Nog even en het vriest weer. oplossing bevroren water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Re: Nog even en het vriest weer. oplossing bevroren water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:05

Goudvissen gaat zeker wel werken, heb het eens bij koeien zien doen, zeker als het in een stal gebeurd werkt het goed, durf het niet te zeggen als het echt op een weide is op de koude grond, maar in de stal met wat stro rondom zeker weten. Wel méér als 1 uiteraard, en als het kan wel wat groter als de gemiddelde goudvis, beetje meer van het formaat vijvervis zeg maar. Bijkomend voordeel is dat ze het water reinigen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:13

Voor iedereen goudvissen in waterbakken gaat gooien, voor een vijver geldt dat die minimaal een meter diep moet zijn wil een goudvis overleven. Als je ze in een tonnetje gooit van 100 liter die van boven tot onder bevriest helpt het niet en legt de vis ook het loodje. Ik vind het sowiezo geen geschikte manier van vissen houden, en de overgang van binnen water naar water rond het vriespunt buiten lijkt mij ook dodelijk.

Overigens hebben boeren in stallen de vissen in de waterbak voor het schoonhouden (etensresten/muggenlarven) en niet tegen de vorst. Koeienboeren hebben nagenoeg altijd een rondpompsysteem op de waterleiding voor de koeien.

Zidore: dergelijke pompjes zijn bedoeld voor gebruik binnenshuis en moeten dus droge en warme lucht aanzuigen, zoals hierboven aangegeven bloedlink om bij paarden buiten te gebruiken!
De vijverpompen geschikt voor buiten zoals die van Ubbink/Velda zijn al snel boven de 100 euro. Maar die geven wel veel meer bubbels en werken dus echt goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:41

dan krijg je vissticks _O-

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:47

Zidore schreef:
ja en dan gaat dat water 10 meter lang mee door dat hele kleine slangetej en dan worden je paarden allemaal geroosterd.... sorry hoor, maar ik vind het echt onzin

Afbeelding als je je drinkbak of oude badkuip half onder de omheining zet (zoals dit plaatje) en je stopt het slangetje aan deze kant, dan kunnen je dieren er iig niet bij!

reken maar dat dat water 10 meter door dat slangetje kan! en reken maar dat slechts een beetje van dat water voor een flinke stroomschok kan zorgen!
prima dat jij je paarden dit soort risico's aandoet,maar zou voor andere bokkers toch ten zwaarste aanraden om de gebruiks aanwijzing van deze apparaten af te lezen, waar gewoon netjes op vermeld staat welke risico's dit soort materiaal met zich meebrengt.
NIET door mij verzonnen,maar gewoon vanuit de fabrikanten getest, en dus geen 'onzin"
het feit dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt, en jij je paarden schijnbaar zo makkelijk aan onnodige risico's zet.. ai.. niet mijn ding :n
er bestaan maatregelingen voor deze problemen binnen de paardenwereld die wel geschikt zijn..
gebruik die, en ga alsjeblieft niet allerlei aquarium/vijver attributen omknutselen tot oplossingen omdat je schijnbaar niet teveel wil betalen of met water wenst te slepen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 01:58

[***] schreef:
Zidore: dergelijke pompjes zijn bedoeld voor gebruik binnenshuis en moeten dus droge en warme lucht aanzuigen, zoals hierboven aangegeven bloedlink om bij paarden buiten te gebruiken!
De vijverpompen geschikt voor buiten zoals die van Ubbink/Velda zijn al snel boven de 100 euro. Maar die geven wel veel meer bubbels en werken dus echt goed.

lowara, waar komt dat water dan vandaan?? je pomp hangt droog binnen en je water is 10 meter verder???

toch vind ik jullie reactie zwaar overtrokken.. maar goed, typisch hollands misschien?? ik heb ook niet gezegd dat je ze buitenshuis moet gebruiken janne, je hangt het pompje in je schuur/huis/bijkeuken/stal waar je wel electriciteit hebt en waar het droog is en 10 meter verder is je drinkbak.

ik ben wel benieuwd naar die vissen, volgens mij bevriest het dan ook gewoon, net als bij onze vijver (die bevroor ook elk jaar tot dit jaar met het pompje)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 13:51

dat water komt van diezelfde rubberen slang waar lucht doorheen gaat.
deze slang hang je namelijk in het water,of zit vast aan zo'n steentje/vierkantje waar de lucht doorheen blaast.
bij problemen met het hoofd apparaat ( die braaf weg van het water staat) kan er een zogenoemde
"terugslag" plaatsvinden, waardoor het water dus door die luchtslang richting je apparaat gaat.

en weet niet welke jij op het oog had,maar elke variant die ik ken/heb gehad, moet je het apparaat lager zetten dan de slang.
hierdoor loop je dus ook risico dat mocht je apparaat om wat voor reden dus uitvallen, je kans hebt dat doordat deze lager staat dan je slang/waterpeil, het water er uit zichzelf heenstroomt omdat de lucht toevoer deze niet tegenhoudt.
deze 2de optie is trouwens niet extreem groot qua risico dat dit gaat gebeuren, maar is wel iets wat KAN gebeuren, en waardoor je nog altijd een apparaat hebt die vast zit aan een stroomnetwerk en nat wordt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:42

Amalarab schreef:
Ik heb een bord aan het hek hangen met een hamer aan een touwtje met de vraag of mensen die langslopen een wak willen slaan, eronder: Bvd en dan de namen van de pony's...het werkt!!
Er zijn lopen veel mensen met de hond langs die graag even helpen!
Ik kom ook 1x daags om het water aan te vullen en te checken maar merk meteen dat de ze geen dorst meer hebben.

Safiera, hou je een emmer onder hun neus en drinken ze dan nóg niet dan verwacht ik dat ze op de een of andere manier toch aan vocht komen.
Hier zit ook wel regelmatid een neusvormig gat in het ijs.

Dat is ook best een geniaal plan van je! Alleen komen er bij mij geen wandelaars langs. (ook wel gelukkig, je weet maar nooit wat ze je pony voeren)

Ik heb de pony's na het waterverversen er naar toe geleid, maar ze hadden geen interesse. Misschien eten ze wel veel sneeuw?