hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:15

binky schreef:
Dat is ook een goed idee,ben alleen bang dat de manden niet lang meegaan heb ze net gevuld voor morgenochtend {kan ook niet veel in het is echt om ze naast hun berg hooi in de schuilstal bezig te houden}en zag dat er bij 1 mand al twee gaatjes naar elkaar toegescheurd waren :o Kan natuurlijk ook door het slingeren komen want ik heb ze echt alle kanten op zien gaan :D
Zal morgen middag is kijken hoe het hangt als ik ze aan beide zijde aan het hek bevestig.
Ach voor 1,79 wil je wel eens wat uit proberen he :+

Kan je niet twee gaatjes boren in de onderkant, en daar een touw doorheen trekken en dan die aan de onderkant van het hek vastmaken?
Dan kunnen ze hem niet meer over het hek heen slingeren, alleen nog een beetje heen en weer bewegen.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:40

Buckje schreef:
Hartog voerbox! :+:

Kun je daar ook gwn hooi mee voeren?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:03

Tancreda4 schreef:
Vind het wel mooi te zien fotos waar ze met zn allen uit 1 bak eten. Dat kan ik hier echt niet voor elkaar krijgen, mijn merrie laat dat niet toe. Wij hebben een badkuip staan, en als zij helemaal aan het eind staat is het voor mijn shetje mogelijk af en toe ene hap te jatten, maar dat is wel een hele opgave.

Dat was bij ons ook een probleem hoor! We hadden eerst een net hangen van 2,40m lang en dan ging de ruin er schuin voor staan. Toen heb ik als snelle oplossing één draadje van 1,5m opgehangen dwars op het net (dus zo: T) en dat hielp heel goed. We vonden het net alleen nog te veel morsen en zijn toen wat anders gaan bedenken. In eerste instantie hebben we toen dus het hooihuisje gemaakt en dan zo dat het huisje van 3 kanten te benaderen is. Mocht dit niet werken, was het plan om op de zijkanten tegenover elkaar roosters te plaatsen en de bovenkant dicht te maken. Paard kan nooit zo snel heen en weer rennen dat de ander geen eten kan pakken.

butengeweun

Re: hoe voer jij ruwvoer ......... hooinet /ruif / bak.......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:06

ik heb een houten bak. En een hooinet hangen.

Je kan voor de KWPN en Shetlander een apparte bak maken. Draadje spannen rondom de bak voor de kleine dan kan je ook goed zien welke wat eet en heeft ieder rust.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:39

Ik heb ook zo'n wasmand gekocht, maar onze pony's doen er helaas niks mee. Behalve dat hij de tweede dag op de grond lag :?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:13

momo_lover schreef:
Je kan voor de KWPN en Shetlander een apparte bak maken. Draadje spannen rondom de bak voor de kleine dan kan je ook goed zien welke wat eet en heeft ieder rust.

Da's ook een goede oplossing!
GEwoon de bak voor de shet in een hoek en alleen het hoogste koord of lint schuin over de hoek spannen zodat de shet er onderdoor kan om te eten en de bak voor de paarden zo hoog maken dat de shet er niet met de hals overheen kan om uit de bak te eten...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:29

Ik heb een hooinet in de boom gehangen, gemaakt van een aanhangernet van de Welkoop.
Daarnaast staat een kuilpak waar ze vanaf kunnen eten.
Zo zijn er 2 voerplaatsen.
Ik kwam op het idee vh hooinet door Bokt, een goede tip!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:05

hoe gaat het met deze manden binky? leven ze nog??
binky schreef:
Zidore schreef:
zouden we niet een mooie hooibak van dit ding kunnen maken? zag dit eergisteren bij de action in de aanbieding en zou dat kunnen?? [img]http://www.action.nl/data/nl/bin/offers/9ca940f2-fd2b-481e-90c3-de2103618f95_l.jpg] Flexibel
Tas of
Wasmand
ca. 40 cm.

prijs per stuk

1,79
Elders € 3,95

Ik voer altijd op de grond in de inloopstal maar voor 1,79 vind ik het wel leuk om mijn pony's eens lang bezig te zien met hun hooi.
Blijven ze lekker warm want ze zijn goed bezig :P
Het hangt nu nog wat slordig aan het hek met touwtjes enz maar daar ga ik nog even wat op verzinnen.

Afbeelding
ieder een eigen mand
Afbeelding

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 01:20

wat creatief zijn sommige mensen zeg :D . Er zitten leuke dingen bij. Vorig jaar hadden wij ook een soort vierkante hooiruif op de grond staan in het land(4 paarden, staan s'nachts binnen), maar dat gaf altijd zo'n ruzie |( . Nu maak ik maar verschillende hoopjes in het land, zodat ze ieder voor zich kunnen eten. Gelukkig poepen ze er niet of weinig in. Hebben jullie paarden geen last van elkaar wegjagen etc??????

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 02:59

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 07:18

Ik heb 3 hooinetten, met ruime mazen. En twee ruifjes op stal. Ik vul die allemaal smorgens, hoef dan maar 1 keer per 24 uur hooi te vullen! Ideaal hoor!!

Ik hang de netten horizontaal op, zodat er geen hoefjes in kunnen raken. In de stallen staan de ruifjes op de grond, in de hoek, dus eten ze als het ware vanaf de grond.

Morsen vanuit de netten is er niet bij, wel vanuit de ruifjes, ze strooien zichzelf goed op, dus ik doe daar maar 1 plakje in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:56

santos schreef:
wat creatief zijn sommige mensen zeg :D . Er zitten leuke dingen bij. Vorig jaar hadden wij ook een soort vierkante hooiruif op de grond staan in het land(4 paarden, staan s'nachts binnen), maar dat gaf altijd zo'n ruzie |( . Nu maak ik maar verschillende hoopjes in het land, zodat ze ieder voor zich kunnen eten. Gelukkig poepen ze er niet of weinig in. Hebben jullie paarden geen last van elkaar wegjagen etc??????

Ja, hier ook. Ik had zo'n mooie littlebit tas gekocht, maar had beter 2 kunnen kopen. Had ik ook wel kunnen weten..... nu is het alleen mijn merrie die eruit aan het eten is. En idd dus ook hier gewoon verschillende hoopjes. Ik maak er 4 of 5, ze zijn met zn 3en. Anders blijven ze echt constant rond lopen. Opzich wel goed voro de beweging :)) Maar hebben ze niet echt rust. Mijn merrie deelt sowieso niet, de zwarte & mijn shet kunnen in een goede bui wel van 1 hoopje eten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:51

Zo doen wij het:

Afbeelding

Er kan een hele baal hooi in een keer in.

Metselkuipen, mandjes, houten constructies zouden het hier niet overleven. Dit heb ik zo al 2 jaar, gaat heel goed.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:56

Ik ben ook nog opzoek naar een iets! Gaat om een constructie in stal. Paard staat zonder ijzers, moet makkelijk te openen zijn.

Ik vond het idee met die mandjes wel erg handig! Hoe goed werkt dat? Krijgen ze het hooi er goed uit?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:03

Mijn vader heeft deze bak gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Het ijzeren gaas bovenop zit vast met kettingen en die kun je los maken zodat je het bij kan vullen.
Het lijkt misschien wat klein op de foto's maar er kan heel veel hooi in.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:40

Tine; leuk hoor :j
heb je dat zelf gemaakt?

moppielover, dat bovenste gaas (aan ketting) zakt dat dan ook mee naar beneden als het hooi mindert?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:18

Mooi Tine en Moppielover!
Ik heb nu inmiddels 2 van die netten van de Welkoop. Ideaal!
Ik doe in elk dan 1 plak kuil maar 2 kan ook. Het extreme morsen is voorbij en dat voel je in de beurs.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:31

bij ons word er 2 keer per dag kuil gevoerd, mocht ik er toevallig zijn als ze met de kuilkar langs komen, dan doe ik het in m'n kuilnet, want dan doet hij er net iets langer mee!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:18

lottex schreef:
Tine; leuk hoor :j
heb je dat zelf gemaakt?
moppielover, dat bovenste gaas (aan ketting) zakt dat dan ook mee naar beneden als het hooi mindert?

Nee, zelf gekocht ;) bij hooinet.nl. Heb in de stallen, bij de geiten en in de trailer een klein net van 1x1 meter hangen. Ik vind het echt ideaal.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:41

Zidore schreef:
Zidore schreef:

Ik voer altijd op de grond in de inloopstal maar voor 1,79 vind ik het wel leuk om mijn pony's eens lang bezig te zien met hun hooi.
Blijven ze lekker warm want ze zijn goed bezig :P
Het hangt nu nog wat slordig aan het hek met touwtjes enz maar daar ga ik nog even wat op verzinnen.

Afbeelding
ieder een eigen mand
Afbeelding
[/quote]

Ze hebben er dagen plezier van gehad maar nu is er 1 echt overleden{ en dan bedoel ik natuurlijk niet 1 van mijn pony's :P} De gaten zijn uitgescheurd en er is zelfs een heel stuk tussen uit......de ander is nog steeds bruikbaar......
Leuk om te proberen maar niet echt een aanrader dus :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:41

jammer zeg! is ie gescheurd omdat ze het hooi er doorheen trokken of omdat ze zo heen en weer bungelden door die touwtjes? (je zei nl. al zoiets dat ze niet goed vasthingen)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:39

Dankjulliewel :D.

Lottex: Ja, dat zakt mee. Anders dan zou ze niet zo makkelijk meer bij het hooi kunnen.
Mijn vader heeft dat zo gemaakt dat er geen scherpe randen aan zitten en dat het dus mee naar beneden zakt :).

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:08

Zidore schreef:
jammer zeg! is ie gescheurd omdat ze het hooi er doorheen trokken of omdat ze zo heen en weer bungelden door die touwtjes? (je zei nl. al zoiets dat ze niet goed vasthingen)

Omdat ze met kracht het hooi door de gaatjes hebben getrokken denk ik....
Of hun tanden hebben gebruikt om hem van grotere gaten te voorzien. :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:39

oh da's nog gevaarlijk ook! dan kunnen ze plastic binnenkrijgen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:41

Wij hebben een soort oude trog(nog van de schapenstal over), en daar gaat het hooi in.
Het ligt daar droog, uit de wind, en ze zijn het helemaal gewend!