagen worden de dagen weer langer en gaan we weer de goede kant op! Nog een paar maanden en je geniet weer heerlijk van je paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:14

Sees schreef:
Er moet me wel iets van het hart, het verbaast me wel enorm hoeveel mensen een paard hebben en er 'vrijwillig' niets tot weinig mee doen :o.

Ik ben het met je eens wat toezicht en verzorging betreft hoor. Maar als dat geregeld is (of je het nou zelf doet, of iemand anders laat doen) moet iedereen toch zelf weten wat hij/zij met zijn paard doet? :)
Ik doe -vrijwillig- altijd weinig, het hele jaar door. Tenminste, weinig naar maatstaven wat bv. rijden/trainen betreft. Simpelweg omdat ik mijn paard nooit heb gekocht met de intentie om dat te doen. ;) Ik neem alle verantwoordelijkheid voor haar, maar voor mij is het vaak al voldoende om naar haar toe te gaan, een stukje te wandelen of even te kroelen, of als het lekker weer is een boekje te lezen in haar gezelschap. Dat is voor mij ontspanning en zelfs een soort therapie. Zij blij, ik blij, daar gaat het me om. :)

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:28

ik heb ook last van schuldgevoel, aangezien ik nu niet echt lekker in mijn vel zit rij ik weinig maar ze wordt wel verzorgd of komt los, het is alleen zo dat als ik er nu met een rot gevoel op ga zitten het helemaal doorwerkt op haar en ik daar beter niet aan kan beginnen, dus ik heb even een pauze ingelast.

en ik volg dit even ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:34

Ik gaf mijn paard elke zomer 1 of 2 maanden vakantie (en mezelf dus ook), heb niet gemerkt dat ie daar onder leed hoor :D
Je paard krijgt eten en drinken en staat buiten, misschien zou je het voer over de wei kunnen verdelen zodat ze iets meer moeten 'zoeken'.
In de natuur wordt een paard ook niet door de mens vermaakt, het is eerder dat wij dat invullen en denken dat het nodig is.
Ik denk zelf dat een paard dat 23/7 op stal staat en er een uurtje uit mag om te rijden en misschien nog een half uur gepoetst wordt, het minder prettig heeft dan jouw paard!!
Ga zelf eens een dag op een WC zitten denk ik altijd: saai hoor en klein......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:15

Je kan beter jezelf eens na vragen waarom je ooit aan een paard begonnen bent!?
Dit was denk ik niet om het maar in een stal, wei of paddock te laten staan want dan had je beter een paar goudvissen kunnen kopen!

Paarden de ganse dag in een blubber wei/paddock laten staan (ach, kunnen ze lekker paard zijn toch!?) daar hebben die beesten toch ook geen reet aan??
Zou je zelf ook niet echt fantastisch vinden denk ik!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:20

rapido schreef:
Dit was denk ik niet om het maar in een stal, wei of paddock te laten staan want dan had je beter een paar goudvissen kunnen kopen!

Paarden de ganse dag in een blubber wei/paddock laten staan (ach, kunnen ze lekker paard zijn toch!?) daar hebben die beesten toch ook geen reet aan??

Ja het wordt steeds mooier jij maakt ervan dat het een blubber wei/paddock dat heeft toch niemand gezegd(niet dat ik gelezen heb dan)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:25

dan moet je toch even goed de begin post lezen ;)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:25

TS heeft het over een 'wei achter het huis' waar volgens mij niets mis mee is ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:28

rapido schreef:
dan moet je toch even goed de begin post lezen ;)

Er staat een modderige paddock maar er staat ook dat ze in de wei staan achter het huis er staat toch niet dat ze 24/7 in de modder geparkeerd staan.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:29

Ik heb niet de hele discussie gelezen, want Bokt kennende loopt het toch maar in een vicieuze cirkel.

Wil alleen aan de TS mededelen dat ze echt niet de enige is die niet zoveel met haar paarden bezig is. Ik heb thuis 3 paarden staan, mooie kleine kudde. Deze paardjes staan 24/7 buiten, krijgen vrijwel onbeperkt ruwvoer (en de rest wordt aangevuld met het gras wat er nog staat en winterpeen) en hebben een lekker groot gebied om in te lopen.
Ik doe eigenlijk niet zoveel met deze paarden. Ik woon zelf op kamers, en mijn vader komt er eens in de 2 dagen om de beestjes een nieuw stuk gras erbij te geven. De paarden worden elke dag gecotroleerd door de boer bij wie ze staan.
Af en toe als ik zin heb om te rijden (eens in de 2 weken misschien?) pak ik ze eruit en rij met ze. Niet te lang natuurlijk, want als ze niet intensief gereden worden hebben ze natuurlijk geen goede conditie. Heb dan wel het geluk dat deze paardjes heerlijk braaf zijn. Verder pak ik ze wel ongeveer 2 keer per week eruit om ze lekker te borstelen en er een ommetje mee te lopen. Het jongste, oningereden paardje loop ik wat vaker mee.
Volgens mij hebben mijn paarden een heerlijk leven! Veel ruimte, eten en weidemaatjes. Ze vermaken zich prima :) Dit is toch 100% natuurlijk? Veel paarden zouden hiervan dromen!

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:31

rapido schreef:

Wat is dit voor een trieste reactie. J*zus :D :D

Wat een mens misschien niet fantastisch vind, dat vind een paard wel. Mensen en paarden kun je NIET met elkaar vergelijken? waarom doe je dat eigenlijk? beetje dom he? :D

Maar goed.. die paarden hebben dus een vriendje, hebben alle ruimte en voldoende te eten en schuilgelegenheid. HEERLIJK! voor die paarden. De meeste paarden in nederland staan 23/7 binnen.. worden dan een uurtje gereden of gelongeerd en opgetut. Die paarden zullen écht gelukkig zijn. :')

Een paard heeft liever zijn vrijheid, punt.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:36

Er zijn mischien wel mensen die een paard uitsluitend hebben voor het rijden. Naar stal, zadel erop, uur trainen en weer naar huis. In de weekenden wedstrijd. Dan kan je het je wellicht moeilijk voorstellen dat je ook van je paarden kan genieten als je (een periode) weinig of niet rijdt.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:38

Dus gaan ze hier maar verkondigen aan TS dat ze beter geen paarden had moeten nemen. :') Damn.. die mensen moeten zelf niet aan paarden beginnen, want dat weet je zó ontzettend weinig over paarden..

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:38

rapido schreef:

Hoe heb jij je paarden dan?
Wat ik uit dit topic heb geleerd is dat het 'ideale paradijs' voor een paard niet bestaat. Het ene paard heeft misschien wat meer geluk als een ander. Maar wat echt ideaal is voor een paard, dat kan niemand ze bieden denk ik. Je kan natuurlijk wel zo veel mogelijk je best doen en daar schiet ik momenteel een beetje te kort in. (volgens jou dus helemaal te kort)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:38

rapido schreef:

ach mensen willen graag lezen wat ze zelf willen lezen :Z

En dan zich ook nog willen inbeelden in het denkvermogen/gedachtegang van een paard....ik zou zeggen niet doen :Y)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:41

Mijn pony's gaan elke dag lekker los, ik doe ondertussen de stal.. Haal desnoods nog een borstel eroverheen maar ik rijd echt niet dagelijks. Daar hebben zij en ik helemaal geen behoefte aan. De ene pony is zowiezo te klein, de andere is een E-pony ruin. Als ik rijd dan ga ik 9 van de 10x naar buiten, en dat is hooguit 3x in de week. Ik zie er het nut niet meer van in om mijn ruin 6 of 7 dagen in de week in het zweet te rijden, wat mij tevens bloed zweet en tranen kost omdat het niet de fijnste is om te rijden, terwijl hij wél heel erg zijn best doet als hij maar heel af en toe aan het werk moet er verder lekker vrij heeft of een buitenritje maakt.. Prima toch. Voor mij hoeft het rijden niet. Voor hem ook niet.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:44

Sorry, maar ik vind dat als je een paard/pony heb dat je zelf moet zorgen dat je gewoon genoeg tijd hebt. Ik kan het mezelf echt niet aan doen om mijn paarden zo te behandelen.. Een paard hoort gewoon dagelijks in mensen handen te zijn. Dus allebei horen ze gepoetst te zijn en hun aandacht te krijgen.. Waarom zoek je niet een verzorg(ster)?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:46

MilleniumK schreef:
Sorry, maar ik vind dat als je een paard/pony heb dat je zelf moet zorgen dat je gewoon genoeg tijd hebt. Ik kan het mezelf echt niet aan doen om mijn paarden zo te behandelen.. Een paard hoort gewoon dagelijks in mensen handen te zijn. Dus allebei horen ze gepoetst te zijn en hun aandacht te krijgen.. Waarom zoek je niet een verzorg(ster)?

Oh ja? Denk je? }:0 Waarom dan.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 30-11-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt