Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 23:57

Mercedes1969 schreef:
:D Niet mee eens!!!!
Paarden en ponies waar gewoon mee getraint wordt , horen nu met dit weer
niet 24/7 in het land te staan.
Een deken is GEEN overbodige luxe hoor ,en ze gaan er met dit weer
absoluut niet onder zweten hoor ,ook niet naar het rijden.
De rest waar dus niet opgereden wordt,geen probleem buiten of ze het leuk vinden
met dit weer is maar de vraag !!!

Gelukkig staan er nu niet veel stakkers meer 24/7 buiten!!!

een stal van een paar meter bij een paar meter is beter voor een dier dat van nature veel beweegd begrijp ik? Waarom?

Een paard hoort zolang mogelijk lekker op t land te lopen. Een paard hoort te kunnen bewegen en vooral niet grotendeels van de dag opgesloen te worden :n Maar daar gaat dit topic helemaal niet over

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 00:52

Mercedes1969 schreef:
De rest waar dus niet opgereden wordt,geen probleem buiten of ze het leuk vinden

Ja stel dat ze smelten met dit weer dat zou wat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:08

Tigra_ schreef:
Mercedes1969 schreef:

Ja stel dat ze smelten met dit weer dat zou wat zijn.

:')

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:14

ooohh dat is is het :)* ik dacht al dat mijn paarden de laatste tijd gekrompen waren maar ze smelten dus _O-

effe een opbiechting :o wat ben ik dan een dierenbeul ~~}> mijn twee tinkers lopen hun hele leven lang al 24/7 buiten en zijn nog nooit ziek geweest :)*
dus zo slecht hebben ze het buiten *D

vaa

Re: Gezeur omdat pony geen deken heeft? zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:21

ik neem aan dat jij je pony het beste kent, en zelf dus ook weet of jou paard echt een deken nodig heeft.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:43

Ik denk dat er toch wel verschil zit tussen tinkers, fjorden of andere paarden. Bij het paard wat nu sinds kort een deken op heeft, is geen verschil te zien tussen zomer en wintervacht. Daarbij staan ze hier overdag onbeschut in de buitenbak. Als zij dus staat te rillen (met de wind van vorige week zelfs op stal) dan lijkt me een dek niet overbodig. Haar moeder heeft net zo'n dunne vacht en die laat ik ook zo lang mogelijk zonder lopen zodat ze toch iets van wintervacht ontwikkeld. Pas daarna krijgt ze een dek. Ze heeft echter 1 dochter die van een ponyhengst afstamt en dat is nu bijna een ijslander. Die hoeft dus echt geen dek want die heeft haar genoeg om te kunnen isoleren.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:13

tuurlijk zit er verschil in het ras en per paard
maar vond de reaktie van mercedes1969 echt 8)7 daarom reageerde ik wat flauw :o
mijn tinker heeft geen deken nodig voor de koud die kan zich heel goed zelf warm houden
maar ik rijd binnen wedstrijden en hij krijgt anders zo'n dikke berevacht dat hij het binnen snikheet heeft dus om een dikke vacht tegen te gaan heeft hij een deken op
vanaf 1 okt had hij een fleece gevoerde regendeken op en hij zit super glad in zijn vacht
hij staat hij sinds van de week met 250 gram omdat zijn vacht dikker weer werd
mijn andere tinker staat gewoon bloot in de wei die komt nooit binnen dus die red het makkelijk met haar eigen isolatievelletje *D
maar jij kent jou paardje het beste als jij het idee hebt dat zij het koud heeft zou ik haar een deken op leggen
verder vind ik dekens vaak meer voor het baasje zijn idee
je moet denken voor jou paard en heeft die het koud dan deken op
normaal gesproken kan een paard gewoon zonder deken zijn vacht kan dat heel goed zelf regelen

maar om nu antwoord te geven op de TS Livanna
nee ik zou haar geen deken op leggen ze doet het duidelijk goed zonder deken dus waarom zou je een deken opleggen alleen omdat andere dat zeggen
nee hoor lekker bloot laten staan ze red zich zo te horen prima zonder deken +:)+

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:40

Tja, sommigen reageren heel raar. Het is net als met ijzers, liever zonder mits... Gewoon blijven nadenken, kijken naar het paard en niet omdat de hele stal met dek staat dan ook een dek omdoen. Veel paarden worden letterlijk in de watten gelegd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:04

Cinnepin schreef:
Waratje schreef:
Tuurlijk zijn er zat mensen die niet correct omgaan met dekens, maar net zo goed zijn er ook mensen die niet correct omgaan met geen dekens.
Paarden in de natuur hebben geen dekens op, maar zijn ook niet beperkt tot een weilandje in een natte polder (inderdaad, Oostvaardersplassen zie ik niet als natuur :P ). Hier in Nederland horen helemaal geen paarden in het wild, het klimaat en de ondergrond deugt daar helemaal niet voor. Wij kiezen ervoor om hier paarden te houden, dan is het dus ook onze verantwoordelijkheid om de paarden daarin zo goed mogelijk te laten functioneren.
Mensen worden geboren zonder kleren en als je ze hier in Nederland zonder kleren zou laten, krijgen ze de kans niet eens om een behaard lichaam te krijgen. Geloof me, die baby's zijn dood voordat ze voldoende haar hebben gekweekt. Dus "paarden zijn niet geboren met een deken, DUS een deken hoort er niet op" is een ongegronde mening van een simpele ziel die niet doordenkt.

ik vind dat jij erg persoonlijke aanvallen geeft ( zoals simpele ziel etc ) en dat vind ik erg kinderachtig dus besloen de discussie met jou niet verder te voeren. Leer eerst eens volwassen reageren ;)

Wie de schoen past....... Worden de argumenten soms te moeilijk te weerleggen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:16

Mercedes1969 schreef:

Mag ik je uitnodigen om eens naar mijn enorm relaxte buitenpaard te komen kijken? Die voelt zich prima met ijskoud weer. Zelfs afgelopen woensdag liep ik thuis te stressen, vanwege die ijzige wind, maar toen ik bij de paarden kwam, liepen zij heel relaxt door de sneeuw, hoor, niets aan de hand. :D
Terwijl ik stond te bevriezen, ondanks lagen truien, sokken, dikke winterjas en thermoboots. :+
Het verschil is dat ik een mens ben en een gezond paard er toch echt totaal anders in staat. Blijkbaar. Keer op keer heb ik dat gezien en ik heb al zo'n kleine 40 jaar buitenpaarden meegemaakt. Jij????

Maak je je ook druk over de herten buiten? Die hebben wij ook lopen op het land en die hebben nog het probleem dat ze nauwelijks eten kunnen vinden (en daarom komen ze steeds meer de kant van de mens op bij ons). Die van ons hebben hooi zat, hoor. Ik heb meer te doen met sommige dieren in de natuur, die amper voedsel kunnen vinden door het ijs en de sneeuw. Goed doorvoerde paarden met dikke teddyvachtjes zijn echt geen stakkers buiten, hoor. Je denkt te menselijk. ;)

Dus ach...... je bent van harte welkom om bij mijn stakker en zijn kuddegenootjes te komen kijken. ;)

PS: TS, je doet het prima zo en laat ze op de manege maar lekker kletsen, hoor. Gewoon goed kijken naar je paard en als 'ie gezond is, vacht heeft en goed te eten krijgt (ruwvoer) is er niets aan de hand, hoor. :)

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:23

Waratje schreef:
Cinnepin schreef:
k kijk dus ook naar het paard. En ik weet zeker dat het zonder deken allemaal veel beter funcioneert. Anders waren ze wel met een deken op geboren he?

Tuurlijk meid, daarom worden wij ook met kleren aan geboren. :roll:
Heel veel paarden kunnen best goed functioneren zonder deken, dat klopt, maar er zijn er ook genoeg die dat niet kunnen. Daarnaast worden veel paarden gehouden door mensen die hobby hebben aan wat intensiever rijden dan de vacht van hun paard toelaat. Daar kun je vanalles van vinden, maar dat is gewoon de praktijk. Het bestaansrecht van die paarden is de lol die de baas aan het rijden beleeft en het is terecht dat de baas dan maatregelen neemt om dit voor het paard ook mogelijk te maken.

Een paard word toch ook met kleren geboren? ik weet niet hoor maar zijn Vacht is zijn kleding ;)
wij worden Naakt geboren dus hebben wij een deken, jas, broek, schoenen, sokken,trui en weet ik veel wat nodig....

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:28

Mercedes1969 schreef:

Pardon? mee je dit nu echt?
Hoe denk je dat een paard in het wild leeft....
Heb je wel eens gekeken hoe vaak een paard die 24/7 buiten staat in zijn schuilstal staat?
Nou ik kan je vertellen dat valt heel vies tegen! ze staan alleen in hun stal tegen de zon... en niet tegen regen of wind of sneeuw, dus hoezo stakkers?
Hou je paard lekker natuur, als je paard zwet door zijn vacht dan stap je hem wat langer uit..... ik zi ehet probleem daar niet van (al heb ik wel een heel makkelijk droog rijdend paardje)
Ik vind jou tekst heel schokkend, echt waar...

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:31

die van mij staan vanaf 08.00 tot 20.30 soms langer buiten (mits het erg slecht weer is iki wil ze minstens 5 à 6 uur per dag buiten hebben) zonder deken en ze geven ernog niet om ook als die van mij een hele dag op stal moeten nou dan zijn ze niet te harden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:33

Mercedes1969 schreef:

Mijn stakkers lopen nog steeds 24/7 buiten.
De stakkers van mijn buren ook.
De stakkers van mijn vriend een eindje verderop ook.
En als ik in de buurt een wandeling maak, zie ik dat er overal nog stakkers buiten lopen.
:+

Ik denk dat al die stakkers die lekker met elkaar buiten lopen, met hun snoeten in de sneeuw lopen te wroeten, lekker rondscharrelen, een sprintje kunnen trekken, volop hooi tot hun beschikking hebben en niet gehinderd worden door een winterdeken, het beter voor elkaar hebben dan die stakkers die in hun hokje opgesloten staan (met ook nog een dikke zware deken op).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:43

Cinnepin schreef:
Mercedes1969 schreef:

een stal van een paar meter bij een paar meter is beter voor een dier dat van nature veel beweegd begrijp ik? Waarom?

Een paard hoort zolang mogelijk lekker op t land te lopen. Een paard hoort te kunnen bewegen en vooral niet grotendeels van de dag opgesloen te worden :n Maar daar gaat dit topic helemaal niet over

mee eens! Vind het al erg genoeg dat mijn paard nu op stal moet wegens gebrek aan geschikte weide :=

Zolang je een goede schuilstal hebt en het dier goed bijgevoerd wordt, kan ie prima buiten blijven :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:27

Dilan1993 schreef:
Zolang je een goede schuilstal hebt en het dier goed bijgevoerd wordt, kan ie prima buiten blijven :j

Onze beide dames zouden het best met je eens zijn (ook de wpn-er), net als dat de welsh cob die we hadden het uitstekend doet onder die omstandigheden, maar ons watjespaard is het daar dan weer zeker niet mee eens. Die vindt 24/7 buiten in de zomer al ernstig ongewenst, laat staan onder huidige omstandigheden. En ja, die heeft nu ook nog een deken op......
De dames vinden het trouwens ook niet erg dat ze 's nachts op stal staan, is ook best prettig, als je overdag maar voldoende naar buiten kunt (8 tot 10 uur).

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:55

mijn paard heeft nu ook een deken op als ie op stal staat hoor, die is nooit gewent om veel buiten te staan geloof ik. Heeft ook nog steeds een dunne vacht. Die is dan ook zo'n tutje dat als er een spatje regen valt, hij meteen onder een afdak oid gaat staan :P

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:15

je paard is gewoon een wild dier. hebben ze een goede wintervacht dan is het prima.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:34

loisbr96 schreef:
je paard is gewoon een wild dier. hebben ze een goede wintervacht dan is het prima.

precies :D

Silver88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:37

Yep als je de vacht laat groeien kunnen ze gewoon zonder deken staan

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:36

:( Even voor iedereen die zo panisch op mijn berichtje reageerde !!!!

Ik dacht dat jullie fanatieke wedstrijdruiters waren ,heb mijn vergist }>

Wij hebben hoog geklasseerde wedstrijdpaarden en pony's , en die laat je
echt niet 24/7 buiten lopen hoor.
Stel je voor kom je de ZZ licht ring in met je overbehaarde paard ,welke niet in
topconditie kan zijn omdat hij/zij al veel energie moet verbruiken om zijn/haar
lichaam op temperatuur tehouden ,ha ha
laat me niet lachen zeg :(
Buitenritjes maken en lichte trainingen zal wel geen kwaad kunnen en ze dan
weer de kou in de gooien..........

Ze komen in bij ons met zulke weersomstandigheden 3× per dag uit de
box voor beweging/dollen en de training.

En inderdaad heb het ook tedoen met de "wilde dieren" in extreme winters.
Hebben zelf herten in ons bos en die voer ik ook bij , of is dat ook ten strengste verboden :D

:D :D :D :D

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:43

hmm wat ik me dan afvraag mercedes heb jij de openingspost dan wel gelezen
ik lees daar niet dat ts een fanatieke wedstrijdruiter is
dus waarom neem jij dat meteen aan dan ?
niet iedereen rijd de zelfde discipline als jezelf

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 00:53

Mercedes, dat is ook een keuze om in de winter door te blijven trainen en rijden in een zwaardere klasse.
Je zou je paard ook met vorstverlet kunnen doen.....

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:00

tinkert_tje schreef:
hmm wat ik me dan afvraag mercedes heb jij de openingspost dan wel gelezen
ik lees daar niet dat ts een fanatieke wedstrijdruiter is
dus waarom neem jij dat meteen aan dan ?
niet iedereen rijd de zelfde discipline als jezelf

Jazeker heb ik deze gelezen ;)
Maar er reageerde ook mensen welke naar hun "training" de paarden
echt totaal bezweet waren ,wat zijn die dan aan het doen in vredesnaam.
Maar dan kom je toch weer bij de conditie uit.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:04

annebe schreef:
Mercedes, dat is ook een keuze om in de winter door te blijven trainen en rijden in een zwaardere klasse.
Je zou je paard ook met vorstverlet kunnen doen.....

Komt niet aan de orde bij ons.
En dan zou je ze eerst compleet moeten aftrainen voor je ze
met vorstverlet zet en als je daar mee klaar bent is het
weer warmer en kun je opnieuw met je training beginnen , want
goed getrainde dieren zet je niet zomaar stil .
Paardjes en pony's staan lekker geschoren opstal ,zo kunnen ze
optimaal presteren zonder dat ze last hebben van hun behaarde
lichaam.